LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Gemeente Heerenveen heeft besloten per 1-1-2019 diftar+ in te voeren. Afval betalen per kilo. Nu is er over diftar wel meer geschreven en niet altijd even positief. Om even een idee te krijgen wat men wil, hier de link naar een artikel met uitleg:
https://grootheerenveen.nl/2018/11/29/g ... diftar-in/

Ik denk dat de gemeente in strijd handelt met de Algemene Wet Gelijke Behandeling (1994). Motivatie:
Per gewicht afrekenen moet voor elke ingezetene van de gemeente gelden zonder uitzonderingen. In het artikel met uitleg leest men dat er uitzonderingen zijn gemaakt voor appartement/flatbewoners en inwoners die aan een zandpad wonen.
Ik wil opmerken dat men al een paar jaar bezig is met de plannen tot invoering van diftar+ Er had dus best al een oplossing kunnen zijn om ook iedereen per gewicht te laten betalen; ook de genoemde groepen.

Het gaat er nog niet eens om of ik het persoonlijk met het hele beleid wel dan niet eens ben; laat dat duidelijk zijn !! Het gaat mij er alleen om dat elkeen gelijk behandeld wordt. Ik denk zelf dat het voor inwoners van de gemeente een goed idee is om via de gemeente een ijkraport van de vuilniswagen welke bij hen de containers leegt op te vragen. Is uw goed recht.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De uitzondering voor mensen die via ondergrondse containers hun afval aanbieden is er al jaren. Mensen in hoogbouw kunnen nu eenmaal geen container voor de deur zetten en betalen per leging. Er kan ook maar 1 vuilniszak per leging aangeboden worden, dus daar kan de storter zelf al besparen. Een zak van 25kg is niet mogelijk en niemand zal ook een zak veren in de ondergrondse container stoppen. Dat zij niet per kilo gaan betalen is dus niet vreemd. Nadeel voor deze groep is dat ze bij elke volle zak naar buiten moeten terwijl mensen met een container alles daar in leggen tot het ophaalmoment.
Bewoners van een zandpad wordt inderdaad benoemd. Maar om hoeveel bewoners gaat het dan? En gaat het dan om permanente bewoners, of zijn dit veelal vakantiehuizen? In ieder geval kan de vuilniswagen niet dit pad op.

Wees blij dat u per kilo mag betalen. Zo kunt u zelf de kosten in de hand houden. Ook als uw kliko nog niet helemaal vol zit, maar te vol om tot een volgende leging te laten staan, dan kunt u die in het nieuwe geval wel al aan de weg zetten. Nu moet u wachten tot die vol zit en het teveel aan zakken apart houden.
Als vergelijk, in de gemeente waar ik woon betaal je per leging en kan je max 100kg gratis storten bij de stort. Door het scheiden hebben wij zeer weinig restafval. Zo weinig dat er een jaar kunnen doen zonder leging. Op het eind van het jaar haal ik de klikozak uit de container en breng die zelf weg naar de milieustraat. Zo heb ik dus geen kosten. Ideaal.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Je motivatie loopt meteen al mank. Per gewicht afrekenen hoeft namelijk helemaal niet voor elke ingezetene van de gemeente te gelden zonder uitzonderingen. Dat heeft ook niets met gelijke behandeling te maken. Al is het alleen al omdat die wet geldt voor onderscheid maken in gelijke situaties, waar in dit geval sowieso geen aparte van is.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

De z.g. zandpad legingen kunnen discutabel zijn. De hoogbouw. De bewoners beschikken wel over een berging. Daar kan vast een kliko in. Is dat probleem ook opgelost. Echter (mijn mening) Betalen per gewicht ? dan geen uitzonderingen Technisch kan het wel. De wil moet er ook zijn. Heerenveen wil er weinig geld insteken: dat blijkt o.a. uit het feit dat bewoners een kantelsot kunnen aanschaffen voor 40 euro terwijl de kliko niet hun eigendom is....... Ik koop zelf geen slot. Ter plekke willen buutbewoners nog wel eens ongevraagd hun afval bij een ander dumpen. Mijn oplossing: cameratoezicht.
Trouwens vergelijk de tekst van de eerste link eens met deze: https://heerenveensecourant.nl/2018/11/ ... rotendeels
Wat wordt in de laatste tekst gesuggereerd ? Iedereen per gewicht afrekenen !!

