LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] bent u tevreden met onze huidige munten en bankbiljetten ?
Re: bent u tevreden met onze huidige munten en bankbiljetten ?
De hoge bobo's van de EU hebben er niet goed over nagedacht, welke coupures en munten logisch zijn in het gebruik.
Maar ik snap het wel, zij verdienden en verdienen zoveel, dat ze de waarde van het geld alleen via een credit-card kennen, en daar stuit je niet op problemen met afronden en teveel kleine muntjes in de kassa of hoge coupures die niet als wisselgeld kunnen dienen.
Het gulden-coupures en munten-systeem zat logischer in elkaar.
Maar ik snap het wel, zij verdienden en verdienen zoveel, dat ze de waarde van het geld alleen via een credit-card kennen, en daar stuit je niet op problemen met afronden en teveel kleine muntjes in de kassa of hoge coupures die niet als wisselgeld kunnen dienen.
Het gulden-coupures en munten-systeem zat logischer in elkaar.
-
Het niet mogen aannemen van 1 en 2 cent is bij de muntwet verboden. Elke winkel is verplicht dit te accepteren en aan te nemen. Het is namlijk een wettig betaalmiddel.
Gezien het feit dat hun er geld voor moeten betalen bij het inleveren proberen zij dit op deze manier te omzeilen.
Het afronden is ook een mooi verhaal. Als er staat dat iets 5,98 kost, zeggen hun bij betalen en afronden 6 euro.... Maar nu als ik met de pin betaal dan mogen zij geen 6 euro aanslaan. Hun mogen als ik 5,98 gepast heb in bijvoorbeeld 5 munten heb van 1 euro, 1 munt heb van 50 eurocent, 2 munten van 20 eurocent, 1 munt van 5 eurocent, 1 munt van 2 cent en als laatste 2 munt van 2 cent, niet weigeren, want de betaling is rond en dan dienen zij het artikel als betaald te beschouwen.
Het gebeurd teveel dat mensen hierin trappen, maar wettelijk is dit beslist niet toegestaan. Dit is namelijk diefstal.
Maar hoe zit het dan met het stickertje:''Hier wordt afgerond''.
Deze sticker geeft een winkelier GEEN recht om een artikel duurder te maken wanneer je het artikel exact gepast kunt betalen. Het geeft hun wel recht om uit het voorbeeld bij betaling van 6 euro geen 2 eurocent terug te betalen. Dat wordt er met die sticker bedoelt. Niet meer en niet minder. Je wordt er op geattendeert dus je gaat bij het willen betalen automatisch akkoord met hun gestelde.
De andere bankbiljetten van 200 en 500 euro wordt vaak erg lastig daar een winkelier niet zoveel wisselgeld in kas heeft. Je praat namelijk over iets meer dan 440 of 1101 gulden. Wanneer je het ver van te voren aangeeft dat je het echt niet anders hebt dan kun je dat bijvoorbeeld erg vroegtijdig overleggen in de supermarkt met hun bedrijfsleider of hoofdkassiere daar deze namelijk over het algemeen wel toegang hebben tot meer geld, maar uit veiligheid mogen zij u dan weigeren om bij het wisselen danwel betalen aanwezig te zijn. Ze moeten namelijk dan de kluis in. In sommige firma's is dat niet eens mogelijk vanwege een tijdslot. Het woord: ''weigeren'' is dus eigenlijk onterecht. Het is gewoon uit veiligheid dat dit gedaan wordt.
Gezien het feit dat hun er geld voor moeten betalen bij het inleveren proberen zij dit op deze manier te omzeilen.
Het afronden is ook een mooi verhaal. Als er staat dat iets 5,98 kost, zeggen hun bij betalen en afronden 6 euro.... Maar nu als ik met de pin betaal dan mogen zij geen 6 euro aanslaan. Hun mogen als ik 5,98 gepast heb in bijvoorbeeld 5 munten heb van 1 euro, 1 munt heb van 50 eurocent, 2 munten van 20 eurocent, 1 munt van 5 eurocent, 1 munt van 2 cent en als laatste 2 munt van 2 cent, niet weigeren, want de betaling is rond en dan dienen zij het artikel als betaald te beschouwen.
Het gebeurd teveel dat mensen hierin trappen, maar wettelijk is dit beslist niet toegestaan. Dit is namelijk diefstal.
Maar hoe zit het dan met het stickertje:''Hier wordt afgerond''.
