LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Open brief aan de regering van Nederland
Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
In 2010 introduceerde de regering een gewijzigde wet Houderschap belasting voor zeer zuinige auto’s. Als de auto voldeed aan een bepaalde maximale uitstoot CO2 hoefde er tot de invoering van de nieuwe Kilometerheffing (die op dat moment werd uitgerold) geen wegenbelasting betaald te worden. In 2013 zou de Kilometerheffing ingaan en een gunstig tarief van 0,6 eurocent per kilometer in de dieselklasse van deze auto’s bedragen. Vanaf januari 2010 werden honderden zuinige diesels, zoals de VW polo bleumotion en de Skoda Fabia greenline, met voor inschrijving verkocht. Tot in augustus 2010 het tij keerde. Toen kwamen de eerste signalen dat de Kilometerheffing misschien niet door ging en na de derde dinsdag in september 2010 werd dat bevestigd. De groep automobilisten die tussen januari en augustus 2010 zo’n zuinige diesel auto hadden gekocht kregen er een extra jaar houderschap of motorrijtuig belasting vrij rijden bij tot 2014, maar bleven tot eind oktober van dit jaar in onzekerheid.
In november 2013 kregen de bezitters van een groene dieselauto een brief van de motorrijtuigen belasting waarin zij werden geconfronteerd met een hoge diesel aanslag van 1072 euro per jaar. Het voordeel van 3 jaar motorrijtuigenbelasting vrij gereden te hebben wordt met dit hoge dieseltarief in 1 jaar teniet gedaan. Bovendien worden zij opgescheept met een onverkoopbare auto. Immers, wie wil nu een beetje zuiniger 1.2 liter motor als je dezelfde aanslag krijgt als voor een 2.0 liter diesel? Een 2.0 liter diesel rijdt ook zuinig 1 op 23 L/km. De komende jaren komen zij met hun onverkoopbare auto derhalve ook niet van dit hoge tarief af. Zij zijn dus onder valse voorwaarden in de val gelokt om een zuinige en groene dieselauto aan te schaffen.
De zuinige en groene auto, die juist vanwege de gunstige belasting voorwaarden “tot in de verre toekomst” was aangeschaft, is verworden tot molensteen om de nek. Een overgang naar een financieel vriendelijker aangepast tarief wordt niet toegepast. Ik behoor tot de bezitters van deze auto en wens de goedkopere de benzine wegenbelasting aanslag te betalen voor mijn auto vanaf 2014. Ik heb hierover inmiddels de Belastingdienst, de Tweede Kamer (Kenmerk: 2013Z22748/2013D48724) en de Nationale Ombudsman (dossiernummer 201320404) aangeschreven, maar geen van deze instanties heeft de klacht in behandeling genomen, waarbij de laatste zich beroep op het feit dat zij geen klachten behandelt die over de inhoud van wet en regelgeving gaan.
Wat wil ik nu nog verder bereiken met deze open brief aan de regering? Het zou het mooi zijn als de regering dit leest en zich nog eens beraad op een aantrekkelijker voorstel aan de autobezitters die tussen januari en augustus 2010 de groene dieselauto in vol vertrouwen hebben gekocht.
Zoals ik in de brief aangeef, geen probleem om het normale belasting tarief voor een benzineauto te gaan betalen in 2014.
Het veel hogere dieseltarief van 1072 euro voor een simpele 1.2 drie-cilinder auto waarin weinig wordt gereden is echter niet het “beëindigen van een voordeel” maar het treffen van een niet in verhouding staande belasting maatregel waar een milde kilometerheffing was beloofd.
