LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tram / bus / metro te vroeg

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Ik moest afgelopen zondag met de metro naar treinstation Amsterdam Sloterdijk. Maar in plaats van om 7:57u (volgens alle vindbare dienstregelingen) arriveerde en vertrok deze 5 minuten eerder, d.w.z. op het moment dat ik net kwam aanlopen. Metro gemist, aansluiting met de trein gemist. Balen als een stekker.

Ik maak dit regelmatig mee met zowel metro als tram. Ik snap dit eigenlijk niet. Ok, dat de conducteur lekker doorrijdt als het rustig is kan ik mij voorstellen, maar elke keer een halve minuut tijdwinst betekent dus ellende als je bij één van de laatste haltes moet opstappen. Er valt dan werkelijk geen peil meer op te trekken wanneer de metro/tram aankomt. Er bestaat toch zoiets als een dienstregeling?

Overkomt dit meer mensen?

jiping

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door jiping »

Ja ook regelmatig.

Het is hier ook heel vreemd dat ondanks de bus om het kwartier rijdt ik toch altijd een half uur sta te wachten..... :shock:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik had dat laatst ook met de bus. Ik moest de bus van 18.24 hebben. Ik reed mee met mijn vriend die buschauffeur is. Wij hadden de betreffende bus nog niet langs zien komen en om 18.23 riep mijn vriend die bus op. De eerste keer reageerde de chauffeur dat hij het niet goed kon verstaan, de tweede keer reageerde hij helemaal niet meer. Uiteindelijk moet ik wel 20 minuten wachten, want hij was allang weg.

Aangezien hij hem dus onderweg niet tegengekomen zijn, betekent dat dat hij zeker 5 minuten te vroeg was weggegaan. Zal wel zijn laatste rit geweest zijn en hij wilde gauw naar huis :x

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Gaan ze een keer op tijd weg is het weer niet goed....

Het is zoiezo niet slim om op de allerlaatste minuut aan te komen rennen in de hoop dat je de tram/bus/metro haalt. Ik zorg altijd dat ik minimaal 10 minuten van tevoren al aanwezig ben.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door tienepien »

Mjah, zolang je met een enkele verbinding werkt, zou je dat kunnen doen. En zolang je niet bij een tijdhalte opstapt.

Zodra je bezig bent met een reis met diverse overstapmomenten, kun je vaak niet bij elke halte ruim op tijd aanwezig zijn (of je moet een uur of langer eerder weg, dat is niet realistisch).
Bij een tijdhalte mag de bus niet eerder weg dan de tijd die aangegeven staat. Je moet toch ergens op kunnen rekenen als reiziger.

Ik had vorig jaar bijvoorbeeld een probleem met de bus naar mijn stage. Die miste ik elke keer, terwijl ik zeker 6 minuten voor de vertrektijd bij de tijdhalte aanwezig was. Nu bleek na informeren bij de chauffeur en Twents dat de haltetijden veranderd waren, ze waren alleen nog even vergeten dit te veranderen op de bordjes en op de site :roll: Misschien is er hier zoiets aan de hand?

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Martin1976 »

'k zou het met OV inderdaad niet op de laatste minuut aan te laten komen. Mijn ervaring is dat ze meestal iets na de aangegeven tijd rijden, maar ze zullen net maar eerder komen... (als ze al rijden tegenwoordig :wink: )

Leuk dat je er weer bent Dilbert! welkom terug!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door NAK »

Metro gemist, aansluiting met de trein gemist. Balen als een stekker.
Ik maak dit regelmatig mee met zowel metro als tram.
Goudvis,
Als je dit regelmatig mee maakt, waarom ga je dan niet 5 minuten eerder van huis af.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij veel haltes staat vermeld: ''tijden bij benadering''. Maar zoals door anderen eerder opgemerkt, kun je daar alleen rekening mee houden bij het eerste deel van je reis.

