Sinds Augustus ben ik werkloos en probeer ik al een uitkering aan te vragen.
Een ww uitkering kwam ik niet voor in aanmerking omdat ik een week te weinig gewerkt had, Dus op naar de sociale dienst.
Hier ben ik sinds augustus al bezig om een bijstandsuitkering te kunnen krijgen.
Ik heb een dik pak papierwerk van welgeteld 50 pagina's moeten inleveren.
Sinds 1 September ben ik dakloos geworden. Ook dit is bekend bij de gemeente.
Via een postadres kon ik dan wel een uitkering aanvragen. Ik heb direct een postadres geregeld en opnieuw een aanvraag moeten doen voor een bijstandsuitkering.
Begin November kreeg ik eindelijk een gesprek met iemand van de gemeente. Hier heb ik ook alles weer uitgelegd.
Er werd gezegd dat ik zo snel mogelijk een vast adres moet vinden waar ik kon wonen dus ik heb gereageerd op een woning en kon deze bezichtigen.
Dit heb ik ook direct aan mijn klantadviseur van de gemeente gezegd en gevraagd hoe het nu zat met mn aanvraag en hoe het zat met de huur van de eerste maand, aangezien mij in het gesprek verteld was dat de gemeente mij zou helpen met de eerste maand huur en borg.
Vandaag kreeg ik op het postadres een brief van de gemeente waarin mijn aanvraag voor een uitkering werd afgewezen daar ik geen vaste woon en verblijfplaats heb.
Ik heb vervolgens de volgende brief opgesteld en verstuurd naar mijn klantadviseur.
Hallo,
Ik heb dinsdag 24-11 en maandag 30-11 een mail gestuurd met de vraag wanneer ik nu een besluit krijg over mijn uitkering.
Ook heb ik gevraagd hoe het zit met de woningbezichtiging die ik had, aangezien ik geen woning kan bekostigen.
Op de eerste vraag kreeg ik gewoon totaal geen reactie. het werd compleet genegeerd.
Op de 2de vraag kreeg ik als antwoord dat ik in belang van het onderzoek naar de bezichtiging diende te gaan want dan kon ik bijzondere bijstand aanvragen.
Tijdens ons gesprek is er ook gesproken over dat ik geen vaste woon en verblijfplaats heb, Dit was geen probleem maar zou wel onderzocht worden. Ook was er sprake van dat ik wellicht een ultimatum zou kunnen krijgen om binnen 3 maanden een eigen woning te hebben.
Er was dus al bekend dat ik geen vaste woon en verblijfplaats heb.
Vandaag kreeg ik een brief waarin een afwijzing staat voor mijn uitkering omdat ik geen vaste woon en verblijfplaats heb.
DIT WAS AL BEKEND!
Jullie hebben mij sinds augustus al aan het lijntje gehouden terwijl alles bij jullie bekend was. En nu krijg ik een afwijzing voor een uitkering op basis van informatie die vanaf dag 1 al bekend was. Er is een heel onderzoek geweest en mijn kennissen zijn gebeld om na te kijken of ik echt daar af en toe verblijf. Als je word afgewezen omdat je geen vaste woon en verblijfplaats hebt waarom bestaat er dan een regeling om mensen een ultimatum te geven van 3 maanden om een eigen woning te zoeken? Waarom word er dan een onderzoek ingesteld waarbij mijn kennissen worden gebeld of ik daar daadwerkelijk verblijf?
Ik krijg nu geen ene cent van jullie en ik heb totaal geen inkomen. Nu word ik ook gevraagd om de "lening" waar ik niet om heb gevraagd terug te betalen binnen 6 weken. Zijn jullie niet goed?
Ik heb al niks, willen jullie mij nog verder in de problemen helpen?
Alle keren dat ik langs moest komen bij jullie, word ook niet vergoed.
Had ik nu de woning afgelopen woensdag wel geaccepteerd met de gedachte dat ik een uitkering zou krijgen, dan had ik nu een boete moeten betalen vanwege het wel toezeggen van de woning en daarna afwijzen.
Ook heb ik op aandringen van jullie een bankrekening moeten openen waardoor ik ook elke 3 maanden geld moet betalen.
Jullie jagen mij op kosten terwijl ik geen geld heb, en vervolgens word ik doodleuk afgewezen.
Duizenden mensen die er makkelijker bijzitten dan ik krijgen wel een uitkering, en ik, iemand die het nodig heeft en waar jullie na onderzoek en gesprekken en al het papierwerk van weten dat ik het nodig heb, word afgewezen.
Het is echt van de gekken.
Deze brief zal niet alleen aan u gestuurd worden maar ook openbaar geplaatst worden en verstuurd worden naar de ombudsman, kassa en diverse advocatenbureaus, in de hoop dat iemand nu eindelijk eens iets kan gaan doen aan het onwijze zooitje wat jullie ervan maken.
Hopende dat u hetzelfde overkomt verblijf ik,
Sylvester
Ik hoop dat iemand van hier mij zou kunnen helpen met tips en/of ideeen want ik weet me geen raad meer.