Johan Alphons
Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
In 2010 introduceerde de regering een gewijzigde wet Houderschap belasting voor zeer zuinige auto’s. Als de auto voldeed aan een bepaalde maximale uitstoot CO2 hoefde er tot de invoering van de nieuwe Kilometerheffing (die op dat moment werd uitgerold) geen wegenbelasting betaald te worden. In 2013 zou de Kilometerheffing ingaan en een gunstig tarief van 0,6 eurocent per kilometer in de dieselklasse van deze auto’s bedragen. Vanaf januari 2010 werden honderden zuinige diesels, zoals de VW polo bleumotion en de Skoda Fabia greenline, met voor inschrijving verkocht. Tot in augustus 2010 het tij keerde. Toen kwamen de eerste signalen dat de Kilometerheffing misschien niet door ging en na de derde dinsdag in september 2010 werd dat bevestigd. De groep automobilisten die tussen januari en augustus 2010 zo’n zuinige diesel auto hadden gekocht kregen er een extra jaar houderschap of motorrijtuig belasting vrij rijden bij tot 2014, maar bleven tot eind oktober van dit jaar in onzekerheid.
In november 2013 kregen de bezitters van een groene dieselauto een brief van de motorrijtuigen belasting waarin zij werden geconfronteerd met een hoge diesel aanslag van 1072 euro per jaar. Het voordeel van 3 jaar motorrijtuigenbelasting vrij gereden te hebben wordt met dit hoge dieseltarief in 1 jaar teniet gedaan. Bovendien worden zij opgescheept met een onverkoopbare auto. Immers, wie wil nu een beetje zuiniger 1.2 liter motor als je dezelfde aanslag krijgt als voor een 2.0 liter diesel? Een 2.0 liter diesel rijdt ook zuinig 1 op 23 L/km. De komende jaren komen zij met hun onverkoopbare auto derhalve ook niet van dit hoge tarief af. Zij zijn dus onder valse voorwaarden in de val gelokt om een zuinige en groene dieselauto aan te schaffen.
De zuinige en groene auto, die juist vanwege de gunstige belasting voorwaarden “tot in de verre toekomst” was aangeschaft, is verworden tot molensteen om de nek. Een overgang naar een financieel vriendelijker aangepast tarief wordt niet toegepast. Ik behoor tot de bezitters van deze auto en wens de goedkopere de benzine wegenbelasting aanslag te betalen voor mijn auto vanaf 2014. Ik heb hierover inmiddels de Belastingdienst, de Tweede Kamer (Kenmerk: 2013Z22748/2013D48724) en de Nationale Ombudsman (dossiernummer 201320404) aangeschreven, maar geen van deze instanties heeft de klacht in behandeling genomen, waarbij de laatste zich beroep op het feit dat zij geen klachten behandelt die over de inhoud van wet en regelgeving gaan.
Wat wil ik nu nog verder bereiken met deze open brief aan de regering? Het zou het mooi zijn als de regering dit leest en zich nog eens beraad op een aantrekkelijker voorstel aan de autobezitters die tussen januari en augustus 2010 de groene dieselauto in vol vertrouwen hebben gekocht.
Zoals ik in de brief aangeef, geen probleem om het normale belasting tarief voor een benzineauto te gaan betalen in 2014.
Het veel hogere dieseltarief van 1072 euro voor een simpele 1.2 drie-cilinder auto waarin weinig wordt gereden is echter niet het “beëindigen van een voordeel” maar het treffen van een niet in verhouding staande belasting maatregel waar een milde kilometerheffing was beloofd.
Johan Alphons
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
de regering woont hier niet.
-
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Ik vindt iedereen die gebruik maakt van het wegennet die moet betalen, dat is enkel nu weggelegd voor de welgestelde die zich wel een nieuw voertuig kan veroorloven.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Heb zelf ook zo'n auto, dus ben vanzelfsprekend ook niet te spreken over deze regeling, maar ja, de overheid heeft snel extra geld nodig om nóg meer zinloze uitgaven te dekken en zodoende nog dieper brussel in de kont te kruipen. Zelfs al span je een civiele procedure aan tegen de overheid ga je nog verliezen, omdat er anders een precendent zou kunnen komen.
