LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zomer zwerf kaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
student538

Zomer zwerf kaart

Ongelezen bericht door student538 »

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar ik heb zo een vermoeden dat de zomer zwerf kaart (waarmee je onbeperkt kan bussen) er uit gaat. De verkrijgbaarheid er van is moeilijk. Vaak alleen verkrijgbaar op station en zeker niet in de bus zelf!

Verder wilde ik melden dat Arriva geen hoge prioriteit heeft om de Q-liners te voorzien van airco's. Veel airco's werken niet meer in de bussen.

Maarten1234

Re: Zomer zwerf kaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Veel airco's werken niet meer in die bussen... Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar wie weet is de airo-installatie wel iets te klein voor zo'n bus. Dit komt door bezuinigingen. Veel busbedrijven bezuinigen op kosten voor reparatie. Zie de vorige stakingen en uitkomst van het toen gehouden onderzoek. Dit onderzoek geldt voor alle OV bus bedrijven. Er is gewoon te weinig geld.

Persoonlijk vind ik het erger voor mijn collega dan de passagier. Mijn collega zit de hele tijd in die bus tijdens zijn dienst zich de moord te stikken. Jullie als passagier komen binnen en gaan na een half uur weer naar buiten.

Verder een airco werkt niet optimaal wanneer de deuren telkens open en dicht gaan. Er komt bij elke opening van deuren weer een hoop vochtige lucht binnen. Vocht dat door de airco uit de lucht gehaald moet worden, want de airco is niets meer dan een luchtdroger waardoor de lucht koeler gaat aanvoelen. Verder verbruikt een airco nog meer brandstof en dat is op het moment 1 van de grootste posten van de uitgaven. Op deze kosten moet men bezuinigen en dus zal men ook niet snel overgaan op reparatie daar dit anders teveel kost. Zowiezo zijn onderdelen voor een airco al erg duur.

Zoek maar eens op hoe een airco werkt.

De zomer zwerf kaart gaat er niet uit, maar busbedrijven hebben tegenwoordig hun eigen aanbiedingen waardoor de aanschaf niet opweegt tegen de inkomsten van een dergelijke kaart. Wel dienen zij jou op vertoon van deze kaart toe te laten daar het nog steeds een geldig plaatsbewijs is.

student538

Het gaat om de bus lijn 314 Groningen-Drachten v.v. Deze bus stopt onderweg haast niet omdat dit een snel dienst is. Op de arriva site staat als volgt:

De Qliner is snel. Hij stopt bij een beperkt aantal haltes en rijdt een rechtstreekse route. De Qliner staat voor comfort. De bussen zijn vrijwel nieuw en allemaal uitgerust met air-conditioning en leeslampjes boven elke stoel. U zit ruim en gemakkelijk. Bovendien biedt de Qliner u gemak van goede aansluitingen op andere Qliners maar ook op stad- en streekvervoer. Op veel plaatsen staat er een Qliner-taxi tot uw beschikking. Bestel uw taxi bij uw chauffeur. Kortom, Arriva biedt u de mogelijkheid om op een snelle een comfortabele manier te reizen.

http://www.arriva.nl/page.php?id=361

Je hebt in Friesland/Groningen een hele keuze voor kaartjes:

Lijn 314 naar Groningen:

5-euro kaartje (met mogelijkheid overstap op het streek/regionaal vervoer)
5,30 aan de chauffeur maar geen mogelijkheid overstap naar het streek/regionaal vervoer)
Retourkaartje 9,20 (het goedkoopste als je ook weer terug wilt!)
Qliner maandkaart 155,70
Jaarkaart 1557,70 (2 maanden dus korting)
En dan nog een toeslag abonnement.... voor 1 euro maar je kan ook voor 12 euro per maand. En dan nog per 3 maand voor 29 euro.
Of een abonnement op lijn 100 en dan 155,80 met mogelijkheid om over te stappen op de stadsdienst/regionaal vervoer.

Je mag volgens Arriva met een Qliner abonnement ook overstappen op een andere Qliner bus als die binnen de stad Groningen blijft.