Lady1234
Berichten: 27186
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cameratoezicht voor de kliko? Het moet niet gekker worden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien leren ze dan wel af om de kliko s'avonds al buiten te zetten.

Moneyman
Berichten: 30196
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
30 nov 2018 17:17
Gemeente Heerenveen heeft besloten per 1-1-2019 diftar+ in te voeren. Afval betalen per kilo. Nu is er over diftar wel meer geschreven en niet altijd even positief. Om even een idee te krijgen wat men wil, hier de link naar een artikel met uitleg:
https://grootheerenveen.nl/2018/11/29/g ... diftar-in/

Ik denk dat de gemeente in strijd handelt met de Algemene Wet Gelijke Behandeling (1994). Motivatie:
Per gewicht afrekenen moet voor elke ingezetene van de gemeente gelden zonder uitzonderingen. In het artikel met uitleg leest men dat er uitzonderingen zijn gemaakt voor appartement/flatbewoners en inwoners die aan een zandpad wonen.
Ik wil opmerken dat men al een paar jaar bezig is met de plannen tot invoering van diftar+ Er had dus best al een oplossing kunnen zijn om ook iedereen per gewicht te laten betalen; ook de genoemde groepen.

Het gaat er nog niet eens om of ik het persoonlijk met het hele beleid wel dan niet eens ben; laat dat duidelijk zijn !! Het gaat mij er alleen om dat elkeen gelijk behandeld wordt. Ik denk zelf dat het voor inwoners van de gemeente een goed idee is om via de gemeente een ijkraport van de vuilniswagen welke bij hen de containers leegt op te vragen. Is uw goed recht.
Klikodiscriminatie dus. Het moet niet gekker worden :mrgreen:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door renewouters »

Even aankaarten bij je gemeenteraadslid? Die smullen wel van een beetje extra media aandacht, zeker als het om zoveel onrecht gaat.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Misschien leren ze dan wel af om de kliko s'avonds al buiten te zetten.
Tja, er zijn nu eenmaal mensen die b.v. net als wij plm 5.00 uur op bed gaan en plm. 13.00 uur opstaan.........
en aangezien hier meestal zo rond 11.00 de ophaal auto langs komt..........
Cameratoezicht voor de kliko? Het moet niet gekker worden.
We hebben noodzakelijkerwijs al camerabewaking op ons erf; geheel volgens wettelijk vereiste regels aangelegd/toegepast.
Op vuilnisdag worden de containers op een verzamelplek neergezet (wil de gemeente zo) Toevallig staat mijn auto recht tegenover die verzamelplaats en toevallig zit daar een dashcam in.............

Algemene opmerking: ik had eerlijk gezegd geen reacties verwacht op een manier alsof ik een (zinloze) zw*rte piet discussie zou zijn begonnen: als de bok op de haverkist :shock:

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

renewouters schreef:
30 nov 2018 20:53
Even aankaarten bij je gemeenteraadslid? Die smullen wel van een beetje extra media aandacht, zeker als het om zoveel onrecht gaat.


Heb de burgemeester een brief gestuurd en een lokale krant is er ook al ingesprongen.
De FNP en SP hier wilden een proefperiode van een jaar. Werd afgekitst. Weet ook wel waarom: veel mensen komen er dan achter dat ze stukken duurder uit zijn; anders dan de gemeente beweert. https://heerenveensecourant.nl/2018/11/ ... d%E2%80%99

Moneyman
Berichten: 30196
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
30 nov 2018 20:59
Misschien leren ze dan wel af om de kliko s'avonds al buiten te zetten.
Tja, er zijn nu eenmaal mensen die b.v. net als wij plm 5.00 uur op bed gaan en plm. 13.00 uur opstaan.........
en aangezien hier meestal zo rond 11.00 de ophaal auto langs komt..........
Cameratoezicht voor de kliko? Het moet niet gekker worden.
We hebben noodzakelijkerwijs al camerabewaking op ons erf; geheel volgens wettelijk vereiste regels aangelegd/toegepast.
Op vuilnisdag worden de containers op een verzamelplek neergezet (wil de gemeente zo) Toevallig staat mijn auto recht tegenover die verzamelplaats en toevallig zit daar een dashcam in.............

Algemene opmerking: ik had eerlijk gezegd geen reacties verwacht op een manier alsof ik een (zinloze) zw*rte piet discussie zou zijn begonnen: als de bok op de haverkist :shock:
Wat moet je in vredesnaam met cameratoezicht op je kliko? Zet dat ding aan de weg als hij vol is. Klaar.

