LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage scootmobiel

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
appiesjappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2011 21:25

Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door appiesjappie »

Ik rij nu ongeveer anderhalf jaar op mijn scootmobiel.Die heb ik toen gekregen via het WMO. Ik heb er nog nooit voor hoeven te betalen. Afgelopen donderdag kreeg ik opeens een brief in de brievenbus van de gemeente. ik mag er een eigen bijdrage voor gaan betalen die tusse nde 17,95 en de 54 euro is voor mijn scootmobiel. Het word berekend op de lonen van de inwonende mensen. Dus woon tje broer zus, oom tante oma weet ik veel in jou huis dan word het daar ook op berekend. Mijn vriend en ik werken bijna fulltime dus reken maar uit ik kan ongeveer de volle mep gaan betalen. Dus 54 euro per 4 weken. Uitrekend meer dan 600 euro per jaar. Ik snap dat je moet betalen voor iets dat je huurt maar begin dan met 10 euro. Ik snap dat de mensen die altijd de service geven ook betaald moet worden maar opeens 54 euro!!! En de scootmobiel zal nooit van mijzelf worden want je moet er wel 7 tot 9 jaar voor gaan betalen. Tegen die tijd dan is deze scootmobiel echt wel stuk. Maar goed je mag hem ook overkopen maar nergens staat vermeld, hoe duru deze scootmobiel dan mag zijn en of je hem op afbetaling kunt kopen. Dus ik de gemeente gebeld om te vragen hoeveel het mij gaat kosten als ik hem over neem. DAt konden zij mij niet vertellen!!! Maar hoe kan ik dan een keuze maken voor 17 november!!! Ze moest lachen ja die vraag had ze eerder gehad. Moest ik maar gewoon aankruisen dat ik overweeg om hem over te nemen. Ja en dan?? Dan zit ik er aan vast dat ik hem over neem???? of kan ik er dan nog vanaf? Nou daar kreeg ik geen fatsoenlijk antwoord op!!! Nou dat schiet lekker op!!!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door nevermind »

Dat komt, omdat vele scootmobielen, rollators enz. niet gebruikt worden, en in de kelders of bergruimtes verstoffen.
Hoe is de redenatie:
Ik neem het, is toch gratis.
Tot nu, dat zie je.
Jullie zijn blijkbaar een van de eersten, welke dit te verduren hebben.

bloempje38
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2011 08:45

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door bloempje38 »

Dat veel van die dingen niet gebruikt worden ligt ook bij de gemeente. Als je doorgeeft dat een hulpmiddel opgehaald kan worden en ze doen dat niet. ja dan staan ze ongebruikt en kom je ze vaak tegen(rolator) op de rommelmarkt.
Kunnen ze daar niet beter iets mee doen dan mensen terug achter de geraniums zetten? Zo wordt je dus dubbel gestraft omdat je van deze hulpmiddelen gebruik moet maken. Vraag je daarom?

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door CSM »

Even afgezien van de vraag of het dit specifieke model moet zijn....
Als je full-time werkt kun je toch zelf wel een scootmobiel betalen?

Ik betaal ook gewoon mijn fiets en auto zelf.
Zie het verschil niet zo...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door nevermind »

bloempje38 schreef:Dat veel van die dingen niet gebruikt worden ligt ook bij de gemeente. Als je doorgeeft dat een hulpmiddel opgehaald kan worden en ze doen dat niet. ja dan staan ze ongebruikt en kom je ze vaak tegen(rolator) op de rommelmarkt.
Kunnen ze daar niet beter iets mee doen dan mensen terug achter de geraniums zetten? Zo wordt je dus dubbel gestraft omdat je van deze hulpmiddelen gebruik moet maken. Vraag je daarom?
Ik heb het niet over de niet opgehaalde hulpmiddelen, maar over de aangevraagde en gekregen hulpmiddelen, welke dan in de berging/kelder staan, omdat deze in feite niet gebruikt worden.
Volgens de regels komen deze personen in aanmerking, en dan alles wat gratis is kraaien.
De echte hulpmiddel behoevende zijn daar de dupe van.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

