LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CAK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bloempje38

CAK

Ongelezen bericht door bloempje38 »

Wat ik me afvraag is het volgende: Ik heb een scootmobiel en moet net als vele (tiburg) mijn eigen bijdrage gaan betalen met ingang van 1 juni 2011.
CAK stuurt de beschikking voor de hoogte van je eigen bijdrage. Nu heb ik maanden terug al gebeld wat mijn bijdrage zou worden. Te hoog en had in eerste instantie gezegd haal de scoot maar op.
gemeente gebeld, later CAK en je kan de peildatum laten verleggen zodra je de beschikking hebt. Mogelijk dat de eigenbijdrage dan wel te doen is.
We zitten nu in november en nog geen beschikking. Straks wel een rekening vanaf 1 juni. Ik heb dus nog steeds geen peildatum verleging kunnen laten doen en daarbij belemerd het CAK ons dus ook om de scootmobiel af te zeggen als de eigenbijdrage toch te hoog blijkt en niet op te brengen is.

Wat is hierin ons recht en moeten wij dit accepteren. CAK is bekend dat die erg laks zijn en heel ver achter lopen. maar moeten wij dit accepteren en ons door hun toedoen voor hogen kosten laten plaatsen waar wij zelf geen invloed op hebben.
Ik weet voor mezelf als de kosten te hoog waren ik dat al in het begin gestopt had en dus nu geen hoge rekening ging krijgen. De bedragen die je hoort schrik je van dus je kan een beetje nagaan hoe hoog die is.
Weet iemand dit?
het was allang bekend dat de eigenbjdrage per 1 juni hier in gevoerd zou worden, was al aangegeven begin dit jaar.

gtp

Re: CAK

Ongelezen bericht door gtp »

via internmet had je een berekeninmg kunnen maken wordt in de folder ook aangegeven.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

er wordt ook bezuinigd op gratis vervoer

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ten eerste is het CAK niet per sé laks.
Zij zijn afhankelijk van vele andere instanties waar zij de gegevens van moeten krijgen.
Punt is, dat het CAK geen bevoegdheid heeft om bijvoorbeeld richting Belastingdienst een vuist te maken en dus niet kan zeggen 'Geef me nou #($&*( die informatie, want die mensen wachten op hun rekeningen!'.
Zij hebben dus niet veel macht en zijn overgeleverd aan de willekeur van de andere instanties.
Zij zijn echt niet voor hun plezier heel langzaam, bedenk ook even dat er héél veel extra werk hun kant op is gekomen, waarvoor zij natuurlijk niet extra mensen in kunnen huren.
Daar krijgen zij het geld niet voor, want er moet bezuinigd worden!

Ten tweede vind ik het ook raar dat als de eigen bijdrage (waar inderdaad een rekenmodel voor is, zodat u bij benadering kan uiterekenen wat uw eigen bijdrage is) hoog is, u uw scootmobiel inlevert.
Zo'n ding heb je óf nodig, óf niet.

Ten derde was het misschien van uw kant verstandig geweest om vanaf dat u de eerste brief over de eigen bijdrage kreeg, een bedrag te gaan reserveren.
Dan had u, als de beschikking komt van het CAK, een potje waar in ieder geval een deel van de eigen bijdrage al in zat.
Het is namelijk niet zo, dat omdat u het bedrag niet weet, u niet hoeft te betalen.
Door niet te reserveren komt de klap inderdaad hard aan als de beschikking op de mat valt.

Ten vierde kunt u hier inderdaad niets tegen doen.
Hoogstens nu als een gek gaan sparen, de berekingsmodule invullen om te kijken wat uw eigen bijdrage ongeveer wordt en dan beslissen of u de scootmobiel wilt houden (nogmaals, vreemd, want je hebt hem nodig of niet).
Hier vindt u de module:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=64194
Peildatum kan inderdaad pas verlegt worden als de beschikking rond is.
Dus meer dan wachten en sparen kunt u niet doen.

