@@@
Alle verbeteringssuggesties zijn van harte welkom!
Herziene tekst:
Consumenten hebben na de eerste volle kontraktperiode/abonnementsperiode het recht om op dezelfde manier op te zeggen, als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail e.d.). Maar……de consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. Dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn. Bewijzen dat de mail bijvoorbeeld verzonden is, is namelijk niet hetzelfde als bewijzen dat deze aangekomen is. Een bedrijf mag overigens geen afsluit- of administratiekosten rekenen voor het opzeggen onder het nieuwe wettelijk regiem.
Voorts kan een bedrijf tegenover consumenten de Wet Van Dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. De wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken. Daarom is mijn advies om met een bedrijf geen individuele afspraken af te spreken, die afwijken van de wet van Dam.
Let op: lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.
Een heel belangrijke verandering is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement. Bij een proefabonnement geldt dus nooit een opzegtermijn! Volgens de nieuwe wet stopt het proefabonnement vanzelf na de afgesproken proefperiode. Opzegging is dus niet meer nodig!
Binnen de regeling voor stilzwijgende verlenging, wordt een onderscheid gemaakt tussen:
1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken of diensten (elektriciteit daaronder begrepen). Hierbij kun je dus denken aan sportschoolabonnementen, energiecontracten, telecomabonnementen en bijvoorbeeld internetdiensten (zoals webhosting e.d.) (1)
2) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (2)
Voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt, dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, niet meer is toegestaan. Bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode.
Voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. Stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal één maand. Voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
Bronvermelding: Consuwijzer/Solv
Momenteel is er tussen juristen gesteggel over abonnementen/overeenkomsten/contracten die vóór 1-12-2011 zijn afgesloten en waarvan het kontraktperiode eindigt vóór 1-12-2012. Eén rechter heeft tot nu toe een uitspraak gedaan, dat de WvD ook van toepassing is bij overeenkomsten die vóór 1-12-2011 zijn afgesloten (LJN BV1276).
Maxiem.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De nieuwe opzegtermijnen bij de Wet van Dam
-
MAXIEM
De nieuwe opzegtermijnen bij de Wet van Dam
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 28 mar 2012 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: De nieuwe opzegtermijnen bij de Wet van Dam
Beste Maxiem, een nobel streven! Nou begrijp ik je tekst heel goed, maar ik vrees dat er toch nog veel mensen zullen zijn die hier wat moeite mee hebben. Ik denk bijvoorbeeld hieraan: "1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen, of het geregeld doen van verrichtingen en/of diensten (hieronder vallen dus ook een sportschoolabonnement en een telecomabonnnenet) (1)"
Als je het mij vraagt, is het duidelijker als je schrijft: "Er zijn twee soorten contracten. Bij de eerste soort gaat het om contracten die je afsluit voor dingen die je wilt hebben of doen, voor in principe onbepaalde tijd. Denk hierbij aan je contract met je energieleverancier, of je sportschool- of telefoonabonnement."
Ik begrijp dat je ingewikkelde materie eenvoudig wilt uitleggen zonder afbreuk te doen aan de wet. Helaas zie ik hier op het forum heel veel voorbeelden van mensen die moeite hebben met het lezen en begrijpen van iets gecompliceerder Nederlands. Het zou dus mijns inziens helpen om de tekst sterk te vereenvoudigen. Of je maakt twéé versies!
Veel succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Miepje1
Als je het mij vraagt, is het duidelijker als je schrijft: "Er zijn twee soorten contracten. Bij de eerste soort gaat het om contracten die je afsluit voor dingen die je wilt hebben of doen, voor in principe onbepaalde tijd. Denk hierbij aan je contract met je energieleverancier, of je sportschool- of telefoonabonnement."
Ik begrijp dat je ingewikkelde materie eenvoudig wilt uitleggen zonder afbreuk te doen aan de wet. Helaas zie ik hier op het forum heel veel voorbeelden van mensen die moeite hebben met het lezen en begrijpen van iets gecompliceerder Nederlands. Het zou dus mijns inziens helpen om de tekst sterk te vereenvoudigen. Of je maakt twéé versies!
Veel succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Miepje1
-
MAXIEM
Miepje1
Hartelijk dank voor het constructieve meedenken. Ik ga eerst alle (ik hoop vele) reacties afwachten en beslis dan op basis daarvan wat ik ga wijzigen en toevoegen.
Met collegiale groet, Maxiem.
Hartelijk dank voor het constructieve meedenken. Ik ga eerst alle (ik hoop vele) reacties afwachten en beslis dan op basis daarvan wat ik ga wijzigen en toevoegen.
Met collegiale groet, Maxiem.
Mijn advies zou zijn hier van te maken dat overeenkomsten alleen stilzwijgend verlangt mogen worden indien dit individueel is overeengekomen of als de consument om "te allen tijde (dus op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand.".MAXIEM schreef:Voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt dat een stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur niet (meer) is toegestaan. Een overeenkomst voor onbepaalde duur mag wél stilzwijgend worden verlengd, mits aan de consument het recht wordt verleend om te allen tijde (dus op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand.
Een overeenkomst voor onbepaalde duur verleng je niet omdat de duur onbepaald is. Alleen overeenkomsten voor bepaalde duur verleng je om dat alleen deze aflopen. Deze kunnen stilzwijgend verlengt worden naar een overeenkomst voor bepaalde of onbepaalde duur. In beide gevallen gaat de regel "te allen tijde (dus op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand" op.
Ook hiervoor geld dat dit allemaal wel is toegestaan als het gaat om individuele afspraken.MAXIEM schreef:Voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. Stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
Als er informatie instaat waar je niet zeker over bent dan zou ik deze niet vermelden. Mijn inziens is de WvD wel van toepassing op overeenkomsten die vóór 1-12-2011 zijn afgesloten, maar niet op de stilzwijgende verlengingen die vóór 1-12-2011 hebben plaats gevonden.MAXIEM schreef:Mijn informatie volgt de lijn van Consuwijzer, maar het zal niet de eerste keer zijn, dat Consuwijzer de plank flink mis slaat.
Dat vonnis zou ik niet aanhalen omdat ik verwacht dat deze uitspraak in cassatie zou sneuvelen.MAXIEM schreef:Eén rechter heeft al wél de uitspraak gedaan dat de WvD ook van toepassing is bij overeenkomsten die vóór 1-12-2011 zijn afgesloten.
uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063
-
MAXIEM
@@@
Zie herziene versie in mijn openingsbericht.
Maxiem.
Zie herziene versie in mijn openingsbericht.
Maxiem.