LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] China heeft groot en negatief aandeel in onze maatschappij.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
S.

China heeft groot en negatief aandeel in onze maatschappij.

Ongelezen bericht door S. »

Een aantal zaken vallen mij op:

*Gisteravond op TV over die voetbalfraude waar de Chinese mafia achterzit.
(Een speler die scoort in eigen doel door omkoping van de mafia. Hoezo subtiel....)

*Alle Kruitvat winkels die overgenomen zijn door een Chinese groothandel.
(Voorheen was 't Kruitvat een nette, voordelige drogisterij keten waar de producten overzichtelijk ingedeeld waren. Nu zijn de schappen tot bijna het plafond en is alles lukraak door ekaar gesmeten. CD's liggen tussen de onderbroeken en je struikelt over de dozen magnetrons, bakken met kleding en tassen in het gangpad. Allerlei non-food producten hebben de typische drogisterij-producten verdrongen.)

*Superslechte kwaliteit auto's die blijkbaar door alle keuringen heenglippen.

*Melk met rommel erin.

* Speelgoed met zware metalen in het plastic verwerkt.

Misschien ben ik een zeur hoor, maar kan China alleen nog maar troep aanleveren en rotzooi veroorzaken?
De bevolking heeft weinig tot niets in te brengen. Misschien dat dat de oorzaak is?

fuelheart

Re: China heeft groot en negatief aandeel in onze maatschappij.

Ongelezen bericht door fuelheart »

Ik denk eerder dat het een gegroeid is.
Als een celebrity een foutje maakt, is dat nieuws..
Gebeurd het nog een keer? Aanleiding om er meer op te gaan letten.
Gebeurd het nog een keer? Een lopend verhaal wat erger en erger word.

China maakt ook goede dingen, thuis heb ik ook veel producten die uit China komen en ik ben daar zeer tevreden over.

Soms zitten er inderdaad dingen tussen die ze beter kunnen aanpakken.
Maar als je nu de Amerikaanse automarkt bekijkt zitten daar ook absoluut fouten in die overeenkomen met de fouten die in China worden gemaakt.
Alleen ja, wat is nou beter..
Een enkel foutje wat in Amerika heeft afgespeeld?
Of de zoveelste van China?

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

S. schreef:Een aantal zaken vallen mij op:

De bevolking heeft weinig tot niets in te brengen. Misschien dat dat de oorzaak is?
daar ga je dus de fout in.. de bevolking wil zo goedkoop mogelijk, zo veel mogelijk. Dat is geen probleem, maar dan gaat het ook op deze manier.

Frans.K

Ongelezen bericht door Frans.K »

S schreef:Alle Kruitvat winkels die overgenomen zijn door een Chinese groothandel.
Al ons import vuurwerk komt al jaren uit China toch :)

Of bedoel je kruidvat die winkelketen :?:

S.

China maakt erg veel en erg grove fouten en lijkt zich nergens voor te schamen.

In China zijn er geen goede wetten voor de bevolking, is kinderarbeid en mag de bevolking niet eens fatsoenlijk internetten, want ook daar rust censuur op.

Frans, ik was echt in de veronderstelling dat kruitvat een vaatje vol buskruit was en heb niet aan kruiden gedacht. Die winkel ziet er overigens ook uit alsof er een bommetje in is ontploft.
En wil je een dorpsgenoot niet zo plagen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Alle Kruitvat winkels die overgenomen zijn door een Chinese groothandel.
(Voorheen was 't Kruitvat een nette, voordelige drogisterij keten waar de producten overzichtelijk ingedeeld waren. Nu zijn de schappen tot bijna het plafond en is alles lukraak door ekaar gesmeten.
Nou, voordat die (Hong-Kong-)Chinezen het Kruidvat overnamen (in 2002) waren het ook al behoorlijke puinhoop winkels. Ik ging zelf in die tijd al liever naar de Trekpleister.
Melk met rommel erin.
Chinese melk koop ik nooit, maar in Europa zijn ook heel wat voedselschandalen geweest de afgelopen jaren.
Superslechte kwaliteit auto's
Nou, ik rijd zelf japans, maar ik vind Volvo toch wel fantastische auto's hoor.