bloempje38

Het is geen "dan heb je de scootmobiel niet nodig"onzin. maar kun en wil je de kosten betalen. Je betaald voor iets heel lang wat niet van jou wordt.
Voor hetzelfde geld ga je een overeenkomst aan met een andere leverancier en wordt de scootmobiel van jezelf.
Het gaat in deze discussie ook niet over mij alleen maar in het algemeen.
Op de site kon je uitrekenen, maar ze nemen bij het CAK inkomsten van 2 jaar terug.
peildatum laten verleggen kan pas als je de beschikking hebt gehad. Dus dan weet je nog niet wat je moet betalen.
Mensen die 2 jaar terug nog konden werken en door wat voor reden ook ziek zijn geworden. In inkomsten heel veel terug zijn gegaan, maar je lasten bijven hetzelfde of nemen toe. Immers alles wordt duurder.
Dan kan dit nou net de druppel zijn dat je dat niet meer kunt.
De schrijnende situaties die je nu tegen komt zijn niet leuk meer.
Maar het punt waar het mij om gaat is het volgende.
In januari krijg je bericht dat je een eigenbijdrage moet gaan betalen per juni.
Mocht je dat niet kunnen of wllen heb je 1 maand opzegtermijn.
De beschikking van het CAK komt pas ( in verschillende gevallen) november.
Rekening is aardig opgelopen en de maand opzeg termijn is dan zoveel later.
je zit wel vast aan de kosten mogeljk ongewild.
Een andere geeft dus jou geld uit.

Wat CAK betreft is al jaren bekend dat die heel laat komen met rekeningen en dergelijke is niets nieuws. Ook wat betreft andere zorg.
Dus nee geen excuus maar aandachtspunt om hier iets mee te doen.
Reacties die hierbij staan, ik weet niet of die afhankelijk zijn van een hulpmiddel?

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Het CAK is een geperverteerde organisatie. De bedoeling is dat het Cak op een verantwoorde wijze de eigen bijdrage voor de AWBZ-zorg int en de Wtc goed uitvoert.

Dit gebeurt niet. Er wordt veel teveel geind. Wtc-vergoedingen worden doorgesluisd naar rijke en gezonde Nederlanders, over het jar 2010 al voor een bedrag van ruim € 200 miljoen.
Onze regering grijpt niet in en keurt dit blijkbaar goed.

Laat nooit toe dat de inning van de eigen bijdrage verloopt via een automatische incasso. Vraag altijd een factuur, controleer deze voordat je betaalt en eis een juiste factuur.
Ik spreek uit ervaring. Wat je teveel betaalt via een automatische incasso krijg je nooit terug.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

VioletPrue

bloempje38 schreef:Het is geen "dan heb je de scootmobiel niet nodig"onzin. maar kun en wil je de kosten betalen.
Tja, als je niet wilt betalen heb je een probleem.
Ik wíl ook geen belasting betalen, maar dit is geen keuze.
Als je het niet kunt betalen, kun je misschien een beroep doen op de bijzondere bijstand in je gemeente.
bloempje38 schreef:Je betaald voor iets heel lang wat niet van jou wordt.
Waarom zou de scootmobiel van jou moeten worden?
Je krijgt iets van de gemeente in soort van bruikleen.
Er is toch nooit afgesproken dat het jouw eigendom zou worden?
bloempje38 schreef:Voor hetzelfde geld ga je een overeenkomst aan met een andere leverancier en wordt de scootmobiel van jezelf.
Dan moet je hem vooral als particulier bij een andere leverancier kopen.
bloempje38 schreef:Reacties die hierbij staan, ik weet niet of die afhankelijk zijn van een hulpmiddel?
Ik heb meerdere voorzieningen, zowel zelf aangeschaft als via de Wmo verkregen.

VioletPrue

wevera schreef:Dit gebeurt niet. Er wordt veel teveel geind. Wtc-vergoedingen worden doorgesluisd naar rijke en gezonde Nederlanders, over het jar 2010 al voor een bedrag van ruim € 200 miljoen.
Onze regering grijpt niet in en keurt dit blijkbaar goed.
En hiervan heb je uiteraard bewijs?

bloempje38

@ violet zoals ik al aangaf is het geen ik wil niet betalen nog gaat dit over mijn persoonlijke situatie.
Er is nooit gezegd dat iets van jezelf wordt door de gemeente, maar toen was eigenbijdrage ook niet aan de orde. dus ook nooit gezegd dat je moest gaan betalen
Wat zelf aanschaffen die keus bedoelde ik ook met de scootmobiel, maar niet eerst nog maanden door laten betalen voor je duidelijkheid hebt en die keus alsnog kunt maken.