Verder heeft de provincie Friesland (en nog elders in het land een 10-ritten kaart. Deze kaart is 3 maand geldig. Als je binnen 3 maand een nieuwe kaart besteld krijg je 10% korting.

En daarnaast heb je nog een euro-actie. De provincie Friesland legt er dan geld bij. Dit is alleen geldig op lijn 100 van Drachten naar Groningen toe. Op de terug reis moet je een 5-euro kaartje kopen. Maar wat voordeliger is om 10 strippen te laten strippen op je strippen kaart. Dan ben je 4,53 euro kwijt. Verder is een 45 strippenkaart iets goedkoper dan een 15. Helaas is er geen roze 45 strippenkaart.

Minder service:

Het postkantoor verkoopt maandabonnementen (geen Qliner, dat is alleen via Arriva te verkrijgen). Echter zij verstrekken GEEN informatie over welke maand abonnement je benodigd bent. Je moet zelf tellen hoeveel zones je reist e.d. Als je meer informatie daarover wilt verkrijgen over abonnementen moet je volgens hun 0900-9292 bellen voor 70 eurocent per minuut. Bij een Arriva-store kun je wel alle informatie verkrijgen die je nodig hebt.

Maarten1234

Ja en wat wil je nu zeggen over die airco..... Lekker boeiend. Als ik geen zin heb om die airco aan te zetten dan zet ik hem ook niet aan, omdat ik er dan ook last van kan hebben. De chauffeur bepaalt of deze wel of niet aangaat en niet de passagier.

Verder als deze defect is dan is het jammer. Ik heb al geschreven: onderhoud is duur. Er zijn wel meer beloftes die een OV bedrijf geeft, maar niet nakomen. Dit is erger voor de chauffeur als voor de passagier.

Een Q-liner doet alleen bepaalde haltes aan in een stad. Veelal zijn dit alleen de grote haltes zoals een NS-Busstation. Verder rijdt deze alleen maar rondjes. In de ochtend gaat deze bijvoorbeeld rechtsom en in de middag rijdt deze enkelt linksom.

Ga mij niet uitleggen wat een Q-liner is en doet, want dat kan ik je beter vertellen.

Jullie moeten als passagier eens ophouden te zeuren over iets dat niet werkt, maar wat wel wordt beloofd. Jullie zitten er een half uurtje in en de chauffeur de hele dienst. Met hem of haar heb ik medelijden en niet met een simpele passagier. Daarbij wat ik ook al schreef een airco is niet effectief als de deuren continue open-en dichtgaan. Ik kan begrijpen van de chauffeur dat deze de airco dan niet aanzet, omdat hij of zij zelf wordt blootgesteld aan continue warmte en koudewisseling en dat doet zijn of haar gezondheid geen goed. Dus in dat geval is de airco helemaal niet goed. Zodoende schakel ik deze ook regelmatig uit. Wat de passagiers dan zeggen intresseert mij niets. Ook al vinden passagiers het koud in de bus. De verwarming gaat pas aan als ik dat zeg. Ditzelfde geldt ook voor de dakluiken. De 1 vind het koud en de ander vind het weer te warm. Sorry ik ga daar niet ziek door worden. Dat is eigen belang. Heb je daar problemen mee dan ga je maar klagen. Ik trek mijn mond wel weer naar hem open met de mededeling dat ik dat bepaal en niet hij. Vervolgens loop ik weer weg. Heb ik vaker gedaan. Sindsdien komt hij hier niet meer voor naar mij toe. Een werkgever gaat mij niet vertellen wat ik wel en niet moet en mag doen. Zeker niet als hij of zij zelf het vak niet eens kent, zijn rijbewijs en chauffeursdiploma niet heeft. Daarbij is hij ook nog eens een heel stuk jonger dan ik. Net 22, sorry maar het kan mijn zoon zijn. Ik deed het werk al nog voordat hij geboren was.

student538

ZO had laatst een chauffeuse de kachel aan op lijn 100. Ik vroeg haar dat de kachel aan stond. Zij gaf aan dat die ALTIJD aan stond. Het was die dag zeer warm. Het was een sauna in die bus. Ik vind dat Arriva gewoon 1 temperatuur moet bepalen en dat het niet afhankelijk is van de chauffeur.

