Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Hallo,
Een aantal weken geleden is er tijdens mijn afwezigheid een klein pakketje in de brievenbus gedaan. Het pakketje zag er direct al verdacht uit.
Vreemde pakketeigenschappen:
- Er stond geen afzender op
- De ontvangersnaam was niet mijn naam, geheel iemand anders
- Het ontvangersadres was foutief, de straatnaam was niet volledig, het huisnummer klopte wel, maar de postcode was helemaal fout.
- De postcode was doorgestreept met pen
- Aan de achterkant zat een nieuw geprint label met het correcte adres (mijn adres), maar zonder naam. Mijn naam staat nergens op het pakket.
- Het pakket is verzonden door Deutsche post
- Het pakket is nog niet opgehaald door iemand
- Ik heb geen rekening ontvangen voor het pakket
Online research gedaan
Uiteraard heb ik het pakket NIET open gemaakt. Omdat ik wel eens iets gehoord van pakketfraude ben ik online onderzoek uitgegaan. Daar kwam ik direct al soortgelijke gevallen tegen. Maar overigens niet precies dezelfde manier als bij mij, maar wel gesjoemel met het adres.
Wat ik daaruit terug las, was dat je voorzichtig moet omgaan met deze situaties, want voordat je het weet zit je in de val en moet je iets gaan betalen.
Ik heb de volgende acties ondernomen om te achterhalen wat ik nu het beste kon doen:
- Politie gebeld: deze wisten niet wat je het beste kon doen. Ze dachten zelf aan terugsturen. Maar het risico daar is dat je dan alsnog een rekening krijgt omdat de anonieme afzender dan ineens beweert dat ze je pakket nog niet hebben terug gekregen bijvoorbeeld.
- Deutsche post gebeld: hier kwam ik niet doorheen, dit is allemaal in Duits en spraakcomputers. Ik spreek geen duits.
- DHL gebeld: dit zou de pakket af handelaar zijn geweest vanaf NL. Zij zeiden dat het pakket aan POST NL was overgedragen omdat er inklaringkosten aan zouden zitten. Verder konden zij niet zien wie de afzender was. Ze konden niet meer doen dan dit.
- POSTNL gebeld: zij gaven aan dat het pakket geen inklaringskosten had en zei konden ook niet zien wie de afzender was. Zij wisten ook niet goed wast ik moest doen, ook zij stele pakket terugsturen voor. Het pakket wordt dan aangeboden aan de deutche post, omdat er geen afzender bekend is. Ze konden niet meer doen dan dit.
Nog een aantal bevindingen:
- Wat ik heel vreemd vind is dat niemand mij dus kan zeggen waar het pakketje vandaan komt. Blijkbaar kun je anoniem pakketen versturen in Nederland.
- Niemand weet echt wat je hier het beste mee kan doen en zijn niet op de hoogte van dit soort fraude gevallen. Tevens willen ze er ook niet meer aan doen dan hun standaard response.
- Als ik het track & trace log nakijk, dan staat daar iets heel vreemds in. De "ontvanger" zou op verzoek van de pakket afhandelaar (welke is onbekend) een nieuwe adres hebben opgegeven, omdat het originele niet klopte. Maar dit nieuwe adres is vervolgens niet het adres van de persoon die op het pakketje staat, maar mijn adres. Dus er is bewust een aanpassing naar een foutief adres gedaan.
Al om al is het ongelofelijk dubieus. Ik weet niet wat ik in deze situatie het beste kan doen om te voorkomen dat ik in een fraude-fuik ga belanden.
Ik heb het pakketje nog ongeopend in mijn bezit.
Wat moet ik doen?
- Weet iemand /Radar wat ik het beste kan doen?
- Kan Radar wellicht POSTNL/DHL/Deutsche post bewegen om wel mee te werken dit op te lossen en te achterhalen wie de afzender (oplichter?) is? (want mij sturen ze van het kastje naar de muur)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast vriendelijke dank!
