LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] blauwe enveloppe MOET blijven

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
aknut
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:01

blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door aknut »

Ik en vele anderen uit mijn omgeving hebben er moeite mee dat de blauwe enveloppe gaat verdwijnen.
-mijn moeder van 80 geheel zelfstandig vult zelf nog haar belasting papieren in ,ik ook want ik vertrouw internet absoluut niet..en zeker ook niet iemand anders die dat voor ons gaat invullen.
-weer zeer dom idee waar niet over nagedacht is,heeft alleen maar te maken met bezuinigen op papier
-Wat door mensen gemaakt is kan ook door mensen gehackt worden.
-DigiD gebruiktmijn moeder niet ,ik ook niet en had dat al 3x aangevraagd omdat dat dan weer verlopen is.Wordt gek van al die wachtwoorden
-hoe veilig is internet via DIGID?
-wie kijken er allemaal mee?
-Bij hacken ligt heel nederland op straat.
-Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens ,/(eigen) risico bij zoveel gegevens via internet?
-waarom wordt dit door onze strot geduwd,terwijl nog zeker 2 miljoen mensen geen computer hebben
-weer de ouderen/geestelijk gehandicapten etc. in het verdomhoekje
-belastingen via email ,dat vergeet je gewoon in de maalstroom van al die mails
-zolang overheid zijn eigen ict niet op orde heeft ,wil ik niets digitaal
-De berichtenbox wordt door overheidsdiensten vooral gebruikt als instrument om op kosten te bezuinigen.Het heeft allemaal niets met klantgerichtheid of klantvriendelijkheid te maken.Overigens blijkt uit onderzoeken naar dit soort digitale omgevingen dat veel menesen helemaal niet meer reageren op mail(alerts): ze doen dat wel met Whatsapp, Twitter en Facebook. Maar die kanalen voldoen helemaal niet aan de privacy-richtlijnen en worden daar hopelijk NOOIT voor gebruikt.

-Laat mensen de keus zelf maken of ze het op papier invullen dan wel digitaal

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door bprosman »

,ik ook want ik vertrouw internet absoluut niet..
Ik ook niet.
en zeker ook niet iemand anders die dat voor ons gaat invullen.
Dat dan weer wel.
-DigiD gebruiktmijn moeder niet ,ik ook niet en had dat al 3x aangevraagd omdat dat dan weer verlopen is.Wordt gek van al die wachtwoorden
-hoe veilig is internet via DIGID?
Dat zegt meer over uzelf dan de veiligheid van DigID. Tja hoe veilig is het, wanneer is het voor het laatst gehacked ? M.i. nog nooit, sterker nog, omdat DigID behoorlijk veilig is wordt er nog steeds veel uit de brievenbussen "gehengeld". Dus... hoe veilig is de post ?
-belastingen via email ,dat vergeet je gewoon in de maalstroom van al die mails
-zolang overheid zijn eigen ict niet op orde heeft ,wil ik niets digitaal
Ook dit zijn 2 totaal verschillende dingen, de mail niet kunnen verwerken heeft totaal niets te maken dat de overheid zijn ICT niet op orde heeft.
Maar die kanalen voldoen helemaal niet aan de privacy-richtlijnen en worden daar hopelijk NOOIT voor gebruikt.
Welke privacy richtlijnen ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door moederslink »

Gelukkig hebben we nog 7 jaar tegoed om eraan te wennen :wink:
Ook ik ben/was niet zo van alles digitaal en zichtbaar op het WWW, heb ook daar een gezond wantrouwen tegen , maar ik denk ook dat men er niet meer onderuit kan in deze digitale wereld.
Post.nl is ook niet meer wat het ooit geweest is :evil:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door sjohie »

