LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Chima »

Mijn vriendin is reeds 3 jaar werkzaam in de thuiszorg. Ze werkt dat fulltime. Dat wil zeggen dat ongeveer 30 uur per week werkt met 2 cliënten per dag. Ze heeft 3 keer een jaarcontract gehad en haard derde contract loopt deze maand af. En u raad het al......het wordt niet omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Op zich kan ik daar nog mee leven...

Maar nu het volgende.

De reden die ze geven is dat er binnen de thuiszorg een hoop gaat veranderen. Aanspreekpunt wordt voortaan de gemeente. Die gaan dus alles regelen wat betreft bepaalde thuiszorg onderdelen. Dit zou eerst per juni van dit jaar gebeuren maar dat is nu uitgesteld naar januari 2007.

Een en ander zou dus betekenen dat mijn vriendin nog best daar zou kunnen blijven werken aangezien er het komende jaar toch nog geen veranderingen plaatsvinden. Maar de instelling waar ze voor werkt zegt dat ze volgens de CAO geen nieuw contract voor bepaalde tijd kunnen geven en dat ze een vaste aanstelling niet doen.

Maar enige frustratie werd wel opgewekt toen er een advertentie in de krant verscheen waarin gevraagd werd om mensen voor dezelfde functie als dat mijn vriendin nu werkzaam is.

Kan dit zo maar? Mensen na een derde jaarcontract gewoon laten gaan en nieuwe mensen aannemen? Is hier juridisch iets aan te doen.
Haar functie is immer niet komen te vervallen en er was op dat moment nog werk genoeg voor haar met 10 cliënten in de week.

Straks gaat het over naar de gemeente en dan kunnen de mensen die er misschien een half jaartje werken wel mee over. En dat terwijl mijn vriendin 3 jaar lang 10 tevreden cliënten in de week had en met lege handen achterblijft.

Erg frustrerend dit.......en ik vraag me dus af of hier iets aan te doen is?

Antigoon
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:46

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Antigoon »

Chima,

Helaas is de wet tegenwoordig dat je iemand 3x een contract voor bepaalde tijd mag aanbieden daarna MOET je een contract voor onbepaalde tijd aanbieden (of geen contract).

Het is dus logisch dat ze 'iemand' anders nodig hebben voor die functie aangezien idd het werk gewoon doorgaat.

Deze wet zou juist bescherming voor mensen moeten bieden echter in dit soort situaties pakt het anders uit.. Het probleem ligt hier trouwens wel gewoon bij de werkgever Thuiszorg, die gewoon mensen een vaste baan zouden moeten geven (zeker na 3 jaar trouwe dienst).

Groeten,
Antigoon

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Chima »

Tja....helaas zijn we dus overgeleverd aan dit soort praktijken.....helaas maar waar.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door SJZ »

Als ze jouw vriendin nu een vast contract geven zitten ze aan haar vast. Volgend jaar kost het dan veel moeite (en tijd) om van haar af te komen. Die nieuwe krachten krijgen waarschijnlijk ook een jaarcontract.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Chima »

Nieuwe krachten krijgen een half jaar contract en dat terwijl het nog een jaar duurt voor de verandering een feit is.

Ze zitten dan in zo verre aan haar vast dat als alles over gaat naar de gemeente de gemeente haar gewoon over kan nemen....geen probleem lijkt me he.
Maar ik weet wel waar het probleem zit. De huidige thuiszorginstanties zullen wel van hoger hand (lees de gemeente) geen vaste aanstellingen meer aan mogen gaan. Mijn vriendin werkte daar fulltime en daar willen ze vanaf omdat dat minder flexibel is.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door SJZ »

Nieuwe krachten krijgen een half jaar contract en dat terwijl het nog een jaar duurt voor de verandering een feit is.
OK, maar die kunnen ze dan nog 1 (of 2) keer een halfjaarcontract geven.

hotse
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 dec 2005 08:05

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door hotse »

Als straks de thuiszorg bij de gemeenten zit, worden er bijstandsvrouwen opgeleid en in de thuiszorg ingezet, vandaar dat de thuiszorg naar de gemeenten moet.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Chima »

Ik heb eerder het idee dat ze mensen zonde diploma eruit aan het werken zijn. Maar goed.....

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Henrice »

Ik heb eerder het idee dat ze mensen zonde diploma eruit aan het werken zijn.
Hoezo? Heeft de thuiszorg in die 3 jaar geen opleidingen aangeboden.
Thuiszorg A-B of C.
Het zou wel jammer zijn als ze daar niet van heeft geprofiteerd.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Chima »

Nee, er is in die 3 jaar geen aanbieding gekomen van de thuiszorg om opleidingen te volgen tot thuiszorg B of hoger.....

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Derde keer jaarcontract thuiszorg wordt niet omgezet.

Ongelezen bericht door Henrice »

Als je vrindin de dupe is van nieuwe regels en ze krijgt een goed getuigschrift en referentie,kan ze hopelijk snel weer ergens anders aande slag.
Het blijft natuurlijk een vreemd verhaal.

Gesloten