Je kunt immers onmogelijk op alle toevalligheden inspelen, dat resulteert in idioot veel extra resitijd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Halte-tabel-tijden zijn altijd bij benadering aangegeven. Hier mag te vroeg worden doorgekomen tot een maximaal afgesproken tijd. De afgesproken tijd is in elk OV bedrijf verschillend. Het is namelijk afhankelijk van afspraken tussen het bedrijf en de opdrachtgever. Meestal is er afgesproken dat bij een dergelijk halte niet vroeger dan 3 minuten tijdsverschil mag worden doorgekomen. Te laat kan altijd. De vertraging kan door verschillende oorzaken komen.

Bij een Tijdhalte mag nimmer te vroeg doorgekomen worden. Wanneer het niet mogelijk is bij een dergelijke halte te stoppen dan dient, uit veiligheidsmaatregel, de eerstvolgende halte als tijdhalte.
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 01 dec 2006 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Om even uit de doeken te doen wat nou een tijdhalte is:

die heb je over het hele lijnennet verspreid liggen, en ze dienen ter correctie van een vertraging, maar ook ter correctie van te vroeg passeren van een halte. Op die manier werken incidenteel opgelopen tijdsverschillen niet door over de hele dag.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Correctie van vertraging.......??? Die is mooi. :?

Een tijdhalte is enkelt om er voor zorg te dragen dat een bestuurder van een OV voertuig niet te vroeg gaat doorkomen bij haltes. Bij deze halte mag namelijk nimmer te vroeg worden vertrokken.

Voor de passagier geldt simpelweg dat zijn of haar horlogetijd niet geldt. Er zit kan namelijk teveel onderling tijdsverschil inzitten.

In het voertuig bij de bestuurder in of op het dashboard zit een klok. Deze klok is standaard voor het hele OV bedrijf daar deze vanuit de centrale wordt aangestuurd. Bij het onbreken van een dergelijke klok geldt de horlogetijd van de bestuurder.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Maarten: dat bestaat weldegelijk, correctie van vertraging, en deze uitleg is me gegeven door een woordvoerder van het busbedrijf.

Je moet wel de hele regel lezen.

Het gaat als volgt. Waar ik woon, doet er verder niet toe, maar er is een soort lus ingebouwd bij de lijnen waar dit kan, om via een andere route naar de eindhalte te rijden, zodat de bus in plaats van 5 minuten later, ineens nog maar 1 minuut later bij die eindhalte is. En door de pauze daar iets in te korten, wordt de vertraging helemaal weggewerkt.

Ik heb hier een plattegrond liggen van het totale lijnennet in mijn gemeente, en daar is met stippellijntjes aangegeven waar zo'n kortsluitende route is.

Op sommige punten rijdt een bus als het ware om een wijk heen, waardoor ze onderweg de eindhalte op korte afstand passeert, maar eerst nog een aantal tussenliggende haltes moet passeren. Door dan even van de gebruikelijke route af te wijken, zit je meteen op de eindhalte. Het is moeilijk uit te leggen wanneer je het moet omschrijven, maar wanneer je het zou tekenen, zou het je direkt duidelijk zijn.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik zeg hier maar weinig over. Zelf zit ik ook in het OV en ik vraag mij toch echt af van welk OV bedrijf die woordvoerder was.

Ik zal niet zeggen dat je liegt, want elk bedrijf werkt anders, maar deze manier van correctie op vertraging is dan toch ook echt in overeenstemming met de gemeente en alleen bij uiterste nood. Je gaat namelijk dan haltes overslaan en dat moet gemeld worden. Geen enkel OV bedrijf heeft hier vrij zeggenschap in. Dit moet gemeld worden aan de gemeente en deze manier moet toch echt in het contract van consessie zijn opgenomen anders pleegt men contract breuk.