Daarnaast is het anderzijds bekeken natuurlijk stom geweest om deze auto's helemaal belastingvrij te maken, een gereduceerd tarief was voor de langere termijn aantrekkelijker geweest. Nu word je dubbel genomen, eerst de volle mep belasting, en dan nog waardevermindering als je de auto wilt verkopen.
Daarnaast is het anderzijds bekeken natuurlijk stom geweest om deze auto's helemaal belastingvrij te maken, een gereduceerd tarief was voor de langere termijn aantrekkelijker geweest. Nu word je dubbel genomen, eerst de volle mep belasting, en dan nog waardevermindering als je de auto wilt verkopen.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Dat dit zou gebeuren kon je toen al op je klompen aanvoelen.
Als je toen iets beter had nagedacht dan had je een belasting vrije benzine auto gekocht en daar een G3 installatie in laten zetten. Zoals ik gedaan heb
De G3 installatie is binnen 3 jaar ruimschoots terug verdiend en de wegenbelasting die er nu aankomt word maar een paar tientjes hoger dan voor benzine.
Goedkoper kon je niet rijden en het probleem dat je auto nu geen drol meer waard is hebben we ook niet.
Als je toen iets beter had nagedacht dan had je een belasting vrije benzine auto gekocht en daar een G3 installatie in laten zetten. Zoals ik gedaan heb
De G3 installatie is binnen 3 jaar ruimschoots terug verdiend en de wegenbelasting die er nu aankomt word maar een paar tientjes hoger dan voor benzine.
Goedkoper kon je niet rijden en het probleem dat je auto nu geen drol meer waard is hebben we ook niet.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Van aantrekkelijke regelingen die de overheid biedt moet je vooral gebruik maken zolang het bestaat, maar je moet het nooit meenemen in de business case voor de aanschaf van een product. De overheid laat al decennia lang blijken onbetrouwbare partner te zijn.
-
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
En is er ruim van te voren over gesproken dus dat die regeling ging verdwijnen, dus snel handelen dan had je nu weer wegenbelastingvrij gereden.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Spuiter schreef:Dat dit zou gebeuren kon je toen al op je klompen aanvoelen.
Als je toen iets beter had nagedacht dan had je een belasting vrije benzine auto gekocht en daar een G3 installatie in laten zetten. Zoals ik gedaan heb
De G3 installatie is binnen 3 jaar ruimschoots terug verdiend en de wegenbelasting die er nu aankomt word maar een paar tientjes hoger dan voor benzine.
Goedkoper kon je niet rijden en het probleem dat je auto nu geen drol meer waard is hebben we ook niet.
Ooh en het beruchte kwartje van kok kon jij zeker ook op je klompen aan voelen ?
Evenals zoveel andere overheids beslissingen waarvan een gebruiker een voordeeltje heeft.
Dat je auto geen drol meer waard is is geheel niet waar ! Ik heb ook een polo bm en ja ook gekocht zonder er ooit in te hebben gereden ( is gewoon een golf 3 type ) puur vanwege het voordeel.
Inruilwaarde is wel iets minder maar zekers geen drol.
Geen bpm, geen wegenbelasting wel dieselen.
Eerder gesteld dat een ieder moet betalen voor gebruik van wegennet gaat natuurlijk niet op, denk je nu echt dat alle buitenlanders enige cent betalen aan wegenbelasting.....echt niet.
Doen zoals in Duitsland, verekenen in de brandstof, ben je van alle discussie af.
Ik ben niet welgesteld maar heb wel een polo bm gekocht puur opdt de overheid een voordeeltje gaf.
Ik blijf gewoon nog paar jaar doordieselen in mn polo en zie dan wel weer.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
@ Teunbosseman U dacht ze hebben me genaaid met dat kwartje van Kok dat zullen ze toch niet nog een keer doen
Alle regelingen die de overheid veel geld kosten worden terug gedraaid of versoberd dat is toch niks nieuws .