Mvgrt,
Sen
Een aantal weken geleden is er tijdens mijn afwezigheid een klein pakketje in de brievenbus gedaan. Het pakketje zag er direct al verdacht uit.
Vreemde pakketeigenschappen:
- Er stond geen afzender op
- De ontvangersnaam was niet mijn naam, geheel iemand anders
- Het ontvangersadres was foutief, de straatnaam was niet volledig, het huisnummer klopte wel, maar de postcode was helemaal fout.
- De postcode was doorgestreept met pen
- Aan de achterkant zat een nieuw geprint label met het correcte adres (mijn adres), maar zonder naam. Mijn naam staat nergens op het pakket.
- Het pakket is verzonden door Deutsche post
- Het pakket is nog niet opgehaald door iemand
- Ik heb geen rekening ontvangen voor het pakket
Online research gedaan
Uiteraard heb ik het pakket NIET open gemaakt. Omdat ik wel eens iets gehoord van pakketfraude ben ik online onderzoek uitgegaan. Daar kwam ik direct al soortgelijke gevallen tegen. Maar overigens niet precies dezelfde manier als bij mij, maar wel gesjoemel met het adres.
Wat ik daaruit terug las, was dat je voorzichtig moet omgaan met deze situaties, want voordat je het weet zit je in de val en moet je iets gaan betalen.
Ik heb de volgende acties ondernomen om te achterhalen wat ik nu het beste kon doen:
- Politie gebeld: deze wisten niet wat je het beste kon doen. Ze dachten zelf aan terugsturen. Maar het risico daar is dat je dan alsnog een rekening krijgt omdat de anonieme afzender dan ineens beweert dat ze je pakket nog niet hebben terug gekregen bijvoorbeeld.
- Deutsche post gebeld: hier kwam ik niet doorheen, dit is allemaal in Duits en spraakcomputers. Ik spreek geen duits.
- DHL gebeld: dit zou de pakket af handelaar zijn geweest vanaf NL. Zij zeiden dat het pakket aan POST NL was overgedragen omdat er inklaringkosten aan zouden zitten. Verder konden zij niet zien wie de afzender was. Ze konden niet meer doen dan dit.
- POSTNL gebeld: zij gaven aan dat het pakket geen inklaringskosten had en zei konden ook niet zien wie de afzender was. Zij wisten ook niet goed wast ik moest doen, ook zij stele pakket terugsturen voor. Het pakket wordt dan aangeboden aan de deutche post, omdat er geen afzender bekend is. Ze konden niet meer doen dan dit.
Nog een aantal bevindingen:
- Wat ik heel vreemd vind is dat niemand mij dus kan zeggen waar het pakketje vandaan komt. Blijkbaar kun je anoniem pakketen versturen in Nederland.
- Niemand weet echt wat je hier het beste mee kan doen en zijn niet op de hoogte van dit soort fraude gevallen. Tevens willen ze er ook niet meer aan doen dan hun standaard response.
- Als ik het track & trace log nakijk, dan staat daar iets heel vreemds in. De "ontvanger" zou op verzoek van de pakket afhandelaar (welke is onbekend) een nieuwe adres hebben opgegeven, omdat het originele niet klopte. Maar dit nieuwe adres is vervolgens niet het adres van de persoon die op het pakketje staat, maar mijn adres. Dus er is bewust een aanpassing naar een foutief adres gedaan.
Al om al is het ongelofelijk dubieus. Ik weet niet wat ik in deze situatie het beste kan doen om te voorkomen dat ik in een fraude-fuik ga belanden.
Ik heb het pakketje nog ongeopend in mijn bezit.
Wat moet ik doen?
- Weet iemand /Radar wat ik het beste kan doen?
- Kan Radar wellicht POSTNL/DHL/Deutsche post bewegen om wel mee te werken dit op te lossen en te achterhalen wie de afzender (oplichter?) is? (want mij sturen ze van het kastje naar de muur)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast vriendelijke dank!
