Ik ben gaan werken na her-keuring wet Wia naast mijn Wajong. Dankzij de regels bedacht door de overheid mocht ik niet binnen het belastingjaar mijn teveel ontvangen Wajong en TRI terugbetalen. Nu telt de Belastingdienst deze inkomsten op tot één verzamelinkomen. Hierdoor zit ik nu in de schuld bij de Belastingdienst Toeslagen.
Ik ben tot in hoger beroep gegaan bij de rechtbank maar dit heeft als burger tegen de Belastingdienst echt geen zin.
Wie kan mij nu verder helpen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingdienst toeslagen en Wajonguitkering nu schuld
-
Re: Belastingdienst toeslagen en Wajonguitkering nu schuld
Het is het bekende verhaal. De overheid maakt zelf de problemen en legt de rekening bij de burger. Dit soort zaken zijn geknipt om een reeks themauitzendingen van Radar over te laten maken.
-
Het verhaal klopt als een bus. Beide inkomens worden bij elkaar opgetelt en daardoor komt u in een andere belastingstabel terecht en moet u betalen.
U kunt een regeling treffen!
U kunt een regeling treffen!
U mag de terugbetaalde bruto teveel ontvangen uitkering opgeven in het jaar van terugbetalen. Dit houdt in dat u in het jaar van gaan werken teveel toeslag heeft gehad, maar het jaar van terugbetalen een veel lager inkomen zult hebben. U heeft dan waarschijnlijk wel recht op de toeslagen en zelfs meer dan zonder de terugbetaling. Dit zou het jaar van hoog inkomen moeten compenseren. U kunt nu een betalingsregeling van maximaal 24 maanden krijgen.
Bij de belastingdienst kan er gevraagd worden om "Middeling van inkomen" over de afgelopen 3 jaar.
Middeling van inkomen gaat over de afgelopen drie jaar. Daarvoor moeten alle jaren definitief zijn opgelegd. Middeling heeft voor de toeslagen gevolgen voor alle drie de jaren. Dat moet je eerst goed laten uitrekenen. Je moet bij het verzoek om middeling zelf de berekening bijvoegen. Hoe dat moet staat op internet. Al met al nogal wat werk. Je moet ook nog boven een bepaald verschil uitkomen. Ik weet zo niet hoeveel dat is. Is het verschil kleiner dan dat bedrag, kan er niet bemiddeld worden.