En dit was er één waar ze veel geld door mis liepen, dat was in 2010 ook al bekend.
Wat de inruil betreft, TS heeft goed beschreven waarom je er geen drol voor terug krijgt of hoe je het ook noemen wil.
De pomphouders in de grens streek zullen niet zo blij zijn met uw suggestie, die kunnen nu hun hooft al bijna niet boven water houden. Dat zou helemaal de doodsteek zijn.
Alle regelingen die de overheid veel geld kosten worden terug gedraaid of versoberd dat is toch niks nieuws .
En dit was er één waar ze veel geld door mis liepen, dat was in 2010 ook al bekend.
Wat de inruil betreft, TS heeft goed beschreven waarom je er geen drol voor terug krijgt of hoe je het ook noemen wil.
De pomphouders in de grens streek zullen niet zo blij zijn met uw suggestie, die kunnen nu hun hooft al bijna niet boven water houden. Dat zou helemaal de doodsteek zijn.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Spuiter schreef:@ Teunbosseman U dacht ze hebben me genaaid met dat kwartje van Kok dat zullen ze toch niet nog een keer doen
Alle regelingen die de overheid veel geld kosten worden terug gedraaid of versoberd dat is toch niks nieuws .
En dit was er één waar ze veel geld door mis liepen, dat was in 2010 ook al bekend.
Wat de inruil betreft, TS heeft goed beschreven waarom je er geen drol voor terug krijgt of hoe je het ook noemen wil.
De pomphouders in de grens streek zullen niet zo blij zijn met uw suggestie, die kunnen nu hun hooft al bijna niet boven water houden. Dat zou helemaal de doodsteek zijn.
Nee hoor niet gedacht, weet allang dat onze overheid een van de grootste besodemieteraars zijn. tis alleen wel zeer verbazing wekkend dat deze er altijd mee ongestraft mee weg komen.
Tuurlijk had ik zoiets van.....hhhmmm benieuwd hoelang deze regeling blijft bestaan maar daarom heb ik er nog 3 jaar lang van geprofiteert.
Maar blijft het naaierij vinden en dan willen we ook zoenen he......
Betreft de inruil gaat die vlieger niet helemaal op, reken maar na.
Tsja pomphouders in de grensstreek, ik woon niet in de grensstreek maar als het kwartje van kok wordt terug gegeven ben je een end op weg om wegenbelasting in de brandstof prijs te verrekenen en zal het verschil met bv Duitsland een stuk minder zijn.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Om een 'slowmotion polo' 'greenline skoda' of een andere zuinige auto te kunnen kopen, hoef je niet echt welgesteld te zijn hoor...Slobberbone schreef:Ik vindt iedereen die gebruik maakt van het wegennet die moet betalen, dat is enkel nu weggelegd voor de welgestelde die zich wel een nieuw voertuig kan veroorloven.
zo duur zijn deze auto's niet. Een 107 of C1 is er al vanaf ongeveer 9000 euro.
-
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
thecure schreef:Om een 'slowmotion polo' 'greenline skoda' of een andere zuinige auto te kunnen kopen, hoef je niet echt welgesteld te zijn hoor...Slobberbone schreef:Ik vindt iedereen die gebruik maakt van het wegennet die moet betalen, dat is enkel nu weggelegd voor de welgestelde die zich wel een nieuw voertuig kan veroorloven.
zo duur zijn deze auto's niet. Een 107 of C1 is er al vanaf ongeveer 9000 euro.
Zo zijn er zat mensen die een auto kopen die de helft van dat bedrag niet halen, ik heb hier al wel een auto voor de deur staan van 700 euro
Die opmerking van Rutte was ook zo waardeloos we hebben nu al 13/14 jaar die oude auto we kopen nu een nieuwe. Mensen die zo lang of met zo'n oude auto rijden kopen nooit een nieuwe.