Mvgrt,
Sen
-
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
U heeft ongevraagd iets toegestuurd gekregen, waarom zou u iets moeten doen? Maak open of gooi in de Kliko.
bupaul
, BL2
, cornel33
, reggie2
en GSadventure
vinden dit leuk
-
- Berichten: 12835
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Als ik een pakje wegbreng om te versturen hoef ik alleen maar een postcode en een huisnummer te hebben van de ontvanger. Als verzender kan ik dus anoniem blijven.
Het enige dat zou kunnen gebeuren is dat er iemand aan uw deur staat met de vraag of er een pakket bij u is aangeboden. Dat gewoon ontkennen en zeker niets afgeven.
Verder kan het ook gewoon een fout zijn van een straatgenoot. Ik heb ook wel eens een typfoutje gemaakt in het huisnummer. En het is ook wel eens voorgekomen dat ze verzender een fout heeft gemaakt in de naw gegevens. Later dan gepland en met een sticker van PostNL waarop de juiste gegevens stonden heb ik het toen ontvangen.
Het kan van alles zijn, maar reden tot zorgen is er niet. Zo lang niemand zich meld hoeft u niets te doen.
Het enige dat zou kunnen gebeuren is dat er iemand aan uw deur staat met de vraag of er een pakket bij u is aangeboden. Dat gewoon ontkennen en zeker niets afgeven.
Verder kan het ook gewoon een fout zijn van een straatgenoot. Ik heb ook wel eens een typfoutje gemaakt in het huisnummer. En het is ook wel eens voorgekomen dat ze verzender een fout heeft gemaakt in de naw gegevens. Later dan gepland en met een sticker van PostNL waarop de juiste gegevens stonden heb ik het toen ontvangen.
Het kan van alles zijn, maar reden tot zorgen is er niet. Zo lang niemand zich meld hoeft u niets te doen.
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Maak gewoon open, wellicht zit er een pakbon in met de correcte gegevens, dan weet je voor wie het pakket bestemd is.b
bupaul
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Misschien lang geleden iets bij Alie besteld?
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
ik snap even niet wat in dit verhaal de fraude is. zolang er niets betaald hoeft te worden.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Wat is hier nu frauduleus aan. Gewoon verkeerd bezorgd. Deutsche post hoeft aan u geen verantwoording af te leggen alleen aan de verzender.
Hoop ongegronde achterdocht. Mischien toch even open maken en kijken of het toch niet iets dat u tijd terug besteld heeft zo niet
Etiketten eraf en hoppa in de kliko opgelost.
Hoop ongegronde achterdocht. Mischien toch even open maken en kijken of het toch niet iets dat u tijd terug besteld heeft zo niet
Etiketten eraf en hoppa in de kliko opgelost.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Een paar jaar geleden is zoiets op de Duitse TV geweest. Schijnt dat sommige online verkopers gewoon kleine pakketjes versturen om op die manier een hogere score in het verkoperssysteem te krijgen; de kosten die ze maken met het eigenlijk gratis weggeven/versturen zijn kleiner dan de winst die ze boeken doordat ze nu een hogere ranking krijgen.
Het hoeft dus geen fraude te zijn.
Gewoon enige tijd bewaren, als er geen enkele reactie van wie dan ook komt kan je 't openmaken, inhoud bekijken (wil je het houden of weggooien) en doen wat je wilt. Jij hebt nergens voor getekend, niets besteld dus er is niemand die jou iets kan maken cq jou ervoor laten betalen.
En steek er vooral geen tijd in qua opzoeken hoe of wat, zonde van je tijd.
Het hoeft dus geen fraude te zijn.
Gewoon enige tijd bewaren, als er geen enkele reactie van wie dan ook komt kan je 't openmaken, inhoud bekijken (wil je het houden of weggooien) en doen wat je wilt. Jij hebt nergens voor getekend, niets besteld dus er is niemand die jou iets kan maken cq jou ervoor laten betalen.
