Dat is een klassieke blame the victim. Moet je maar niet in een kort rokje naar huis lopen. Je vraagt erom.criticus2 schreef: ↑10 sep 2023 14:14In principe is er wetgeving genoeg . Grootste probleem is dat er nog steeds een grote categorie mensen is die zichzelf ondernemer noemt en vindt, terwijl ze zo overduidelijk dat niet zijn, juist door al te makkelijk op verkooppraatjes in te gaan, en niet even de tijd nemen voor er iets besloten wordt onderzoek te doen.
Vroeger of later is je dochter de pineut. Ik heb heel wat onthutste beauticiennes, restauranthouders, coaches, designers en schoonmaaksters mogen helpen. Die laten zich inpakken met babbeltrucs, zetten een handtekening en zitten twee tot vier jaar vast aan een overeenkomst van een paar honderd per maand.
Ik denk ook: waarom zo stom? Tot je eens goed luistert naar de opzet. Die is verrekte goed doordacht.
De schoonmaakster die een paar uur per week bijkluste om wat geld te verdienen om haar schoolgaande kinderen van kleding te voorzien, werd door de rechter vrijgesproken. Die rechter doorzag de scam en zocht actief naar houvast in het weerwoord om de schade te beperken. Er zijn wel goede rechters.
Ik heb ook in een zaak bij de Rijdende Rechter mogen bijstaan, en die stelde zijn uitspraak zo lang uit dat het niet meer nodig was. Waren de verantwoordelijke ondernemers van hun bed gelicht door de FIOD vanwege een BTW-scam.