LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto van de zaak

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
jong
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 nov 2003 10:39

auto van de zaak

Ongelezen bericht door jong »

Op Loonwijzer.nl las ik dat privegebruik van de auto van de zaak bij meer dan 500km per jaar (muv woonwerk verkeer) fiscaal wordt belast door 22% van de catalogus waarde bij het inkomen op te tellen.
Ik vraag mij af hoe het zit met de auto met chauffeur van de directeur die vooral in de weekenden veel wordt gebruikt. De chauffeur maakt dan veel overuren. Worden de chauffeurskoste (rit en wachturen) ook bij zijn inkomen opgeteld en fiscaal belast?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: auto van de zaak

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat kan. De wet zegt dat de bijtelling MINIMAAL 22% is. De inspecteur kan dus stellen dat de waarde van het privégebruik (door het feit dat er een chauffeur actief is) hoger is dan 22%.

Het zou te ver voeren dit soort zaken tot in detail in de wet uit te werken. Daarom beperkt de wet zich dus tot te stellen dat de bijtelling MINIMAAL 22% is. Hoe het in de praktijk uitpakt, tja, daarvoor zul je inzage moeten hebben in de belastingaanslag van die directeur.

Gesloten