Zelfs de (voor het eindoordeel van DUO) relevante details zal ik maar even achterwege laten, maar om een heel lang verhaal kort te maken: ik heb bezwaar aangetekend tegen een boete van DUO omdat ik een bepaalde brief niet heb ontvangen. Nu hebben zij mijn bezwaar als volgt geinterpreteerd: de boete waartegen ik bezwaar maak daaraan ligt een eerdere brief ten grondslag (inderdaad: 'de missende brief'). Daar heb ik dus eigenlijk bezwaar tegen aangetekend en niet zozeer tegen de boete. Het bezwaar is nu als te laat beschouwd, omdat het later dan 6 weken na die 'eerdere brief' is ontvangen. De reden van mijn bezwaar was een missende brief en nu wordt gezegd dat ik tegen die missende brief bezwaar aantekende! Het moet niet gekker worden...
Ik ben nog in overleg met DUO, hopelijk zien zij gauw in dat ik nooit bezwaar zou kunnen aantekenen tegen een beslissing die ik nooit heb ontvangen.
Ik wordt er wel weer erg gestrest van
Dat zijn de hoop details die ik expres niet heb vermeld omdat het met in eerste instantie om die vreemde reactie ging.
(hieronder bedoel ik met OV steeds het studentenreisproduct)
De feiten zijn:
volgens DUO: op 24 sept brief over stopzetten OV; ik heb deze brief niet ontvangen
volgens DUO en mij: 28 oktober een brief met vermelding van boete, zonder reden
Er is e-mailcontact geweest waaruit bleek dat het wegens het te late stopzetten van het OV was.
Volgens mij (en niet ontkracht noch bevestigd door DUO): op 1 november een brief of ik voor 18 november mijn OV wil stopzetten.
Als ik niet gek ben, dan is er gewoon iets goed mis in hun administratie. Het kan immers een keer gebeuren dat een brief verkeerd bezorgd wordt of verdwaald raakt, maar: volgens hun stond er in die brief dat ik voor 7 oktober mijn product moest stopzetten, terwijl ik een latere brief van ze heb waarin staat dat ik het voor 18 november moet stopzetten.
Omdat ze nu vinden dat ik te laat ben zijn ze nog niet inhoudelijk op mijn bezwaar ingegaan en weet ik dus ook niet wat zij te zeggen hebben over die brief van november. Want juist die novemberbrief zegt mij dat zij ergens een fout hebben gemaakt. Ze kunnen toch niet twee brieven sturen met twee data voor het stopzetten van eenzelfde OV-reisproduct?
Benieuwd of jullie het nog volgen en wat je ervan vindt!
Waar het om gaat is waarom jij die "missende brief" niet heb ontvangen.
Komt dit bijvoorbeeld omdat jij bent verhuisd en geen adreswijziging heb doorgegeven, dan is het DUO niet aan te rekenen dat jij die brief niet heb ontvangen. En dus is het spijtig, maar heeft DUO toch echt gelijk.
Heb je uiteindelijk een kopie van die "missende brief" ontvangen?
Zo nee, dan zou ik deze alsnog opvragen. Wellicht blijkt hieruit waarom jij hem niet heb ontvangen (wellicht een verkeerd adres).
Wellicht is de datum van opzeggen "opgeschoven" van 7 oktober naar 18 november juist omdat jij hem niet op tijd heb ingeleverd! In die tweede brief kunnen ze natuurlijk niet zeggen dat jij hem voor 7 oktober moet inleveren omdat deze datum al in het verleden ligt. Ze geven je blijkbaar een nieuwe termijn om hem in te leveren (al dan niet met een boete voor de voorafgaande periode waarin je hem onterecht heb gebruikt!).
Oja sorry, dat vroeg je ook. Nee ik ben niet verhuisd in de tussentijd en ik heb overige brieven netjes ontvangen.
Het gaat mij er ook niet zozeer om of ik inhoudelijk gelijk ga krijgen of niet. Ik denk het wel, maar dat even terzijde. Waar ik wél over val is dat ik het erg onnadenkend vind om te zeggen dat ik niet bezwaar maak tegen de boete maar tegen een brief die ik niet heb ontvangen. Ten eerste: Hoe kan ik nu binnen 6 weken bezwaar aantekenen tegen een brief die ik niet heb? En ten tweede: ik heb geen bezwaar tegen de inhoud van die missende brief, maar ik heb bezwaar tegen een boete die ik in oktober ontving. Zij mogen toch niet ineens veranderen waar ik bezwaar tegen aanteken? Zij vinden (voorlopig) dat ik niet binnen 6 weken na het niet ontvangen van de brief heb gereageerd, maar ik heb wel binnen 6 weken na het ontvangen van de boete gereageerd. Daar ligt dus mijn verontwaardiging, niet bij de uiteindelijke beoordeling, die wacht ik nog af.
We praten nu langs elkaar heen denk ik...
Het gaat erom hoe het kan dat jij die brief niet heb gekregen.
Heeft DUO jou een kopie van de brief gezonden? Blijkt hieruit waarom je hem niet heb gekregen? Zo niet, kan DUO aantonen dat ze de brief hebben verzonden?
ElineG schreef:Dat zijn de hoop details die ik expres niet heb vermeld omdat het met in eerste instantie om die vreemde reactie ging.
(hieronder bedoel ik met OV steeds het studentenreisproduct)
De feiten zijn:
volgens DUO: op 24 sept brief over stopzetten OV; ik heb deze brief niet ontvangen
volgens DUO en mij: 28 oktober een brief met vermelding van boete, zonder reden
Er is e-mailcontact geweest waaruit bleek dat het wegens het te late stopzetten van het OV was.
Volgens mij (en niet ontkracht noch bevestigd door DUO): op 1 november een brief of ik voor 18 november mijn OV wil stopzetten.
Als ik niet gek ben, dan is er gewoon iets goed mis in hun administratie. Het kan immers een keer gebeuren dat een brief verkeerd bezorgd wordt of verdwaald raakt, maar: volgens hun stond er in die brief dat ik voor 7 oktober mijn product moest stopzetten, terwijl ik een latere brief van ze heb waarin staat dat ik het voor 18 november moet stopzetten.
Omdat ze nu vinden dat ik te laat ben zijn ze nog niet inhoudelijk op mijn bezwaar ingegaan en weet ik dus ook niet wat zij te zeggen hebben over die brief van november. Want juist die novemberbrief zegt mij dat zij ergens een fout hebben gemaakt. Ze kunnen toch niet twee brieven sturen met twee data voor het stopzetten van eenzelfde OV-reisproduct?
Benieuwd of jullie het nog volgen en wat je ervan vindt!
Ik volg het en vind het net zo suf als jij.
Je kunt inderdaad geen bezwaar maken tegen iets dat je niet ontvangen hebt en waarvan je ook niet wist dat je het op een bepaalde datum zou moeten hebben ontvangen.
En die data kloppen ook niet nee.
Door die brief met die datum van 18 november is het eigenlijk ook wel logisch dat je die zgn eerdere brief niet hebt ontvangen, want die is niet verstuurd en/of is er nooit geweest (omdat je immers pas op 18 november het reisprodukt moet stopzetten).