En nu moet je wel welgestelder zijn wil je nog wb-vrij rijden na 1januari want die jij noemt vallen allen af en een Tesla nieuw kopen
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
We hebben geen wegenbelasting in Nederland. We betalen houderschapsbelasting voor het hebben van een auto. Er is ook geen wettelijk vastgelegde link tussen houderschapsbelasting en wegen. Wegen worden uit de algemene middelen betaald, waar iedereen dus een meebetaald, of je nu een auto hebt of niet.Teunbosseman schreef: Geen bpm, geen wegenbelasting wel dieselen.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
In Duitsland betaalt men ook motorrijtuigenbelasting:Teunbosseman schreef: Doen zoals in Duitsland, verekenen in de brandstof, ben je van alle discussie af.
In Duitsland heet de belasting de Kraftfahrzeugsteuer (KraftSt) en is sinds 2009 afhankelijk van het brandstoftype en euronorm per motorinhoud. Een voertuig van de euro 4-klasse met een 2 liter dieselmotor betaald € 190 per jaar, plus € 2 per gram CO2 uitstoot boven de 120 gram per kilometer. Benzineauto's zijn aanzienlijk goedkoper, met € 40 per jaar plus € 2 per gram CO2 uitstoot boven de 120 gram per kilometer.[1]
(bron: wikipedia)
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
GJvdZ schreef:We hebben geen wegenbelasting in Nederland. We betalen houderschapsbelasting voor het hebben van een auto. Er is ook geen wettelijk vastgelegde link tussen houderschapsbelasting en wegen. Wegen worden uit de algemene middelen betaald, waar iedereen dus een meebetaald, of je nu een auto hebt of niet.Teunbosseman schreef: Geen bpm, geen wegenbelasting wel dieselen.
Rondje google levert anders genoeg hits op met wegenbelasting zoals het voorheen heette. Nu heet houderschapsbelasting....zo goed ?
http://hoeveelwegenbelasting.nl/?pk_cam ... nbelasting
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 jan 2014 12:22
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
tja het is jammer maar helaas
zo heb ik ook nog nooit zoveel op een auto af moeten schrijven, als toen ze laatst de oldtimer regeling hebben verscherpt.
je moet door de zure appel heen. Zuinig leven wordt steeds moeilijker gemaakt.
zo heb ik ook nog nooit zoveel op een auto af moeten schrijven, als toen ze laatst de oldtimer regeling hebben verscherpt.
je moet door de zure appel heen. Zuinig leven wordt steeds moeilijker gemaakt.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Consument_13 schreef:tja het is jammer maar helaas
zo heb ik ook nog nooit zoveel op een auto af moeten schrijven, als toen ze laatst de oldtimer regeling hebben verscherpt.
je moet door de zure appel heen. Zuinig leven wordt steeds moeilijker gemaakt.
Zuinig leven wordt niet moeilijker maar regelingen waardoor je iets minder zuinig hoeft te leven worden teruggedraaid.
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Tikje eenzijdig verhaal van TS. Inderdaad zuur dat je nu houderschapsbelasting moet betalen. Zeker als je gedacht had dat je de rest van de leeftijd van je nieuwe auto nooit meer houderschapsbelasting had hoeven te betalen. Tikje naïef geweest misschien? Iedereen weet toch dat milieu voor onze overheid totaal onbelangrijk is als dat geld kost. Overigens, de houderschapsbelasting die u nu moet betalen is niets meer (of minder) als wat overige automobilisten die op diesel rijden moeten betalen. In die zin zijn de zaken dus gelijk getrokken. Zuur was het de afgelopen jaren voor automobilisten waarvan de uitstoot van hun auto net iets boven die vrijstellingsgrens lag. Zij betaalden geen evenredig deel minder, maar gewoon het volle pond. Daar hebben we niemand over gehoord.