Het bedrijf waar ik bij werk word dit ook wel gedaan, maar dan alleen als er geen passagiers meer aanwezig zijn of wanneer zij op de eindbestemming moeten zijn. Wij dienen dit te melden aan de centrale verkeersleiding welke een notitie in het logboek maakt. Pas dan mogen wij onze tijd gaan opzoeken waardoor er een rit geheel of gedeeltelijk vervalt. Wanneer wij in plaats van bijvoorbeeld 15 minuten nog maar 10 minuten pauze overhouden, nemen wij gewoon de 10 minuten en vervolgen weer op tijd onze dienst. Dit is enkelt uit klantvriendelijkheid. Wanneer het de spuigaten uitloopt dan nemen we pauze tot de eerst volgende op tijd te halen rit vanaf een daarbij behorende beginpunt.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Maarten, het is ook een soort nood-oplossing. Ik woon zelf nabij het eindpunt van de lijn die ik altijd neem. Je begrijpt dat het beter uit te leggen is als ik het met een viltstift op een stuk papier zou schetsen.

Inderdaad missen ze op de weg naar de eindhalte toe dan een paar haltes, maar de passagiers die naar die gemiste haltes toe moeten, blijven dan zitten tot voorbij het eindpunt. Er is in deze buurt namelijk een aantal ''dubbele'' haltes, haltes dus aan weerzijde van de straat.

Maar ik ben blij dat je aanneemt dat het inderdaad mogelijk is. Ik zou niet weten waarom ik het zou verzinnen.

Dat van die pauze nemen. Zou dat de verklaring kunnen zijn, dat er soms een bus helemaal niet komt opdagen? Heb ik toch wel regelmatig. Staat er om kwart voor acht een busrit aangegeven, sta ik er om 7.40. De eerstvolgende bus staat om 8.00 uur in de dienstregeling, maar die zie ik pas om 8.05 aankomen. Dan neem je ruim de tijd om een trein te halen, moet je nog rennen om hem te halen ook........

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De noodoplossing is niet overal hetzelfde. Bij ons werkt het zus en weer bij een ander werkt het weer zo. Dat legt echt aan de afspraken. In mijn regio zijn er beslist niet van dit soort noodoplossingen. Volgens mij zelfs in heel het bedrijf niet.

Waar woon jij dan als ik vragen mag en wie is daar de vervoerder??

De pauze is wettelijk verplicht na 4,5 uur rijden. Dus dat doen we niet om jullie te pesten. Alleen uit klantvriendelijkheid word er soms gewoon doorgereden. Het is vaak per chauffeurs verschillend en ook bij die chauffeur legt het eraan hoe zijn of haar pet staat. Ook legt het aan zijn dienst en welke tijden hij ergens moet vertrekken. Het is dan ook spelen met de tijden en dat moet in feite binnen de grenzen van de Wet Personenvervoer het ATB (ArbeidsTijdenBesluit). Deze ATB is Europees en geldt voor Europeese Vervoerders ook zelfs buiten de landen van Europa. De ATB is dus anders dan de ATW (ArbeidsTijdenWet). Beide staan voor het zelfde principe alleen wordt de veiligheid bij de ATB hoger genomen dan de ATW.

jiping

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door jiping »

Zou dat de verklaring kunnen zijn, dat er soms een bus helemaal niet komt opdagen
Hier komen bussen zo regelmatig niet opdagen dat het gewoon een heel andere dienstregeling is.
De lijn rijdt om het kwatier en toch sta ik bijna elke dag een half uur te wachten. :roll:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ach ja wat moet ik zeggen.... Op papier staat alles erg leuk en klopt het allemaal perfect, maar in de werkelijkheid klopt er veelal geen donder van. Zo kun je voor een rit welke op papier 35 minuten aangeeft in werkelijkheid 40 minuten of soms meer nodig hebben. Ook zijn er ritten welke te ruim gerekend,worden. Dit zijn veelal ritten waar lange vertragingen op voor kunnen komen door bijvoorbeeld files, maar over het algemeen is alles te krap berekend.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het probleem met niet goed afgestemde dienstregelingen, dat is dat je als passagier heel erg ruim moet plannen, als je een belangrijke afspraak niet wil missen.

