| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] EU wil verbod op plasma tv's
EU wil verbod op plasma tv's
De Europese Unie werkt aan een plan om plasmatelevisies te verbannen van de Europese markt, met als argument dat deze toestellen te veel energie verbruiken. Als alles volgens schema verloopt wordt er komende lente een besluit genomen over de toekomst van plasmatechnologie. Bovendien verschijnen er op korte termijn nieuwe EU-richtlijnen over de energieconsumptie van televisies.
LCD-schermen voldoen wel aan deze richtlijnen, meldt technologiesite The Inquirer, die zich daarbij baseert op berichten uit de Italiaanse pers. Plasmatelevisies slurpen echter veel te veel elektriciteit op en daar moet volgens de EU paal en perk aan worden gesteld. Een LCD-toestel verbruikt 350 watt aan stroom, terwijl een ouderwetse CTR-televisie 322 watt nodig heeft. Bij een plasmatoestel ligt het verbruik iets hoger: 822 watt om precies te zijn.
Eén van de plannen is de introductie van een labelsysteem voor televisietoestellen, zodat consumenten bij aankoop al weten hoeveel stroom een tv verbruikt. Binnen de EU is dat al enige tijd verplicht voor koelkasten en andere apparatuur, maar voor televisies geldt het nog niet.
Plasmatoestellen zijn overigens al enige tijd het ondergeschoven kindje op de televisiemarkt. De meeste grote merken richten zich in de eerste plaats op LCD tv's. Juist op dit gebied zijn in de afgelopen jaren de belangrijkste technologische vorderingen gemaakt.
------
http://www.hcc.nl/eCache/DEF/37/134.html
Eerder sprak ik over links tuig, voor mij is dat nu nog een "lief klinkende" benaming voor de EU maar ik houd het netjes.
Wel een paar technische opmerkingen:
-Een CRT tv gebruikt geen 350 watt, maar hooguit 150 watt
-Een panasonic plasma (42inch) gebruikt zo'n 300 tot 350 watt.
Persoonlijk vind ik plasma en CRT veel beter van beeld dan lcd. Maar helaas, doordat er wat zieke mensen op de wereld rondlopen mag dat niet meer.
LCD-schermen voldoen wel aan deze richtlijnen, meldt technologiesite The Inquirer, die zich daarbij baseert op berichten uit de Italiaanse pers. Plasmatelevisies slurpen echter veel te veel elektriciteit op en daar moet volgens de EU paal en perk aan worden gesteld. Een LCD-toestel verbruikt 350 watt aan stroom, terwijl een ouderwetse CTR-televisie 322 watt nodig heeft. Bij een plasmatoestel ligt het verbruik iets hoger: 822 watt om precies te zijn.
Eén van de plannen is de introductie van een labelsysteem voor televisietoestellen, zodat consumenten bij aankoop al weten hoeveel stroom een tv verbruikt. Binnen de EU is dat al enige tijd verplicht voor koelkasten en andere apparatuur, maar voor televisies geldt het nog niet.
Plasmatoestellen zijn overigens al enige tijd het ondergeschoven kindje op de televisiemarkt. De meeste grote merken richten zich in de eerste plaats op LCD tv's. Juist op dit gebied zijn in de afgelopen jaren de belangrijkste technologische vorderingen gemaakt.
------
http://www.hcc.nl/eCache/DEF/37/134.html
Eerder sprak ik over links tuig, voor mij is dat nu nog een "lief klinkende" benaming voor de EU maar ik houd het netjes.
Wel een paar technische opmerkingen:
-Een CRT tv gebruikt geen 350 watt, maar hooguit 150 watt
-Een panasonic plasma (42inch) gebruikt zo'n 300 tot 350 watt.
Persoonlijk vind ik plasma en CRT veel beter van beeld dan lcd. Maar helaas, doordat er wat zieke mensen op de wereld rondlopen mag dat niet meer.
-
resp00112469
Re: EU wil verbod op plasma tv's
Waar die gegevens voor een CRT vandaan komen is mij niet duidelijk!
