LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijtelling auto van de zaak

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
C-J van Bommel

Bijtelling auto van de zaak

Ongelezen bericht door C-J van Bommel »

Gaarne zou ik willen wijzen op de nieuwe wetgeving ten aanzien van de bijtelling voor een auto van de zaak. Tot en met afgelopen jaren was hier nog sprake van diverse schalen met diverse percentages. Sinds dit jaar zijn er nog maar twee schalen, te weten 0% met een prive maximum van 500km of 22% zonder beperking aan kilometers prive.
Nu ben ik sinds jaar en dag in het bezit van een auto van de zaak en vindt ik het begrip bijtelling een normale zaak omdat je er ook je voordelen van hebt. Sinds de introductie van de euro (waarbij net als vele andere producten de prijzen inmiddels het niveau van de oude guldens in getal hebben bereikt) en en de veranderede wetgeving ten aanzien van de bijtelling begint het steeds meer op een straf te lijken om een auto van de zaak te hebben. Nu ze ook sinds vorig jaar de vergoeding per kilometer op een belachelijk laag niveau hebben gelegd wordt het misschien langzamerhand voor de zakelijke rijder zaak om het witte fietsen plan weer uit de kast te halen.

Laat ik herhalen dat ik niet tegen het begrip bijtelling ben maar kan iemand mij uitleggen waarom ik naast de bijtelling over de netto kataloguswaarde van een nieuwe auto ook nog eens bijtelling over de BPM en ook nog eens over de BTW moet betalen???
Tel hierbij op dat ik ook nog eens wordt veroordeeld dankzij het melkkoe beleid in Nederland ten aanzien van de benzine prijzen tot het rijden van diesel en de bedragen rijzen de pan uit. Het diesel rijden leverd alleen maar voordelen voor mijn werkgever op (waar hij overigens gelijk in heeft) maar voor mij alleen maar nadelen.

Kortom ik wil hierbij graag de nederlandse wetgever aan de kaak stellen waar men nu weer mee bezig is of dat dit een onderdeel is van een progressief emigratie beleid van de zakelijke rijder uit Nederland.

Is het niet gewoon mogelijk de huidige wetgeving te handhaven maar dan alleen over de netto kataloguswaarde (in een gelijkwaardige benzine uitvoering) van iedere nieuwe auto? Het verschil is gigantisch zeker als je de bedragen van de BPM en BTW opteld. En in welk land en bij welk ander belastingonderdeel betaald men belasting over belasting(BPM) over belasting(BTW)?

Naar mijn mening word er dan nog steeds voldoende verdient door de nederlandse staat wanneer men dit zo snel mogelijk veranderd, tevens krijgen alle zakelijke rijders in Nederland weer iets meer normale ruimte in hun maandelijkse budget. Dit zal op zijn beurt weer kunnen leiden tot een groter uitgave patroon en dus een positieve prikkeling voor de Nederlandse economie. En de wetgever hoeft niet bang te worden want zal het uiteindelijk toch weer investeren in andere levensbehoeften waardoor men uiteindelijk via de BTW toch weer alles in de staatskas ziet verdwijnen. Alleen zal het economische klimaat wat hiermee word bereikt er in ieder geval al gevoelsmatig verder mee worden verbeterd.

Want laten we eerlijk zijn het is zo langzamerhand niet leuk meer om in Nederland carriere te maken zonder steeds harder te worden gestraft door de belastingdienst.

Ik hoop dat jullie dit onderwerp binnenkort een keer ter sprake kunnen brengen zeker in deze tijd waarin iedereen weer zijn jaarlijkse gegevens moet inleveren.

Uiteraard ben ik niet te beroerd om het te komen toelichten en ben ik zeer benieuwd welke minister mij met droge ogen kan overtuigen van mijn ongelijk. Want wat ooit is ingesteld om een beetje gelijkwaardigheid te creeren (wet van Oort) is inmiddels volledig naar de andere kant doorgeslagen.

Met vriendelijke groeten,

Cees-Jan van Bommel.