Ook een eenzijdig verhaal omdat TS niet vermeldt dat hij de afgelopen 3 á 3 ½ jaar geprofiteerd heeft van een aantal voordelen die andere automobilisten niet hadden. U heeft meer dan 3 jaar geen houderschapsbelasting á gemiddeld zo’n € 1050,00 per jaar hoeven betalen. Voordeel in 3 ½ jaar: ruim € 3.300,00 die u in uw zak gestoken heeft. Op de nieuwe auto heeft u geen BPM betaald, waardoor de aanschaf eveneens aanzienlijk goedkoper was als min of meer vergelijkbare modellen die net boven de uitstootgrens zaten. En over dat lagere aanschafbedrag heeft u ook minder BTW hoeven betalen. Ook dat bedrag hield u stilzwijgend in uw zak. Alles bij elkaar een voordeel dat, als je even doorrekent, ruim boven de ca. € 5.000,00 ligt die u stilzwijgend al genoten heeft.
Dat u geen “drol” voor uw huidige auto meer terugkrijgt is een verzinsel. Goed uitgezocht heeft u dit zeker niet . Inderdaad verzinnen sommige dealers het argument van het grote aanbod van dit soort auto’s maar al te makkelijk om u minder inruil te geven. Als u daar intrapt, dan krijgt u inderdaad iets minder. Laat u echter niet om de tuin leiden. Bedenk dat een dealer voor iedere auto die hij inruilt ook een nieuwe, duurdere auto verkoopt. Confronteer de dealers daar maar eens mee. U zult merken dat er dan plotseling anders onderhandeld wordt.
Maar krijgt u inderdaad veel minder aan inruilwaarde als doorgaans gebruikelijk is? De waarheid is: Neen. Er bestaat een simpele rekenregel om uw inruil te berekenen. Trek ieder jaar 20% van de waarde van de auto op dat ogenblik af. Dus bijvoorbeeld: aanschaf 15.000 x 0,8 = 12.000 x 0,8 = enz. enz. Als u zo doorrekent tot ca. 3 ½ jaar met een aanschafwaarde van € 15.000 (voor het laatste half jaar met 0,9 gerekend) zou de inruilwaarde € 6.912,00 bedragen. En, verrassend genoeg, dat bedrag krijgt u inderdaad terug, vaak meer!
Koopt u dan een nieuwe wagen met een voordeelaanbieding, zoals bijvoorbeeld recent de Skoda’s Rapid (of andere Skoda’s met voordeelaanbiedingen) met meer dan € 3.000,00 voordeel op bepaalde modellen dan behaald u op die manier ook weer voordelen.
Een beetje opletten dus, dan zou het allemaal nog wel eens mee kunnen vallen en rijdt u wederom in een nieuwe, misschien wel grotere auto. Waarom ik dit weet? Van dichtbij heb ik dit zeer recent in de praktijk meegemaakt. En de gouden regel die nog steeds geldt: “ga flink de boer op met uw in te ruilen auto”. Kan u in enkele uren eveneens veel voordeel opleveren. In ons geval een verschil van ruim meer dan € 1.000,00 in 1 ½ uur tijd.
Ook een eenzijdig verhaal omdat TS niet vermeldt dat hij de afgelopen 3 á 3 ½ jaar geprofiteerd heeft van een aantal voordelen die andere automobilisten niet hadden. U heeft meer dan 3 jaar geen houderschapsbelasting á gemiddeld zo’n € 1050,00 per jaar hoeven betalen. Voordeel in 3 ½ jaar: ruim € 3.300,00 die u in uw zak gestoken heeft. Op de nieuwe auto heeft u geen BPM betaald, waardoor de aanschaf eveneens aanzienlijk goedkoper was als min of meer vergelijkbare modellen die net boven de uitstootgrens zaten. En over dat lagere aanschafbedrag heeft u ook minder BTW hoeven betalen. Ook dat bedrag hield u stilzwijgend in uw zak. Alles bij elkaar een voordeel dat, als je even doorrekent, ruim boven de ca. € 5.000,00 ligt die u stilzwijgend al genoten heeft.
