5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Bert19800
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2024 07:22

5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Bert19800 »

Op de A16 heeft de politie en Rijkswaterstaat een mobiele flitser bij Terbergseplein in Rotterdam geplaatst ivm wegwerkzaamheden.

Ik rijd al 10 jaar op deze weg en is mij echt niet duidelijk dat daar opeens een snelheidverlaging geldt van 70 ipv 100.

2 van de boetes is zelfs strafbeschikking rond 800 euro, heb 105 km/h gereden.

De andere bo!etes zijn rond 450 omdat ik rond 95-100 km/h heb gereden.

Totale boete 5 in 5 dagen rond 3500, allemaal door hetzelfde flitser en locatie.

Vinden jullie dat ik niet te hard ben bestraft en kan ik misschien nog wat aan doen?

Ron5300
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15
Beste antwoord
Gekozen door Bert19800

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

door Ron5300 » 23 jun 2024 10:30

Resumerend, Ts wist of kon weten dat er een snelheidsbeperking van toepassing was maar dat de flitspaal weer aangezet was kwam na het ontvangen van de boetes pas het besef dat er herhaaldelijk daadwerkelijk veel te hard gereden is op wegen waar werkzaamheden uitgevoerd worden.
Wat Ts zich nu afvraagt is of vijf boetes in één week op hetzelfde traject oplopen wel terecht is want als Ts staande was gehouden door een politie agent en een snelheidsbekeuring had gekregen had Ts zich wel aan de snelheid gehouden. In een bezwaar zou dat een argument kunnen zijn maar de overige argumenten zoals Ts schrijft zeker niet want die wist of kon weten dat er een snelheidsbeperking was want de verkeerssituatie was dusdanig gevaarlijk en nodigde niet uit om harder te rijden dan de aangegeven snelheid.
juliomariner
Berichten: 4986
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door juliomariner »

U kunt in beroep gaan echter met welk argument?
U moet dan echt wel kunnen aantonen dat er geen borden staan die de snelheidsverlaging aangeven.
Lijkt me vrij kansloos
Dat u in 5 dagen 5 keer bent beboet zal ook geen invloed hebben.
U moet wel heel zeker van uw zaak zijn dat de borden er niet stonden anders is het een kansloze zaak.


juliomariner
Berichten: 4986
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het lijkt erop dat TS dus enorm veel geluk heeft.

de auditu
Berichten: 780
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door de auditu »

Er zal best wel een bord geplaatst zijn met de snelheid die er gereden mag worden.

Moneyman
Berichten: 30447
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bert19800 schreef:
21 jun 2024 07:34
Ik rijd al 10 jaar op deze weg en is mij echt niet duidelijk dat daar opeens een snelheidverlaging geldt van 70 ipv 100.
Waarom niet? De borden spreken voor zich.

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd ben ik bij wegwerkzaamheden gewend dat maar weinigen zich aan de snelheid aanpassen. Probeer het maar eens, ga maar 70 rijden als dat de 'nieuwe' snelheid is. De een na de ander stuift je voorbij. Alleen is er dan kennelijk geen flitspaal.

de auditu
Berichten: 780
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door de auditu »

Inderdaad, voor een groeiende groep weggebruikers zijn verkeersregels eerder optioneel dan voorschrift. :(

Arizonakid
Berichten: 1178
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dat is van te voren aangekondigd, er stonden borden, en later is het nog duidelijker gemaakt. Het zal afhangen van de data van je boetes of je moet betalen, is dat gebeurt na het aanpassen van de eerste bebording heb je pech, daarvoor heb je mazzel.

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door witte angora »

Bert19800 schreef:
21 jun 2024 07:34
2 van de boetes is zelfs strafbeschikking rond 800 euro, heb 105 km/h gereden.
Hier klopt volgens mij iets niet. Op meerdere sites wordt aangegeven dat je op de snelweg een strafbeschikking krijgt bij meer dan 40 km/h te hard.


https://www.appjection.nl/alles-over-bo ... heidsboete

Moneyman
Berichten: 30447
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
21 jun 2024 12:47
Bert19800 schreef:
21 jun 2024 07:34
2 van de boetes is zelfs strafbeschikking rond 800 euro, heb 105 km/h gereden.
Hier klopt volgens mij iets niet. Op meerdere sites wordt aangegeven dat je op de snelweg een strafbeschikking krijgt bij meer dan 40 km/h te hard.
Bij werkzaamheden is de strafmaat hoger.

