LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Eline1990
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2013 20:23

Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door Eline1990 »

In februari ben ik afgestudeerd als psycholoog aan de Universiteit van Maastricht. Omdat ik weet hoe moeilijk de arbeidsmarkt er op het moment voorstaat ben ik begin Januari begonnen met een werkervaringsplek, om ervaring op te doen als psycholoog. Daarnaast heb ik nog een baan in de horeca. Omdat ik echer op mezelf woon, heb ik bij lange na niet voldoende geld om rond te komen, in de horeca kunnen ze mij niet meer uren bieden en de werkervaringsplek is onbetaald. De oplossing? Een baan zoeken.

Banen zijn er echter niet, op de algemene geaccepteerde banen word ik afgewezen omdat ik overgekwalificeerd ben en op de hoger opgeleide banen word ik afgewezen omdat ik niet genoeg ervaring heb. De enige mogelijkheid die voor mij dus nog bestaat is het aanvragen van een bijstandsuitkering.
Nou verwacht je, dat als je een bijbaantje hebt en je inzet voor de maatschappij en je opleiding door middel van een werkervaringsplek, dat je aardig op werk bent om te integreren in de maatschappij en je bijdrage levert. Helaas, volgens de gemeente Maastricht geldt dit niet. Niet alleen is het 'asociaal' dat ik op een werkervaringsplek zit (dit belemmert mij namelijk bij het zoeken van een baan), ik moet ook nog 16 uur per week de sociale werkplek op, zodat aan mij geleerd kan worden wat arbeidsritme en continuïteit inhoudt en er onderzoek kan plaatsvinden waarom ik binnen 3 weken tijd geen baan heb kunnen vinden. Daarnaast is de sociale werkplaats nodig omdat ik mijn bijdrage moet leveren aan de maatschappij.

Een heel nobel streven, jammer alleen dat dit betekent dat ik op het moment een 60 urige werkweek heb en 7 dagen per week moet werken. Nog erger dat werken op de sociale werkplek inhoudt dat je plakband plakt op whiskas dozen of een stuk tape mag plakken op suikerzakken en dat dit betekent dat patiënten met persoonlijkheidsproblematiek/verslavingsproblematiek en dergelijke, moeten wachten totdat ik deze belangrijke taak heb vervuld. Heb ik geen behoefte aan zo'n lange werkweek? Nou, dan moet ik maar weggaan bij mijn werkervaringsplek (aldus mijn werkcoach), want plakbandjes plakken is veel belangrijker dan het maatwerk dat ik nu lever.

Nu zou je denken dat het hier ophoudt, een 60 urige werkweek. Nou goed, voor 3 maanden is dat misschien wel te doen, ik krijg immers geld van de overheid en dat die er wat voor terug verwachten is niet meer dan logisch. Vandaag kreeg ik, na 6 weken, eindelijk te horen op hoeveel bijstand ik eigenlijk recht heb. Normaal gesproken zit dit rond de 800 euro, het minimum inkomen voor een alleenstaand persoon in Nederland. Dus men heeft uitgerekend dat een alleenstaand persoon dit geld nodig heeft om rond te komen in de maand. Omdat ik afgestudeerd bent geldt er in Maastricht helaas een andere regeling. Dan wordtje 25% gekort op de uitkering, studenten zijn namelijk gewend aan goedkoop leven en die hebben die 800 euro niet nodig.. Dat studenten gratis reizen, studiefinanciering krijgen en daarnaast vaak een bijbaantje hebben waarvan ze leven wordt genegeerd.

Het komt er dus op neer, dat ik 550 euro per maand krijg. Mijn huur kost 300 euro, mijn vervoerskosten 200 euro (In Limburg telt de 40% korting niet, daar werkt Veolia niet aan mee).. Dit betekent dat ik elke maand 500 euro kwijt ben, exclusief vaste lasten en levensonderhoud. Voor deze 550 euro, moet ik 60 uur werken.. 7 dagen per week. Dit betekent dat ik dus 2,29 euro per uur verdien, een bedrag dat onder het minimumloon van een 16 jarige valt.

