Medicura laat huurschuld onbeperkt oplopen
-
Antibedrieger
Medicura laat huurschuld onbeperkt oplopen
Recent is mijn moeder overleden en mijn zus kreeg een rekening van Medicura i.v.m. een bedgreep.
Op hun site staat deze te koop voor €69,95 en de huur bedraagt €9,65 per 7 dagen.
Hier de inhoud van de mail:
________________________________________________________________________________________________________
Beste mevrouw ----------------,
Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder.
Uw moeder had een bedgreep enkel in gebruik van Medicura.
Met datum 13 januari 2025 hebben wij bericht gehad van de zorgverzekering dat mevrouw niet langer meer in aanmerking komt voor uitleen van hulpmiddelen omdat uw moeder een WLZ-indicatie verblijf met behandeling heeft.
Daarop hebben wij diezelfde dag gebeld naar het bij ons bekende telefoonnummer. Helaas kregen wij niemand te pakken en hebben wij een voicemailbericht achtergelaten en een WhatsApp bericht gestuurd. Hierop komt geen reactie.
Met datum 5 februari 2025 hebben wij wederom gebeld. Ook toen kregen wij niemand te pakken. Ook toen hebben wij een WhatsApp bericht gestuurd en ook een email met verzoek tot contact omdat wij het hulpmiddel niet langer in de uitleen mogen laten staan, gaat deze in de verhuur. Helaas komt hierop ook geen reactie.
Vanaf 5 februari staat de bedgreep enkel in de verhuur en hebben wij 4-wekelijks een huurfactuur gestuurd naar het bij ons bekende mailadres.
Omdat de bedgreep in de verhuur staat is er huurschuld ontstaan. Het openstaande saldo aan huur bedraagt momenteel € 484,52 inclusief incassokosten.
Wij verzoeken u vriendelijk doch dringend om de bedgreep enkel te retourneren bij een van onze thuiszorgwinkels.
Uw moeder was woonachtig te -------. In ------- zit de Medicura thuiszorgwinkel op ------------------------------------------------.
Bent u niet in de gelegenheid de bedgreep zelf te retourneren, dan kunnen wij deze komen ophalen bij u (dat kan ook bij u thuis als dat makkelijker is voor u). Dit doen wij eenmalig gratis. U kunt een retourafspraak maken via onze site: https://medicura.nl/retourneren (let op; graag duidelijk vermelden waar wij de bedgreep kunnen ophalen. Betreffende het ophalen, wij kunnen enkel een dag afspreken, geen tijd en/of dagdeel) U krijgt de avond voorafgaande een sms/mail met de tijdsindicatie waarop u de chauffeur kunt verwachten. Telefonisch een retourafspraak maken kan ook. U kunt dan bellen naar ----------------------
Let op; de huur van de bedgreep enkel loopt door totdat deze daadwerkelijk retour is ontvangen door Medicura.
Betaling van het openstaande saldo dient te geschieden op rekeningnummer ------------------- onder vermelding van uw naam en het klantnummer ---------
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
______________________________________________________________________________________________________________
Via Google AI kreeg ik het volgende antwoord op de vraag of een verhuurder van roerende goederen de huur onbeperkt mag laten oplopen.
_______________________________________________________________________________________________________________
"Nee, een verhuurder mag huurkosten voor roerende goederen (zoals apparatuur, auto's, meubels) niet onbeperkt laten oplopen. Huurcontracten moeten voldoen aan redelijkheid en billijkheid. Als de huur de waarde van het goed overstijgt, kan dit worden gezien als onredelijk bezwarend of een verkapte koopovereenkomst."
_______________________________________________________________________________________________________________
Mijn zus heeft de rekening inmiddels al voldaan (meer dan 500€).
Ik wil het er niet bij laten zitten, hoe kan ik het beste hier tegenin gaan?
Op hun site staat deze te koop voor €69,95 en de huur bedraagt €9,65 per 7 dagen.
Hier de inhoud van de mail:
________________________________________________________________________________________________________
Beste mevrouw ----------------,
Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder.
Uw moeder had een bedgreep enkel in gebruik van Medicura.
Met datum 13 januari 2025 hebben wij bericht gehad van de zorgverzekering dat mevrouw niet langer meer in aanmerking komt voor uitleen van hulpmiddelen omdat uw moeder een WLZ-indicatie verblijf met behandeling heeft.
Daarop hebben wij diezelfde dag gebeld naar het bij ons bekende telefoonnummer. Helaas kregen wij niemand te pakken en hebben wij een voicemailbericht achtergelaten en een WhatsApp bericht gestuurd. Hierop komt geen reactie.