appiesjappie schreef:Ik rij nu ongeveer anderhalf jaar op mijn scootmobiel.Die heb ik toen gekregen via het WMO. Ik heb er nog nooit voor hoeven te betalen. Afgelopen donderdag kreeg ik opeens een brief in de brievenbus van de gemeente. ik mag er een eigen bijdrage voor gaan betalen die tusse nde 17,95 en de 54 euro is voor mijn scootmobiel. Het word berekend op de lonen van de inwonende mensen. Dus woon tje broer zus, oom tante oma weet ik veel in jou huis dan word het daar ook op berekend. Mijn vriend en ik werken bijna fulltime dus reken maar uit ik kan ongeveer de volle mep gaan betalen. Dus 54 euro per 4 weken. Uitrekend meer dan 600 euro per jaar. Ik snap dat je moet betalen voor iets dat je huurt maar begin dan met 10 euro. Ik snap dat de mensen die altijd de service geven ook betaald moet worden maar opeens 54 euro!!! En de scootmobiel zal nooit van mijzelf worden want je moet er wel 7 tot 9 jaar voor gaan betalen. Tegen die tijd dan is deze scootmobiel echt wel stuk. Maar goed je mag hem ook overkopen maar nergens staat vermeld, hoe duru deze scootmobiel dan mag zijn en of je hem op afbetaling kunt kopen. Dus ik de gemeente gebeld om te vragen hoeveel het mij gaat kosten als ik hem over neem. DAt konden zij mij niet vertellen!!! Maar hoe kan ik dan een keuze maken voor 17 november!!! Ze moest lachen ja die vraag had ze eerder gehad. Moest ik maar gewoon aankruisen dat ik overweeg om hem over te nemen. Ja en dan?? Dan zit ik er aan vast dat ik hem over neem???? of kan ik er dan nog vanaf? Nou daar kreeg ik geen fatsoenlijk antwoord op!!! Nou dat schiet lekker op!!!
Volgens mij klopt die brief pertinent niet.
Bij de berekening van de eigen bijdrage mag het onkomen van uw partner niet worden meegerekend.
Uw voorziening is immers persoonlijk en uw partner maakt er geen gebruik van.
Hier is een rekenmodule waar u (bij benadering) kunt uitrekenen wat uw eigen bijdrage wordt:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=64194
Ik vind het overigens wel terecht dat u wat meer gaat betalen.
U heeft een fulltime baan, dan kúnt u meer missen.
Vergelijk dat eens met iemand die in de bijstand zit (70% van minimumloon) die óók opeens moet gaan betalen voor de scootmobiel.

Met betrekking tot het overnemen van de scootmobiel, zou ik vragen naar de beleidsmedewerker Wmo als u het centrale nummer van het gemeentehuis belt.
Even de situatie uitleggen en vertellen dat de afdeling Wmo u een aanbod doet, maar geen specifieke details geeft.
En dat u toch voor de 17e moet beslissen.
Lijkt mij sterk dat die u ook uitlacht...

Succes!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door bprosman »

Moest ik maar gewoon aankruisen
dat ik overweeg om hem over te nemen.
Ja en dan??
Overwegen een scootmobiel over te nemen is m.i. iets anders dan tekenen voor het feit dat je hem gaat overnemen.

appiesjappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2011 21:25

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door appiesjappie »

ik snap dat ik er voor moet betalen zoals ik eerder heb vermeld. Maar voor een auto of een fiets kies je voor. Ik ging ook veel lliever op mijn fiets met mijn vriend mee maar een fiets kost geen 5000 euro. en ik kan niet kiezen om op de fiets even mijn boodschappen te halen. en ik kan er ook niet voor kiezen om een leker stuk te gaan wandelen met mijn hond. Maar ik moet gewoon een scootmobiel hebben omdat ik anders nooit meer met mijn vriend lekker naast de fiets mee kan rijden of naar bos het gaan of even simpel alleen naar de markt gaan. Ik red mij namelijk niet alleen met een rolstoel dat is een paar meter dan houd het voor mij op. Het is geen keus die ik heb ik ben zo'n ding nodig. Ik vind het ook niet erg om er voor te betalen. Omdat wij allebei fulltime werken betekend nog niet dat wij veel verdienen!! en dat wij gemakkelijk die 54 euro per 4 weken kunnen missen. Wij hebben ook een hypotheek en andere onkosten en het is niet alleen mijn scootmobiel. In de brief staat dat iedereen die in jouw huis woont mee word gerekend ook al ben er niet mee getrouwd broers zussen iedereen

