Als je automatisch laden aan hebt staan voor je OV-chipkaart zou je denken dat het maximale saldo (in mijn geval) €24,99 zou zijn.
Groot was mijn verbazing dat bij het eerste gebruik voor een korte treinreis al gelijk 2 maal € 20,-- is afgeschreven. Eerst wordt er € 20,-- naar de kaart geboekt bij het in-checken omdat deze nog helemaal leeg was. Dan bij het uit-checken wordt EERST het saldo bijgewerkt (dus weer € 20,-- erbij) en daarna het overgebleven geld van de reis teruggestort. Resultaat een saldo van ruim boven de 30 euro. Ik weet niet op wiens (tussen-)rekening de saldi van alle OV-chipkaarten staan, maar het lijkt me zeer lucratief.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Saldo OV-chipkaart bij automatisch laden
-
Re: Saldo OV-chipkaart bij automatisch laden
Ter informatie wat over het beheerde geld.
Dat je saldo zo hoog wordt heeft te maken met het instaptarief van NS. Dat is 20 euro. Met een voordeelurenkaart 10 euro.
Stel je voor dat je een saldo hebt van 14 euro. Je checkt in bij NS. Dan heb je te weinig saldo om 20 euro instaptarief te betalen. Er wordt dus 20 euro bijgeschreven, en meteen weer afgehouden voor het instaptarief. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug, en eindig je met een saldo van 34 euro minus de ritprijs.
Als het saldo op je kaart lager is, of als je een duurdere reis maakt, kan er inderdaad ook vaker worden afgeschreven.
Het heeft allemaal niks te maken met dat mensen geld aan je willen verdienen, maar met NS die niet wil dat het goedkoper is om NIET uit te checken dan om WEL uit te checken. Als je niet uitcheckt krijg je het instaptarief namelijk niet terug. Als dat instaptarief maar 5 euro zou zijn, zou het bij lange reizen veel goedkoper zijn om NIET uit te checken dan om WEL uit te checken.
Stel je voor dat je een saldo hebt van 14 euro. Je checkt in bij NS. Dan heb je te weinig saldo om 20 euro instaptarief te betalen. Er wordt dus 20 euro bijgeschreven, en meteen weer afgehouden voor het instaptarief. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug, en eindig je met een saldo van 34 euro minus de ritprijs.
Als het saldo op je kaart lager is, of als je een duurdere reis maakt, kan er inderdaad ook vaker worden afgeschreven.
Het heeft allemaal niks te maken met dat mensen geld aan je willen verdienen, maar met NS die niet wil dat het goedkoper is om NIET uit te checken dan om WEL uit te checken. Als je niet uitcheckt krijg je het instaptarief namelijk niet terug. Als dat instaptarief maar 5 euro zou zijn, zou het bij lange reizen veel goedkoper zijn om NIET uit te checken dan om WEL uit te checken.
In de instructie staat je hebt "formeel niet betaald". Als je een anonieme chipkaart hebt en een reis van meer dan 20 euro je gaat vervolgens niet uit checken, dit is wel toegestaan? Is dat strafbaar?