Alvast bedankt voor het lezen en uw reactie.
met vriendelijke groet,
Sylvester
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dakloos, maar geen uitkering
-
Re: Dakloos, maar geen uitkering
je hebt in ieder geval recht op een dakloze uitkering. heb je deze al aangevraagd?
Heb je het leger des heils al benaderd? De ze kunnen je onderdak geven zodat je je kan laten inschrijven. het duurt dan nog wel een paar maanden voordat je uitkering rond is. je huidige plek om te huren zal dan waarschijnlijk niet lukken.
Heb je het leger des heils al benaderd? De ze kunnen je onderdak geven zodat je je kan laten inschrijven. het duurt dan nog wel een paar maanden voordat je uitkering rond is. je huidige plek om te huren zal dan waarschijnlijk niet lukken.
-
Ik zou uitzoeken of er in je gemeente sociaal raddslieden zijn. Zij kunnen je sneller en makkelijker helpen dan dat je het allemaal zalf gaat regelen.
-
Dit heeft volgens mij nu even weinig zin , prioriteit is nu dat je een inkomen krijgt en daarvoor heb je een woonadres nodig. Je hebt nu wel een postadres en dus kan de aanvraag normaal worden afgehandeld lijkt mij. Dat ze je zo aan het lijntje houden vind ik schandelijke bureaucratie.SlyVisser schreef: Deze brief zal niet alleen aan u gestuurd worden maar ook openbaar geplaatst worden en verstuurd worden naar de ombudsman, kassa en diverse advocatenbureaus, in de hoop dat iemand nu eindelijk eens iets kan gaan doen aan het onwijze zooitje wat jullie ervan maken.
Maar ik reageer op dat wat jij hebt geschreven. Het juiste verhaal kan ook nog wel iets anders zijn.
Maar schakel in ieder geval alvast deze week een MW in of ga idd naar het spreekuur van de Sociaal Raadslieden.
-
- Contacteer:
Sylvester,
Ik weet uiteraard niet of de situatie waarin je in december inzat, nog steeds geldt, maar even een paar dingen.
- Als je dakloos bent, heb je (theoretisch) ook recht op een uitkering van de sociale dienst. Dit kan je aanvragen in een centrum gemeente (zie hieronder)
Alkmaar- Bergen op Zoom - Dordrecht - Heerlen - Oss - Vlissingen
Almelo- Breda - Ede - Helmond -Purmerend -Zaanstad
Almere- Delft -Eindhoven -Hilversum -Rotterdam -Zwolle
Amersfoort -Den Bosch - Emmen -Hoorn -Spijkenisse
Amsterdam -Den Haag -Enschede -Leeuwarden -Tilburg
Apeldoorn -Den Helder -Gouda - Leiden -Utrecht
Arnhem -Deventer -Groningen -Maastricht -Venlo
Assen -Doetinchem -Haarlem -Nijmegen -Vlaardingen
Als je een daklozen uitkering aanvraagd, dan kan er bepaalde voorwaarden aan vast zitten, bijvoorbeeld, heb je schulden, dan moet je meewerken aan schuldhulpverlening.
Je kan je (bijvoorbeeld in Amsterdam) aanmelden voor beschermd of begeleid wonen. Dit geeft je houvast en werk je toe naar een eigen woning. Je zou inderdaad het Leger des Heils kunnen proberen.
Indien je ook nog psychische problemen heb kan je HVO Querido proberen.
Mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet, mijn Postvak staat voor je open!
Ik weet uiteraard niet of de situatie waarin je in december inzat, nog steeds geldt, maar even een paar dingen.
- Als je dakloos bent, heb je (theoretisch) ook recht op een uitkering van de sociale dienst. Dit kan je aanvragen in een centrum gemeente (zie hieronder)
Alkmaar- Bergen op Zoom - Dordrecht - Heerlen - Oss - Vlissingen
Almelo- Breda - Ede - Helmond -Purmerend -Zaanstad
Almere- Delft -Eindhoven -Hilversum -Rotterdam -Zwolle
Amersfoort -Den Bosch - Emmen -Hoorn -Spijkenisse
Amsterdam -Den Haag -Enschede -Leeuwarden -Tilburg
Apeldoorn -Den Helder -Gouda - Leiden -Utrecht
Arnhem -Deventer -Groningen -Maastricht -Venlo
Assen -Doetinchem -Haarlem -Nijmegen -Vlaardingen
Als je een daklozen uitkering aanvraagd, dan kan er bepaalde voorwaarden aan vast zitten, bijvoorbeeld, heb je schulden, dan moet je meewerken aan schuldhulpverlening.
Je kan je (bijvoorbeeld in Amsterdam) aanmelden voor beschermd of begeleid wonen. Dit geeft je houvast en werk je toe naar een eigen woning. Je zou inderdaad het Leger des Heils kunnen proberen.
Indien je ook nog psychische problemen heb kan je HVO Querido proberen.
Mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet, mijn Postvak staat voor je open!