En steek er vooral geen tijd in qua opzoeken hoe of wat, zonde van je tijd.
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Tot nu toe geen paniek.
Op www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/ ... ezendingen staat, niks besteld niks betalen.
Is het een postcode die bestaat?
Je kunt het retour sturen (retour afzender schrijven en in de brievenbus doen), maar dit ben je niet verplicht. Je mag het ook houden.
Op www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/ ... ezendingen staat, niks besteld niks betalen.
Is het een postcode die bestaat?
Je kunt het retour sturen (retour afzender schrijven en in de brievenbus doen), maar dit ben je niet verplicht. Je mag het ook houden.
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
@seinhuis
Er staat geen afzender op.
Er staat geen afzender op.
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Andere reden voor dit soort pakketjes was de gehuurde magazijnruimte bij Amazon. Als producten blijven liggen, is het goedkoper ze naar een willekeurig adres te sturen dan Amazon te betalen.honza schreef: ↑19 apr 2022 15:03Een paar jaar geleden is zoiets op de Duitse TV geweest. Schijnt dat sommige online verkopers gewoon kleine pakketjes versturen om op die manier een hogere score in het verkoperssysteem te krijgen; de kosten die ze maken met het eigenlijk gratis weggeven/versturen zijn kleiner dan de winst die ze boeken doordat ze nu een hogere ranking krijgen.
Het hoeft dus geen fraude te zijn.
Gewoon enige tijd bewaren, als er geen enkele reactie van wie dan ook komt kan je 't openmaken, inhoud bekijken (wil je het houden of weggooien) en doen wat je wilt. Jij hebt nergens voor getekend, niets besteld dus er is niemand die jou iets kan maken cq jou ervoor laten betalen.
En steek er vooral geen tijd in qua opzoeken hoe of wat, zonde van je tijd.
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
een vreemde gedachte misschien , maar zou de verzender niet gewoon een verkeerd adres hebben gebruikt, waarna DHL/postNL dachten dat het naar u zou moeten?
je kan een aantal dingen doen, zijn allemaal al genoemd.
schijf verkeerd bezorgd op het pakket en gooi het in de brievenbus.
maak open en kijk wat erin zit
bewaar het en kijk of er iemand om komt. het neemt niet veel ruimte in want het past door de brievenbus
je kan natuurlijk ook nog de EOD bellen
je kan een aantal dingen doen, zijn allemaal al genoemd.
schijf verkeerd bezorgd op het pakket en gooi het in de brievenbus.
maak open en kijk wat erin zit
bewaar het en kijk of er iemand om komt. het neemt niet veel ruimte in want het past door de brievenbus
je kan natuurlijk ook nog de EOD bellen
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Bedankt voor de waarschuwing!
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Wat ik vandaag meemaakte:
Via google bericht:
Goedenavond, vermoedelijk is er vandaag een pakketje bij u afgeleverd welke voor mij bestemd was. Kan ik deze op korte termijn komen ophalen?
Vriendelijke groeten,
Annemieke
Ook vond mijn vrouw een briefje in de bus met dezelfde naam en een mobiel nummer.
Zij belde het nummer en kreeg verhaal dat een vriendin het pakketje voor haar besteld zou hebben en een verkeerde postcode had gebruikt.
(1 cijfer verkeerd waardoor het in een andere plaats was bezorgd). Ja vervelend, maar zij was toch "toevallig" in de buurt en wanneer wij dan thuis zouden zijn en zij het pakketje bij ons kon komen ophalen.
...Zij had eigenlijk verwacht dat het pakketje al eerder zou zijn bezorgd...
Mijn vrouw vertrouwde het niet en heeft haar gezegd dat zij het pakketje gelijk zou weigeren en daar had zij begrip voor.
De bezorger nam het gelijk weer mee.
Wat viel op?
Timing. Allemaal erg toevallig...
Was toch in de buurt dus zou zo langs kunnen komen...
Zowel briefje vandaag in de brievenbus als een melding via google (is mij nog niet eerder overkomen)...
