LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

moet verplichte maatschappelijke dienstverlening worden ingevoert

ja, mee eens
14
45%
nee, niet mee eens
16
52%
weet niet
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 31

mister-m
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:45

Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door mister-m »

Stelling: een soort militaire dienst herinvoeren maar dan als verplichte maatschappelijke dienstverlening, intern van maandag tot vrijdag, zorgt ervoor dat jeugd zowel jongens als meisjes weer wat repect, waarden en normen krijgen. waardoor vernielingen, openlijke geweldpleging en vandalisme worden bestreden.
Onder maatschappelijke dienstverlening wordt verstaan, hetgeen aansluit op de daarvoor genoten opleiding: werken voor het rijk zoals aan en om snelwegen, bossen en onderhoud leefomgeving (gemeenten), tevens beveiliging van wegen rondom industrieterreinen, werken in ziekenhuizen en bejaardenhuizen maar ook als hulp bij senioren thuis etc. etc etc., voor de tijd van 1,5 jaar, betaald op bijstands niveau met opleidings mogenlijkheden

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door karr-2 »

Goed plan, ik ben volledig voor. Dit is stukken beter als alle uitvallers van tegenwoordig die al snel in de werkeloosheid verdwijnen. Op deze manier hebben we er allemaal wat aan.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Helemaal mee eens. Is dit niet van de punten die Peter R. de Vries heeft voorgedragen trouwens?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door G7 »

Strak plan! In mijn omgeving heb ik met iemand te maken, die door omstandigheden in de bijstand zit en daar heel graag uit wil.

Dit zou haar dan heel goed uitkomen, want dit zou ze graag willen. Als zij dit aan nu met haar maatschappelijk werk en/of de soci bespreekt, weet ze nu al, dat ze nul op recest krijgt, omdat zij, zo een dergelijk idee daar ook aleens geopperd had.

Ze kijken je dan aan of je soms niet goed bij je verstand bent, of dat ze water zien branden. Want dàt maken WIJ wel uit, zeggen ze dan, maar ze DOEN NIETS!

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door hoffie »

werken in ziekenhuizen en bejaardenhuizen maar ook als hulp bij senioren thuis etc. etc etc., voor de tijd van 1,5 jaar
Ik weet niet of jullie de militaire dienstplicht meegemaakt hebben, maar ik kan je wel vertellen dat 90 van de dienstplichtigen daar ongeinspireerd rondhuppelden......

Je moet er toch nog aan denken dat dat zelfde gaat gebeuren in een sociale dienstplicht, en die vervolgens voor je grootouders/ouders gaan zorgen......

Daarnaast is het voor veel jongeren momenteel al moeilijk genoeg om aan de slag te komen, laat staan als ze 2 jaar nadat ze van school zijn gekomen richting de arbeidsmarkt moeten.....

Momenteel is de regering alleen maar bezig met de Wip-toeslag, volgens mij kan er best wat van alle regelingen voor kinderen af, zodat we medewerkers in de zorg (en nee niet de directeuren, die graaien als genoeg) een fatsoenlijk salaris kunnen betalen....

Voor je het weet zijn er dan genoeg mensen die in de zorg aan de slag willen....

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik ben het volledig met Hoffie eens.
Wil je trouwens toch iets in de trend van sociale dienstplicht doen, zoek dan iets, waarbij de "dienstplichtigen" als groep moeten functioneren: als b.v. 1 uit zo'n groep in de fout gaat, moet de hele groep daarvoor worden "gestraft".
In welke werkzaamheden iets dergelijks moet worden gezocht, heb ik geen antwoord op, maar het idee op zich leert de leden van zo'n groep, zich sociaal gedragen en tevens het inzicht, dat vele handen licht werk maken als je er met z'n allen gemotiveerd de schouders onder zet.
Zou dat de oplossing niet zijn, dan maar weer terug naar "vroegah": De DUW. De ouderen onder ons zullen zich de verschrikking daarvan wel herrinneren.............

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door S. »

Hmmm, volgens mij werkt het niet zo.
Dit even over het startbericht. Zijn de gevangenissen daar niet een treffend voorbeeld van?
Een jongere komt er redelijk naïef binnen en komt als een volleerde crimineel naar buiten.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door Willem 4 »

zorgt ervoor dat jeugd zowel jongens als meisjes weer wat repect, waarden en normen krijgen. waardoor vernielingen, openlijke geweldpleging en vandalisme worden bestreden.
Op welke leeftijd zou je dat dan moeten doen want volgens mij ben je met 18 al veel te laat en eerder kan niet omdat ze dan nog op school zitten.
Kijk om je heen, lees de plaatselijke krant en je zult zien dat vandalisme meestal word uitgevoerd door jonge kinderen.