Gast

Re: Bijtelling auto van de zaak

Ongelezen bericht door Gast »

o ja

Gast

elke auto moet een straf zijn

Gast

jullie leaserijders klagen wel allemaal maar kijk ook eens naar je voordelen wat je niet hoeft te betalen als je prive rijd in een auto van de zaak.

geen rooie cent verzekering
geen rooie cent aan onderhoud
geen rooie cent aan wegenbelasting
geen rooie cent aan brandstof
je krijgt om de paar jaar een splinternieuwe auto

en zo kunnen we nog ff doorgaan.

je baas plukt er de vruchten van maar ook jij.

zoals je het nu ziet lijkt de bijtelling veel voor je maar vergelijk het eens ff met iemand die geen leasebak rijd die betaald veel meer dan jij aan bijtelling hebt.

reken maar bovenstaande punten en dan de afschrijving nog ff meerrekenen ik denk dat je als leaserijder dus echt wel voordeliger rijd

Gast

Als men reageert op een stuk is het wel handig als men de essentie begrijpt! Het gaat er niet om dat er geen bijtelling meer moet zijn, iedereen begrijpt de voordelen. Het gaat hier om het ouderwets spekken van de staatskas op een belachelijke wijze. en degene die iedere auto een straf vind zullen we binnenkort eens vragen hoe vaak hij of zij er al gebruik van heeft gemaakt in zijn of haar leven om tekijken hoe consequent hij/zij is?

Gast

ff naar de supermarkt 500 meter verderop, tssss das wel ver ff de auto pakken :cry:

bokkie

Ongelezen bericht door bokkie »

Ik betaal per maand ongeveer €600 voor mijn auto, met je leasebak ben je waarschijnlijk max €250 kwijt inc alle bijtellingen dus wat mekker je nou?

Gast

Andere baan zoeken waar je ook een auto van zaak krijgt!!

gaste

Ongelezen bericht door gaste »

als je prive een auto koopt betaal je btw en bpm, daarom wordt dit meegenomen in de bijtelling. Een auto van de zaak is een vorm van inkomen. Hier betaal je dus belasting over. Het komt er op neer dat als je een auto hebt van 30000 euro je 230 euro p.m. aan bijtelling betaald. Zet dit tegenover de kosten die je zou maken als je deze auto prive aan zou schaffen en je merkt dat iedere vorm van klagen over bijtelling op geen enkele wijze gegrond kan zijn.
Mensen met een auto van de zaak moeten dus niet zeuren en dit gesubsidieerd rijden op kosten van de baas als een privilege beschouwen. Je krijgt iedere 4 jaar gemiddeld een nieuwe auto onder je gat waar alle kosten voor betaald worden. Voor de goede orde, je betaald hoogstens de afschrijving op die auto en de verdere kosten spaar je uit. Je rijdt praktisch gratis auto. Dus niet ze1ken en lekker bijtellen en belasting erover betalen.

Inderdaad

Ongelezen bericht door Inderdaad »

Ik ben het met de topicstarter eens dat het te gek voor woorden is wat er in dit land allemaal aan het gebeuren is. Waar ter wereld duwen ze bovenop de wagenprijs even een BPM van maar liefst 43%?

Er zijn maar weinig landen ter wereld waar de auto's zo duur zijn als in Nederland, alleen al door die BPM, sterker nog, ik ken in ieder geval geen enkel land waar een auto zo duur is als hier.

Het is zoals met vele zaken dat de overheid alleen maar lekker het handje ophoudt. Inderdaad, ook met leasewagens houden ze de hand op. Het is inderdaad te gek voor woorden waar de overheid overal een slaatje probeert uit te slaan. Voor de meeste mensen geldt dat ze jaarlijks 10% van de catalogusprijs moeten betalen aan de belastingdienst (even uitgaande van 22% bijtelling en 42% belastingschaal). De werkgever verplicht inderdaad de werknemer te rijden met diesel of LPG. Diesels zijn in aanschafprijs 2.000-3.000 Euro duurder dan benzinemotoren. Gelukkig is de aanschaf van LPG niet meeberekend in de catalogusprijs. Maar wat zegt de werkgever? Nee, die kleine smart (lees goedkope auto) mag je bij ons niet rijden, je hebt de keuze uit de volgende modellen... En laat de catalogusprijs van die modellen nu net bij € 30.000,- en hoger liggen en er alleen maar diesels zijn aangegeven, dus tel uit je winst. € 250,- bijtelling per maand kost dit grapje je dan op zijn minst.

