LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teruggave tegoed OV-Chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
JelleD

Teruggave tegoed OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door JelleD »

In April heb ik geld op mijn OV-studentenkaart gezet. Dit deed ik op het NS-station, bij de NS-kaartjesautomaat met het idee om een treinreis te maken met mijn kortingsabbonnement. Helaas kon ik niet inchecken, bij geen van de poortjes. Toen de trein aankwam ben ik direct naar de conducteur gestapt, deze vertelde dat ik een kaartje moest kopen omdat reizen op saldo met een studentenkaart nog niet werkt bij de NS. Ook vertelde de conducteur mij te rennen om de trein niet te missen, toen ik ver genoeg van de deur gerend was blies deze man op zijn fluitje en liet de trein gaan. Humor zeg, haha wat heb ik gelachen! En wat is het toch vreemd dat conducteurs zoveel agressie meemaken, nee dit soort geintjes helpen echt als je mensen in de trein vriendelijk wilt houden...

De klacht die ik hierover bij NS heb ingediend heb ik nooit iets van gehoord. Ook mijn klacht dat de NS-automaat mijn geld aanneemt zonder dat ik bij de NS ermee kan reizen werd niet gereageerd. Later heb ik op internet inderdaad kunnen vinden dat je met je studentenkaart niet op saldo kunt reizen bij de NS, echter dit staat niet op de site van de NS, niet op de ov-chipkaart.nl site en is niet makkelijk te vinden. Nog veel belangrijker, op het perron en op de automaat die met een paar klikken mijn geld aannam staat het niet aangegeven.

Nadat er op mijn eerdere klachten 0 respons was gekomen heb ik vandaag opnieuw geprobeerd mijn geld terug te krijgen, ik reis nooit met de bus en heb dus niets aan het tegoed wat ik (bij de NS!!) gekocht heb. De NS stuurde mij hiervoor door naar Translink Systems, die vermeld het volgende op de site:
[quote=ov-chipkaart.nl]Wilt u niet meer op saldo reizen? In dat geval kunt u vragen om restitutie (teruggave) van uw saldo. Hiervoor gebruikt u het formulier Beëindiging en restitutie van een persoonlijke OV-chipkaart. U ontvangt het bedrag op uw bank- of girorekening (na aftrek van € 2,50 administratiekosten).

Restitutie is alleen mogelijk als er een saldo van minimaal € 5,00 op uw OV-chipkaart staat.

Is uw saldo hoger dan € 30,00?
Restitutie van uw saldo is mogelijk tot een bedrag van € 30,00, maar niet voor kaarten met automatisch opladen. Een hoger bedrag wordt alleen uitgekeerd als u uw OV-chipkaart beëindigt. [/quote]

€2.50 moeten betalen om je eigen geld terug te krijgen is vervelend maar had ik na deze maanden als noodzakelijk geaccepteerd. Wat nog veel vervelender is is dat je volgens deze tekst alleen maar "meer dan €30" terug kan krijgen als je je kaart opzegt. Wat blijkt als je naar het formulier kijkt en de klantenservice belt: hoeveel je ook terug wilt laten storten het kan altijd alleen als je je kaart op zegt. De klantenservice vertelde doodleuk dat als ik mijn geld terug wilde laten storten ik inderdaad tevens mijn kaart en daarmee mijn reisproduct (waar ik als student via mijn studiefinanciering recht op heb) op zou zeggen.

Ik vind het eerlijk gezegd van de zotte dat de NS-automaat met een paar klikken mijn geld aanneemt en daarbij vergeet te melden dat ik daar bij de NS niets aan heb. Ik verwacht bij een NS-automaat toch voor de trein te kunnen betalen. Maar dat ik het geld vervolgens niet terug kan krijgen terwijl er zelfs anders op de website beweerd wordt gaat wel heel erg ver.

JelleD

Re: Teruggave tegoed OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door JelleD »

Update:
Ov-chipkaart.nl is zo vriendelijk om mijn mail binnen en dag te beantwoorden, maar helaas, het enige wat zij doen is mij terugsturen naar de NS omdat ik bij een NS-automaat mijn saldo op heb geladen. En wat deed de NS gisteren? Juist ja, mij doorsturen naar ov-chipkaart.nl omdat ze niets doen met chipkaarten...

Update 2:
Na dit verhaal bij de NS voorgelegd te hebben: nee hoor wij kunnen niets doen met het saldo op de OV-chipkaart, daarvoor moet u toch echt bij TLS zijn.

Update 3:
Na herhaaldelijk heen en weer gestuurd te zijn nu eindelijk een mogelijke oplossing: volgens de medewerker van TLS zou ik op station Eindhoven aan de balie mijn geld van de kaart moeten kunnen laten halen. Waarom is het zo moeilijk om dit op de site te vermelden? Waarom staat er in plaats daarvan op de site een formulier wat niet klopt? Waarom blijven medewerkers aan de telefoon en in de email beweren dat het niet mogelijk is, dat ik bij de andere partij moet zijn etc?

Ik ga het vandaag proberen in Eindhoven, neem een print van de algemene voorwaarden mee waarin staat dat ik geld terug kan krijgen en dan maar hopen voor het beste.

Update 4:
Op station gelukt om geld terug te krijgen (min €2.50 administratiekosten), leuk dat het dus blijkbaar wel makkelijk kan. Alleen jammer dat zowel NS als TLS het niet voor mekaar krijgt om hun website en klantenservice met de juiste informatie te voorzien, had veel gezeur en moeite gescheeld...

ovchipkaart-forum.nl
Contacteer:

Re: Teruggave tegoed OV-Chipkaart

Ongelezen bericht door ovchipkaart-forum.nl »

Ik heb 2 maanden geleden mijn ov-chipkaart verloren en deze direct geblokkeerd. Het tegoed zou binnen 30 dagen worden teruggestort op mijn rekening. Nu bijna 2 maanden verder heb ik nog steeds niets ontvangen.

Men is er mee bezig, is de reactie van ov-chipkaart.nl!

Kijk ook eens op het nieuwe forum voor ov-chipkaart gebruikers!
http://www.ovchipkaart-forum.nl

Gesloten