Ik ben nogal ouderwets maar heel misschien is opvoeden van kinderen nog niet eens zo'n slecht idee om respect, normen en waarden aan te leren. :wink:
En, nog ouderwetser, ouders aanspreken en straffen voor misdragingen van hun kinderen want niet de maatschapij is eerst verantwoordelijke maar de ouders

groeten

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door tienepien »

Op zichzelf is het een mooi idee zo'n maatschappelijke dienstplicht. Het is alleen niet alleen maar mooi. Een van de problemen werd door hoffie al aangegeven: ongeinspireerde jongeren gaan ouderen verzorgen. Daarnaast is de vraag of dat soort instellingen genoeg capaciteit hebben om deze jongeren te begeleiden bij zo'n dienst.
Een ander probleem is dat deze jongeren die na hun opleiding moeten doen. Dit betekend dat ze 1,5 tot 2 jaar later op de arbeidsmarkt komen. Dat is niet handig m.b.t. personeelstekort en vergrijzing.

Ik zie meer in het idee van een maatschappelijke stage in de derde klas van het middelbaar onderwijs (bijvoorbeeld). Leerlingen moeten in dit jaar bij wijze van vak een dag in de week dergelijk vrijwilligers werk doen. Dat lost het probleem qua leeftijd op, resten alleen nog de eerste twee problemen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door S. »

O help.. :oops: dom, helemaal verkeerd gelezen. Dacht dat het om reeds enigzins onstspoorde jongeren ging die al in de bijstand zitten en via deze manier met behoud van uitkering weer op het rechte spoortje terechtkomen.
Zo zie je maar; ik las wat ik wilde lezen.

Maar goed, zoals het er werkelijk staat :wink: vind ik het helemaal niets. Zonde voor die uitkeringen die hiervoor gebruikt gaan worden. Stel: iemand met opleiding verzorgende( of die plannen heeft in die richting) gaat maatschappelijke dienstplicht verlenen in het verzorgingshuis. Kan niet full-time, want anders moet de opleiding onderbroken worden, en die persoon wil dat al, is al gemotiveerd, dus waarom de verantwoording van de ouders, jongere zelf en school uit handen nemen en geven aan de sociale dienst (want uitkering) en personeel verzorgingshuis (want begeleiding/inwerken). De meeste jongeren vallen erg mee, de uitzonderingen die het verknallen bevestigen de regel. Ja en daar moet je wat mee, maar dat kan pas wanneer er duidelijk sprake is van een falende opvoeding en onaangepast gedrag.
Die maatschappelijke stage's is een goed idee, maar gebeurt bij mijn weten al op het VMBO. Hoor geregeld dat leerlingen snuffelstages( zo heet het geloof ik) komen lopen in thuiszorg en instellingen of bij de gemeente.
Dan moeten zich toch aanpassen aan een bedrijfscultuur( de navelpiercing moet bedekt :P ) en dat gaat meestal verrassend vlot.

Een bijbaan is ook niet verkeerd, leer je ook prima sociale omgangsvormen mee.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door Pientjelien »

mister-m, ben het helemaal met je eens!
Dat jongeren dan twee jaar later de arbeidsmarkt op gaan, dat lijkt me een minder groot probleem dan in dit forum wordt aangehaald.
Alle jongeren daar last van, maar aan de andere kant lijkt het me dat, gezien de vergrijzing de komende 10 jaar, als je een fatsoenlijke opleiding hebt je voor de toekomst uitstekende mogelijkheden hebt.

Ik denk dat daar meer het probleem zit. Jongeren zonder opleiding en zonder maatschappelijk normbesef.

Iemand met een normaal verstand kan met studeren ver komen, wordt met de 'vernieuwde dienstplicht' ook nog een maatschappelijk bewust gemaakt..volgens mij gaat dat in de toekomst zeker 'uitbetaald' worden.

mister-m
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:45

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door mister-m »

Alvast bedankt voor de vele mee denkende reacties, als je aan het eind van de maatschappelijke dienstplicht mensen uit die groep de volgende "lichting" laat begeleiden, als vast betaalde baan, dan hoef je er verzorgende etc. daar niet mee op te zadelen, en wordt het een zelf draaiende "firma" om het maar zo ruim te vernoemen. dan vallen jongeren die (al dan niet bewust, lees onder) ongediplomeerd van school komen niet voor eeuwig in de bijstand geplaatst, want zonder diploma wil eigenlijk niemand je meer, waardoor je als je solliciteert de garantie al hebt dat je niet wordt aangenomen, en zo veel vrije tijd en een uitkering hebt, zoals in vele grote steden nu al een rage onder de jongeren is geworden. en de onbewust ongediplomeerde krijgen zo nog een herkansing voor een verdere loopbaan door hun inzet te tonen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Voorstel om de stelling uit te breiden en ook de respectloze ouderen er in op te nemen ?

