LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Wat vindt u van de RET-staking ?

Ik heb er WEL! begrip voor
18
44%
Ik heb er GEEN! begrip voor
21
51%
ergens tussenin
2
5%

Totaal aantal stemmen: 41

bot321

Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?

Ongelezen bericht door bot321 »

Een ding begrijp ik niet.Bij het forum overheid en regelgeving
wordt geklaagd tot en met. Jan en alleman zit van doe er wat
aan ga protesteren of wat dan ook.Nou is er een groep die
protesteerd en nou is het weer niet goed.
Nederland oh Nederland wij gaan naar de kl*te zo
langzamerhand.
Privatiseer maar.NDSM-Fokker-Verolme-Daf-Werkspoor-
Bronswerk-Stork ketels-Kromhout motoren-Hoogovens-
(KLM)-ADM-etc.allemaal weg.Lachende derde het buitenland :twisted:

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Nou is er een groep die protesteerd en nou is het weer niet goed.
Tja... Dilbert kon waarschijnlijk geen gebruik maken van z'n OV studentenkaart :lol:

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik ben ook tegen die stakingen.
Gaat bijna nergens over we zijn hier wederom aan het veramerikaansen
Staken om bijna niks wees blij dat je je job behoud.
En het valt allemaal mee wat men er op achteruit gaat

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 26 Sep 2006 19:02 door Toolboy

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben ook tegen die stakingen.
Gaat bijna nergens over we zijn hier wederom aan het veramerikaansen
En het valt allemaal mee wat men er op achteruit gaat
===================================================

Ze staken juist voor het behoud van hun job.
Je weet hoe dat gaat he met dat privatiseren
zie mijn vorige bericht.Spreek uit ervaring hoor.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Ja dat willen ze dus, maar dat is dus nog niet zeker. Gevolg is dat als dit doorgaat, de RET (Connexxion dan) iedereen een schop kan geven en goedkope (vaak slechtere) krachten kan inzetten. Voor de jongere medewerker misschien nog niet zo'n ramp, maar voor de oudere wel. Die moeten dan weer ander werk gaan zoeken, wat dus niet zo gemakkelijk is als je boven de 50 bent. En dat betekent weer meer werklozen, daar is ook niemand blij mee.

Ik hoorde dat ze in het noorden van het land bij Arriva waarschijnlijk ook gaan staken. Dit ivm met de te lange rijtijden. Dit gaat ook gebeuren bij Arriva in de Drechtsteden. En terecht!! Je kan het niet maken een chauffeur 4 a 5 uur achter elkaar te laten rijden. Dat bevordert echt niet de veiligheid. Maar ja...dat is Arriva, daar draait het alleen maar om geld, kwaliteit en veiligheid zijn niet belangrijk.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ze behouden hun job zowiezo maar willen o.a. een gegarandeerd vast salaris en de zelfde geneugten als toen zij nog ambtenaar waren.
Dat gaat er bij mij niet in.
keep tha job and do not complain be happy ya got a job :lol:

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Het vervelende is dat je met dit soort acties reizigers treft. Mensen die vaak afhankelijk zijn van het OV om ergens te komen. Dan kun je wel zeggen dat je tijd genoeg hebt om iets anders te regelen, maar dan kan niet iedereen. Mensen nemen niet voor niets het OV.

Publieksvriendelijke acties hebben wat dat betreft meer mijn sympathie.

En over die flauwe OV-opmerking: Ja, dat is idd het probleem. Dat je een kaart waarmee je in principe elke dag met het OV mee kan, ineens geen OV oplevert. Vergelijk de OV-studentenkaart maar met een jaarabbonement. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken is de OV-studentenkaart niet gratis, maar is er beurs voor ingeleverd en hij telt vrolijk mee bij je studieschuld.
Je moet dus betalen voor iets wat je niet krijgt bij deze staking. Ik kan me voorstellen dat je daar flink van baalt. Zeker wanneer je daar bovenop nog eens kosten meot maken om bijvoorbeeld op je werk te komen.

Bailey

Ze behouden hun job zowiezo maar willen o.a. een gegarandeerd vast salaris en de zelfde geneugten als toen zij nog ambtenaar waren.
Dat gaat er bij mij niet in.
En waarom staken ze dan voor baan- en salarisgarantie? Jij weet blijkbaar meer dan de vakbonden en de medewerkers van de RET. Leg dat dan maar eens uit.

kampvuur

Ongelezen bericht door kampvuur »

Inderdaad bailey, je kunt het niet maken een chauffeur 4 a 5 uur achter elkaar achter het stuur te laten zitten.

Maar nu kom ik bij het volgende...meermaals (dagelijks)pratijk ervaring.
Zeg dat je een kwartier pauze hebt tussen twee streekritten in, door omleidingen of andere oorzaken (file, technische storing,laden en lossen van vrachtverkeer die alles vastzet ect.) raak je die pauze kwijt.
Je wilt de passagiers hier niet de dupe van zijn, dus je begint gewoon weer vrolijk aan je volgende rit, ook al heb je er 4 uur op zitten, voordat je het weet zit je 6 a 7 uur achter het stuur.
Mijn record is trouwens 8.54...een volledige dienst onafgebroken achter het stuur (te gek voor woorden) maar passagiers begrijpen niet wat je daarvoor wel of niet hebt gedaan, en terecht hebben ze daar ook geen boodschap aan.
Je laat niet zo makkelijk een rit vervallen als b.v. het weer slecht is met sneeuw en ijzel, je zit gemakkleijk meer achter het stuur dan volgens de rijtijdenwet-besluit voorgeschreven is