Met datum 5 februari 2025 hebben wij wederom gebeld. Ook toen kregen wij niemand te pakken. Ook toen hebben wij een WhatsApp bericht gestuurd en ook een email met verzoek tot contact omdat wij het hulpmiddel niet langer in de uitleen mogen laten staan, gaat deze in de verhuur. Helaas komt hierop ook geen reactie.
Vanaf 5 februari staat de bedgreep enkel in de verhuur en hebben wij 4-wekelijks een huurfactuur gestuurd naar het bij ons bekende mailadres.
Omdat de bedgreep in de verhuur staat is er huurschuld ontstaan. Het openstaande saldo aan huur bedraagt momenteel € 484,52 inclusief incassokosten.
Wij verzoeken u vriendelijk doch dringend om de bedgreep enkel te retourneren bij een van onze thuiszorgwinkels.
Uw moeder was woonachtig te -------. In ------- zit de Medicura thuiszorgwinkel op ------------------------------------------------.
Bent u niet in de gelegenheid de bedgreep zelf te retourneren, dan kunnen wij deze komen ophalen bij u (dat kan ook bij u thuis als dat makkelijker is voor u). Dit doen wij eenmalig gratis. U kunt een retourafspraak maken via onze site: https://medicura.nl/retourneren (let op; graag duidelijk vermelden waar wij de bedgreep kunnen ophalen. Betreffende het ophalen, wij kunnen enkel een dag afspreken, geen tijd en/of dagdeel) U krijgt de avond voorafgaande een sms/mail met de tijdsindicatie waarop u de chauffeur kunt verwachten. Telefonisch een retourafspraak maken kan ook. U kunt dan bellen naar ----------------------
Let op; de huur van de bedgreep enkel loopt door totdat deze daadwerkelijk retour is ontvangen door Medicura.
Betaling van het openstaande saldo dient te geschieden op rekeningnummer ------------------- onder vermelding van uw naam en het klantnummer ---------
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
______________________________________________________________________________________________________________
Via Google AI kreeg ik het volgende antwoord op de vraag of een verhuurder van roerende goederen de huur onbeperkt mag laten oplopen.
"Nee, een verhuurder mag huurkosten voor roerende goederen (zoals apparatuur, auto's, meubels) niet onbeperkt laten oplopen. Huurcontracten moeten voldoen aan redelijkheid en billijkheid. Als de huur de waarde van het goed overstijgt, kan dit worden gezien als onredelijk bezwarend of een verkapte koopovereenkomst."
Mijn zus heeft de rekening inmiddels al voldaan (meer dan 500€).
Ik wil het er niet bij laten zitten, hoe kan ik het beste hier tegenin gaan?
Re: Medicura laat huurschuld onbeperkt oplopen
Klopt het bedrag wel met de tijd dat de bedgreep gehuurd is en in jullie bezit was?
De greep staat dus al ruim een jaar in de verhuur. Dan klopt het bedrag wel, lijkt mij.
Dat het achteraf veel goedkoper was geweest om gewoon zon ding te kopen is een feit. Maar dat is altijd zo bij dergelijke producten die je huurt.
Ik zou er geen energie in steken. Kost je in ieder geval een hoop energie en mogelijk ook nog een hoop extra geld.
Dat het achteraf veel goedkoper was geweest om gewoon zon ding te kopen is een feit. Maar dat is altijd zo bij dergelijke producten die je huurt.
Ik zou er geen energie in steken. Kost je in ieder geval een hoop energie en mogelijk ook nog een hoop extra geld.
De mail en de factuurkorting voor de huur lijken duidelijk en te kloppen.
Het is inderdaad een flink bedrag, maar als dit volgens de regels is, lijkt er weinig aan te doen.
Enige discussiepunt zou kunnen zijn dat je nooit een huurcontract hebt afgesloten. Anderzijds had je moeder de handgreep wel in bezit, en kon Medicura de handgreep al die tijd niet verhuren.
Het is inderdaad een flink bedrag, maar als dit volgens de regels is, lijkt er weinig aan te doen.
Enige discussiepunt zou kunnen zijn dat je nooit een huurcontract hebt afgesloten. Anderzijds had je moeder de handgreep wel in bezit, en kon Medicura de handgreep al die tijd niet verhuren.
-
witte angora
Maar waarom is er al die tijd dan niet geregeerd? Er is gebeld, gemaid, geappt, er zijn een jaar lang iedere maand facturen verstuurd... Was er dan niemand die kon reageren? Dat kan je Medicura toch niet aanrekenen?
sergio1963
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Ben het WA eens, iemand? heeft de administratie voor uw moeder gedaan. Houdt in dat dit soort posten ook langs zijn gekomen.
