LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] algemene heffingskorting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
lammertc
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 jun 2005 06:02

algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door lammertc »

Zoals we horen van Minister Bos gaan we er volgend jaar "een DIKKE procent" op vooruit.
Ik kreeg vandaag de nieuwe "voorlopige teruggaaf "voor 2009 binnen.
Zie ik dat de algemene heffingskorting ( voor iedereen dus) wordt verlaagd van 2074 naar 2007 euro.
Voor mijn gezinnetje van twee personen is dit dus een achteruitgang van 2x67=134 euro NETTO per jaar
Ik ben benieuwd welke maatregelen ervoor gaan zorgen dat ik er echt "dik" op vooruit ga.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door SJZ »

Belastingheffing bestaat uit veel elementen: de tarieven (vier schijven), de lengte van de schijven, de hefffingkortingen (heel wat!) en pas dat allemaal bij elkaar bepaalt hoeveel belasting je betaalt. Je kunt niet 1 puntje eruit vissen en dan zeggen dat er DUS 2 x 67 op achteruit gaat.

Ik kan natuurlijk ook zeggen: de arbeidskorting wordt met 60 euro verhoogd in 2009, DUS ieder gezin gaat er 2 x 60 euro op vooruit. Dat is net zo onzinnig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door kweenie »

Om nog maar te zwijgen over de afschaffing van het werknemersdeel van de WW premie.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Even verder kijken en wat zien wij gewoon.... Wij gaan met ons allen weer achteruit...

Houdt toch op met denken dat je er vooruit op gaat. Wat bij het ene wordt teruggegeven, wordt aan de andere kant weer dubbel en dwars terughaald.

Dit doet de regering, maar daarnaast doen de gemeenten het ook.

Dus dag mensen we leveren dalijk weer ruim 4 procent in. Is vorig jaar ook gebeurd.

Jeetje dat er nog steeds mensen in sprookjes van het Rijk geloven.

Gewoon aftreden daar in Den Haag en mensen neerzetten die wel kunnen rekenen en goed kunnen balanceren. Daadwerkelijk het geld brengen naar de punten waar het heen moet en niet waar het volgens hun heen moet. Problemen oppakken die echt gedaan moeten worden en dus niet die zogenaamde, kunstmatig - instandgehouden- kredietcrisis elke keer voor ogen houden. Want zo slecht gaat het niet, het wordt voor onze ogen slecht gehouden. Als hun vriendjes maar genoeg hebben, dan mogen wij de gewone burger inleveren.

Weltrusten Nederland... Met ons allen met Balkellende op de voorgrond gaan wij over een X aantal jaar de afgrond in naar een 3e wereld land.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door Kicoa »

Wat een lulkoek!

Ik ben blij, ondanks wat ik moet inleveren, dat ik nog steeds mag bijdragen aan dit prachtige land. Heb elders gewoond en ervaren hoe het daar gaat en echt, zo beroerd is het hier niet!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nog niet...... Straks wel.

vechter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:04

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door vechter »

Kale kippen kun je niet plukken, nou dat lukt nog steeds aardig probeer als alleenstaande ouder al 14 met hard werken mijn hoofd boven water te houden. En dat ging steeds wel aardig. :)

Maar kreeg vandag ook even de voorlopige teruggave in de brievenbus.

Schets mijn verbazing dat ik er vanaf januari 130,-- per maand op achteruit ga. Even met de mensen van de belasting gebeld vast een foutje gemaakt. :D Maar nee, hoor het is wel goed mevrouw. Is een nieuw wetsvoorstel geweest. :shock:
Is zelfs nog niet eens goedgekeurd, volgens de mevrouw van de belasting
De alleenstaande ouderkorting is meer dan gehalveerd. en de aanvullend die bent u kwijt als ze 16 jaar zijn oke, daar kan ik nog wel mee leven. Maar met de meer dan halvering van de alleenstaande korting nee. dat gaat me te ver. 4,25% ga ik in koopkracht verliezen in dit godvergeten land. Misschien was ik toch ook maar beter af in de bijstand en dan lekker 4 werkhuisjes ofzo.

Dus ga me nu niet lullen dat we nog blij moeten zijn, ze maken van ons een stelletje criminelen.

Zo zie je maar weer zelfs een kale kip kun je nog plukken.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door bushalte »

Nou hup met z'n allen naar Belgie verhuizen.

Is toch een belastingparadijs?
Of iemand moet een goed Financieel nadeel noemen..........

vechter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:04

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door vechter »

Betreft hier een kind van 16 jaar.

De combinatiekorting wordt in het belastingplan verlaagd van 112 naar 44 euro en heeft daarmee nog maar beperkte materiële betekenis. Door dit amendement wordt de combinatiekorting (artikel 8.14 Wet IB 2001) afgeschaft. De inkomensafhankelijke aanvullende combinatiekorting (artikel 8.14a Wet IB 2001) wordt daardoor hernoemd tot inkomensafhankelijke combinatiekorting. Door de combinatiekorting af te schaffen wordt het aantal heffingskortingen beperkt en wordt bijgedragen aan de vereenvoudiging van het belastingstelsel. De afschaffing leidt tot een beperkt koopkrachteffect voor tweeverdieners en alleenverdieners met kinderen van 12 jaar of jonger van 0% tot maximaal – ¼%.


De budgettaire opbrengst hiervan wordt ingezet voor een beperking van de in het wetsvoorstel opgenomen verlaging van de alleenstaande ouderkorting. De alleenstaande ouderkorting wordt door dit amendement met € 582 verlaagd in plaats van met € 840 zoals in het wetsvoorstel opgenomen. Hierdoor wordt het negatieve inkomenseffect van de verlaging van de alleenstaande ouderkorting beperkt. Dit is met name van belang voor alleenstaande ouders met kinderen tussen de 12 en 27 jaar en alleenstaande ouders met inkomen in verband met arbeid, omdat deze groepen geen beroep kunnen doen op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Het gaat in 2009 in totaal om 190 000 van de 440 000 alleenstaande ouders. Door de in het belastingplan voorziene verlaging van de alleenstaande ouderkorting worden deze 190 000 alleenstaande ouders in 2009 geconfronteerd met een daling van hun koopkracht die varieert van – 1,5% voor alleenstaande ouders met een modaal inkomen en 2 kinderen tot – 4¼% voor alleenstaande ouders met een minimuminkomen en 1 kind. Door de verlaging te beperken tot € 582 wordt het koopkrachtverlies met circa 1%- tot 1,5%-punt beperkt.


Misschien toch een reden om te gillen. Sorry...

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door companancy »

haha ja zeker om te gillen vechter
maar weet je dat vogel een boompje in de tuin heeft staan we mogen daar allemaal van plukken

flauwe grap vogel hihi :lol:

Gesloten