N.B.
Het bedrijf verplicht je niet de wettelijk rijtijden te overschrijden.
(door de bezuinigingen zijn vervoersbedrijven niet in staat zaken op te vangen)

Bailey

Werk jij voor Arriva of voor Connexxion? Arriva werkt geloof ik namelijk niet meer reserves. Het stadsvervoer in Dordrecht wel. Er zijn altijd 2 mensen die reserve staan en die dus kunnen invallen. Het zal hier dus gelukkig niet zo vaak voorkomen dat een chauffeur zijn hele dienst rijdt, zonder een pauze. Helaas kan dat dus vanaf half december wel voorkomen, omdat Arriva dan de boel hier rijdt.

kampvuur

Ongelezen bericht door kampvuur »

Het zijn vaak reserve's personeel en geen geschikt materieel voorhanden.
En niet iedereen weet universeel alle route's ...ik ook niet!

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken is de OV-studentenkaart niet gratis, maar is er beurs voor ingeleverd en hij telt vrolijk mee bij je studieschuld.
Dat is inderdaad waar veel mensen, helaas tot op de dag van vandaag, nog steeds vanuit gaan.

Toen de kaart nog een hele week geldig was (nu kies je afhankelijk van je woonsituatie voor een week- cq weekendkaart), werd de studietoelage met een bedrag van ongeveer 30 euro (toen dus 65 gulden) gekort.

Hoe vaak ik passagiers tegen studenten heb horen klagen: Ja, maar JIJ reist gratis, ik wilde het niet eens meer tellen.

Wat die mensen vergeten, is dat er onder die studenten soms extreem rechtse politici in spe zitten, maar ook toekomstige artsen, psycholgen, advocaten, en noem maar op. Wanneer ik een beroepsgroep dan wel politieke gezindte vergeten ben: het is niet met opzet, ik noem slechts wat voorbeelden.

Ik geloof dat 1 dag niet kunnen reizen voor een student tussen de 2,50 en de 5 euro oplevert (vergoeding wegens vertraging...)

tienepien

Dat is alleen bij de NS :) En die gooien een staking waarschijnlijk op overmacht?

Bailey

Yes....ik ben blij dat de chauffeurs van Arriva bereikt hebben wat ze wilden bereiken.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Maar die hadden dan ook een punt. Niet voldoende pauze is wat anders dan baangarantie of salarisgarantie.

Bailey

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Hoe zou jij het vinden als je al tig jaar ergens werkt en omdat het bedrijf overgenomen wordt is er opeens een kans dat je ingewisseld wordt voor goedkopere krachten? Sta je dan te juichen?

tienepien

Nee, maar dan ga je ook niet je klanten benadelen omdat jou iets gebeurd wat op ontzettend veel andere plekken in Nederland ook gebeurd.

De actie van Arrivva gaat over de veiligheid van haar reizigers, de actie van de RET om het eigenbelang van de kleine groep chauffeurs. Dat is het verschil.

Bailey

Soms is dat nog de enige uitweg. Er wordt eerst van alles geprobeerd en staken en de reizigers benadelen wordt zoveel mogelijk gemeden. Maar als praten niet meer mogelijk is dan is op deze manier staken een laatste redmiddel. Natuurlijk zou het voor reizigers fijner geweest zijn als ze klantvriendelijke acties hadden gedaan, die ze overigens nu wel willen gaan doen, maar toch kan ik deze acties heel goed begrijpen. En staken is nog steeds een recht dat werknemers hebben.

Daarbij (nogmaals!!!) ook de reden van deze staking is uiteindelijk in het belang van de reizigers. Niemand wil straks goedkope (lees: Polen) krachten op het openbaar vervoer hebben die werken voor netto 1000 euro in de maand, maar die verder weinig of niks weten. Geen straten, zich niet houden aan tijden en die misschien ook niet klantvriendelijk zijn. Als dit uiteindelijk wel gaat gebeuren, dan verlangt iedereen weer terug naar het oude personeel en als het personeel niet gestaakt hadden dan zou hun weer verweten worden dat ze alles maar op hun beloop laten gaan.

En zoals eerder ook al gezegd is: ze hebben actie ondernomen! En natuurlijk zijn er sommige bij die zoiets hadden 'yes lekker staken, hoef ik tenminste niet te werken', maar het overgrote deel denkt niet zo. Als ze zo zouden denken dan zouden ze zich wel laten ontslaan met een oprotpremie.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Waar gaat dit nu allemaal over. Enkele dagen voor de stakingsdag was aan heel Nederland bekent, dat de RET staakte. Je had dus de tijd om een paar uur eerder op te staan en wandelend of op de fiets je doel op die dag te bereiken.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Er wordt eerst van alles geprobeerd en staken en de reizigers benadelen wordt zoveel mogelijk gemeden.
Dat is ook het punt, er zijn geen andere dingen geprobeerd, er werd meteen naar het allerzwaarste middel gegrepen waardoor ruim 300.000 mensen benadeeld zijn tegenover 650 chauffeurs die zogenaamd een punt moesten maken. En van de mensen die niet staken neemt een groot deel gewoon een dag vrij, zogenaamd om de stakers te steunen. Geloof jij het?
Je had dus de tijd om een paar uur eerder op te staan en wandelend of op de fiets je doel op die dag te bereiken.
bij mij kon dat inderdaad, maar er zijn zat mensen die niet nog eerder op kunnen staan en die afhankelijk zijn van het OV om ergens te komen. Niet elke plek is lopend of per fiets te bereiken.

Gesloten