LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://www.nporadio1.nl/nieuwsshow/onde ... ende-buren

De VVD dient deze motie in. Dit betekent dat burenoverlast sneller aangepakt kan worden. Is dit een goed idee of moeten buren het onderling oplossen en als het niet lukt maar gaan verhuizen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Brahms »

Over welke overlast hebben we het hier, houtrook ?
Ik kies voor verhuizen !

maryvansoest
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:06

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door maryvansoest »

Nou dat is misschien wel goed. Ik heb nu het volgende: ik ging goed met m n buren om. Geaellig over de lage schutting een babbeltje maken enz enz. Nu zei ze pas dat ze een nieuwe berging neer ging zetten. Dus ik zeg oke deze er niet meer uit maar . Nu komt het... Nu zijn ze een afschuwelijk houten gebouw van 5 x 3 met hele dikke palen en 2.50 hoog aan het neer zetten. Dat is nog niet het ergste maar de voorkant waar ik vanaf mijn bank tegen aan kijk iis helemaal zwart. Ik zag al niets meer maar ni is het helemaar donker in mijn tuin en alsmik naar buiten kijk. Ik heb bij de gemeente gevraagd maar krijg geen reactie terug en je mag tegenwoordig heel veel bouwen maar als ze nu echt burenruzie willen hebben moeten ze het vooral toestaan dat mensen in een tuin van 5 x 10 afschuwelijk gebouwen neer mogen zetten. Helaas ben ik erg boos en de vriendschap hoeft van mij nIet meer. Is allemaal niet erg maar de waarde van mijn hiis is hier door ook flink gekelderd en ik vraag me af of ik hun daarvoor of de gemeente die alles maar toestaat aansprakelijk kan stellen. Iedereen die voorbij komt vind het er afschuwelijk en belachelijk uitzien en kunnen zich voorstellen dat ik enorm baal.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door chrisd1 »

maryvansoest schreef:... en ik vraag me af of ik hun daarvoor of de gemeente die alles maar toestaat aansprakelijk kan stellen. Iedereen die voorbij komt vind het er afschuwelijk en belachelijk uitzien en kunnen zich voorstellen dat ik enorm baal.
Zou zeggen: niet de gemeente, want die zullen de Wet uitvoeren, maar warom niet buren??; ik zou overleggen met een beedigd taxateur of makelaar, etc.??

Mucha

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Brahms »

maryvansoest schreef:Nou dat is misschien wel goed. Ik heb nu het volgende: ik ging goed met m n buren om. Geaellig over de lage schutting een babbeltje maken enz enz. Nu zei ze pas dat ze een nieuwe berging neer ging zetten. Dus ik zeg oke deze er niet meer uit maar . Nu komt het... Nu zijn ze een afschuwelijk houten gebouw van 5 x 3 met hele dikke palen en 2.50 hoog aan het neer zetten. Dat is nog niet het ergste maar de voorkant waar ik vanaf mijn bank tegen aan kijk iis helemaal zwart. Ik zag al niets meer maar ni is het helemaar donker in mijn tuin en alsmik naar buiten kijk. Ik heb bij de gemeente gevraagd maar krijg geen reactie terug en je mag tegenwoordig heel veel bouwen maar als ze nu echt burenruzie willen hebben moeten ze het vooral toestaan dat mensen in een tuin van 5 x 10 afschuwelijk gebouwen neer mogen zetten. Helaas ben ik erg boos en de vriendschap hoeft van mij nIet meer. Is allemaal niet erg maar de waarde van mijn hiis is hier door ook flink gekelderd en ik vraag me af of ik hun daarvoor of de gemeente die alles maar toestaat aansprakelijk kan stellen. Iedereen die voorbij komt vind het er afschuwelijk en belachelijk uitzien en kunnen zich voorstellen dat ik enorm baal.
Dit is simpel. Mag het vergunningsvrij gebouwd worden, zo ja, dan kan je er niets tegen doen.
Voldoet het niet aan de regels van vergunningvrij bouwen, dan moet er een omgevingsvergunning zijn afgegeven.
Wordt er geen omgevingsvergunning afgegeven, dan moet het bouwwerk weer weg.