Deze sticker geeft een winkelier GEEN recht om een artikel duurder te maken wanneer je het artikel exact gepast kunt betalen. Het geeft hun wel recht om uit het voorbeeld bij betaling van 6 euro geen 2 eurocent terug te betalen. Dat wordt er met die sticker bedoelt. Niet meer en niet minder. Je wordt er op geattendeert dus je gaat bij het willen betalen automatisch akkoord met hun gestelde.
De andere bankbiljetten van 200 en 500 euro wordt vaak erg lastig daar een winkelier niet zoveel wisselgeld in kas heeft. Je praat namelijk over iets meer dan 440 of 1101 gulden. Wanneer je het ver van te voren aangeeft dat je het echt niet anders hebt dan kun je dat bijvoorbeeld erg vroegtijdig overleggen in de supermarkt met hun bedrijfsleider of hoofdkassiere daar deze namelijk over het algemeen wel toegang hebben tot meer geld, maar uit veiligheid mogen zij u dan weigeren om bij het wisselen danwel betalen aanwezig te zijn. Ze moeten namelijk dan de kluis in. In sommige firma's is dat niet eens mogelijk vanwege een tijdslot. Het woord: ''weigeren'' is dus eigenlijk onterecht. Het is gewoon uit veiligheid dat dit gedaan wordt.
Het niet mogen aannemen van 1 en 2 cent is bij de muntwet verboden.
Ik heb de hele muntwet 2002 doorgelezen (te vinden op www.wetten.nl) maar nergens lees ik de het VERBODEN is deze munten niet te mogen aannemen.
De tekst in de winkel is dan ook "hier worden CONTANTE betalingen afgerond"Maar nu als ik met de pin betaal dan mogen zij geen 6 euro aanslaan.
De tekst in de winkel is echter "hier worden CONTANTE betalingen afgerond"want de betaling is rond en dan dienen zij het artikel als betaald te beschouwen.
-
Er staat ook nergens dat zij dit mogen weigeren, want het is een wettig betaalmiddel. Zij zijn het verplicht aan te nemen.
Pas wanneer er met meer dan 50 van dezelfde muntsoort een betaling gaat plaatsvinden dan mag dat geweigerd worden. Dus meer dan 50 maal een 1 cent munt of 2 cent munt etc etc etc.
Er zijn meerdere stickers in omloop. Als er staat dat hier contante bedragen worden afgerond dan klopt dat, maar wanneer er enkelt staan dat hier wordt afgerond dan klopt dat weer niet, want dan moeten zij alles accepteren tot de cent nauwkeurig. Contante betalingen afgerond kom je nog steeds erg weinig tegen daar hier redelijke weerstand tegen is geweest. Het is namelijk gedoogde diefstal!!
Pas wanneer er met meer dan 50 van dezelfde muntsoort een betaling gaat plaatsvinden dan mag dat geweigerd worden. Dus meer dan 50 maal een 1 cent munt of 2 cent munt etc etc etc.
Er zijn meerdere stickers in omloop. Als er staat dat hier contante bedragen worden afgerond dan klopt dat, maar wanneer er enkelt staan dat hier wordt afgerond dan klopt dat weer niet, want dan moeten zij alles accepteren tot de cent nauwkeurig. Contante betalingen afgerond kom je nog steeds erg weinig tegen daar hier redelijke weerstand tegen is geweest. Het is namelijk gedoogde diefstal!!
Dat gevoel heb ik toch niet als ik iets koop voor 6,92 en ik hoef maar 6,90 te betalen.Het is namelijk gedoogde diefstal
-
Ik bedoel gedoogde diefstal bij omhoog afronden en nogmaals dat geldt alleen bij wanneer contante bedragen worden afgerond. In jouw voorbeeld trek je inderdaad voordeel.
Zelf ben ik die sticker nog niet tegengekomen. Wel de andere.
Zelf ben ik die sticker nog niet tegengekomen. Wel de andere.
Denk dat diegenen uit het criminele circuit betreuren dat er geen nog grotere biljetten voorhanden zijn, zoals bijvoorbeeld duizend, twee- of wellicht zelfs tienduizend.
Bij drugstransacties of vervoer naar derde wereldlanden zoals heel veel gebeurd, zou dat een slok op een borrel schelen voor de koeriers.
Stel maar voor, als je 100.000 euro mee wilt nemen. Nu moet je dan minimaal al 200 biljetten van 500 meenemen.
Dan nog maar tien stuks.
Scheelt nogal in gewicht en bergplaats, nietwaar?