aknut schreef:Ik en vele anderen uit mijn omgeving hebben er moeite mee dat de blauwe enveloppe gaat verdwijnen.
-mijn moeder van 80 geheel zelfstandig vult zelf nog haar belasting papieren in ,ik ook want ik vertrouw internet absoluut niet..en zeker ook niet iemand anders die dat voor ons gaat invullen.
-weer zeer dom idee waar niet over nagedacht is,heeft alleen maar te maken met bezuinigen op papier
-Wat door mensen gemaakt is kan ook door mensen gehackt worden.
-DigiD gebruiktmijn moeder niet ,ik ook niet en had dat al 3x aangevraagd omdat dat dan weer verlopen is.Wordt gek van al die wachtwoorden
-hoe veilig is internet via DIGID?
-wie kijken er allemaal mee?
-Bij hacken ligt heel nederland op straat.
-Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens ,/(eigen) risico bij zoveel gegevens via internet?
-waarom wordt dit door onze strot geduwd,terwijl nog zeker 2 miljoen mensen geen computer hebben
-weer de ouderen/geestelijk gehandicapten etc. in het verdomhoekje
-belastingen via email ,dat vergeet je gewoon in de maalstroom van al die mails
-zolang overheid zijn eigen ict niet op orde heeft ,wil ik niets digitaal
-De berichtenbox wordt door overheidsdiensten vooral gebruikt als instrument om op kosten te bezuinigen.Het heeft allemaal niets met klantgerichtheid of klantvriendelijkheid te maken.Overigens blijkt uit onderzoeken naar dit soort digitale omgevingen dat veel menesen helemaal niet meer reageren op mail(alerts): ze doen dat wel met Whatsapp, Twitter en Facebook. Maar die kanalen voldoen helemaal niet aan de privacy-richtlijnen en worden daar hopelijk NOOIT voor gebruikt.

-Laat mensen de keus zelf maken of ze het op papier invullen dan wel digitaal
Ik voel een ellenlange reeks topics aankomen ala het berekenen van kosten voor gebruik van die ouderwetse acceptgiro's, en hoe het moeten betalen voor het versturen van blauwe enveloppen dan weer niet eerlijk is etc etc. DigiD is veilig, maar dan net zo veilig als de gebruikers het maken. Er is net weer een campagne van start om mensen bewust te maken over het hoe je je veilig online kan bewegen. Zeker met de 2 stage authenticatie, dus met wachtwoord en controle sms, is het aan de voorkant hacken aardig lastig.

En een overheid die op kosten bezuinigd, is in de basis een goed iets vind ik, ze hebben immers toch zeker een morele plicht om de last van hun eigen bestaan, zo klein mogelijk te maken op de burgers die ze dienen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door renewouters »

bprosman schreef:
,ik ook want ik vertrouw internet absoluut niet..
Ik ook niet.
En een postbezorger wel dan? Als ik de klachten daarover lees is papieren post veel onveiliger dan digitale post. Al was het maar omdat je totaal geen tools nodig hebt om een bericht te ontcijferen. Scheur de envelop open en iedereen kan het lezen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door bprosman »

Scheur de envelop open en iedereen kan het lezen.
Dat zei ik dus :
Dat zegt meer over uzelf dan de veiligheid van DigID. Tja hoe veilig is het, wanneer is het voor het laatst gehacked ? M.i. nog nooit, sterker nog, omdat DigID behoorlijk veilig is wordt er nog steeds veel uit de brievenbussen "gehengeld". Dus... hoe veilig is de post ?
Als ik zeg dat ik "Het Internet" niet vertrouw, wil dat nog niet zeggen dat ik de overheid en DigID niet vertrouw. Maar "Het Internet" is groter dan dat : betrouwbaar nieuws, onbetrouwbaar nieuws , conspiracy theorieen, goede en minder goede medische adviezen, onbetrouwbare webshops, blote vrouwen die mijn creditcard gegevens willen, Afrikanen die hun erfenis met mij willen delen noem t maar op.
Vertrouw jij dat allemaal wel dan ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door moederslink »

@vogels, gelezen op de site : http://www.geldenrecht.nl
De komende 7 jaar gaat de BD stapsgewijs meer en meer digitaliseren.

alfatrion
Berichten: 21972
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veiliger is het zeker niet.