-
witte angora
Ik zou eerst achterhalen waarom er al die tijd niet is gereageerd. Er kunnen best valide redenen voor zijn. Als dat helder is, kan je proberen om coulance te vragen, waarbij je aangeeft dat een huursom die de koopprijs in een jaar tijd met een factor 6 overstijgt niet redelijk is.Antibedrieger schreef: ↑04 mar 2026 18:46Ik wil het er niet bij laten zitten, hoe kan ik het beste hier tegenin gaan?
Het huurcontract is afgesloten door de moeder dan wel haar mantelzorger. Toen de moeder opgenomen werd, had de huur opgezegd moeten worden en de handgreep geretourneerd moeten worden. Na opname is de zorginstelling verantwoordelijk voor alle medische hulpmiddelen. Daarmee verviel de vergoeding uit de zorgverzekering.
Ik zit in een enigszins vergelijkbare situatie. Mijn moeder is zwaar achteruit gegaan en nu ben ik haar mantel verzorger. Via mij lopen de medische hulpmiddelen die noodzakelijk zijn. Wordt allemaal vergoed door de zorgverzekeraar, ik krijg geen facturen. Gaat mijn moeder nog meer achteruit en wordt ze opgenomen in een instelling, dan vervallen de vergoedingen uit de zorgverzekering. Dan ben ik uiteraard wel verantwoordelijk om de leveringen van de hulpmiddelen tijdig op te zeggen. Want als ik niets doe, gaan die leveringen gewoon door.
sergio1963
vindt dit leuk
-
sergio1963
Als ik dit zo lees, heeft Medicura haar/zijn best gedaan.
De handgreep had in de periode dat het nog in uw bezit was aan een ander verhuurd kunnen worden.
De handgreep had in de periode dat het nog in uw bezit was aan een ander verhuurd kunnen worden.
BL2
vindt dit leuk
Zelf meegemaakt met douche stoel van familielid, Na een enkele maanden verviel vergoeding, en konden we huren of kopen. Die keuze was makkelijk, terugverdientijd was iets van 3 maanden of zo.
Zolang de zorgverzekeraar dit nog betaalt, gebeurt dat dan ook voor dit soort idiote tarieven? Die betalen wij dan ook met z'n allen !
Zolang de zorgverzekeraar dit nog betaalt, gebeurt dat dan ook voor dit soort idiote tarieven? Die betalen wij dan ook met z'n allen !
-
De Posthoorn
Dat klopt. Maar heeft dat jouw familielid weerhouden om die stoel via de zorgverzekeraar aan te vragen? Hij/zij had ook meteen kunnen besluiten zo'n stoel zelf aan te schaffen.16again schreef: ↑05 mar 2026 11:25Zelf meegemaakt met douche stoel van familielid, Na een enkele maanden verviel vergoeding, en konden we huren of kopen. Die keuze was makkelijk, terugverdientijd was iets van 3 maanden of zo.
Ik ben trouwens voor het afschaffen van dergelijke vergoedingen uit de zorgverzekering. Dingen die mensen prima zelf kunnen betalen (zoals een bedgreep, douchekruk enz. enz.), gewoon niet meer uit de gezamenlijke pot vergoeden.
De huur is inclusief de levering en reiniging. En eventueel onderhoud, reparatie of vervanging in het geval van problemen.
Verder stelt Medicura:
De vraag is altijd, hoe lang verwacht iemand een hulpmiddel nodig te hebben? Daarop zal de keuze gebaseerd moeten zijn. Bij tien weken of langer is kopen al voordeliger echter dan is eventueel onderhoud, reparatie of vervanging wel voor eigen rekening. De zorgverzekeraar vergoed maximaal 26 weken huur. Daarna moet er zelf gehuurd of aangekocht worden.- Elke 4 weken een rekening
- Mogelijkheid voor overname
- Bij langer huren kan kopen voordeliger zijn
- Gratis bezorging als uw bestelling minimaal één uitleen hulpmiddel bevat
Krijgen mensen die zelf dergelijke zaken betalen dan ook korting op hun premie? Of vind u dat ze wel voor anderen moeten betalen maar er zelf geen recht op hebben indien ze een hulpmiddel nodig hebben?De Posthoorn schreef: ↑05 mar 2026 11:49Ik ben trouwens voor het afschaffen van dergelijke vergoedingen uit de zorgverzekering. Dingen die mensen prima zelf kunnen betalen (zoals een bedgreep, douchekruk enz. enz.), gewoon niet meer uit de gezamenlijke pot vergoeden.
Als u dat laatste vind, waar legt u dan de grens? Mensen met een dikke bankrekening kunnen toch ook gewoon zelf de huisarts betalen? Hun eigen medicatie betalen? Of gewoon zelf de ziekenhuis rekening aftikken?