Zou u trouwens willen doorgeven aan Arriva dat ze de tekst SCHRAPPEN dat elke bus is voorzien van airco? Wel de mensen laten bij betalen als ze rijden in een Qliner. Schaf direct die bussen af en laat er een normale bus op zetten. Bovendien krijgt Arriva extra geld daardoor omdat de passagier moet betalen aan de chauffeur. Het geld gaat niet door de verdeel sleutel heen. Extra laten bij betalen als je met een strippenkaart reist is 1 euro. Dat is 1 euro te veel. Ja, de bank zit net even anders dan in de normale laag bij de grond bus. Straks krijgen we hier de Qbuzz. Ben benieuwd hoe dat zal zijn. Zeker op alle Qbuzzzzz(zzzzzz..) een extra toeslag laten betalen. Het OV brokkelt alleen maar af. En als de busmaatschappij geen lijn dienst meer wil laten draaien maken ze er een BEL-bus van. En die verandert snel in GEEN bus. Immers als je al een bel bus belt komt die niet opdagen omdat de communicatie daar zo slecht verloopt. En natuurlijk een 0900 nummer achter zetten zodat mensen het er van weerhoudt om daar heen te bellen.

Gauw weer terug naar de tijd toen de bussen nog niet waren geprivatiseerd. Maar dat was ook weer erg overdreven een bus lijn 19 die naar Oudega, Eernewoude reed waar niemand in zat, behalve de chauffeur dan.

Voor wie het nog niet weet:

Onafhankelijk klachtenmeldpunt OV Fryslân
Antwoordnummer 1030
9200 VB Drachten
0800 - 444 000 4
[email protected]

(een gratis nummer!)

student538

Reactie van ovbgd.nl

Het is ons bekend dat er problemen zijn met de airco van de Qliners. Het probleem is vooral dat de capaciteit ontoereikend is voor zeer warme dagen. Bij de aanbesteding in 2003 is onvoldoende gespecificeerd wat de capaciteit van de airco zou moeten zijn. Daarom kunnen wij achteraf niet meer afdwingen dat de airco’s (tegen hoge kosten voor Arriva) vervangen worden.

In het bestek dat momenteel wordt opgesteld voor de komende periode worden de eisen dan ook aanmerkelijk aangescherpt, maar daar heeft u pas in de zomer van 2010 plezier van….

In uw mail stelt u dat de airco in het geheel niet werkte, of niet aanstond.

Dat zou een overtreding zijn van de voorschriften waarbinnen de vervoerder moet werken. We hebben dit aangekaart bij Arriva. Zij zullen het intern onderzoeken en wij zullen extra aandacht besteden aan het functioneren van de airco’s (wetende dat de capaciteit te krap is).

Mocht u in de toekomst (wat ik niet hoop) weer klachten hebben, dan zou ik die graag van u vernemen, liefst met daarbij gegevens waarmee we kunnen achterhalen welke bus het betrof, bijvoorbeeld lijn + tijdstip of het busnummer. Dit geeft ons meer handvatten voor het handhaven van de concessievoorwaarden.

Tenslotte wil ik u bedanken voor het signaal

Maarten1234

Een vervoersbedrijf mag niet bepalen wat de temperatuur is. Dit is gewoon aan de chauffeur. Zelf staat bij mij de verwarming uit in de winter. Het wodt gewoon smerig warm en benauwd. Gewoon een temperatuur van 17 graden in de bus is meer dan genoeg. Overigens zijn er ook chauffeurs die het wel koud hebben. Dit komt door het zittende werk.

Vergeet het maar na 2010, want een OV bedrijf speelt hiermee. Dit zijn kostenbesparende factoren en door een maas in de wetgeving is het geen fraude. :wink:

student538

Goed om te horen dat je de kachel niet aan zet. Het is inderdaad een smerige warme lucht. Meestal ben ik dan ook blij dat ik mag uitstappen en geniet van de buitenlucht. En dan even bekomen van de hoofdpijn die dat oplevert.

Gesloten