Bij drugstransacties of vervoer naar derde wereldlanden zoals heel veel gebeurd, zou dat een slok op een borrel schelen voor de koeriers.
Stel maar voor, als je 100.000 euro mee wilt nemen. Nu moet je dan minimaal al 200 biljetten van 500 meenemen.
Dan nog maar tien stuks.
Scheelt nogal in gewicht en bergplaats, nietwaar?
wordt leuk straks, als 50 euro het grootste biljet wordt.. moeten ze met plunjezakken de grens over
Van mij mogen alleen de biljetten van 200 en 500 Euro verdwijnen.
Het biljet van 100 Euro, en de munten van 1 en 2 Eurocent moeten gewoon blijven.
Het biljet van 100 Euro, en de munten van 1 en 2 Eurocent moeten gewoon blijven.
-
100 euro wordt ook gewoon geaccepteerd, bv bij de coop. wel met extra controle op valsheid..
Winkeliers mogen volgens mij aangeven welke betaalmiddelen zij wel of niet accepteren, bij de deur! niet pas bij de kassa. Wanneer zij dit niet aangeven moeten zij gewoon 1-2 ct accepteren.
Overigens heb ik bijna geen 1-2 ct munten meer. alleen als ik weer eens op vakantie ben geweest in bv duitsland of italie...Maar dan ben ik ze ook weer snel kwijt bij de supermarkt.
Oftewel: er is helemaal geen probleem!
Winkeliers mogen volgens mij aangeven welke betaalmiddelen zij wel of niet accepteren, bij de deur! niet pas bij de kassa. Wanneer zij dit niet aangeven moeten zij gewoon 1-2 ct accepteren.
Overigens heb ik bijna geen 1-2 ct munten meer. alleen als ik weer eens op vakantie ben geweest in bv duitsland of italie...Maar dan ben ik ze ook weer snel kwijt bij de supermarkt.
Oftewel: er is helemaal geen probleem!
-
Het fenomeen wettig betaalmiddel is iets anders dan acceptatieplicht. Maarten, wat jij beweert, is dus volstrekt onwaar.Het niet mogen aannemen van 1 en 2 cent is bij de muntwet verboden. Elke winkel is verplicht dit te accepteren en aan te nemen. Het is namlijk een wettig betaalmiddel.
Ik ben het met jou eens hoor, dat winkeliers zich wel erg veel rechten permitteren omtrent het al of niet accepteren van valuta (of dat mu munten zijn of bankbiljetten, dat doet niet ter zake).
Maar volgens de heer Bouwman van het ministerie van financieen (die het stiekem met MIJ eens is, mag een winkelier zelf bepalen of hij bepaalde coupures (varierend van die ene cent tot 500 euro-biljetten)accpeteert.
Hij zegt dat ie zelfs de 50-eurobiljetten ondingen vindt. Het wachten is nog op het niet accepteren van dat biljet.
Maar je kan toch moeilijk het hele assortiment aan munten en bankbiljetten weigeren? Helaas is er weinig tegen te doen.
Ik heb het onderwerp vanmiddag trouwens aangedragen bij het telefoonteam van Radar. Wie weet, zien zij er binnenkort een te behandelen onderwerp in.
Mijn webwinkeltjes nemen geen enkel muntje of biljet aan!
Zelfs pinnen kan niet, alleen vooraf internet bankieren, want die rembours is nog minder dan 1%, bestaat nog, maar zal ook binnenkort verdwijnen.
Credit Cart zijn we gestopt, te gevaarlijk, en collega's waren afgetapt, dus ook als u het veilig doet, ook bij ons kan het fout gaan.
We willen zelf en voor de klant veilig, en alle andere kosten teveel of zijn niet 100% betrouwbaar.
Zelfs pinnen kan niet, alleen vooraf internet bankieren, want die rembours is nog minder dan 1%, bestaat nog, maar zal ook binnenkort verdwijnen.
Credit Cart zijn we gestopt, te gevaarlijk, en collega's waren afgetapt, dus ook als u het veilig doet, ook bij ons kan het fout gaan.
We willen zelf en voor de klant veilig, en alle andere kosten teveel of zijn niet 100% betrouwbaar.
-
Die hele Duro-toestand komt me echt de keel uit. Geef mij maar weer de trouwe Gulden, daarmee werden we in ieder geval niet bestolen!!!
Waar kunnen wij consumenten onze GULDEN TERUGVRAGEN???
Waar kunnen wij consumenten onze GULDEN TERUGVRAGEN???