Erthanax
Berichten: 9727
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als u meent dat uw rechten volgens de Algemene wet gelijke behandeling worden geschonden, kunt u een klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens.

U moet er wel rekening mee houden dat uw klacht niet ontvankelijk wordt verklaard, verwacht ik.

16again
Berichten: 16132
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door 16again »

Betalen per kilo gaat afvaltoerisme en dumping uitlokken. En kost dus uiteindelijk de gemeenschap meer.

Moneyman
Berichten: 30196
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 nov 2018 21:15
Betalen per kilo gaat afvaltoerisme en dumping uitlokken. En kost dus uiteindelijk de gemeenschap meer.
Daarom wordt er ook steeds vaker gekozen voor betaling per leging. Dat werkt prima.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:29
16again schreef:
30 nov 2018 21:15
Betalen per kilo gaat afvaltoerisme en dumping uitlokken. En kost dus uiteindelijk de gemeenschap meer.
Daarom wordt er ook steeds vaker gekozen voor betaling per leging. Dat werkt prima.
Helemaal mee eens. En dan nu de "grap": al een paar jaar worden de legingen middels dat systeem gedaan tot er een vvd'er het in zijn bol kreeg om een achterhaald systeem in te voeren. Wat blijkt: veel gemeenten die onderzoek hebben gedaan naar diftar+ zijn tot de conclusie gekomen dat het diftar+ systeem nog te veel onoverkomelijke bezwaren heeft. Onze vvd' er heeft alleen maar gekeken naar een paar gemeenten (landelijk) waar het blijkbaar lijkt te werken. Ik denk persoonlijk echter dat hij geen rekening heeft gehouden met mentaliteit verschillen in de diverse regio' s.
Een (nog lopende) petitie werd genegeerd: link naar petitie: https://petities.nl/petitions/geen-klik ... ?locale=nl

Voor wie de desbetreffende raadsvergadering eens wil bekijken: https://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site ... &year=2018

16again
Berichten: 16132
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:29
16again schreef:
30 nov 2018 21:15
Betalen per kilo gaat afvaltoerisme en dumping uitlokken. En kost dus uiteindelijk de gemeenschap meer.
Daarom wordt er ook steeds vaker gekozen voor betaling per leging. Dat werkt prima.
Prima voor wie? Als ik mijn troep dump, heb ik geen leging nodig en volgt dus ook geen betaling.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Of betaling per legging of betaling per kilo werkt, dat zal van plaats tot plaats kunnen verschillen. Maar volgens mij is dat ook niet de vraag. Het ging TS er om dat het voorgenomen beleid niet zou mogen.

Moneyman
Berichten: 30196
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 dec 2018 07:13
Moneyman schreef:
30 nov 2018 21:29
16again schreef:
30 nov 2018 21:15
Betalen per kilo gaat afvaltoerisme en dumping uitlokken. En kost dus uiteindelijk de gemeenschap meer.
Daarom wordt er ook steeds vaker gekozen voor betaling per leging. Dat werkt prima.
Prima voor wie? Als ik mijn troep dump, heb ik geen leging nodig en volgt dus ook geen betaling.
Prima voor de bewoner, die daarmee heel,aardig zelf in de hand heeft hoeveel kosten hij kwijt is.

Die argumenten over dumping hoor je altijd van de tegenstanders, maar de realiteit is jaren na de invoering hiervan dat er niet of nauwelijks afvaldumping plaats vindt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hier betaal je ongeveer € 7,50 per leging. Je gaat beter afval scheiden. Ik ben met ca 6 maal per jaar goedkoper uit dan vroeger. Als je die 240 Liter restafval illegaal gaat dumpen ben je niet goed bij je hoofd. Een boete van enkele duizenden euro's is hier dan ook op zijn plaats.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

kweenie schreef:
01 dec 2018 07:30
Of betaling per legging of betaling per kilo werkt, dat zal van plaats tot plaats kunnen verschillen. Maar volgens mij is dat ook niet de vraag. Het ging TS er om dat het voorgenomen beleid niet zou mogen.
Wie de moeite heeft/had genomen de raadsvergadering te bekijken/beluisteren had kunnen vaststellen dat in die vergadering niet wordt ingegaan op uitzonderingen van de regel per gewicht afrekenen. Omdat de gehele gemeenteraad uiteindelijk akkoord is gegaan met de zaken zoals daar besproken...............

Gesloten