Nu is het zo dat de auto's hier in Nederland veel duurder zijn dan bijvoorbeeld Duitsland of België. In België kun je bijvoorbeeld al een Renault Espace krijgen voor rond de 20.000, vergelijk dat maar eens met Nederland, daar zijn die auto's werkelijk onbetaalbaar alleen door die leuke bijtelling van de overheid.

Dat er mensen zijn die zeggen dat de leaserijders goedkoper uitzijn, kan ik enerzijds wel begrijpen, maar als ik bijvoorbeeld een auto met LPG rijd en dagelijks rond de 100 km rijd, ben ik echt niet zoveel kwijt als met een leaseauto. Waarom? Oke, gemiddeld werkt een mens per maand 20 dagen, € 0,18 per km kan men bijvoorbeeld declareren --> € 360,- krijg ik uitbetaald. Oke, dan moet ik nog de verzekering betalen, eventueel onderhoud, de LPG betalen e.t.c. maar dan nog zal dit grapje me niet zoveel kosten als nu momenteel door de overheid wordt gevorderd (250+360= € 610,- die een wagen me dan maandelijks zou moeten kosten).

Het is gewoonweg een gepluk t/m van de overheid. Als ik toch kan aantonen dat ik mijn wagen bijna niet privé gebruik, dan zou dat toch niet zo zwaar belast moeten worden, want met meerdere categoriën ontmoedig je het plezierrijden toch iets meer. Als ik er nu overheen ga (eronder blijven is praktisch onmogelijk), zet de overheid mij in principe aan tot het ontzettend veel rijden, want wat boeit het me dan, als ik toch niet onder die 500 km kan blijven en de volle bijtelling mag betalen, waarom dan niet allemaal plezierritjes maken? Ze ontmoedigen het priverijden op deze manier helemaal niet.

Gast

Dat er mensen zijn die zeggen dat de leaserijders goedkoper uitzijn, kan ik enerzijds wel begrijpen, maar als ik bijvoorbeeld een auto met LPG rijd en dagelijks rond de 100 km rijd, ben ik echt niet zoveel kwijt als met een leaseauto. Waarom? Oke, gemiddeld werkt een mens per maand 20 dagen, € 0,18 per km kan men bijvoorbeeld declareren --> € 360,- krijg ik uitbetaald. Oke, dan moet ik nog de verzekering betalen, eventueel onderhoud, de LPG betalen e.t.c. maar dan nog zal dit grapje me niet zoveel kosten als nu momenteel door de overheid wordt gevorderd (250+360= € 610,- die een wagen me dan maandelijks zou moeten kosten).
ik werk zelf ook maar kan mijn km niet indienen ik woon binnen de grens van 13 km die hun hanteren dus houd ik prive daar geen geld ana over hoor.

een lpg auto zoals die van mij een 626 kost alleen aan wegenbelasting al 78 euro pm, dan tel ik niet eens de verzekering het onderhoud en de brandstof mee dus ik ben duurder uit dan een leaserijder.

je zegt ook 0,18ct de km en rekent 360 euro die moet je niet bij de kosten tellen want dat is wat je kunt krijgen maar wettelijk is dat maar 200 euro maxximaal.
wij betalen ook gewoon brandstof dus zit niet te praten als een kip zonder kop.

Gast

Ik praat nog altijd als een kip met kop, al voel ik me hier zolangzamerhand in Nederlander wel een geplukte kip.

Je woont dus binnen de grens van 13 km van het werk. Laat me even 13 km aanhouden. Dan zou je per dag 26 km rijden. Een Nederlander werkt gemiddeld 210 dagen per jaar. In een jaar rij je dan 210 * 26 km = 5.460 km voor de zaak. Even ervan uitgaande dat je auto per 10 km 1 liter LPG nodig heeft, kom je ongeveer uit op 550 liter jaarlijks die je kwijt bent om naar het werk te rijden.

