Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Ariano
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2021 14:16

Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door Ariano »

(verzendkosten GLS pakket van Italië naar Nederland) --- PRINCIPEKWESTIE ---

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met Catawiki.
Meerdere keren heb ik aangegeven dat ik teveel verzendkosten heb betaald aan de verkoper.
Catawiki heeft aangegeven dat ''hun expert'' ernaar heeft gekeken en het bedrag van €43.92 juist is en heeft na het uitzoeken van de werkelijke verzendkosten mij een screenshot gestuurd van het werkelijke bedrag van €37,00. Dit is een verschil van €6,92 wat ik teveel heb betaald aan de verkoper. Deze inschatting van de expert vanuit Catawiki blijkt hierdoor onjuist te zijn.

In het begin heeft Catawiki mij aangegeven eerst de gebreken van het kavel op te lossen met de verkoper en daarna om het gedeelte van de verzendkosten op te pakken. Nu is het stukje van de gebreken opgelost waarna ik naar het stukje verzendkosten kon kijken.

Helaas kan ik vooraf geen contact hebben met de verkoper omdat Catawiki dit voor de verkoper - koper heeft afgeschermd en alleen Catawiki contact kan onderhouden met de verkoper totdat het kavel is betaald.

Bij mij als koper is er een teveel betaald verschil ontstaan in de verzendkosten van €6,92 wat onrechtmatig is. Doordat ik graag dit teveel betaalde bedrag wilde teruggestort krijgen op mijn bankrekening heb ik meerdere keren contact gezocht zowel telefonisch als per e-mail. Catawiki laat weten dat ik zelf contact moest zoeken over de verzendkosten bij de verkoper. Dit heb ik gedaan maar de verkoper reageert niet meer op meerdere berichten wat betreft het teveel betaalde bedrag aan verzendkosten.

Weer contact gehad met Catawiki en klaarblijkelijk wil Catawiki alleen een tegoedbon geven van €10 waardoor ik kenbaar heb gemaakt hier niet mee akkoord te gaan omdat ik alles uit eigen zak heb betaald en uit principe-kwestie het teveel betaalde bedrag teruggestort wil krijgen op mijn bankrekening.

Catawiki gaf vandaag aan dat ze niks voor mij kunnen betekenen ondanks dat er een claim geopend is en ik geen melding heb gekregen dat Catawiki na het bevriezen van de uitbetaling aan verkoper ook, het door mij betaalde bedrag, gaat uitbetalen aan de verkoper om zo de claim te sluiten.
Ik heb meneer van Catawiki opnieuw erop gewezen dat dit verschil in verzendkosten onrechtmatig door mij is betaald doordat de verkoper teveel verzendkosten heeft gevraagd en ik vooraf dit niet kon berekenen. Meneer gaf aan dat er al 3 dossiers zijn geopend naar aanleiding van dit alles en vervolgens valt meneer van Catawiki mij continue in de reden en onderbreekt mij iedere keer wanneer ik aan het woord ben. (arrogante houding en totaal niet behulpzaam). Hierop heb ik hem aangesproken en gezegd dat het fijn zou zijn om mij te laten uitpraten wanneer ik mijn zegje wil doen en weer aangegeven dat ik dat bedrag teveel heb betaald.. waardoor hij mij weer onderbreekt en vervolgens zegt dat ik hem juist niet laat uitpraten en hij aangeeft het gesprek te beëindigen en hangt, tijdens dat ik nog aan het praten ben, vervolgens gewoon op.

Ik voel mij erg benadeelt in deze vorm van behandeling en afhandeling door Catawiki! Juist omdat ik in mijn recht sta en kan aantonen dat ik teveel verzendkosten heb betaald. Ook omdat ik naar mijn weten juist en op tijd heb gehandeld maar, dat blijkt uit deze manier van communiceren, er een gebrek aan communicatievermogen/skills is vanuit Catawiki.

Catawiki reageert niet meer op mijn gestuurde mails, blijft voet bij stuk houden dat ze niks voor mij kunnen betekenen wat betreft de afhandeling en hangt gewoon de telefoon op ondanks dat ik op een sociale manier communiceer. Er is geen weder-respect. De verkoper reageert ook niet op mijn nagestuurde berichten.

Kan ik nog het verschil terugkrijgen via een andere manier zonder dat er extra kosten bij komen kijken via juridische stappen?
Kunnen jullie regelen dat Catawiki wel mij het verschil terugbetaalt aangezien de verkoper niet meer reageert op mijn bericht via de chat van Catawiki om mij de teveel betaalde verzendkosten terug te betalen?

Seinhuis
Berichten: 2392
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij het bieden van de kavel staat bij wat de verzendkosten zijn, je bent bij de aankoop hiermee akkoord gegaan.

Eventueel kan je contact opnemen met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies. Hun zullen (zeer vermoedelijk) je adviseren om een aangetekende brief te sturen.

Daarna is een rechtzaak starten de enige optie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Topicstarter begrijpt kennelijk het verschil tussen portokosten en verzendkosten niet.

rvjapio
Berichten: 1023
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door rvjapio »

Principes... daar kan je aan onderdoor gaan. Alles is duidelijk bij aankopen op catawiki, ook de verzendkosten. Als u niet akkoord gaat dan moet u er niet kopen. De rest is verspilde energie. Ik heb in honderden aankopen nog nooit een probleem met C gehad.