Maastricht verwacht van mij, dat ik 60 uur per week werk, voor een bedrag dat onder het minimumloon, onder het minimuminkomen. Mij is het onduidelijk wat hier de bedoeling van is. Heb ik als afgestudeerde geen recht op eten? Geen recht op tandpasta en geen recht op shampoo? Ben ik als afgestudeerde soms minderwaardig aan de rest van Nederland? Wordt het aangemoedigt om in de schulden te raken? Mij is het nut van deze regeling onduidelijk. Daarnaast voel ik me hevig gediscrimineerd en in de steek gelaten door Nederland. Wanneer is er besloten dat ik geen volwaardig lid ben van deze gemeenschap?

Ik heb geen idee wat ik moet doen, wat voor oplossingen er zijn en wat het doel is hiervan. Maar ik weet een ding heel zeker, zodra ik de kans heb om te vertrekken uit dit land ben ik weg. Ik emigreer wel ergens anders naartoe, want als Nederland mij niet steunt, zal ik Nederland niet steunen zodra ik eindelijk een baan heb weten te vinden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door Jolijn »

ik moet ook nog 16 uur per week de sociale werkplek op, zodat aan mij geleerd kan worden wat arbeidsritme en continuïteit inhoudt en er onderzoek kan plaatsvinden waarom ik binnen 3 weken tijd geen baan heb kunnen vinden. Daarnaast is de sociale werkplaats nodig omdat ik mijn bijdrage moet leveren aan de maatschappij.

Dat zijn de algemene flutkreten, die in jouw situatie absoluut niet van pas zijn, maar waar weinig aan te doen is.
Bij de sociale werkplaats neem je eigenlijk de plek in van iemand die daar heel blij mee zou zijn.

(Je bent gewoon een goedkope arbeidskracht, werken tegen een -aanvullende- bijstandsuitkering is goedkoper dan werken tegen een gewoon loon).

Je loon van je horecabaan wordt - logisch- ingehouden op de bijstandsuitkering/je horecasalaris wordt aangevuld tot bijstandsniveau.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door kokka »

en wat denk je met deze klaagzang te bereiken?
er zijn duizenden mensen in nederland die in hetzelfde lastige pakket zitten als jij, Je kan onder het Juk van een werkcoach uit door een betaalde baan te vinden. tot die tijd zal je gewoon maatschappelijk werk moeten doen, hoe minderwaardig je dit (blijkbaar) ook vind

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb geen idee wat ik moet doen, wat voor oplossingen er zijn en wat het doel is hiervan. Maar ik weet een ding heel zeker, zodra ik de kans heb om te vertrekken uit dit land ben ik weg. Ik emigreer wel ergens anders naartoe, want als Nederland mij niet steunt, zal ik Nederland niet steunen zodra ik eindelijk een baan heb weten te vinden
Succes in een ander land, je kan niet verwachten dat je als jong iemand krijgt , wat iemand die wel gewerkt heeft nu krijgt.