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door wevera »

Ach Appiesjappie,
Een aantal personen, onder wie Violetprue is nu eenmaal niet bij de tijd.
Vooruitlopend op de Wwb ( Wet werk en bijstand, gepland in 2014) ) wordt in 2012 de afschaffing van de bijstand voor inwonenden ingevoerd en de toets op huishoudinkomen wordt bepalend voor de vaststelling van de eigen bijdrage, de bijstand, WMO-voorzieningen, wajong-uitkering enz. enz.
Dit is een onderdeel van het huidige gemeentelijke beleid. Over 2 maanden is het nl. al 2012.
Het is de bedoeling om de armen armer te maken en de rijken rijker. Het Cak werkt hier hard aan mee. Uit een tv-uitzending van vorige week van de ombudsman bleek dat het CAK ruim € 200 miljoen, bestemd voor zorgbehoevenden, Wtc -vergoedingen, heeft doorgepompt naar rijke gezonde Nederlanders. Zgn. als gevolg van een ict-fout maar het is gewoon bewust beleid.

Onze huidige slappe en karakterloze regering van PVV/VVD/CDA denkt op deze wijze de gevolgen van de kredietcrises te bestrijden. Rijke profiteurs en de werkelijke veroorzakers van die crises worden niet aangepakt en daarom gaat die crises gewoon verder.

Het is triest en zielig om te zien dat gezonde en goed verdienende personen aan gehandicapten het gebruik van een scootmobiel misgunnen. Een gevalletje van misplaatste jaloezie blijkbaar.
Men wil gehandicapten terug achter de geraniums en het liefst gestrekt in een kist, want dat is het meest goedkoop.
Trek het je niet aan.

Sterkte en met vriendelijke groet, Arie Wever

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

wevera schreef:Ach Appiesjappie,
Een aantal personen, onder wie Violetprue is nu eenmaal niet bij de tijd.
Zeg vriend, niet zo wauwelen.
Jij weet het Awbz PGB en Wmo PGB nog geen eens uit elkaar te houden, dus nou niet gaan miepen dat ík niet bij de tijd ben.
Het is gewoon onmogelijk dat het inkomen van bijv. je man of je zus meegerekend wordt als je EIGEN bijdrage voor een individuele voorziening vanuit de Wmo wordt berekend.
wevera schreef:Vooruitlopend op de Wwb ( Wet werk en bijstand, gepland in 2014) wordt in 2012 de afschaffing van de bijstand voor inwonenden ingevoerd en de toets op huishoudinkomen wordt bepalend voor de vaststelling van de eigen bijdrage, de bijstand, WMO-voorzieningen, wajong-uitkering enz. enz.
Vriend, je haalt weer dingen door elkaar.
Ten eerste heet die wet de Wet Werken Naar vermogen en gaat hij op 1 januari 2013 in.
De Wwb gaat al in 2012 op de schop, want die wordt samengevoegd met de Wij.
Hoe je aan de wijsheid komt dat inwonende kinderen, ouders, broers, zussen en je partner opeens aan de eigen bijdrage voor de Wmo zou mee moeten betalen ben ik heel benieuwd naar.
Daar heb je vast een link van?
wevera schreef:In 2014
Dit is een onderdeel van het huidige gemeentelijke beleid. Over 2 maanden is het nl. al 2012.
Het is de bedoeling om de armen armer te maken en de rijken rijker. Het Cak werkt hier hard aan mee. Uit een tv-uitzending van vorige week van de ombudsman bleek dat het CAK ruim € 200 miljoen, bestemd voor zorgbehoevenden, Wtc -vergoedingen, heeft doorgepompt naar rijke gezonde Nederlanders. Zgn. als gevolg van een ict-fout maar het is gewoon bewust beleid.
Dit is gewoon stemmingmakerij.
Waarom zou iemand die arbeidsongeschikt is met een Wajong, 100% Wajong moeten krijgen als zijn/haar partner fulltime werkt?
Iemand in de bijstand die arbeidsongeschikt is krijgt dan toch ook geen uitkering?
Dat heeft niks te maken met armen armer maken.
wevera schreef:Onze huidige slappe en karakterloze regering van PVV/VVD/CDA denkt op deze wijze de gevolgen van de kredietcrises te bestrijden. Rijke profiteurs en de werkelijke veroorzakers van die crises worden niet aangepakt en daarom gaat die crises gewoon verder.