Moneyman
Berichten: 31079
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ariano schreef:
29 dec 2021 14:21
--- PRINCIPEKWESTIE ---
Principes kosten geld, dat weet je toch?
Ariano schreef:
29 dec 2021 14:21
Kan ik nog het verschil terugkrijgen via een andere manier zonder dat er extra kosten bij komen kijken via juridische stappen?
Aangezien je bij Catawike niet verder komt: nee. Als je je principe uit wilt vechten, zul je moeten investeren. En bedenk ook dat je er ook zélf naast kunt zitten...
Ariano schreef:
29 dec 2021 14:21
Kunnen jullie regelen dat Catawiki wel mij het verschil terugbetaalt aangezien de verkoper niet meer reageert op mijn bericht via de chat van Catawiki om mij de teveel betaalde verzendkosten terug te betalen?
Nee. Je zit hier op het forum. Als je de redactie wilt benaderen, kan dat hier.

HandigeHarrie
Berichten: 1434
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De verkopen rekent een extra bedrag voor het afhandelen en noemt die 6,92 ook verzendkosten. Waarschijnlijk is daar juridisch niet zoveel van te zeggen, maar het is raar dat u dit niet te horen zou krijgen als u diverse keren contact heeft opgenomen met Catawiki.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HandigeHarrie schreef:
30 dec 2021 14:17
De verkopen rekent een extra bedrag voor het afhandelen en noemt die 6,92 ook verzendkosten. Waarschijnlijk is daar juridisch niet zoveel van te zeggen, maar het is raar dat u dit niet te horen zou krijgen als u diverse keren contact heeft opgenomen met Catawiki.
Ik heb meneer van Catawiki opnieuw erop gewezen dat dit verschil in verzendkosten onrechtmatig door mij is betaald doordat de verkoper teveel verzendkosten heeft gevraagd en ik vooraf dit niet kon berekenen.
Maar wat ik niet snap is dat er dus al betaald is, de overeenkomst bevatte dus het totaal bedrag, maar achteraf was het bedrag dus lager dan er is berekend, vat ik het dan zo goed samen?

juliomariner
Berichten: 5082
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door juliomariner »

Onder verzendkosten vallen naast de kale verzendkosten van de pakketdienst ook verpakkings- en service kosten (pakket naar postkantoor of inleverpunt van de pakketdienst) Zo moeilijk is dat toch niet te bedenken.
Omdat het bij de dingen die via Catawiki verkocht worden vaak om kunst of antiek gaat kunnen de verpakkingskosten best wel oplopen. (bubbelfolie etc.)
Dat Catawiki dit antwoord niet zelf kan verzinnen is natuurlijk wel kwalijk.

Moneyman
Berichten: 31079
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is maar de vraag of Catawiki dat niet heeft uitgelegd, of dat TS de uitleg gewoon niet accepteert of begrijpt.

juliomariner
Berichten: 5082
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door juliomariner »

@MM, daar heeft u gelijk in.
Ik snap TS ook niet. TS is bij de koop akkoord gegaan met de totaalkosten incl. verzending.
Waarom denk hij nu dan financiële schade te hebben opgelopen. Als er nog onvermelde kosten zoals invoerkosten etc bijgekomen waren, dan had TS echt wat te klagen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

juliomariner schreef:
30 dec 2021 17:07
Onder verzendkosten vallen naast de kale verzendkosten van de pakketdienst ook verpakkings- en service kosten (pakket naar postkantoor of inleverpunt van de pakketdienst) Zo moeilijk is dat toch niet te bedenken.
Omdat het bij de dingen die via Catawiki verkocht worden vaak om kunst of antiek gaat kunnen de verpakkingskosten best wel oplopen. (bubbelfolie etc.)
Dat Catawiki dit antwoord niet zelf kan verzinnen is natuurlijk wel kwalijk.
Catawiki kan dat ongetwijfeld zelf verzinnen maar waarom zouden zij praten namens de leverende partij? Als de leverende partij besluit een verpakking op maat te laten maken (en ja, er zijn bedrijven die verpakking op maat maken ook al is het maar voor 1 exemplaar) zal het duurder zijn dan als de leverende partij een lege doos bij Albert Heijn haalt en die volstopt met oude kranten. Catawiki moet daar buiten blijven dus geven ze terecht geen details. Dat is iets tussen koper en verkoper.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Financieel benadeeld, slechte behandeling en afhandeling Catawiki

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Zoveel werk voor 6,92? Principes kosten geld maar meestal ook je plezier en gezondheid. Voor nog geen 7 euro had ik persoonlijk niet moeilijk gedaan.
Zelf bestel ik vaak dingen uit het buitenland, de verkoopsites hebben standaard prijzen en veel verzenders kunnen het goedkoper doen., mij boeit het 0 want ben akkoord gegaan met de prijs op de site. Als zei een paar euro kunnen verdienen door anders te zenden geen probleem, mocht het echter niet aankomen ligt de verantwoording wel bij hun en krijg ik me geld terug. (goed geregeld van die site)
Tip, laat die paar euro zitten en ga genieten van je aankoop

Gesloten