S.

Nou jaaaaaaaaaah! Is de helft van dit topic weggehaald.

Nog maar eens een poging.....

Voor Frans. K. Plagende plaatsgenoot,
Kruidvat (vat vol kruiden), Kruitvat (*BOEM*) Ik dacht altijd de laatste schrijfwijze.

SJZ,
Die melk uit China is niet door een productiefout giftig geworden, maar moedwillig is er een soort plastic (melamine) doorgeroerd om kunstmatig een grotere hoeveelheid te maken.

En de volvo zal vast een lekkere kar zijn, nog wel, maar hij komt in Chinese handen. Dit is nu nog niet het geval. We kunnen elkaar pas over een paar jaar hierover aanspreken, wanneer er echt ervaring is met Chinese volvo's.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

S. schreef: SJZ,
Die melk uit China is niet door een productiefout giftig geworden, maar moedwillig is er een soort plastic (melamine) doorgeroerd om kunstmatig een grotere hoeveelheid te maken.

En de volvo zal vast een lekkere kar zijn, nog wel, maar hij komt in Chinese handen. Dit is nu nog niet het geval. We kunnen elkaar pas over een paar jaar hierover aanspreken, wanneer er echt ervaring is met Chinese volvo's.
Dat melanine was echt schandalig, werd idd toegevoegd om testen te misleiden waardoor ze meer water konden toevoegen.. Al kan ik me hier ook redelijk wat schandalen m.b.t toevoegingen in onze voedselketen opnoemen. (dioxine, BSE). Dus op zich niet heel bijzonder.

90% van wat uit china komt is van goede kwaliteit, alleen de goedkope rommel niet. Maarja wat kan je ook verwachten als je een mp3 spelertje van 15 euro koopt, dan mag je niet verwachten dat het even goed is als de ipod van 180 euro.

Chinezen kunnen produceren en namaken als de beste (de kennis/ontwikkeling van volvo zal vast niet china komen), en ook goedkoper.. Maar voor echte lage prijzen krijg je ook echt slechte kwaliteit.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

niet China de schuld geven van iets wat wij zelf hebben aangeslingerd met onze wegwerpmaatschappij...
Ze doen alleen maar met ons mee , zij maken/doen na wat wij hen voordoen/hebben gedaan.
Alleen pakken ze het groter aan maar dat was te verwachten.

Eerst ons eigen (wan)gedrag bijstellen, dan pas kan je daar wat bereiken.

Amyl

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik vind dit ook te kort door de bocht. De kruidvat is geen kenmerkende winkel; zo hebben we er nog vele die er exact hetzelfde uitzien, doch niet in handen zijn van Chinezen. Dat er ruimte is voor meer van dat soort winkels van sinkels, zegt meer over de Nederlandse consument. Die wil graag een nieuw tostie-ijzer voor 5 euro met leuke lichtjes.

Punt 2; pak 15 objecten uit je huis en check waar ze gemaakt zijn. Zou je die allemaal weggooien als je ziet dat er made in China op staat (of Taiwan dat nog altijd als deel van China wordt beschouwd). Alleen de schandalen vallen op. Hoeveel speelgoed wordt er wel niet gemaakt en hoe vaak is het in het nieuws geweest dat er wat mis mee was? Ik denk dat de ikea dan ook een onveilige zaak wordt.

Dat melkschandaal was inderdaad te absurt voor woorden, maar let wel dat er toen ook hard tegen is opgetreden. Volgens mij is het niet richting ons geexporteerd, maar ik meen mij ook nog een beroemd Nederlands babyvoedingsmerk te herinneren dat enkele jaren geleden aceton, ofwel nagellakremover, bevatte, hetgeen ook fatale gevolgen heeft gehad.

Het automerk met manke remmen was overigens Toyota, ofwel Japans. Het tweede merk dat gelijkende problemen had is mij even ontschoten, dus mogelijk is die wel Chinees.

