LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woon-school jeugdtrajectkaart veel duurder

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
m.wil

woon-school jeugdtrajectkaart veel duurder

Ongelezen bericht door m.wil »

Gisteren heb ik het nieuwe informatieboekje ontvangen over de trein en bus jaarkaart via de school.

Snel opzoeken dus wat het bedrag voor komend jaar zou worden w.b. het vervoer voor de dochter.

(57 tarief eenheden, 10 maanden, 1 aanvullende zone stads-/streekvervoer )

En....wat blijkt ?

De treinkaart is maar liefst 10,4 % in prijs gestegen en het aanvullend stads-/streekvervoer 16,3 %.
In totaal maar liefst 206 euro's meer betalen als vorig jaar !

Wat zal ik blij zijn als de dochter volgend jaar 18 jaar wordt, ik de kinderbijslag niet meer ontvang en zij een OV kaart krijgt en een studiefinanciering. Het zal mij handen vol geld gaan schelen.

Intergast

Re: woon-school jeugdtrajectkaart veel duurder

Ongelezen bericht door Intergast »

Gewoon met de Fiets en niet klagen zeg...........!!!!!!!!

Doen mijn kinderen ook ( 10 km heen 10 km terug )

m.wil

Als het 10 km enkele reis zou zijn, ben ik het volledig met je eens !
Dan op de fiets.

Maar ik denk dat een kilometer of 80 fietsen enkele reis net wat te ver is. Dan ben je wel afhankelijk van het openbaar vervoer.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Voor mensen die werken wordt het ook allemaal duurder. En uw kind kan dadelijk gebruik maken van de OV-jaarkaart. Wij, werkenden, krijgen geen OV-jaarkaart van de staat. Ook toen ik op school zat bestond de OV-jaarkaart niet en toen moesten mijn ouders ook alle kosten betalen. En anders doe je je kinderen dichterbij op school of ze gaan op kamers.

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

gast,
m. wil zal waarschijnlijk wel een goede reden hebben om zijn/haar dochter zo'n 80km verderop op school 'te doen'. Misschien volgt de dochter wel een opleiding die slechts op enkele plaatsen in Nederland wordt gegeven, wel eens over nagedacht?
En zal jij je dochter van 17 graag op kamers zien wonen? Zie bovendien maar eens een verhuurder te vinden die een kind van 17 als huurster wil hebben!

Verder krijg ik een keurige reiskosten vergoeding van mijn baas.

Gast

Ik was ook 17 toen ik op kamers ging wonen. Dus daar is helemaal niks mis mee.

Gast

Voor sommige jonge lui van 17 jaar kunnen ook op kamers en andere niet aar 80 km fietsen vind ik te gortig en ook in het najaar en winter is het te gek voor woorden.Dat doe je een kind niet aan.Ik zou het niet doen En dat het duurder is geworden verbaasd me ook niet.Alles loopt uit de klauw wat prijzen betreft..En 10 k.m is wel een heel verschil met die 80 dus mag je ook best zeurenIk hoop toch dat er een oplossing komt voor die kinderen die door weer en wind moeten gaan.Succes
nel

m.wil

Simon, je hebt gelijk.
De opleiding wordt maar op 5 plaatsen in Nederland gegeven.
Op kamers gaan is geen optie, want ook dit moet je zelf betalen voor een 17-jarige, die een MBO opleiding volgt.
Een mogelijke oplossing voor de vervoersproblematiek w.b. de kosten zou zijn, dat MBO leerlingen gelijk gesteld worden met leerlingen die een HBO opleiding of universiteit volgen.
Nu is het zo dat een MBO leerling een OV kaart krijgt en studiefinanciering, het kwartaal volgend op de 18e verjaardag. De tijd daarvoor dienen de ouders dus alle kosten (lesgeld, boeken, speciale kleding en reiskosten) te betalen.
Wel kun je een tegemoetkoming in de kosten aanvragen bij de IB groep, maar die is afhankelijk van het inkomen van beide ouders en je krijgt nog een beetje kinderbijslag (1000 euro per jaar in ons geval)
Het afgelopen jaar hebben wij dan ook in totaal 4.500 euro betaald voor 1 jaar opleiding.(incl. lesgeld, speciale kleding, reiskosten en boeken)
Gelukkig hadden we wat gespaard, maar de bodem komt nu wel in zicht!
Ik vraag mij af hoe mensen alles betalen die geen spaarpotje hebben.