Ga goed zoeken ( doe je al ) en neem alles aan wat je eventueel kan vinden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Eline1990 schreef:Normaal gesproken zit dit rond de 800 euro, het minimum inkomen voor een alleenstaand persoon in Nederland.
€ 877-,
Eline1990 schreef:Het komt er dus op neer, dat ik 550 euro per maand krijg.
Logisch.
Dat is bijstand - inkomen uit horeca = dus kennelijk € 550,-.
Want je krijgt natuurlijk geen volledige bijstand waarnaast je de inkomsten uit de horeca ook nog mag houden.
Eline1990 schreef:Maastricht verwacht van mij, dat ik 60 uur per week werk, voor een bedrag dat onder het minimumloon, onder het minimuminkomen.
Een bijstandsuitkering is 70% van het minimumloon, dus zit het er altijd onder.
Ook is een minimuminkomen iets héél anders dan het minimumloon, wat al wel blijkt uit het feit dat bijstand 70% van het minimumloon is.
Eline1990 schreef:want als Nederland mij niet steunt, zal ik Nederland niet steunen zodra ik eindelijk een baan heb weten te vinden.
Dus je hebt je studie helemaal volledig zelf bekostigd, je vervoer van en naar school/huis ook en geen stufie gehad òf alleen in de vorm van een (niet renteloze) lening en al helemaal afbetaald???
Even nadenken hoor, je bent 23, dat mag van je worden verwacht.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het meest schrijdende is dat je kennelijk 60 uur in de weer ben. Daarnaast is het denkbaar dat hier spraken is van gedwongen arbeid.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat een schrijnend verhaal, zeker als je hier op het forum zo vaak leest van piepjonge mensen zonder enige opleiding die willen weten wat hun 'rechten' zijn i.p.v. hun plichten. Die moesten ze eens dwingen 16 uur per week plakbandjes te plakken...
Ik heb helaas geen oplossing voor je, behalve... hou je hoofd hoog! Je lijkt mij een sterke persoon en je zal hier vast, hoe dan ook, sterker uitkomen. Misschien moet je solliciteren als werkcoach :mrgreen: .

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Echt een superlate reactie, maar: heb je inmiddels een baan gevonden?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou wat ik eigenlijk irritanter vind ,beetje denigrerernd over werk op sociale wk plaats..beetje plakbandjes plakken..

Dus eigenlijk zeg je..is te min voor mij...
As je werk wilt is niks te min!

Putjes scheppen zou ik nog doen als het moet...

Met jou leeftijd 23 ,60 uur in de week goed voor je...

Trouwens met je opleiding is werken op zo,n plek goed,leer je mensen kennen die,van alles mankeren,ervaring opdoen....

Alle faceten van de maatschappij...

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door Annikaatje »

rozemarijntje schreef:Nou wat ik eigenlijk irritanter vind ,beetje denigrerernd over werk op sociale wk plaats..beetje plakbandjes plakken..

Dus eigenlijk zeg je..is te min voor mij...
As je werk wilt is niks te min!

Putjes scheppen zou ik nog doen als het moet...

Met jou leeftijd 23 ,60 uur in de week goed voor je...

Trouwens met je opleiding is werken op zo,n plek goed,leer je mensen kennen die,van alles mankeren,ervaring opdoen....

Alle faceten van de maatschappij...
Ergens heb je wel een punt, als je geld van de overheid verwacht is het niet gek dat je daarvoor moet werken. Maar, puur gekeken naar deze situatie, voegt die sociale werkplaats misschien weinig toe.

60u per week werken goed? Lijkt me niet, waarom bestaat een normale werkweek dan uit (slechts) 40u? Dat is geen nattevingerwerk hoor. Een gezonde dag bestaat uit 8u werk, 8u ontspanning en 8u rust (slaap). En ja, dan heb je óók nog een weekend (of dan tenminste 1 vrije dag) nodig.

Daarnaast is het natuurlijk een beetje dubbel dat TS op diverse banen wordt afgewezen vanwege overkwalificatie maar vervolgens wél in de sociale werkplaats terecht kan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dat hij nu niet aan baan komt ,zo zijn er tich afgestudeerde..

Mij stuit tegen de borst over de sociale werktplaats...

En ja 60 uur,ach werken heel veel mensen 60 uur hoor als je plezier hebt in je werk...

Natuurlijk heb je recht op....maar als de situatie nu zo is,het is niet voor altijd,klagen heeft geen zin..
Dingen op het moment aanpakken wel...
Wou dat ik het kon!!


De economie ligt op zijn gat dus ja,banen liggen niet voor oprapen en over of onder kwalificatie is een goede smoes op het moment,

Het beroep van ts is het op het,moment ook lastig,zorg..veel bezuinigen.