"Eerder verwacht", maar wel allerlei moeite doen om vlak voor bezorging (track en trace waarschijnlijk) berichten via briefje in brievenbus en berichtje via google verstuurd...
Afwijkende postcode wel in buurt maar andere plaatsnaam...
Het was ons allemaal even TE toevallig.
Via google bericht:
Goedenavond, vermoedelijk is er vandaag een pakketje bij u afgeleverd welke voor mij bestemd was. Kan ik deze op korte termijn komen ophalen?
Vriendelijke groeten,
Annemieke
Ook vond mijn vrouw een briefje in de bus met dezelfde naam en een mobiel nummer.
Zij belde het nummer en kreeg verhaal dat een vriendin het pakketje voor haar besteld zou hebben en een verkeerde postcode had gebruikt.
(1 cijfer verkeerd waardoor het in een andere plaats was bezorgd). Ja vervelend, maar zij was toch "toevallig" in de buurt en wanneer wij dan thuis zouden zijn en zij het pakketje bij ons kon komen ophalen.
...Zij had eigenlijk verwacht dat het pakketje al eerder zou zijn bezorgd...
Mijn vrouw vertrouwde het niet en heeft haar gezegd dat zij het pakketje gelijk zou weigeren en daar had zij begrip voor.
De bezorger nam het gelijk weer mee.
Wat viel op?
Timing. Allemaal erg toevallig...
Was toch in de buurt dus zou zo langs kunnen komen...
Zowel briefje vandaag in de brievenbus als een melding via google (is mij nog niet eerder overkomen)...
"Eerder verwacht", maar wel allerlei moeite doen om vlak voor bezorging (track en trace waarschijnlijk) berichten via briefje in brievenbus en berichtje via google verstuurd...
Afwijkende postcode wel in buurt maar andere plaatsnaam...
Het was ons allemaal even TE toevallig.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Precies. Soms kunnen dingen zo simpel zijn maat half Nederland lijkt wel in een permanente staat van paranoïde gedrag te verkeren. Het gezonde verstand lijkt verdwenen.Kokka1 schreef: ↑20 apr 2022 08:39een vreemde gedachte misschien , maar zou de verzender niet gewoon een verkeerd adres hebben gebruikt, waarna DHL/postNL dachten dat het naar u zou moeten?
je kan een aantal dingen doen, zijn allemaal al genoemd.
schijf verkeerd bezorgd op het pakket en gooi het in de brievenbus.
maak open en kijk wat erin zit
bewaar het en kijk of er iemand om komt. het neemt niet veel ruimte in want het past door de brievenbus
je kan natuurlijk ook nog de EOD bellen
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Leuk, een onbekend gratis pakje. Openmaken of weggooien. Wat een verhaal om niets.....
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Vaak is het pakketje afkomstig van een winkel of betaalmethoden waarbij achteraf betalen mogelijk is en de geadresseerde (u dus) krijgt de rekening.
Door het pakketje niet aan te nemen gaat het pakket retour afzender en vervalt (meestal) de betaling verplichting. U laat in ieder geval zien dat u het niet hebt besteld.
Ik denk dat u nooit meer iets over hoort. De oplichters gaan op zoek naar de volgende slachtoffer. Mocht u nog problemen mee ondervinden, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.fraudehelpdesk.nl/fraude-cat/telefoon/
Door het pakketje niet aan te nemen gaat het pakket retour afzender en vervalt (meestal) de betaling verplichting. U laat in ieder geval zien dat u het niet hebt besteld.
Ik denk dat u nooit meer iets over hoort. De oplichters gaan op zoek naar de volgende slachtoffer. Mocht u nog problemen mee ondervinden, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.fraudehelpdesk.nl/fraude-cat/telefoon/
Re: Help: Nieuwe manier van pakketfraude, wat moet ik doen?
Het oorspronkelijke bericht is van april, dus ik denk dat dit "probleem" allang is opgelost.