Intergast

Ongelezen bericht door Intergast »

Met je eens dat 80 km wel erg ver is. Buitengewone lasten zijn aftrekbaar van belastingen en als ik het zo zie komen jullie daavoor in aanmerking. :roll:

m.wil

Helaas zijn studiekosten van de kinderen niet aftrekbaar voor de belastingen.

advies

Ongelezen bericht door advies »

Voor volwassenen wel, waarom dan niet voor kinderen?

Mag ik vragen welke opleiding ze doet, en van waar naar waar ze moet reizen?
Misschien kan 't wel op een andere manier goedkoper!

aansteker

Ongelezen bericht door aansteker »

Onzin is wel aftrekbaar : zijn er nog meer die tot het behoren !!!!!!!!!!

advies

Ja dat dacht ik dus ook!

advies

Je dochter is 17 jaar..
Je weet dus al 17 jaar dat ze ooit naar school moet, misschien moet reizen enzovoort.

17 jaar x 12 = 204 maanden.

204 x bijvoorbeeld 50 euro sparen = 10.200 euro!!

Als je gespaard had vanaf de geboorte, had je nu dus nergens last of zorgen om gehad!!???

m.wil

Zoals in een eerder bericht al geschreven is, hebben wij wel gespaard. Maar wij hebben 3 kinderen, beiden zonen en ouder als de dochter.
De oudste zoon heeft het atheneum gedaan, ging daarna de vervolgopleiding doen (HBO) en kreeg meteen studiefinanciering.
De tweede zoon heeft MAVO gedaan, was dus 16 toen hij van school af kwam en wilde een multimedia opleiding volgen. De dichtst bijzijnde opleiding was in Eindhoven (45 km). Dus ook voor hem hebben wij 2 jaar lang alle reiskosten moeten betalen, boeken en lesgeld. Omdat hij geen 18 jaar was, kreeg hij geen studiefinanciering.
En helaas, het is toch echt waar, studiekosten van de kinderen kun je niet aftrekken van de belastingen !

advies

3 kinderen??
Alle ALLE respect!!!
Wat fijn dat je toch ondanks de kosten het beste voor ze wilt!
Daar heb ik veel waardering voor......en ik ben het eens hoor, de trein is stikduur!!

Gisteren heb ik per toeval uit verveling met m'n dochter bij de kaartjes automaat allerlei bestemmingen ingetoetst, we stonden in een dorp op de trein te wachten, en er was toch niemand, dus wij spelen..
Jawel sommige retourtjes kosten gewoon 59 euro!!!
***** daar zit je tegenwoordig bijna voor in Barcelona....geen wonder dat iedereen nogsteeds de auto blijft pakken en de luchtvervuiling kiest boven de ns!

aansteker

Ongelezen bericht door aansteker »

Ze blijven eigenwijs !!! Ik heb ook een aantal kinderen en trek van de betaalde belasting al 7 jaar deze kosten af, zelfs van stage kleding etc.
Apeldoorn bellen en die vertellen je wel hoe het moet. Zelfs via de soos kun je geld krijgen ( niet alle gemeentes ) voor studie kosten. Er zijn zelfs gemeentes die mee betalen voor een brommerbewijs. Je krijgt zelfs een tabel van belastingdienst voor reiskosten. Zelf vul ik aangifte niet in dat doet mijn belasting advieseur misschien wat voor jullie ????

advies

Treinen is duur!!!!!!!!!

Maar ik geloof je dat het aftrekbaar is!
Dat schreef ik al, volgens mij kun je alles wel opgeven!!
Tenzij ze heel veel verdienen?
En dat lijkt me wel zo aan de berichten te lezen.
Als er al staat ; er wordt naar inkomen gekeken bij de IB groep dat zegt mij genoeg!
Dan moet je aardig wat verdienen wil je van IB groep nikt of weinig krijgen!

m.wil

Ik vul zelf het belastingformulier in via de computer, dus ik weet heel goed waar ik over praat. Alleen studiekosten van mij en mijn partner zijn, onder aftrek van een drenpel, aftrekbaar. De studiekosten van onze kinderen mag ik echt niet aftrekken via onze belastingaangifte.

Maar waar het in het begin van het forum over ging: de trein en bustarieven van de school-traject kaarten zijn bovenmatig verhoogd en daar kan ik mij over ergeren. Het netto salaris holt bij ons, net als bij vele anderen, achteruit. De lasten blijven stijgen, maar het loon niet. Ergens is er een grens, die bij vele mensen al bereikt is.

Gesloten