Wel grappig dat je hier nu mee komt, 20 minuten na opening topic door gezondheid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door moederslink »

maryvansoest schreef: ik ging goed met m n buren om..........
.
Houden zo!! :D
maar als ze nu echt burenruzie willen hebben moeten ze het vooral toestaan dat mensen in een tuin van 5 x 10 afschuwelijk gebouwen neer mogen zetten.
Waarom ruzie? Praat met de buren ! Er zijn regels voor het zetten van bouwwerken in een achtertuin in een woonwijk.
( plus...je kaapt het topic van " gezondheid " :x )

gezondheid schreef: is dit een goed idee of moeten buren het onderling oplossen en als het niet lukt maar gaan verhuizen?
Wat denk je zelf? Dit is toch vragen naar de aloude bekende weg :shock:

Mucha

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door moederslink »

:? of kan zoiets niet. Sommigen zijn nu eenmaal communicatief niet zo sterk.

Mucha

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door gezondheid »

de gemeente treedt wel op als de boom te dicht op de erfgrens staat. Als je niet wilt dat de overheid er tussen komt en je vind dat buren met elkaar ingesprek gaan, dan moet je die regel gaan schrappen.

Ook kun je het artikel geluidsoverlast waar de gemeente Zaanstad in 2015 587 klachten over kreeg gaan schrappen.

Verder kwam in het gesprek naar voren over psychiatrisch patiënten die voor overlast zorgen. De vraag is of dan een gesprek zin heeft. Zo wordt wordt iemand continue lastig gevallen dat diegene in appartement voor geluidshinder zorgt. Dit terwijl hij niet eens thuis was, waar beschuldiging komt op bepaalde tijden van geluidsovetlast.

Deze wet gaat over burenoberlast wasrbij gesprekken geen zin hebben. Je kan een crimineel vriendelijk vragen of hij stopt. Als gesprekken zoveel opleveren, dan zou er minder politie nodig zijn in Nederland. Een anarchistische staat lijkt me niet handig. Maar ja, als mensen minder belasting willen betalen, dan kan de gemeente minder doen en wordt er niet meer gehandhaafd.

Overigens is het al zo geregeld dat je eerst met je buren moet gaan praten met je buren.

Mij oom had hinder van piraten muziek 's nachts. Fatsoenlijk gevraagd of de muziek wat zachter kon. Dit ging niet om 1 keer maar frequent. Hij kreeg bijna schep op zijn hoofd. Zijn apparatuur is al x in beslag genomen. De politie gaf aan dat je beter hem met rust moet laten. Uiteindelijk is mijn oom verhuisd. Met deze nieuwe wet kun je de overlastgever uit huis laten.plaatsen ook al is het een koopwoning.

Mucha

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mucha schreef:
moederslink schreef::? of kan zoiets niet. Sommigen zijn nu eenmaal communicatief niet zo sterk.
Van de andere kant, als ik een brief of bezoek van de gemeente zou ontvangen zonder dat mijn buurman/vrouw eerst eens met mij had gesproken. zou ik behoorlijk pissig zijn. Met zo'n gedrag maak je zeker geen vrienden.
Gebrek aan communicatie is de basis voor alle conflicten. Dus inderdaad: wat je zegt. Helaas (en dat zie je op dit forum ook maar al te vaak) gaan veel mensen met de hakken in het zand en verschuilen ze zich achter "regeltjes".

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:http://www.nporadio1.nl/nieuwsshow/onde ... ende-buren

De VVD dient deze motie in. Dit betekent dat burenoverlast sneller aangepakt kan worden. Is dit een goed idee of moeten buren het onderling oplossen en als het niet lukt maar gaan verhuizen?
Degene die klaagt gaat maar verhuizen, dat over het algemeen notoire klagers die de hele dag niks beter te doen hebben.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door gezondheid »