mogelijk verkeer jij in de gelukkige omstandigheid dingen zo aan te schaffen, vele hebben die keus gewoon niet.
Maar jij wijkt af van wat ik bedoel door op mijn persoonlijke situatie te reageren.
je kent mij niet dus heel lastig van jou om een oordeel over mij te vellen.

het punt waar het gewoon omgaat : moeten wij accepteren maanden door te moeten betalen voor iets wat je om wat voor reden ook niet wilt of kunt betalen. Zonder dat je tijdig bent ingelicht over wat je precies moet gaan betalen. ( zeker ook met peildatum verlegingen)
Met mij zijn verschillende van mening dat je het exacte bedrag moet weten voor dat de regeling ingaat, dus voor 1 juni 2011 en niet eind van dat jaar.

Op deze manier komen mensen voor hoge kosten te staan of ze die nu wel of niet kunnen betalen om wat voor rede ook. Niemand kan bij een ander in zijn portemonee kijken dus oordeel hier ook niet over.
Ja er zijn betaalregeling, maar wie zit daar op te wachten door toedoen van 3e zonder dat je daar zelf invloed op hebt

VioletPrue

bloempje38 schreef:@ violet zoals ik al aangaf is het geen ik wil niet betalen nog gaat dit over mijn persoonlijke situatie.
Er is nooit gezegd dat iets van jezelf wordt door de gemeente, maar toen was eigenbijdrage ook niet aan de orde. dus ook nooit gezegd dat je moest gaan betalen
Wat zelf aanschaffen die keus bedoelde ik ook met de scootmobiel, maar niet eerst nog maanden door laten betalen voor je duidelijkheid hebt en die keus alsnog kunt maken.
Ben ik met je eens, maar als iets niet sneller kan, kan het niet.
Ik zou nogmaals contact opnemen met de Wmo afdeling en eens naar een leidinggevende vragen.
Want inderdaad, de kezue wordt zo niet makkelijk.
bloempje38 schreef:mogelijk verkeer jij in de gelukkige omstandigheid dingen zo aan te schaffen, vele hebben die keus gewoon niet.
Die keuze heb ik niet.
Maar als ik een scootmobiel cadeau krijg, omdat de (toen nog) Wvg mijn aanvraag blijft afwijzen, wordt die als 'zelf aangeschaft' beschouwd.
Maar ik heb hem zeker niet zelf betaald.
bloempje38 schreef:Maar jij wijkt af van wat ik bedoel door op mijn persoonlijke situatie te reageren.
je kent mij niet dus heel lastig van jou om een oordeel over mij te vellen.
En dat geldt ook voor jou.
Maar als je zelf post dat je de scootmobiel liever inlevert dan dat je 'veel' gaat betalen, dan mag ik toch een twijfel uitspreken of je hem echt nodig hebt?
Voor mij zou inleveren geen optie zijn (stel dat ik hem wél via de Wvg/Wmo had gekregen), omdat ik dat ding bijna dagelijks gebruik.
Dan zou ik bijzondere bijstand aanvragen voor de eigen bijdrage.
Misschien ook een tip voor jou?
bloempje38 schreef:@ het punt waar het gewoon omgaat : moeten wij accepteren maanden door te moeten betalen voor iets wat je om wat voor reden ook niet wilt of kunt betalen. Zonder dat je tijdig bent ingelicht over wat je precies moet gaan betalen. ( zeker ook met peildatum verlegingen)
Je blijft er maar aan voorbij gaan, dat je die voorziening 1. nodig hebt, 2. in die tussentijd ook in je bezit hebt en 3. dat het CAK je niet met opzet loopt te stangen.
Ik snap je frustratie echt wel, maar onderneem dan actie!
Bel een beleidsmedewerken Wmo op, mail de wethouder, schakel de Ango of MakkerUnlimited in!
Alleen hier een bericht neerzetten lost je probleem niet op.
Nogmaals, ik begrijp je frustratie en ik ben het deels met je eens, maar je bekijkt de zaak heel erg van een kant.
bloempje38 schreef:Met mij zijn verschillende van mening dat je het exacte bedrag moet weten voor dat de regeling ingaat, dus voor 1 juni 2011 en niet eind van dat jaar.
Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet met je eens ben.
Ik heb alleen geprobeerd om je uit te leggen waarom dit regelmatig misloopt.
Ik vind echt dat je op dit punt gelijk hebt, daarom zou ik er werk van maken als ik jou was.
bloempje38 schreef:Op deze manier komen mensen voor hoge kosten te staan of ze die nu wel of niet kunnen betalen om wat voor rede ook. Niemand kan bij een ander in zijn portemonee kijken dus oordeel hier ook niet over.
Ja er zijn betaalregeling, maar wie zit daar op te wachten door toedoen van 3e zonder dat je daar zelf invloed op hebt
Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat jij de eigen bijdrage makkelijk moet kunnen betalen.
Ik heb geen oordeel gegeven over je financiën, hoe kom je er bij?
Ik meen dat ik je tot nu toe (naast mijn mening, iets wat je niet op prijs stelt geloof ik) tips heb gegeven om dingen te bespoedigen en om te voorkomen dat je 'opeens' een dikke rekening krijgt, door nu alvast de rekenmodule van het CAK in te vullen en dit bedrag te gaan sparen.
Maar dat had je, aangezien je wist dat de wet in juni inging, ook eerder kunnen doen.