Punt is dat je elk land door de mangel kunt halen als je de schandalen op een rij zet. Dat is niet eigen voor China. Ik denk dat we allen wel heel andere problemen aldaar kunnen bedenken die veel meer de aandacht verdienen.

Denk eens aan het befaamde bedrijf dat vuil loosde voor de Afrikaanse kust, waardoor idioot veel mensen erge gezondheidsschade opliepen? Vervolgens schuldig bevonden was en schikte voor een absurt bedrag per hoofd van de getroffen groep? En dit vervolgens liet uitbesteden aan corrupte zakenmensen aldaar, waardoor die zieke mensen nog geen geld hebben? Misschien moeten we eerst zelf eens harder in de bres springen voor dat soort absurditeiten in eigen land voor we met de vinger naar een ander land wijzen?

S.

China was ooit heel vooruitstrevend en vergevorderd op het gebied van beschaving en wetenschap maar nu hobbelen ze achter het westen en VS aan, wat een kwalijke zaak is.
Wat wij in onze hebzucht willen hebben, zal ik maar even lomp en in het algemeen zeggen, maken zij voor ons en waar zij aan denken leuk te verdienen, proberen ze uit zonder zich druk te maken over de consequenties.
Het is gewoon jammer dat een land wat ooit zo sterk was en waar zoveel slimme mensen woonden, zo achteruit is gegaan.
Denk dat de oude cultuur van China een positiever aandeel in onze maatschappij had. Ik kan niets positiefs vinden nu. Sorry.

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Goed verwoord. :wink:

Het is een vicieuze cirkel: het moet goed zijn maar mag niks kosten. Tja, wat krijg je dan...

Amyl

Goed volgens mij heb je voorgaande post van mij niet gelezen. Voor je de vinger wijst naar China zijn er vergelijkende wanstanden in ons eigen land. China exporteert daarnaast wat er gevraagd wordt door ons, dus ook daar moeten we eerst zelf in de spiegel kijken. En wat betreft je onder de consequenties uitlullen; lees dan even over het bedrijf dat afval dropte voor de Afrikaanse kust!

Ik vind simpelweg dat je totaal overhaast generaliseert. Op basis van enkele voorbeelden heeft China nu een slechte invloed op onze maatschappij? Kijk even naar voorbeelden uit ons eigen land of landen om ons heen en kijk dan even hoeveeeeel groter China is qua bevolkingsaantal, maar ook qua export. Daarnaast verwijt je het hun? Dat zij eraan willen verdienen? Ik hoef je toch niet te vertellen hoe arm het gemiddelde hoofd van de bevolking daar is? Dat is niet bepaald een luxe positie waarin men aan principes gaat vasthouden boven een arbeidsplek.

En wat bedoel je met het oude China??? De tijd waarin de meeste huis tuin en keuken producten die wij kopen niet voor het merendeel in china of taiwan zijn gefabriceerd is toch echt tientallen jaren geleden. Het echt oude China had helemaal geen invloed op onze maatschappij.

JtC

Het probleem is dat het Westen al die tijd heeft gedacht: yes, goedkope producten, kost niks, laat maar komen. Langzamerhand volgt het besef dat het ook niet alles is en de kwaliteit flink te wensen overlaat en nu terugkrabbelt. Dat China een slechte invloed zou hebben op onze maatschappij, daar heeft het Westen zelf schuld aan. Zoals ik al zei, het moet goed zijn maar het mag niks kosten. :wink:

S.

Amyl ik heb je vorige post met aandacht gelezen en denk dat je ergens ook best gelijk hebt. Wanneer ik een gedegen stuk hier wil posten zal ik ook een zeer gedegen research moeten uitvoeren wat erg veel tijd kost. Waardoor het van posten niet meer komt......en het spontane en oorspronkelijke ervanaf gaat.