1,1 miljoen persoonsgevens gestolen bij verzekeraar bij sega hack
http://www.zdnet.be/article/128781/1-2- ... sega-hack/

157 duizend persoonsgevens gestolen bij webwinkel
http://www.nu.nl/internet/4032008/wacht ... tolen.html

1,1 miljoen persoonsgevens gestolen bij verzekeraar
https://www.security.nl/posting/429375/ ... ekeraar+VS

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb je dat berekend dan ? Wat de schade is tov van :

https://www.security.nl/posting/372385/ ... giD-fraude
https://rejo.zenger.nl/vizier/digid-ges ... se-straat/
http://tweakers.net/nieuws/93565/fraude ... igids.html

Als ik mag kiezen heb ik toch liever dat ze de inloggegevens stelen bij mn verzekeraar. Ik heb zowiezo op iedere site een ander ww.

roelof33
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2015 14:57

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door roelof33 »

we mogen wel emails lezen (waarvan nog onduidelijk is hoe veilig dit is), daar bedrijven instanties die gehacked worden dit zo goed als niet openbaar zullen maken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... t_e-mailen

alleen een vraag via email stellen is toch wel weer onveilig.


en hoe gaat men om met de mensen die om welke reden dan ook niet in staat zijn om met computers te kunnen omgaan?

zie mijn moeder al helemaal voldoen aan onderstaande artikel. zij is deels verlamd en heeft hierdoor 24uur per dag hulp van derden nodig. met haar 80 jaar nog nooit iets met computers gehad en dit zal ook niet gaan veranderen.

"Artikel 2 lid 4 De Gebruiker raadpleegt regelmatig zijn Berichtenbox om te kijken of er nieuwe berichten in zijn geplaatst.
De burger gaat akkoord met deze verplichting, indien hij voldoet aan artikel 2 lid 1. Door het registreren bij MijnOverheid maakt de Gebruiker kenbaar dat hij langs elektronische weg voldoende bereikbaar is voor het ontvangen van elektronische berichten van de geselecteerde Afnemers in de Berichtenbox"

aha men kan inderdaad iemand machtigen, alleen heeft men hiervoor wel weer een DiGiD nodig.
tevens is het niet mogelijk om iemand voor 'alles' te machtigen.


Men verplicht dus mensen die om welke redenen niet in staat zijn 'het internet' op te kunnen wel met regelmaat hun Berichtenbox te lezen.

nutsabout
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jul 2014 14:43

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door nutsabout »

Helemaal mee eens.. De overheid moet keuze vrijheid bieden. Ipv het beperken van de communicatie met de overheid. Want volgens de websites van de overheid is het bebruik van DigiD en MijnOverheid.nl niet verplicht!!!!

Gebruik MijnOverheid niet verplicht ! Dit is te lezen bij de overheid
Het gebruik van MijnOverheid is niet verplicht. U kunt uw zaken met de overheid ook regelen per telefoon, per brief of aan het (web)loket van overheidsorganisaties.

zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jnoverheid

Is DigiD verplicht?
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD te gebruiken. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze digitale dienstverlening gebruikmaken. Informeer bij de betreffende overheidsorganisatie of u op andere manieren uw zaken kunt regelen.
zie onder "over DigiD" helemaal onderaan https://www.digid.nl/vraag-en-antwoord/ ... ent_c805-6

Trouwens als je een klacht wil indienn bij de 'eigenaar' van MijnOverheid over DigiD..
Dit moet schriftelijk....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door bprosman »

zij is deels verlamd en heeft hierdoor 24uur per dag hulp van derden nodig.
Dan lijkt me een papieren aangifte invullen en de blauwe brief van de mat rapen ook al een uitdaging.


stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Hier nog een link, van Meneer Vogels uit een ander topic.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/w ... -digibeten

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door langste adem »

Ikzelf vind het wel zo handig , een electronische aangifte. Gaat veel eenvoudiger , bepaalde gegevens worden al ingevuld , bepaalde vragen worden overgeslagen die niet voor jou van toepassing zijn. En daarnaast heb je meteen inzicht over of je iets terug krijgt of juist niet.