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door witte angora »

De boetes kunnen hoger zijn, maar ik vind nergens dat er ook bij een lagere snelheid een strafbeschikking kan volgen.

Methusalah
Berichten: 1232
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Methusalah »

Er zijn in het verleden doden gevallen bij werkzaamheden omdat mensen zich niet aan de snelheid hielden. Dus ja, dit wordt extra hard bestraft en is mijn inziens absoluut terecht.

NeoDutchio
Berichten: 12414
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hier hebben we ook zo’n flex flitspaal staan. Heel irritant, want inderdaad weinig mensen houden zich aan de snelheid en gaan vervolgens flink in de ankers op de plek waar die paal staat of zelfs stond.
Als weggebruiker word je geacht op te letten. Er staat een vooraankondiging en er staan diverse borden. Sterker, de A16 is meerdere malen in het nieuws geweest. Als je dan dag in dag uit zonder op te letten blijft doorrijden, dan ligt dat echt aan de weggebruiker en niet aan de situatie.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
21 jun 2024 12:55
De boetes kunnen hoger zijn, maar ik vind nergens dat er ook bij een lagere snelheid een strafbeschikking kan volgen.

Bij het te hard rijden geldt dat een overschrijding van de maximumsnelheid tot 30 km/u met een administratieve boete wordt afgedaan. Bij het te hard rijden op een snelweg volgt tot 40 km/u te snel nog een boete. Een uitzondering hierop geldt bij wegwerkzaamheden. Dan ligt de grens op 30 km/u.

https://www.advocaatverkeersrecht.nl/in ... rd-rijden/

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
21 jun 2024 13:17
Een uitzondering hierop geldt bij wegwerkzaamheden. Dan ligt de grens op 30 km/u.

https://www.advocaatverkeersrecht.nl/in ... rd-rijden/
Kan het er niet uit halen, maar soit: een en ander betekent dat er bij wegwerkzaamheden heel wat potentiële rijontzeggingen opgelegd zouden kunnen worden. Waarom wordt daar niet veel meer op gehandhaafd dan?

peter17111962
Berichten: 614
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er zullen daar best al dan niet meerdere borden staan met andere maximum snelheden als U
normaal gewend bent. Echter U bent lang niet de enige die dat niet ziet na 10 jaar lang dezelfde
weg daar gereden te hebben. Het officiële woord daarvoor is Change Blindness.
Zoek zelf maar eens daarop voor meer uitleg.

Speedy123
Berichten: 1438
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Speedy123 »

U kunt gewoon bezwaar maken met als argumentatie dat de aangepaste maximum niet duidelijk aangegeven was.

U kunt verwijzen naar het krantenartikel waarin Rijkswaterstaat aangeeft extra borden te gaan plaatsen omdat het voor heel veel mensen onduidelijk was.

Mocht het afgewezen worden dan in beroep gaan en de zaak voor laten komen.

Grote kans dat de rechter de boetes matigt.

Dagkoers
Berichten: 628
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik vind het wel een beetje zielig voor u.
Daar gaat uw vakantiegeld.
Misschien in termijnen betalen?

kuklos
Berichten: 9928
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 5x hoge boete bij wegwerkzaamheden op zelfde flitspaal

Ongelezen bericht door kuklos »

Bert19800 schreef:
21 jun 2024 07:34
Vinden jullie dat ik niet te hard ben bestraft .....
Nee. Als je al 10 jaar rijdt weet je, of in elk geval zou je moeten weten, dat bij wegwerkzaamheden de maximum snelheid omlaag gaat naar 70 km/u. Voor de veiligheid van de wegwerkers en voor de verkeerssituatie die risicovoller wordt tijdens de wegwerkzaamheden.

Of je er iets aan kan doen? Wat zou je willen doen? In beroep en beargumenteren dat jij onvoldoende de regels kent en onvoldoende oplet? Want daar zal het uiteindelijk wel op neer gaan komen.

Plaats reactie