bloempje38

Dat je tips geeft dat snap ik, dat ik mezelf als voorbeeld geef oke. Maar het gaat niet alleen over mij. Tuurlijk heb ik allang voor 1 juni CAK gebeld en geinformeerd naar mijn eigen bijdrage. Dit bedrag werd door een medewerker van CAK genoemd. Er werd ook gezegd de beschikking af te wachten en dan peildatum te laten verleggen. Hoe wil je dat doen als je nu nog steeds geen beschikking hebt.
Daarbij komt nog als medewerkers van het CAK zelf al niet weten hoe het zit en verkeerde info geven, hoe moet iemand anders dat dan weten?
Ook er van uitgaan dat iedereen een pc heeft en daar goed mee overweg kan, wat ook niet zo is.
Afgelopen week gebeld zouden ze de eerste keer geen bedrag hebben gezegd. dus wel. Nu hebben ze een bedrag genoemd en ik kan daar zeker iets mee.
Maar het gaat niet zo zeer om mij maar sprak bij onze reuma groep een gepensioneerde man die mag voor zijn scootmobiel 100,00 per periode gaan betalen.

Wat de mening is van verschllende mensen die hetzelfde zeggen als ik: als je in januari een brief krijgt dat je een eigen bijdrage moet gaan betalen, is dat al heel lang bekend bij de desbetreffende instanties.
Dat gaat niet van vandaag op morgen. Of dat nu gemeente, cak of belastingdienst is.
Is het dan niet handiger dat iedereen weet ( incluis peildatum verlegging) wat hij moet betalen op de ingansdatum? zodat iedereen de vrijheid heeft te beslissen wat hij wel of niet wil of kan.
Hoeveel mensen zuller er al niet naar het CAK gebeld hebben en steeds wisselende info hebben gekregen? Veel.
Ze hadden dus beter kunnen zorgen dat alles voor iedereen duidelijk is voordat ze dit in gingen voeren.

Dus nogmaals ik snap dat je vindt dat ik op verschillende punten gelijk heb, maar het gaat niet om mijn persoonlijke situatie.
Ik heb de pech gehad om chronisch ziek te worden maar daarvoor in de zorg gewerkt en kwamen we erg veel tegen wat niet goed liep bij het CAK en zeker betreffende achterstand bij rekeningen die naar clienten werd gestuurd. Hoevaak we daar niet iets mee hebben moeten doen omdat die mensen in paniek raakten door de hoge bedragen.

Ik heb mijn scootmobiel wel opgelost zonder meer kan hem echt niet missen. maar vindt het niet prettig dat er op deze manier met de portemonee van mensen wordt omgesprongen

VioletPrue

Ik kijk ook niet alleen naar jou, ik kijk inderdaad verder.
Het ís ook van de zotte dat mensen pas na twee jaar (en dat is soms nog snel) de definitieve berekening krijgen van hun kosten.
Absoluut.
Maar niet alles is 100% aan het CAK te wijten.
Er zijn bijvoorbeeld ook genoeg mensen die weten dat ze een eigen bijdrage meoten gaan betalen, maar het bedrag niet (helemaal zeker) weten.
Zij kunnen echter wel bij benadering uitrekenen wat mogelijk verschuldigd is.
Maar zij sparen niet.
Hoe vaak ik dan niet hoor dat ze, als de beschikking eenmaal in de bus valt naar de sociale dienst rennen....
Ik zeg echt niet dat iedereen zo is, het CAK maakt zeker grove fouten en zijn soms echt erg laks.