Stel dat je een auto van de zaak zou hebben van 30.000 Euro, Dan komt je die aan bijtelling (even ervan uitgaande dat je in een 42 % schaal valt) ongeveer 2.750 Euro ofwel 231 Euro per maand als je over de 500 km priveritjes maakt. En die 500 km, die heb je zo gemaakt, er zullen er maar weinigen zijn die daar daadwerkelijk onder kunnen blijven. Dat is toch nogal veel bijtelling voor een auto van de zaak als je maar zakelijk 5.460 km zou rijden, is het niet?

Dan even een berekeningetje van zonder BPM. 43% is BPM die er bovenop komt en daar nog eens bovenop 19%. Een auto die normalerwijs 30.000 Euro kost is zonder 19% maar een dikke 25.000 euro waard. Dan nog eens de 43% BPM eroverheen dan zou de wagen nog maar ruim 17.500 Euro kosten. Met andere woorden, ze hebben voor die auto reeds 12.500 mogen incasseren. In mijn geval wordt de wagen voor 4 jaar geleased. 4* 2.750 = 11.000 Euro. Lekker zeg, een auto die slechts 17.500 Euro oorspronkelijk kost, daar vangt de overheid in 4 jaar tijd 23.500 Euro voor, nog meer dan de oorspronkelijke waarde van de auto zelf, dat noem ik pas graaien.

Dan even een berekening van waarbij alleen de BPM wordt weggelaten. Dan kost die wagen nog maar 21.000 Euro. In dat geval is dat een bijtelling van 1.940 Euro.

In mijn geval heb ik inderdaad een auto van de zaak. En om welke reden? Ten eerste woon ik op 50 km van de zaak. Ik rij dus jaarlijks 21.000 km alleen al om op het werk te komen. Ten tweede moet ik nogal vaak naar klanten rijden en alleen al vanwege het feit dat ik dan het bedrijf representeer en dan een goede indruk moet achterlaten, eist het bedrijf dat het een fatsoenlijke wagen is. Daar mag best wat tegenoverstaan ben ik van mening.

Prive rij ikzelf nauwelijks kilometers, maar onder die 500 km grens kan ik onmogelijk blijven. Ik woon niet in de buurt van een winkelcentrum, maar moet toch leven. Nu ga ik eenmaal in de week boodschappen doen en de winkels liggen op ruim 6 km afstand. Daar je een krat frisdrank niet achter op de fiets kunt meenemen, tezamen met de andere boodschappen moet ik dus jaarlijks al ruim 600 km afleggen. Als er nu nog een redelijke ontmoediging van de overheid was om het privegebruik zoveel mogelijk tegen te gaan, zou ik zeggen van ja, ze doen tenminste nog iets aan het priverijden. Maar nu is het alles of niet dokken. Daarentegen als ze hetzelfde principe zouden hanteren als eerst, zou ik veel minder kwijtzijn. Dan zou ik maar 10 % bijtelling hebben. Tot vorig jaar was dit mijn geval, 10% bijtelling en probeerde ik nog zo weinig mogelijk prive te rijden, dan hoefde ik ook niet de volle mep te betalen. Maar wat zien we nu? Ik moet toch het volle pond betalen en daar mijn werkgever de auto voor 40.000 km per jaar least, ga ik het er maar van nemen, ik ga gewoon wat vaker met de auto en maak pleziertochtjes in het weekend. En met mij zijn er velen. Over ontmoedigen van autorijden gesproken!

Ik heb er niets op tegen dat ik een bijtelling krijg voor mijn leasewagen, alleen is er nu geen ontmoedigingsbelijd meer door de overheid om de km toch maar te beperken. Wat is het dan wel? Een pure graaicultuur, zoals bij zovele zaken, overal moeten ze een graantje meepikken. Kijk nu naar de BPM, daardoor worden ook de mensen met een eigen auto bestolen. Waarom denk je dat die kosten anders zo hoog zijn voor mensen met een eigen auto. Mocht je auto stukken minder kosten, dan hoefde je ook niet zoveel verzekeringspremie te betalen, ben je dat met me eens of niet.