Het is triest en zielig om te zien dat gezonde en goed verdienende personen aan gehandicapten het gebruik van een scootmobiel misgunnen. Een gevalletje van misplaatste jaloezie blijkbaar.
En wie zijn die gezonde, goed verdienende personen?
Waarom zou iemand die gezond is en goed verdient een scootmobiel willen (doelend jouw opmerking over jaloezie)?
wevera schreef:Men wil gehandicapten terug achter de geraniums en het liefst gestrekt in een kist, want dat is het meest goedkoop.
Trek het je niet aan.

Sterkte en met vriendelijke groet, Arie Wever
[/quote]
Wat een populistisch gedoe.
Wat heeft TS aan je aantwoord?
Ik heb dan volgens jou wel nergens verstand van, maar ik kom ten minste nog met een rekentabel.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

appiesjappie schreef:ik snap dat ik er voor moet betalen zoals ik eerder heb vermeld. Maar voor een auto of een fiets kies je voor. Ik ging ook veel lliever op mijn fiets met mijn vriend mee maar een fiets kost geen 5000 euro.
Maar een scootmobiel ís ook geen fiets, dus dit is geen goede vergelijking.
appiesjappie schreef:en ik kan niet kiezen om op de fiets even mijn boodschappen te halen. en ik kan er ook niet voor kiezen om een leker stuk te gaan wandelen met mijn hond. Maar ik moet gewoon een scootmobiel hebben omdat ik anders nooit meer met mijn vriend lekker naast de fiets mee kan rijden of naar bos het gaan of even simpel alleen naar de markt gaan. Ik red mij namelijk niet alleen met een rolstoel dat is een paar meter dan houd het voor mij op. Het is geen keus die ik heb ik ben zo'n ding nodig. Ik vind het ook niet erg om er voor te betalen.
Nou, dan zijn we er toch uit?
U hééft een scootmobiel.
appiesjappie schreef:Omdat wij allebei fulltime werken betekend nog niet dat wij veel verdienen!! en dat wij gemakkelijk die 54 euro per 4 weken kunnen missen.
Dat heb ik ook nergens gezegd.
Ik stel alleen dat tien euro in een situatie van twee werkenden (fulltime) niet eerlijk is ten opzichte van alleenstaanden in bijvoorbeeld de Wajong.
appiesjappie schreef:Wij hebben ook een hypotheek en andere onkosten en het is niet alleen mijn scootmobiel. In de brief staat dat iedereen die in jouw huis woont mee word gerekend ook al ben er niet mee getrouwd broers zussen iedereen
Ik zou dolgraag de verordening Wmo van uw gemeente waarin dat bepaald is lezen.
Want volgens mij is dat laatste wettelijk niet eens toegestaan.
Als ik u was zou ik eens contact opnemen met de afdeling van de Ango bij u in de buurt.
Hier kunt u zien waar ze zitten:
http://www.ango.nl/regionaal/index.php
Want volgens mij mag inkomen van een partner nooit meewegen in een eigen bijdrage.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door rollertje »