PS
Als meneer € 100,- per maand gaat betalen, moet hij wel een erg goed inkomen hebben.

bloempje38

Ik las jou reactie ook bij een andere man. Waarin je aangaf dat ze geen inkomsten van andere inwonende mensen bij de berekening mogen trekken.
Bij mijn vriendin is niet gekeken naar haar inkomsten, maar dat van haar man erbij geteld.
En ik ben het zeker met jou eens dat het om een persoonlijk hulpmiddel gaat en dat dit eigenlijk niet moet mogen. Toch reageerde het CAK naar haar toe daar heel anders op.
mag ik vragen hoe jij dat zo zeker weet? Zij kan daar mogelijk nog iets mee.
Hoe ze dat bij die man hebben berekend geen idee, misschen ook inkomsten van inwonende erbij geteld. Hij ging hier iets mee doen.

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Hierbij wil ik graag een verduidelijking geven van mijn stellingname dat het CAK een geperverteerde organisatie is.

Dit komt door de combinatie van de inhoud van het TV-programma "De ombudsman" van vrijdag 28 0ktober j.l. en mijn eigen ervaringen met het Cak.

In het programma "De ombudsman" van vrijdag 28 oktober j.l. vermeldde dhr. Hillhorst , de VARA-ombudsman zelf met een inkomen van rond € 100000, dat hij een Wtcg-vergoeding had ontvangen van € 307 , terwijl hij helemaal niet gehandicapt is. Er zouden vele personen zijn die deze vergoeding hebben ontvangen terwijl ze geen enkele handicap hebben. In hetzelfde programma werden enkele personen ten tonele gevoerd die wel ernstig gehandicapt zijn die geen Wtcg-vergoeding hadden ontvangen.
Er werd vermeld dat er zowel over het jaar 2009 en 2010 aan ruim € 200 miljoen aan gezonde, niet gehandicapte, personen Wtcg-vergoeding was uitgekeerd.
Er werd in het programma verder nog gevraagd naar een reactie van 2 CAK-medewerkers en aan mevr. Schippers, een VVD-minister die vind dat er op zorgkosten veel bezuinigd moet worden. De reacties waren dat het CAK zeer goed werk doet en dat het de goede kant op gaat.

Mijn eigen ervaringen met het CAK betreffen het feit dat mijn echtgenote in de periode van 18 augustus 2010 t/m 15 februari 2011 , als gevolg van een ernstig ongeval, gebruik heeft moeten maken van AWBZ-instelling voor dag- en nacht verpleging met revalidatie.

In september 2011 werd aan mij duidelijk gemaakt dat ik contact moest opnemen met het CAK omdat het wel eens om een hoge eigen bijdrage zou kunnen gaan. Er was een persoon die een zeer slechte ervaring had. N.l. dat er 2 jaar na het verlaten van een AWBZ-instelling er ineens een CAK-rekening was van € 13000, direct te betalen, want anders werd er een incassobureau ingeschakeld.
Dus ik ging telefoneren, emailen en brieven schrijven.
In november 2010 was het mij duidelijk De eigen bijdrage is 12.5% van het bruto-verzamelinkomen met daarop dan weer een korting van 16% Wtcg-vergoeding.
Ons brutoverzamelinkomen over 2009/2010 was gem. € 56000, dwz. € 0.00 van mijn zorgverkrijgende echtgenote en € 56000 van mijzelf.
( ons netto-inkomen is € 2800 per maand. Ik betaal graag der loonheffing van € 23000 per jaar. Ik behoor niet tot die kinderachtige PVV/VVD/CDA-huilers die het 52% belastingtarief boven de € 50000 per jaar zo verschrikkelijk vinden)

De eigen-bijdrage was voor ons dus snel uitgerekend. Dit was 12.5% van € 56000 : 12 = € 583 per maand - 16% Wtcg = € 490 per maand.
Dan blijft er dus € 2800 - € 490 = € 2319 over. Dus genoeg, voor ons is dat geen probleem.

