Wij hebben sinds kort zonnepanelen om ons huis te verduurzamen. Ik had vooraf diverse offertes opgevraagd en vergeleken.
We willen ook naar inductie-koken overstappen, dus wilde we ook voldoende vermogen genereren.
Uiteindelijk gekozen voor een leverancier die qua prijs niet de goedkoopste was, maar wel de hoogste opbrengst had.
Volgens de offerte, kregen we 9 panelen á 395 Wp. Dus in totaal konden deze panelen 3555 Wp leveren. En een geschatte opbrengst van 3131 kW per jaar
De andere leveranciers hadden panelen met 365-375 Wp en konden dus dit vermogen dan ook niet halen, en vielen dus af.
Ik had zelf al een nieuwe kabel aangesloten op een aparte groep, en een PV-verdeler in de schuur om zo alles veilig aan te kunnen sluiten en te gebruiken. Ik kreeg maar liefst 20 euro
![Mad :x](./../images/smilies/icon_mad.gif)
Hun electromonteur (ZZP-er) bleek de boel verkeerd aangesloten te hebben, waardoor de panelen het niet goed deden. Sterker nog, er ontstond kortsluiting als ik aan een kabeltje zat. Afijn, dat was een paar dagen later ook weer hersteld.
Toen de zon flink begon te schijnen, zag ik dat het piekvermogen niet hoger kwam dan 2,7 kW via de app.
Ik heb contact opgenomen met de leverancier, en die bevestigde dit.
De micro-omvormers (Enphase IQ7plus) kunnen niet meer dan 295 Wp doorgeven!
Dus ook al kunnen de panelen 3,55 kW leveren, dit zal nooit meer dan 2,66 kW worden.
Er zijn wel omvormers die meer kunnen, maar die zijn duurder en dan werd de offerte ook een stuk hoger, volgens de leverancier.
En dit type omvormer kon ook bij minder licht een hogere opbrengst genereren, en zou daarmee beter zijn dan andere.
Maar mijn buurman heeft andere (veel goedkopere) panelen naast die van mij liggen, en de opbrengst van die is nagenoeg gelijk of zelfs hoger bij minder licht.
Maar de geschatte/berekende opbrengst per jaar zou wel gehaald worden volgens hun, al heb ik daar geen boodschap aan. Want halen ze dat niet, dan kunnen ze de schuld geven aan het weer.....
Voor onze keuze voor deze leverancier was de opbrengst van de panelen een belangrijke doorslag.
Maar in feite heb ik nu maar 295 Wp per paneel, wat veel lager is dan alle vermogens van de concurrenten.
En als ik dan zie dat op de zonnige dagen, de panelen begrensd worden, terwijl ze op dat moment ook 3,5 kW kunnen leveren, voel ik mij opgelicht.
Ik heb contact met de leverancier gehad, en die bleef maar volhouden dat de opbrengst per jaar (3131 kW) gehaald kon worden met onze panelen en omvormers.
Ik heb ze vervolgens de simpele vraag gesteld, dat als dezelfde panelen op een andere (losse) omvormer (max 4 kW) zouden zitten, of ze dan wel de 3,55 kW konden leveren. Daarop was het antwoord "ja".
Ik heb dus zonnepanelen gekocht die maar 75% van de capaciteit kunnen leveren dat dat ze zouden kunnen.
Op zonnige dagen mis ik hier 900 wp per uur. en dat denken ze te kunnen compenseren met een omvormer die het iets beter doet bij minder licht.
Wat kunnen wij nu aan stappen ondernemen?
Mag ik eisen dat er een andere type omvormer wordt geïnstalleerd? De IQ7a is een ander type maar kan meer vermogen leveren. Maar deze was 30 euro per omvormer duurder.
Omdat de maximale opbrengst maar 75% is van de panelen, mag ik dan een kwart van de investering terug vragen?
In afwachting van jullie reacties,
Gert-Jan