De samenleving is steeds meer aan het individualiseren. Mensen weten soms niet dat ze naast iemand komen wonen. En als er nieuwe bewoner komt is het niet altijd zodat die zich voorstelt aan de andere buren. Gebrek aan communicatie is één van de basis van conflicten. Maar niet altijd. In het programma Zembla waren de buren in gesprek over een blaffende hond. De reactie was dat ze dan maar moesten gaan wonen op een hutje op de hei. Volgens het programma AvtroTros Nieuwsshow ondervinden een half miljoen mensen in ernstige mate overlast. En niet met iedereen is een redelijk gesprek te voeren. Als je tot 3 uur 's nachts een luidruchtige feest er op na houdt, en je de buren hierop aanspreekt dan is dat prima. Maar als ze er niets aan doen, vind ik niet dat je achter de regels verschuild. Wil je dan verschuilen achter goed fatsoen?

Bij het tv programma Zembla bleek dat mensen die zelfs voor ernstig gevaar voor hun omgeving ook weinig mogelijkheden zijn voor ingrijpen.

Het programma kunt u nakijken op http://www.npo.nl/artikelen/aanpak-bure ... a-op-npo-2

Daarop staat o.a. Een op de drie Nederlanders heeft last van de buren en burgemeesters vinden dat ze te weinig wettelijke middelen hebben om dit tegen te gaan

Vele gemeentes kennen een buurtbemiddeling. Een overzicht van buurtbemiddelingen kunt u vinden op:

https://hetccv.nl/onderwerpen/buurtbemi ... nederland/

In de gemeente Venlo wilde een man graag gesprek met de buren die voor overlast zorgde. Echter hij wil niets doen aan de overlast. Vervolgens heeft hij de gemeente ingeschakeld. Maar hij doet de deur niet open. Ook voor buurtbemiddeling blijft de deur gesloten. Communicatie is prima maar dat moet wel van 2 kanten komen.

Meestal zijn burenconflicten niet opgenomen in de rechtsbijstandverzekering.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door gezondheid »

puma73 schreef:
gezondheid schreef:http://www.nporadio1.nl/nieuwsshow/onde ... ende-buren

De VVD dient deze motie in. Dit betekent dat burenoverlast sneller aangepakt kan worden. Is dit een goed idee of moeten buren het onderling oplossen en als het niet lukt maar gaan verhuizen?
Degene die klaagt gaat maar verhuizen, dat over het algemeen notoire klagers die de hele dag niks beter te doen hebben.

Ik ben zeer benieuwd naar je onderbouwing hiervan. Is hiervan een onderzoek van beschikbaar? En wat zijn notoire klagers?

Er vallen circa 10 doden per jaar ten gevolge van fikse burenruzies.

Ik zou zeggen in het geval van onterechte klachten:
Bijlagen
ergeruniet.jpg
(23.76 KiB) 1603 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door gezondheid op 10 jul 2016 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10988
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door angel1978 »

De samenleving is steeds meer aan het individualiseren.
En door in plaats van de mensen zelf, de burgemeester, de gemeente, de politieke partijen en weet ik veel wat nog meer in te schakelen wordt dat zeker niet beter!
Gebrek aan communicatie is één van de basis van conflicten.
Zegt iemand die zich achter elk regeltje probeert te verschuilen die er maar te vinden is.
Er vallen circa 10 doden per jaar ten gevolge van fikse burenruzies.
De zoveelste losse flodder..

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door gezondheid »

Over de 10 doden vallen ten gevolge van burenruzies: Dat kwam in de uitzending naar voren. Dus dat is geen losse flodder. Ik trek me dat ook niet aan en is dan voor rekening de hoogleraar Openbare-orderecht aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ik ben benieuwd of hier mensen een burenoverlast ervaren en hoe zij dit hebben opgelost? Aan de reacties te zien, lijkt het er op dat hier iedereen een goede verstandhouding heeft met hun buren?

Moneyman
Berichten: 30203
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Er vallen circa 10 doden per jaar ten gevolge van fikse burenruzies.
Nou, als je toch zo druk bent met vragen naar onderbouwingen: kom maar op met bewijs.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Burgemeesters krijgen rol bij burenoverlast

Ongelezen bericht door gezondheid »

Beste Moneyman,

Je kunt de uitzending beluisteren op de link waar ik de post mee heb geopend. Dank voor je interesse.

Gesloten