Elkaar leren respecteren houd niet op bij 18 jaar !
Ik zou het als volgt willen formuleren:

IEDEREEN ( oud en jong ) die NIET werkt, niet studeert of anderszins aan zijn / haar toekomst werkt en ook niet op een andere manier gehinderd wordt in het doen van werkzaamheden ( gehandicapt in welke vorm dan ook ) dient sociale werkzaamheden te doen a een X aantal uren in de week.

Met behoud van uitkering dient deze sociale plicht voldoen te worden, dit om deze uitkering ook daadwerkelijk te verdienen.... NIET willen pariciperen betekent geen uitkering ( of korting daarop ).

Alleen de jongeren aanwijzen is mij wat te makkelijk

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door tienepien »

Alvast bedankt voor de vele mee denkende reacties, als je aan het eind van de maatschappelijke dienstplicht mensen uit die groep de volgende "lichting" laat begeleiden, als vast betaalde baan, dan hoef je er verzorgende etc. daar niet mee op te zadelen, en wordt het een zelf draaiende "firma" om het maar zo ruim te vernoemen. dan vallen jongeren die (al dan niet bewust, lees onder) ongediplomeerd van school komen niet voor eeuwig in de bijstand geplaatst, want zonder diploma wil eigenlijk niemand je meer, waardoor je als je solliciteert de garantie al hebt dat je niet wordt aangenomen, en zo veel vrije tijd en een uitkering hebt, zoals in vele grote steden nu al een rage onder de jongeren is geworden. en de onbewust ongediplomeerde krijgen zo nog een herkansing voor een verdere loopbaan door hun inzet te tonen.
Lang niet alle jongeren komen ongediplomeerd van school. Daarnaast is er een regeling in de maak om jongeren onder de 23 jaar te verplichten om of te werken of een opleiding te volgen.
Het lijkt me niet zo'n probleem om het na een opleiding te doen. Je krijgt een bijstandsuitkering en het kan wel goed zijn om te leren met weinig geld rond te komen. Als de dienstplicht vervuld wordt in een richting die aansluit op de opleiding wordt er werkervaring opgedaan en je mag veronderstellen dat er dan geen sprake is van ongeïnteresseerdheid. Dat is beter dan de huidige situatie, waarin veel jongeren niet aan de bak komen na hun opleiding. Wat begeleiding betreft, ik denk dat er door de overheid voldoende wordt bespaard, dat geld kan voor begeleiding worden ingezet.
Ik weet niet of je gestudeerd hebt, maar dat is ook zeker geen vetpot. Dan leer je ook rondkomen met weinig geld.

Stel je voert deze regeling in. Dan zijn er straks 2 jaren waarin er nauwelijks mensen afstuderen. Geen nieuwe artsen, geen nieuwe verpleegkundigen, geen nieuwe beta's, geen nieuwe leraren. Terwijl in deze sectoren al een tekort dreigt/is. Dat kunnen de dienstplichtigen niet opvangen omdat zijn uiteraard de juiste bevoegdheden niet hebben. Daarnaast dragen deze jongeren 2 jaar minder bij aan de sociale voorzieningen, terwijl zij wel allemaal door de overheid uitbetaald moeten worden...

aparanda
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2005 14:45

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door aparanda »

Het gaat om de jeugd, omdat je bij de wortels van de toekomstige arbeidsmarkt moet beginnen, en het cirkeltje vanzelf groeit na verloop van jaren en de respectloze jongeren van nu dan zijn uitgegroeit tot respectvolle ouderen, of zie ik dat verkeerd

mister-m
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:45

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door mister-m »