Dat u geen “drol” voor uw huidige auto meer terugkrijgt is een verzinsel. Goed uitgezocht heeft u dit zeker niet . Inderdaad verzinnen sommige dealers het argument van het grote aanbod van dit soort auto’s maar al te makkelijk om u minder inruil te geven. Als u daar intrapt, dan krijgt u inderdaad iets minder. Laat u echter niet om de tuin leiden. Bedenk dat een dealer voor iedere auto die hij inruilt ook een nieuwe, duurdere auto verkoopt. Confronteer de dealers daar maar eens mee. U zult merken dat er dan plotseling anders onderhandeld wordt.
Maar krijgt u inderdaad veel minder aan inruilwaarde als doorgaans gebruikelijk is? De waarheid is: Neen. Er bestaat een simpele rekenregel om uw inruil te berekenen. Trek ieder jaar 20% van de waarde van de auto op dat ogenblik af. Dus bijvoorbeeld: aanschaf 15.000 x 0,8 = 12.000 x 0,8 = enz. enz. Als u zo doorrekent tot ca. 3 ½ jaar met een aanschafwaarde van € 15.000 (voor het laatste half jaar met 0,9 gerekend) zou de inruilwaarde € 6.912,00 bedragen. En, verrassend genoeg, dat bedrag krijgt u inderdaad terug, vaak meer!
Koopt u dan een nieuwe wagen met een voordeelaanbieding, zoals bijvoorbeeld recent de Skoda’s Rapid (of andere Skoda’s met voordeelaanbiedingen) met meer dan € 3.000,00 voordeel op bepaalde modellen dan behaald u op die manier ook weer voordelen.
Een beetje opletten dus, dan zou het allemaal nog wel eens mee kunnen vallen en rijdt u wederom in een nieuwe, misschien wel grotere auto. Waarom ik dit weet? Van dichtbij heb ik dit zeer recent in de praktijk meegemaakt. En de gouden regel die nog steeds geldt: “ga flink de boer op met uw in te ruilen auto”. Kan u in enkele uren eveneens veel voordeel opleveren. In ons geval een verschil van ruim meer dan € 1.000,00 in 1 ½ uur tijd.
-
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
- Locatie: 51.926316, 4.450772
Re: Bedonderd met de energie-zuinige dieselauto
Ik heb zelf een VW Polo 1.2 TDI Bluemotion (75pk) uit 2011 (deze maand precies 3 jaar op kenteken, en dus binnenkort voor het eerst naar de APK), en vind 'm juist erg waardevast. Okee, ik heb 'm wel ná de periode gekocht waar het hier over gaat, maar toch. Houderschapsbelasting nihil tot nu toe, wegenbelasting laag, geen BPM betaald. En voor wat betreft de bijnaam "Slowmotion", dat valt in de praktijk gelukkig reuze mee.
Nu ruim 120.000 kilometer op de teller, en dan gaan ze nog "over de toonbank" voor rond de 10.000 euro (inruilwaarde zo'n 8.000). Met een nieuwprijs volgens de factuur van 20.651 euro vind ik dat best redelijk, eigenlijk. Zeker als je ziet wat voor verbruik ik gemiddeld haal; ruim 1 op 25 in heel 2014 tot nu toe. Als ik veel 80 km.-wegen doe, gaat het gemiddelde verbruik zelfs richting de 1 op 30 tot 1 op 35.
Nu ruim 120.000 kilometer op de teller, en dan gaan ze nog "over de toonbank" voor rond de 10.000 euro (inruilwaarde zo'n 8.000). Met een nieuwprijs volgens de factuur van 20.651 euro vind ik dat best redelijk, eigenlijk. Zeker als je ziet wat voor verbruik ik gemiddeld haal; ruim 1 op 25 in heel 2014 tot nu toe. Als ik veel 80 km.-wegen doe, gaat het gemiddelde verbruik zelfs richting de 1 op 30 tot 1 op 35.