-
Morgan le Fay
Oke, verdiep je eens in de WMO, dan snap je waarom alle (Thuis)zorg zo duur is. Iets met draagkracht.De Posthoorn schreef: ↑05 mar 2026 11:49Dat klopt. Maar heeft dat jouw familielid weerhouden om die stoel via de zorgverzekeraar aan te vragen? Hij/zij had ook meteen kunnen besluiten zo'n stoel zelf aan te schaffen.16again schreef: ↑05 mar 2026 11:25Zelf meegemaakt met douche stoel van familielid, Na een enkele maanden verviel vergoeding, en konden we huren of kopen. Die keuze was makkelijk, terugverdientijd was iets van 3 maanden of zo.
Ik ben trouwens voor het afschaffen van dergelijke vergoedingen uit de zorgverzekering. Dingen die mensen prima zelf kunnen betalen (zoals een bedgreep, douchekruk enz. enz.), gewoon niet meer uit de gezamenlijke pot vergoeden.
Inderdaad. Verzekeren doe je in principe voor zaken die een normaal mensen nooit kan betalen. Niet voor tientjeswerk. Iets wat je kunt kopen voor een paar tientjes gaat een veelvoud kosten door de extra administratie als het door een verzekeraar (of WMO, of wat dan ook) betaald wordt.De Posthoorn schreef: ↑05 mar 2026 11:49Dat klopt. Maar heeft dat jouw familielid weerhouden om die stoel via de zorgverzekeraar aan te vragen? Hij/zij had ook meteen kunnen besluiten zo'n stoel zelf aan te schaffen.16again schreef: ↑05 mar 2026 11:25Zelf meegemaakt met douche stoel van familielid, Na een enkele maanden verviel vergoeding, en konden we huren of kopen. Die keuze was makkelijk, terugverdientijd was iets van 3 maanden of zo.
sergio1963
vindt dit leuk
-
De Posthoorn
(Een hele lap tekst quoten voor 1 lullig zinnetje?) Ik had het (net als de anderen) over hulpmiddelen die uit de pot van de zorgverzekeraars worden betaald. Daar valt nog genoeg in te schrappen. Eventueel zouden dergelijke hulpmiddelen uit een aanvullende verzekering vergoed kunnen worden.Morgan le Fay schreef: ↑05 mar 2026 12:02Oke, verdiep je eens in de WMO, dan snap je waarom alle (Thuis)zorg zo duur is. Iets met draagkracht.![]()
-
Morgan le Fay
WLZ of WMO whatever. Beiden gaan over zoveel schijven dat he niet meer leuk is.
Ooit een handvriendelijke keukenkraan aangevraagd vanwege kapotte pezen.
HA-ZKH-DBC
Rond de €1500,- totaal voor een simpele Grohe.
Dat werd mij veel te gek. De rest laat zich raden. Bij verhuizen gaat ie mee
Ooit een handvriendelijke keukenkraan aangevraagd vanwege kapotte pezen.
HA-ZKH-DBC
Rond de €1500,- totaal voor een simpele Grohe.
Dat werd mij veel te gek. De rest laat zich raden. Bij verhuizen gaat ie mee
Het hele systeem is zo ingericht, dat je die stoel toegewezen krijgt, aan het keukentafelgesprek.De Posthoorn schreef: ↑05 mar 2026 11:49Dat klopt. Maar heeft dat jouw familielid weerhouden om die stoel via de zorgverzekeraar aan te vragen? Hij/zij had ook meteen kunnen besluiten zo'n stoel zelf aan te schaffen.
Hoe slim is het dan om als leek te zeggen: ik regel het zelf wel. Zeker als het meer maatwerk betreft.
Waarom zou je maandelijks moeten betalen, voor eenmalige kosten als levering en reiniging?
Zo werkt huren nu eenmaal. U huurt iets per periode. Als u de periode maar stilzwijgend blijft verlengen (de huur niet opzegt en het gehuurde niet inlevert), dan wordt huren vaak duurder dan kopen.
Huurt u maar eens een heteluchtpistool van de bouwmarkt en lever hem een maand later weer in. Een Bosch PHG600 huren voor vier uurtjes kost 13,60 euro. Levert u hem een maand later in, dan kost het u 280.50 euro. Nieuw kost die 65 euro bij dezelfde Gamma.
Logisch dat huren op den duur meer kost.
Maar bij een woning huren kun je bijvoorbeeld ook eenmalig bemiddelingskosten betalen. Dat kan hier net zo goed voor genoemde eenmalige kosten
Kromme vergelijking. Gereedschap huur je voor een eenmalige klus, en wordt dan intensief gebruikt.
Medische hulpmiddelen zijn veel langer nodig.