Bij een gewoon dagje uit, is het niet zo van belang, maar het is natuurlijk ook wel prettig als je geen anderhalf uur reist op een afstand die je normaal in een kwartier kunt overbruggen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Je moet zowiezo als passagier ruim plannen. Er kan altijd met de dienstregeling iets mis gaan.

Vroeger plande ik ook altijd een kwartier of half uur extra in. Het hing er een beetje van af hoe lang ik moest reizen. Dit is er een beetje door mijn ouders ingebracht. Hier heb ik genoeg profijt van gehad. Bijvoorbeeld dat je veel minder gestresst arriveert of dat je tussendoor nog snel even iets kan doen. Ook is het makkelijk als er een metro of bus is uitgevallen door bijvoorbeeld een technisch mankement. Dat kan namelijk altijd gebeuren en gebeurt nu nog steeds.

Ik heb eens een passagier gehad welke klaagde dat de bus telkens te laat komt opdagen of steselmatig 2 minuten te vroeg doorkwam. Hierdoor miste hij regelmatig zijn bus en daardoor stond zijn baan op het spel. Ik vertelde hem dat hij het van zijn baan zelf in de hand heeft en dat wij daar niet voor aansprakelijk gesteld kunnen worden en adviseerde hem om eerder bij de bushalte te gaan staan of een bus eerder te nemen, want dan is er niets aan de hand. Zeker als hij een bus eerder neemt, want je werkgever heeft echt wel in de gaten hoe laat iemand dagelijk op de werkvloer verschijnt. Hierdoor ontstaat er een heel andere situatie. Hij werd hierop kwaad, want er hangt niet voor niets een dienstregeling.

Wanneer iemand dan telkens ruim op tijd aanwezig is dan zal zijn of haar werkgever nooit moeilijk doen als iemand een keer net op de valreep of te laat binnen komt. Wanneer je telkens op de valreep binnen komt dan zal de werkgever adviseren om een bus eerder te nemen, want wanneer betreffende bus niet of veel te laat komt opdagen door bijvoorbeeld drukte in het verkeer of pech, dan kom je wel te laat en dat kan bij herhalingen zijn of haar baan kosten.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tram / bus / metro te vroeg

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het is al eerder aangegeven: ruim plannen kun je in principe alleen aan het begin van de rit. Hou je vantevoren met allerlei vertragingen rekening die er niet komen, dan kom je veel te vroeg op de plaats van bestemming aan. Als het om vrije tijd gaat, is dat niet zo'n punt, maar als je een zakelijke afspraak hebt, kan het erg vervelend zijn.

Zoals ik ook al zei:

wanneer ik om half negen een trein moet hebben, en de bus doet er 20 minuten over om bij het station te komen, dan weet ik dat ik met een bus van 8.10 te laat ben. Maar het is me vaker overkomen, dat ik daar rekening mee hield, de bus daarvoor wilde nemen (in dit geval een van 7.45), die vervolgens niet komt opdagen.

Hoeveel marge vind jij dan redelijk te noemen?

Dan heb ik het nog niet over een trein-overstap. Ik vind een marge van 10 minuten in principe ruim voldoende voor een overstap. Met enig geluk kun je dan zelfs rustig van het eerste naar het laatste perron lopen op Amsterdam Centraal. Zelfs enkele minuten vertraging kosten je dan je verbinding niet. Neem ik voor alle zekerheid een trein eerder, dan sta ik bij zo'n overstap 40 minuten voor jan met de relatief korte achternaam....... Tel dat op bij de eerdere bus die je neemt, en je zit al op ruim een uur, die je alleen al kwijt bent om eventuele vertragingen op te vangen.

Dat laatste vind ik dus wel wat ver gaan.

Gesloten