Ik had het over overal een graantje willen meepikken door de overheid. Wil je voorbeelden hebben? Vind je het normaal dat tijdens de verkoop van een huis de overheid 6% wil hebben? Tijdens de verkoop van een auto gaat het al niet anders, dan willen ze 19% hebben. Kijk naar de tax op sigaretten, alcoholische dranken en dergelijke, elk jaar maar de belasting verhogen onder het motto van ontmoedigen, maar in de tussentijd wel lekker incasseren, dat noem ik geen ontmoedigen maar de profiteur uithangen. Als ze het willen ontmoedigen, verbied het dan , maar niet de schijnheilige uithangen en dan maar volop incasseren. (ik rook zelf ook trouwens) Kijk dan naar de belasting op energie, die is zelfs hoger dan de energie zelf. En dan maar zeggen dat de prijzen omlaag gaan vanwege concurrentie en in de tussentijd stiekem er nog meer tax op heffen, zodat de prijzen alleen maar stijgen. Zo zijn er nog tal van voorbeelden. Ze plukken ons gewoonweg kaal, wellicht daarom de vergelijking met een kip zonder kop.

En voor wat moeten we telkens zoveel belasting betalen? Omdat de overheid keer op keer haantje de voorste wil zijn en dan de geldkraan wagenwijd openzet. Kijk naar de EU, geen enkel land betaalt netto zoveel als wij nederlanders, waarom smijten ze daar zo royaal met geld? Dan naar de albekende ramp in Azië, dat die mensen hulp krijgen is tot daar aan toe, maar om wederom het grote jongetje te kunnen uithangen, moet en zal er weer meer gegeven worden dan andere landen, zoals Duitsland en dat terwijl daar toch heel wat meer inwoners leven dan hier. Als ze eens efficiënter met ons zuur verdiende geld zouden omgaan, hoeven ze de mensen ook niet kaal te plukken en de mensen eens wat lucht geven.

Gast

Typisch nederlandse discussie [lees gezanik].
Als de auto van de zaak meer nadelen gaat opleveren dan voordelen dan is het geklaag reeel.
Tobbertje!

Gast

Je woont dus binnen de grens van 13 km van het werk. Laat me even 13 km aanhouden. Dan zou je per dag 26 km rijden. Een Nederlander werkt gemiddeld 210 dagen per jaar. In een jaar rij je dan 210 * 26 km = 5.460 km voor de zaak. Even ervan uitgaande dat je auto per 10 km 1 liter LPG nodig heeft, kom je ongeveer uit op 550 liter jaarlijks die je kwijt bent om naar het werk te rijden.
leuk gerekend maar dat kost mij gewoon geld terwijl jij dat deel gewoon van je baas krijgt het is nl een leasebak en woon/werkverkeer en daar hoef jij geen cent voor te betalen.

alleen jij gaat prive ook rijden ja en daar pikt de overheid dus een flink graantje van mee.

mijn zwager heeft ook een leasebus van de zaak maar die rijd niks prive dus heeft ook geen bijtelling en gaat boodschappen doen met zijn eigen auto. die klaagt ook niet.

waarom klaagt hij niet omdat hij die bijtelling vantevoren wel wist en gewoon niet prive ging rijden met die bus, nu is het gewoon de bus van de zaak alleen voor werk en werkverkeer en niet prive.

dus meneer klagert u rijd goedkoop auto waar u eind van het jaar een grote bijtelling voorkrijgt omdat deze nl op de nieuwwaarde wordt geschat en uw verbruik prive.

als u geen km prive zou gaan rijden hoeft u nl niks te betalen.
bpm ed daar heeft u niks aan want uw baas plukt daar de voordelen van en niet u.

alleen als je alle prijzen eens naast elkaar gaat zetten ben je met lease gewoon vele malen goekoper uit ook al zeg je van niet.
jullie klagen omdat je het ineens krijgt eind van het jaar die bijtelling maar had daar de afgelopen 12 mnd eens rekening mee gehouden dan had je nu niet zo´n groot bedrag ineens moeten betalen.

als je alle kosten rekent die iemand betaald die geen leasebak rijd hebben jullie het echt niet slecht.

een vb bedragen zijn fictief en kunnen afhankelijk zijn van de persoon in kwestie.