De uiteindelijke beschikking hierover verkregen wij pas op 6-5-2011. Ruim 2 maanden na 15-2-2011, de dag dat mijn echtgenote de zorginstelling had verlaten. Op 6 mei moest er ineens een bedrag van € 2900 worden betaald. Daarin was de Wctg-vergoeding van € 567 verrekend. Wij hebben over een half jaar dus een Wctg-vergoeding van € 567 ontvangen dankzij ons redelijk hoge inkomen. Laat dat iedereen even duidelijk zijn.

Maar ik heb in november 2010 nog iets anders gedaan, wel een beetje tricky,met een bedenkelijk gevolg. In november 2010 zag het er naar uit dat mijn echtgenote voor de rest van haar leven in dat verpleeghuis zou moeten blijven.
Ik heb het CAK opgebeld en tegen de vertegenwoordiger gezegd dat ik het toch wel merkwaardig vond dat mijn echtgenote € 490 per maand aan eigen bijdrage moest betalen terwijl haar inkomen € 0.00 is, omdat haar levenspartner een inkomen heeft van € 56000 per jaar, en dat voor de rest van haar leven.
De vertegenwoordiger van het CAK zei hierop direct dat daarvoor een goede oplossing bestond. Dat is een "AWBZ-scheiding van tafel en bed". Dat zou het voor mij mogelijk maken om op een gemakkelijke manier nog weer een nieuwe waardevolle en prettige relatie met iemand anders op te bouwen, waarbij mijn inkomen niet meer met die eigen bijdrage zou worden belast.
Ik heb mijn echtgenote hierover ingelicht. Dat had ik beter niet kunnen doen. Zij werd boos en verdrietig. Er ontstond bij haar een soort verlatings-angst. Daarover wil ik het verder niet hebben. Dit is allemaal goedgekomen.

Ik vraag mij wel af of dat vaak voorkomt, die AWBZ-scheiding van tafel en bed? Kan daarop niet flink bezuinigd worden? Waarom heeft mevr. Schippers het daar nooit over?

Het is de combinatie van het een en ander. De Wctg-vergoedingen die bij de verkeerde personen terecht komen, de reactie van mevr. Schippers daarop en van de CAK-vertegenwoordigers, het lange getreuzel met de definitieve presentatie van de factuur terwijl de bedragen allang duidelijk en bekend zijn, en dan zo'n advies van een AWBZ-scheiding vantafel en bed, dat zorgt ervoor dat ik het CAK een geperverteerde organisatie vind.

Volgens mij kan het CAK worden opgeheven. Dat geeft heel veel bezuiniging, veel vermindering van kosten. De wettelijk verplichte eigen bijdrage kan veel beter door de zorg-instelling zelf worden geind. Dit geeft voor clienten/zorgvragers ook een veel beter gevoel omdat het logischer en begrijpelijk is.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

VioletPrue

bloempje38 schreef:Ik las jou reactie ook bij een andere man. Waarin je aangaf dat ze geen inkomsten van andere inwonende mensen bij de berekening mogen trekken.
Bij mijn vriendin is niet gekeken naar haar inkomsten, maar dat van haar man erbij geteld.
En ik ben het zeker met jou eens dat het om een persoonlijk hulpmiddel gaat en dat dit eigenlijk niet moet mogen. Toch reageerde het CAK naar haar toe daar heel anders op.
mag ik vragen hoe jij dat zo zeker weet? Zij kan daar mogelijk nog iets mee.
Hoe ze dat bij die man hebben berekend geen idee, misschen ook inkomsten van inwonende erbij geteld. Hij ging hier iets mee doen.
Ik heb verderop in het topic gereageerd dat ik er helaas falikant naast zit, en dat het wettelijk is toegestaan om de eigen bijdrage op twee inkomens te berekenen.
Dit schijnt al jaren te gebeuren.
Ik was hiervan niet op de hoogte en heb niet goed gereageerd.
Heel stom.
Mijn mening blijft hetzelfde, dat een individuele verstrekking niet door twee mensen betaald zou moeten mogen worden, maar de wet zit dus anders in elkaar.

Gesloten