Bij ons wordt het inkomen van de partner wel meegenomen in het bepalen van de eigen bijdrage. In mijn geval voor mijn handbike. Er wordt niet gekeken naar het inkomen van mijn dochter. Bij het verkrijgen van de handbike moest ik ook al een eigen bijdrage betalen en ook daar werd rekening gehouden met het inkomen van mijn man en mij samen. Uiteindelijk komt het er voor mij op neer dat ik na 7 jaar de handbike helemaal zelf heb betaald.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Daar schrik ik echt van.
Het is een individuele voorziening, dus hoe het inkomen van een partner daar invloed op heeft....
Wordt daar bij de aanvraag al naar gekeken?
Wat een bizarre situatie!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door bprosman »

M.i. helemaal terecht dat er ook gekeken wordt naar het inkomen van de partner. Het lijkt me niet logisch dat als je samen een laag loon zou hebben je de zelfde vergoeding zou krijgen dan wanneer je een gezamelijke huishouding voert met iemand die 3 keer modaal verdiend (of krijgt :wink: ).

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bprosman schreef:M.i. helemaal terecht dat er ook gekeken wordt naar het inkomen van de partner. Het lijkt me niet logisch dat als je samen een laag loon zou hebben je de zelfde vergoeding zou krijgen dan wanneer je een gezamelijke huishouding voert met iemand die 3 keer modaal verdiend (of krijgt :wink: ).
Ik snap niet waarom het loon van je partner meegenomen wordt in de berekening van de EIGEN (dus niet gezamelijke) bijdrage van een individueel verstrekte voorziening.
Je krijgt een voorziening die niemand anders mag gebruiken.
Waarom mag iemand anders dan wel meebetalen?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nou, verdomd, er even ingedoken vandaag en ik zit er inderdaad helemaal naast voor wat betreft het partnerinkomen en de eigen bijdrage.
Schijnt al jaren zo te gebeuren.
In sommige situaties kan ik me indenken dat het zo gaat.
Als bijvoorbeeld beide partners iets mankeren en degene met het laagste inkomen vraagt alles aan, terwijl ze er beiden gebruik van maken, snap ik het.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat een individuele voorziening, die een ander niet mag gebruiken opeens door beiden moet worden betaalt.
Maar goed, zo is de wet.

tennis-hup

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door tennis-hup »

De man van Maria Verhoeven (oud minister in het vorige kabinet) krijgt een PGB van 3500,00 euro netto per maand voor haar man. Hoe zo meten met 2 maten.

In maart 2011 werd bekend dat Van der Hoeven per 1 september 2011 de nieuwe directeur van het Internationaal Energie Agentschap zou worden. Ze volgt daar de Japanner Nobuo Tanaka op.

In een televisieprogramma vertelde ze recentelijk dat ze die bijdrage best zelf kan bekostigen.

Arme drommels een poot uittrekken dat kunnen ze hier heel goed vogels :twisted:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door Jolijn »

tennis-hup schreef:De man van Maria Verhoeven (oud minister in het vorige kabinet) krijgt een PGB van 3500,00 euro netto per maand voor haar man. Hoe zo meten met 2 maten.

In een televisieprogramma vertelde ze recentelijk dat ze die bijdrage best zelf kan bekostigen.
Maar het wordt WEL aangevraagd....omdat de mogelijkheid er is?

tennis-hup

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door tennis-hup »

@vogels

U heeft gelijk PGB is niet de kwestie

@ Jolijn
PGB voor arme drommels wordt enorm beknot men wordt weer verwezen naar een andere zorg. De ene dag komt de hulp om 8.00-uur en de andere dag om 11.00-uur etc.

appiesjappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2011 21:25

Re: Eigen bijdrage scootmobiel

Ongelezen bericht door appiesjappie »

ik heb nogmaals het boekje doorgelezen en het word echtop iedereen berekend die in jouw huis woont!!! Ik heb inderdaad een scootmobiel maar daar moet ik vanaf 1 januari 54 euro per 4 weken voor gaan betalen 7 tot 9 jaar lang. En dat ga ik echt niet doen. Uiteindelijk word hij nooit van mij

Gesloten