LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijkheid gemeente waterschade

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
chaim112

Aansprakelijkheid gemeente waterschade

Ongelezen bericht door chaim112 »

Ik ben woonachtig in de gemeente Alblasserdam in Zuid-Holland. Enige tijd geleden zijn er graafwerkzaamheden geweest bij mijn straat voor de riolering. Voorheen had ik nergens last van, maar na deze werkzaamheden loopt mijn kelder vol met water na elke regenbui. Dit leidt vanzelfspreken tot waterschade en onnodig veel zorgen. Na de gemeente een brief te hebben gestuurd om ze aansprakelijk te stellen voor de schade, kreeg ik een reactie terug van de advocaat van de gemeente. Conclusie: De nieuwe riolering is waterdicht, dus absorbeert geen grondwater (waardoor dus het grondwaterpeil stijgt). Oh...en dat het mijn eigen schuld is dat mijn kelder niet waterdicht is. Er wordt volledig aan het feit voorbij gegaan dat ik nooit overlast heb gehad in het verleden, wat minimaal 8 ooggetuigen kunnen verklaren. En dat de graafwerkzaamheden de enige verandering is geweest die oor de schade heeft moeten zorgen.

Heeft iemand advies voor mij hoe ik dit verder aan kan pakken? Ze kunnen hier als gemeente toch niet zomaar mee wegkomen?

Met vriendelijke groet,

Chaim Uvero Bezemer, Alblasserdam
Bijlage: Mijn brief naar de gemeente
Bijlagen
Waterschade Radar.docx
Brief naar de gemeente
(805.69 KiB) 87 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door chaim112 op 01 feb 2016 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Re: Aansprakelijkheid gemeente waterschade

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het lastige is dat het wel logisch klinkt dat het door de werkzaamheden komt, maar dat je dat niet hard kunt maken. Pas als je een deskundigenonderzoek laat doen naar de herkomst van het water, die een causaal verband aan kan tonen tussen de werkzaamheden en jouw waterschade, heb je een punt.

Het is makkelijk gezegd: "het komt door de werkzaamheden, verder is er niks gebeurd". Maar dat kan jij nooit bewijzen. Jij weet niet of je buren iets geklust hebben of gegraven hebben. Jij weet niet of er tijdens een eventuele storm wellicht iets aan je huis ontzet is. Je weet überhaupt niet waar het water vandaan komt en of het grond- of regenwater is. En de samenloop kan ook nog eens stom toeval zijn.

Kortom; je bent te vroeg met je aansprakelijkheidsstelling en zult eerst verdere actie moeten ondernemen om oorzaak en gevolg helder te krijgen. En dat kan een forse financiële investering zijn.

Andere insteek: ben je hier niet voor verzekerd?

PS ik zou je persoonsgegevens uit de brief halen. Is nooit verstandig om alles open en bloot op het net te dumpen.

Gesloten