Wij zijn evengoed fout als hun. Wij willen i.d.d goedkope spullen en sluiten onze ogen voor de manier waarop we deze krijgen. Kinderarbeid en een nogal nare staatsvorm en de kwaliteit van producten die achteruit hobbelt.
De machtshebbers en kapitaalkrachtigen in China zijn alleen weinig subtiel in de manier waarop men daar wilt verdienen. Een schot in eigen doel door een omgekochte voetballer bijvoorbeeld.
Het valt me ineens op.

Misschien moet het maar wat meer kosten en moeten we wat minder willen. :wink:

JtC

Daar zeg je inderdaad iets. :wink:

Amyl

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar helaas werkt onze maatschappij tot op heden niet zo. Want... zeg nu zelf. Hoeveel mensen uit je eigen kring kopen max havelaar koffie en bananen??? En hoeveel mensen betalen een eerlijke prijs voor chocola? Als we dat niet eens kunnen bereiken, dan is de 'eerlijke tv en eerlijk speelgoed' nog een ver van ons bed show.

De slogan 'een beter millieu begint bij jezelf' vond ik altijd een hele sterke. Van een arm land kun je niet verwachten dat ze hoge principes aanhouden... brood is immers simpelweg belangrijker, je kinderen ook. Als wij willen dat zaken veranderen, dan zullen wij eerst een fatsoenlijke prijs moeten betalen. En met al het gezeur over financien at this moment, i just dont see that happening.

Ik snap nog steeds niet dat we zo hard roepen om ons zelf en niets doen met onze eigen misstanden. Recent was op een programma als nova/zembla/iets dergelijks weer een uitzending over de verschrikkelijkheden omtrent een bedrijf uit nederland dat afval dumpte voor de afrikaanse kust en daarmee heel veel mensen ziek heeft gemaakt. Maar doen wij daar iets aan? tonen wij het goede voorbeeld? Als ik zo'n uitzending zie, dan denk ik vaak. Waarom demonstreren wij niet voor dit bedrijf, waarom laten wij niet zien dat wij als maatschappij vinden dat dit niet kan?

Helaas is het voor veel mensen een ver van mijn bed show. Maar als we zelf niet onze eigen internationale misstanden en wanpraktijken aan banden leggen, dan moeten we nooit de vinger naar een ander wijzen.

Ik vind dit onbegrijpelijk en heel jammer.

On July 2, 2006, the Probo Koala, a ship leased by the company, entered a port in Amsterdam to unload several hundred tons of toxic waste.[5] Amsterdam Port Services BV, the company that had been contracted to take the waste, raised their price to process the waste 20-fold soon after determining the waste was more toxic than previously understood. So, after balking at a competitor's 1000 euro per cubic metre disposal charge near Amsterdam, Trafigura decided to have the ship take back the waste and have it processed en route to different dumping sites, which all refused it until Abidjan, Côte d'Ivoire, one of Africa's largest seaports. In Abidjan, the waste was handed over[6] to a local newly formed dumping company, Compagnie Tommy, which illegally dumped the waste instead of processing it. Many people there became sick due to exposure to the waste, and investigations were begun to determine whether it was intentionally dumped by Trafigura. Trafigura stated in a press statement that their tests showed the waste not to be as toxic as had been claimed, and that they were unsure why so many people had become ill from exposure to it.[7]

The New York Times reported on October 3, 2006 that the dumping of the waste by Compagnie Tommy was indeed illegal.

On February 13, 2007, to release its jailed executives in response to the deaths of ten people and the various illnesses of over 100,000 people attributed to the waste, Trafigura paid €152 million to Côte d'Ivoire in compensation. The payment also exonerated Trafigura from further legal proceedings in Côte d'Ivoire.

On February 19, 2007, Côte d'Ivoire attributed the deaths of 5 more people to the waste dump, raising the total to 15.[8]. The Guardian newspaper later wrote that "Official local autopsy reports on 12 alleged victims appeared to show fatal levels of the poisonous gas hydrogen sulphide, one of the waste's lethal byproducts."[9]

En dat geld.... dat kregen ze dus niet.
Als dit kan in eigen land... dan moeten we eerst dit soort zaken rechtzetten.

Gesloten