Jammer dat ze het aankondigen, want reken er maar op dat ze braaf zullen zijn.ARNHEM - De provincie Gelderland stuurt in de eerste weken van december zogenoemde kwaliteitsscouts op weg met bus en trein. Deze verklikkers moeten de provincie melden of de openbaar vervoersbedrijven de kwaliteit leveren die zij hebben beloofd.
De scouts zijn mensen die dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer. Busreizigers moeten letten op vertrektijden, zitplaatsen en het rijgedrag van de chauffeur. Ook de netheid en de hygiëne van de bus kan een onderwerp zijn, aldus een woordvoerster van de provincie. Gelderland spreekt organisaties die een onvoldoende scoren aan op de resultaten.
Reizigersorganisatie ROVER zorgt voor verklikkers in het treinverkeer. Deze scouts letten niet alleen op aankomst- en vertrektijden van de trein, maar ook op veiligheid op de stations, aantallen verkoopautomaten, openingstijden van loketten en mededelingen over vertragingen. Alle grote NS-stations in Gelderland kunnen op een bezoekje rekenen.
Gelderland is voor zover bekend de eerste provincie die controles laat uitvoeren door de reizigers zelf. De gebruikers van het openbaar vervoer krijgen daarmee een belangrijke stem in het besluiten over noodzakelijke verbeteringen. Gelderland hoopt met de inzet van kwaliteitsscouts het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer op peil te houden, ondanks de aangekondigde forse overheidsbezuinigingen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verklikkers in openbaar vervoer
verklikkers in openbaar vervoer
Mensen let op!!! In de eertse weken van december kunnen we eindelijk relaxed in de bus zitten.
Re: verklikkers in openbaar vervoer
Nou én. De RET had in 2002 (en misschien ook al in 2001) de zogenaamde kwaliteitscontroleurs. Passagiers die zeer regelmatig met een vaste bus/tramlijn reisden. Eens per zoveel tijd kreeg je een formulier thuisgestuurd die je moest invullen en terugsturen (ik ben er zelf ook één geweest).
Ik denk dat het wel nuttig is. Je controleert niet alleen of de bus op tijd rijdt, maar ook zie je of er redenen zijn voor oponthoud. Bijvoorbeeld dubbel geparkeerde auto's. Een tram voor je giechel die op z'n dooie gemak in-/uit staat te laden. Hiaten in de route (bussen in het centrum met minuten vertraging omdat de tram 'nou eenmaal voorrang heeft'). Een Maastunel die tegen de planning in een half uur eerder dichtgaat.
Qua netheid en hygiëne. Nou, als die bussen ooit goed geveegd uit de garage komen, hang ik de vlag uit. Wangedrag van de chauffeur? Ja, maar ook van de medepassagiers.
De resultaten gingen vervolgens naar het college van B&W. Nu is Rotterdam een echte 'autostad' en is er een voorkeur voor alles wat op rails gaat (jaja, ziet u een tram of metro al evacuatievervoer vanuit de Botlek doen om 2.00 's nachts ). Maar zo'n controle vanuit de provincie zie ik wel zitten. Als er nu ook nog eens iets met de resultaten werd gedaan...
Ik vind het trouwens een beetje vern****tief. Op deze manier worden de bestuurders/chauffeurs/machinisten/conducteurs aangepakt, maar niet de organisatie zelf.
Ik denk dat het wel nuttig is. Je controleert niet alleen of de bus op tijd rijdt, maar ook zie je of er redenen zijn voor oponthoud. Bijvoorbeeld dubbel geparkeerde auto's. Een tram voor je giechel die op z'n dooie gemak in-/uit staat te laden. Hiaten in de route (bussen in het centrum met minuten vertraging omdat de tram 'nou eenmaal voorrang heeft'). Een Maastunel die tegen de planning in een half uur eerder dichtgaat.
Qua netheid en hygiëne. Nou, als die bussen ooit goed geveegd uit de garage komen, hang ik de vlag uit. Wangedrag van de chauffeur? Ja, maar ook van de medepassagiers.
De resultaten gingen vervolgens naar het college van B&W. Nu is Rotterdam een echte 'autostad' en is er een voorkeur voor alles wat op rails gaat (jaja, ziet u een tram of metro al evacuatievervoer vanuit de Botlek doen om 2.00 's nachts ). Maar zo'n controle vanuit de provincie zie ik wel zitten. Als er nu ook nog eens iets met de resultaten werd gedaan...
Ik vind het trouwens een beetje vern****tief. Op deze manier worden de bestuurders/chauffeurs/machinisten/conducteurs aangepakt, maar niet de organisatie zelf.