@ ts je achrijft niet dat je huur en zorgstoeslag krijgt? Neem aan dat je daar wel allemaal voor in aanmerking komt?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door vroem »

de werkgelegenheid in het bewuste vakgebied was al uitermate beroerd toen TS aan de studie begon, en er waren aangezien dat al langer aan de orde was ook geen vooruitzichten dat het op termijn van de studieduur beter zou worden. Dus of TS is verkeerd voorgelicht (zonder eigen onderzoek te doen..) of er is niet voorgelicht en er is ook geen eigen onderzoek gedaan. Of er is voorgelicht maar de info daaruit is genegeerd.
Wat het ook is, het was een keuze voor een studie met beroerde vooruitzichten voor werk...
Regels voor uitkeringen en zo zijn niet gebaseerd op individueel maatwerk maar gemiddelden. Val je daarbuiten heb je dus pech.
Andere keuzes maken is dan een optie. Er zijn zat mensen die iets heel anders zijn gaan doen dan waarvoor opgeleid, en dat met veel plezier en succes doen, dus wellicht eens kijken wat er aan alternatieven en eigen belangstelling is in andere dingen (wellicht met raakvlakken met de opleiding)

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door sephora30 »

Een sociale werkplaats is bedoeld voor mensen met een beperking, niet voor gezonde afgestudeerden.
Waarschijnlijk neemt ts nu ook een plek in waar iemand anders heel graag wil zitten (en niet anders kan).
Dat je moet werken voor je uitkering vind ik oke (mits je gezond bent) maar niet op een sociale werkplaats, dat slaat nergens op.

witte angora
Berichten: 32028
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door witte angora »

Andere keuzes maken is dan een optie.
Ik zit nu even te denken aan het geven van bedrijfstrainingen. Ben je met mensen bezig, je moet ze overtuigen en motiveren, en een stuk psychologische kennis kan daar best wel eens bij helpen. Of 'imagebuilder'... Met een beetje brainstormen komen er best wel veel mogelijkheden boven drijven denk ik.

guusvanderwerf
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:03

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door guusvanderwerf »

Wat zou er op tegen zijn een behoorlijk inkomen te ontvangen zonder tegenprestatie? Volgens deze studie verdwijnt binnenkort de helft van de banen. Volgens mij zouden dat best nog wel eens meer kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 dec 2013 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door puma73 »

Wat zou er op tegen zijn een behoorlijk inkomen te ontvangen zonder tegenprestatie?
Wat is er op tegen om een tegenprestatie te moeten leveren voor dat inkomen???

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien triggert dit de nieuwe generatie studenten om niet van dit soort pretvakken te gaan studeren. Met een opleiding die wel geld oplevert voor de maatschappij heb je een stuk meer kans op een baan.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door Annikaatje »

GJvdZ schreef:Misschien triggert dit de nieuwe generatie studenten om niet van dit soort pretvakken te gaan studeren. Met een opleiding die wel geld oplevert voor de maatschappij heb je een stuk meer kans op een baan.
Wat een onzin. Psychologie een pretvak? Was het maar zo! Hoewel de overheid deze zorg kapot bezuinigd, hebben steeds meer mensen de hulp van een psycholoog of maatschappelijk werker nodig.

hieronymus72
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2012 22:50
Locatie: Doesburg

Re: Bijstandsuitkering afgestudeerden

Ongelezen bericht door hieronymus72 »

Beste Annikaatje,

Bijzonder nare situatie waarin jij verkeert. Heb geen baan voor je maar mijn advies is: zoek een (vrijwillige) klus die je niet teveel tijd kost maar waarin je wel effectief kunt netwerken. Veel psychologen bv doen vrijwilligerswerk voor buurtbemiddeling en hebben daarnaast een eigen praktijk of zijn in dienst van GGnet.

Gesloten