Okay, als verkoper met een kleine website loop ik nu tegen een interessante uitdaging aan. Ik heb een klant die meerdere bestellingen heeft geplaatst onder een valse naam en met valse adresgegevens en factuurgegevens. Gewoon om mij een beetje te pesten of zo (rancuneuze klanten, grrrr!

de klant heeft betaald (via Ideal) en er zijn bestellingen retour gekomen (niet afleverbaar, en 1 bestelling heeft klant toch in handen gekregen en retour gestuurd met mijn eigen retour-procedure) - maar ik heb de retouren allemaal afgekeurd want de klant is geen natuurlijk persoon, want zijn klantgegevens kloppen niet.
Ben ik wettelijk verplicht de retouren te accepteren?
Wanneer ik blijf weigeren dan zal de klant het wel uit zijn hoofd houden om nog eens een bestelling te doen, het kost hem/haar dan geld. Wanneer ik toegeef dan is dat een uitnodiging om het gratis retourneren nog meer te misbruiken.
Op mails reageert de klant niet - en hij/zij is niet telefonisch te bereiken. Ik ben niet opgelicht, dus aangifte doen lijkt me ook niet aan de orde.
Wanneer ik wettelijk verplicht zou zijn om de retouren aan te nemen - en ik doe het niet, hoe sterk staat de klant dan? Dan zal hij een zaak tegen me moeten beginnen met zijn valse persoonsgegevens, klant kan zich 100% zeker niet identificeren met die gegevens.
Iemand ?