Lang niet alle jongeren komen ongediplomeerd van school. Daarnaast is er een regeling in de maak om jongeren onder de 23 jaar te verplichten om of te werken of een opleiding te volgen
Het gaat hier ook duidelijk om niet alle jongeren!
Stel je voert deze regeling in. Dan zijn er straks 2 jaren waarin er nauwelijks mensen afstuderen. Geen nieuwe artsen, geen nieuwe verpleegkundigen, geen nieuwe beta's, geen nieuwe leraren. Terwijl in deze sectoren al een tekort dreigt/is. Dat kunnen de dienstplichtigen niet opvangen omdat zijn uiteraard de juiste bevoegdheden niet hebben
Nu is er een hoog percentage studenten die afvallen of afhaken omdat de opleiding te zwaar of niet naar verwachting voldoet, doordat de maatschappelijke dienstverlening aansluit op de opleiding kunnen ze eerst "zien"en meemaken wat het inhoud wat weer tot gevolg heeft dat bijv.verpleegkundigen en leraren het minder zwaar krijgen en minder snel afhaken of ziek worden van hun baan.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door S. »

Wat wil je die jongeren allemaal laten doen?
Ik neem nu het verzorgingshuis: wat kun je een (nog) ongediplomeerde laten doen?

mister-m
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:45

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door mister-m »

dan neem ik als voorbeeld het volgende: bij mijn laatste bezoek aan een verzorgingstehuis liepen er 2 verzorgers per 20 bewoners, tijd voor een wandeling, krantje lezen met bewoners, sigaretje of gewoon praatje was er niet want de bedden moesten worden verschoond en mensen mochten een keer per week in bad/douche, met eten vlogen de verzorgers van links naar rechts om iedereen te kunnen helpen (gelukkig geholpen door mensen die op familie bezoek waren) waardoor lichaams verzorging (door incontinentie) pas tegen de avond aan de beurt kwam !!! dan heb ik het nog niet eens over de voorbereidingen voor een dokters bezoek of als een bewoner ziek is, petje af voor deze mensen,dus U ziet er is heel veel te doen in en met deze maatschappij.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door tienepien »

Stelling: een soort militaire dienst herinvoeren maar dan als verplichte maatschappelijke dienstverlening, intern van maandag tot vrijdag, zorgt ervoor dat jeugd zowel jongens als meisjes weer wat repect, waarden en normen krijgen. waardoor vernielingen, openlijke geweldpleging en vandalisme worden bestreden.
Onder maatschappelijke dienstverlening wordt verstaan, hetgeen aansluit op de daarvoor genoten opleiding: werken voor het rijk zoals aan en om snelwegen, bossen en onderhoud leefomgeving (gemeenten), tevens beveiliging van wegen rondom industrieterreinen, werken in ziekenhuizen en bejaardenhuizen maar ook als hulp bij senioren thuis etc. etc etc., voor de tijd van 1,5 jaar, betaald op bijstands niveau met opleidings mogenlijkheden
Het gaat hier ook duidelijk om niet alle jongeren!
Voor welke jongeren heb je dit dan wel in gedachten?

Wat betreft je opmerking over voorbereiden op een opleidingskeuze: dan is het idee van een maatschappelijke stage tijdens de middelbare schoolopleiding waarschijnlijk een beter idee. Dan kan er bijvoorbeeld ook over de ervaringen van de jongeren gesproken worden met een begeleider en kan je consequenties aan de uitvoering van de stage verbinden.

Een dienst die te maken heeft met een opleiding in de zorg is wel goed voor te stellen en kan ook zijn nut hebben, maar wat stel je je voor voor een jongere die de ICT in wil? of de techniek? Welke functies heb je daarvoor in gedachten?

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Dienstplicht herinvoeren als maatschappelijke dienstverl.

Ongelezen bericht door hoffie »

dan neem ik als voorbeeld het volgende: bij mijn laatste bezoek aan een verzorgingstehuis liepen er 2 verzorgers per 20 bewoners, tijd voor een wandeling, krantje lezen met bewoners, sigaretje of gewoon praatje was er niet want de bedden moesten worden verschoond en mensen mochten een keer per week in bad/douche, met eten vlogen de verzorgers van links naar rechts om iedereen te kunnen helpen (gelukkig geholpen door mensen die op familie bezoek waren) waardoor lichaams verzorging (door incontinentie) pas tegen de avond aan de beurt kwam !!! dan heb ik het nog niet eens over de voorbereidingen voor een dokters bezoek of als een bewoner ziek is, petje af voor deze mensen,dus U ziet er is heel veel te doen in en met deze maatschappij.
Je hebt het over gelukkig geholpen door mensen die op familie bezoek waren......

Is dat niet zoals je eigenlijk elke dag zou moeten zijn????

In wat voor maatschappij leven we tegenwoordig eigenlijk?
Je kinderen dump je in de creche, je ouders in het verzorgingstehuis, zodat je van beide niet te veel last hebt....

Gesloten