verzekering allrisk (is een leasebak ook) ± 1100 euro pj
wegenbelasting ± 950 euro pj
afschrijving van je auto reken het zelf maar ff uit
wat denk je van je brandstof reken dat er ook ff bij
onderhoudsbeurten apk enz. kost je pj ook redelijk wat (vb set nieuwe banden 480 euro) als ik uitga van mijn mazda als ik alles bij elkaar optel kom ik vele malen hoger uit per jaar als wat jij nu bij zou gaan betalen dus klaag eens niet.

als je gaat klagen mag ik lijden dat alle leasebakken tegenwoordig niet eens meer prive gebruikt mogen worden. dwz na werktijd auto neerzetten op de zaak en dan met je eigen auto oid naar huis.
kijken of de klagers eens ophouden.

wij betalen zoveel meer dan jullie en wij klagen er ook niet over.

Gast

Begrijp ik nu goed dat leasemaatschappijen grijzedieselbakken kunnen kopen( zonder BPM en met lage houderschapbelasting) waar vervolgens particulieren in mogen rondtuffen, al of niet naar hun werk?
En dat particulieren die niet leasen en bv de auto ook alleen maar zouden gebruiken voor woonwerkverkeer, dat de volle mep moeten ophoesten cq. dat pieplkleine te verwaarlozenvoordeeltje niet gegund wordt?

H

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

In België kun je bijvoorbeeld al een Renault Espace krijgen voor rond de 20.000,
Een 2e hands model misschien? Volgens www.renault.be is de goedkoopste espace € 28.200,--.

Gast

Begrijp ik nu goed dat leasemaatschappijen grijzedieselbakken kunnen kopen( zonder BPM en met lage houderschapbelasting) waar vervolgens particulieren in mogen rondtuffen, al of niet naar hun werk?
En dat particulieren die niet leasen en bv de auto ook alleen maar zouden gebruiken voor woonwerkverkeer, dat de volle mep moeten ophoesten cq. dat pieplkleine te verwaarlozenvoordeeltje niet gegund wordt?

wil niet moeilijk doen, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?????
dat perticulieren niet mogen zeuren?????????
of dat leasebak rijders niet mogen zeuren????????

Gast

NEEEEEEEEE. Niet zeuren.
Particulieren mogen niet (meer) in voordeelvoertuigen (zonder BPM en lage houdersschapbelasting) rondknorren.
Maar als ik een leasebedrijfe begin en vervolgens van al die voordeelregelingen gebruik maak om mijn wagenpark aan te schaffen, kan een particulier er wel in tuffen zonder, evenals de lease firma, de BPM en hogere Hschapbelasing te betalen?
Of wordt dat voordeeltje wegverrekend in de "bijtelling" als ik er "particuliere" km. mee rij?
En niet als ik er zakelijke KM mee knor?
Leg het me aub uit!!!!!!!!!. Ik snap het niet meer.

bokkie

Ongelezen bericht door bokkie »

Opzouten over dat grijze kenteken, dat is een ander topic

OhNee

Ongelezen bericht door OhNee »

Ik weet niet waar jij zoekt, maar ik vind reeds een Renault Espace Expression 1.9 DCI voor 24.999 Euro in België. Komt nog bij dat daar metallic lak plus de uitvoering van 7 zetels voor worden geleverd.

Klik maar hier http://www.renault.be/nl/ en klik dan op het Espace figuurtje rechts.

Dat is wat anders dan de prijs hier in Nederland, daar komt dezelfde wagen op 43.535 Euro. Dat is nogal een fraai verschil, is het niet?

Oke, wellicht niet fair deze vergelijking, omdat het een aanbieding betreft. Hier dan de vergelijking zonder aanbieding en zonder die extraatjes.

In België betaalt men voor de Renault Espace Expression 1.9 DCI normalerwijs 32.100 Euro. In Nederland voor diezelfde auto betaalt men 'slechts' 41.050 Euro. Dit betekent dat dezelfde auto hier maar liefst 28 % duurder is. Dan heb ik het nog niet eens op de extra voorzieningen, ook daar rijzen de prijzen hier de pan uit. In België kost metallic lak 650 Euro, hier 'slechts' een schamele 795 Euro.

Gesloten