Maar inderdaad, hoewel bijna iedereen in Nederland wel internet heeft geld dat zeker niet voor iedereen. Er zijn nog steeds duizenden, misschien wel tienduizenden mensen, die geen computer hebben. Persoonlijk gaat het mij wat ver om die mensen voor het blok te zetten door een papieren versie in zijn geheel af te schaffen. Met name ouderen zijn hier de dupe van. Niet alleen bij de belastingdienst overigens, bij steeds meer instanties moet je eerst ergens inloggen voordat je ergens info vandaan kunt halen.
Over 7 jaar zal het internetgebruik nog meer zijn toegenomen, maar ook dan zijn er nog steeds mensen die niet met een computer overweg kunnen. Wat mij betreft moet er daarom een keuze blijven bestaan voor deze groep mensen.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Blauwe envelop voor belastingtoeslagen blijft nog even bestaan


http://www.nu.nl/geldzaken/4184864/blau ... staan.html

Old Dean
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:23

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door Old Dean »

De aangifte moet gedaan kunnen worden, zonder dat er noodzaak is derden om hulp te vragen.
DigiD moet afgeschaft worden. Heel veel ICT mensen vinden het onveilig.
Correspondentie met de overheid moet op een plek. Dus direct bij de belastingdienst.
Of SVB of etc. Tussenschakel is fnuikend.

Verder vind ik dat ik mijn aangifte programma direct moet kunnen downloaden, zoveel mogelijk
buiten het internet verkeer om. En dat ministerie van financiën een beetje beter moet nadenken
met deze idiote wetgeving.

Makitk
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2016 11:47

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door Makitk »

Ikzelf houd nog een papieren administratie bij om alles makkelijk te kunnen vinden zonder weer te gaan zoeken in de digitale wirwar en dingen uit te moeten printen bij kwijtscheldingsaanvragen en dergelijke.
Het helpt mij orde houden in mijn leven en is echt een rustpunt die ik nodig heb vanwege psychische problematiek.

Door de geforceerde digitalisering van de Belastingdienst loop ik nu vertragingen op omdat ik de voorlopige berekening toeslagen apart heb moeten aanvragen via de Belastingtelefoon, en heb moeten betalen voor een uitdraai die ik eerder gewoon toegestuurd kreeg. Waarom ik niet gewoon kan aangeven dat ik alles op papier wil blijven ontvangen, daarbij aan kan geven dat ik akkoord ga met eventuele kosten, en het dan normaal toegestuurd kan blijven krijgen snap ik niet.
Ik heb al meerdere malen hierover contact gehad met verscheidene organisaties die mij oftewel geen bericht terug sturen, oftewel doodleuk vertellen dat het digitaal MOET en ik gewoon maar mee moet met de ontwikkeling.

Hier word de keuze van de consument/burger gewoon compleet weggevaagd en ik loop met de psycholoog voor groeiende angstklachten omdat ik mijn administratie niet meer overzichtelijk bij kan houden door dit gedoe.

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door jfortron »

Zo te zien heb je een computer.
Je kan toch de digitale wereld van de belastingdienst oproepen en zoals je zelf schrijft printen, dan heb je alles in papieren form.
Helaas kan het ook niet tegen betaling, dus je zou in de zure appel moeten bijten.
Misschien iemand die jou kan helpen, om de wirwar te ontcijferen.

Trouwens in dit topic te lezen, kan je best overweg met digitale wereld!

De gemeente Nissewaard (Zuid-Holland) wil zeker (kopieen van) de originele afschriften hebben bij de aanvraag kwijtschelding, maar vorig jaar kon ik deze nog digitaal bewerken om onnodige bij- en afschrijvingen van deze te maskeren, en werd mijn kwijtschelding toch verwerkt.
viewtopic.php?f=30&t=162883&start=60

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: blauwe enveloppe MOET blijven

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Old Dean schreef:De aangifte moet gedaan kunnen worden, zonder dat er noodzaak is derden om hulp te vragen.
DigiD moet afgeschaft worden. Heel veel ICT mensen vinden het onveilig.
Welnee. Papieren post is veel onveiliger.
Old Dean schreef: Correspondentie met de overheid moet op een plek. Dus direct bij de belastingdienst.
Of SVB of etc. Tussenschakel is fnuikend.
Ga jij het brengen?
Old Dean schreef: Verder vind ik dat ik mijn aangifte programma direct moet kunnen downloaden, zoveel mogelijk
buiten het internet verkeer om. En dat ministerie van financiën een beetje beter moet nadenken
met deze idiote wetgeving.
Je wilt dat de overheid een eigen netwerk gaan opbouwen met dedicated verbindingen naar iedere burger toe? Niet van mijn belastinggeld graag. Als jij daar een shitload voor wilt betalen: be my guest.

Gesloten