Waarschijnlijk uit de tijd dat er nog buizen in zaten, mijn 70 cm Blaupunkt van 20 jaar oud verbruikt 85 watt en een wat grotere Sony uit 2001 verbruikt ca 100watt.
Vr. Gr. Hans.
Waarschijnlijk uit de tijd dat er nog buizen in zaten, mijn 70 cm Blaupunkt van 20 jaar oud verbruikt 85 watt en een wat grotere Sony uit 2001 verbruikt ca 100watt.
Vr. Gr. Hans.
wat een lolte veel energie verbruiken
we hebben een wasmachine, droger, vaatwasser enz
alsof dat niks gebruikt
Het punt is dat er een energiezuinig alternatief is. Je gaat me toch niet vertellen dat je dat niet begreep..wat een lol
we hebben een wasmachine, droger, vaatwasser enz
alsof dat niks gebruikt
Nee, want veel mensen (vooral de freaks) vinden plasma een mooier beeld geven dan LCD. Voor deze mensen dus geen alternatief.
Ik zeg niet dat LCD het zelfde is als plasma. Het is een goed alternatief.
Lcd is een goed alternatief zolang het vrijwillig is. mensen met een andere smaak(beeld is nou eenmaal net als audio persoonlijk) of minder kritisch zijn. maar als men plasma verbied, dwing je mensen die juist liever een plasma zien, toch met tegenzin naar lcd. Op deze manier is het dus geen goed alternatief. Dan nog hoort de EU zich naar mijn mening niet achter onze rug van alles te verbieden. En al helemaal niet met foutive gegevens. Want een plasma verbruikt slechts een kwart tot 1/3 van wat er opgegeven staat in het artikel(822 watt). Hieruit kun je gewoon zien dat ze gewoon wat staan te lullen, óf enkel mensen lastig willen vallen.
http://reviews.cnet.com/4520-6475_7-6400401-2.html
Average plasma: 339 watts
Average rear-projection: 211 watts
Average LCD: 213 watts
Average plasma: 339 watts
Average rear-projection: 211 watts
Average LCD: 213 watts
Al die europese commissies verbruiken teveel geld, laten we de leden van die commissies dan ook gelijk maar verbannenDe Europese Unie werkt aan een plan om plasmatelevisies te verbannen van de Europese markt, met als argument dat deze toestellen te veel energie verbruiken
-
Maarten1234
Laat men daar maar eens onnodige verlichting gaan verbieden bij bedrijven welke 's nachts in volle glorie worden verlicht, zowel binnen als buiten. Dat is onnodig.... Maar nee dat is reclame en tegen inbraak. Dus dat mag.
De consument mag bloeden terwijl deze slechts een klein deel van stroom afneemt, maar er wel gewoon voor betaald. Dan zetten wij consumenten gewoon bij het aandoen van de plasma tv de verdere verlichting in huis uit of gebruiken de oven even niet of doen die weg... Zo beperken wij ook het stroomverbruik. Een plasma tv gebruikt niet veel energie, maar zo doen zij het wel over laten komen. Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Een mens kan prima zelf bepalen over zijn stroomverbruik. Trouwens wij betalen toch zelf of niet. En of je nu een plasma tv of oven aanzet wat gebruikt er meer.
Gewoon opdoeken die EU dat bespaart een hoop geld en is goed voor de economie.
De consument mag bloeden terwijl deze slechts een klein deel van stroom afneemt, maar er wel gewoon voor betaald. Dan zetten wij consumenten gewoon bij het aandoen van de plasma tv de verdere verlichting in huis uit of gebruiken de oven even niet of doen die weg... Zo beperken wij ook het stroomverbruik. Een plasma tv gebruikt niet veel energie, maar zo doen zij het wel over laten komen. Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Een mens kan prima zelf bepalen over zijn stroomverbruik. Trouwens wij betalen toch zelf of niet. En of je nu een plasma tv of oven aanzet wat gebruikt er meer.
Gewoon opdoeken die EU dat bespaart een hoop geld en is goed voor de economie.
Een CRT televisie uit de latere generatie neemt geen 350 Watt!,
Ik hád vroeger een buizen kleurentelevisie die nam 300 watt!, de "kermis" achter in de televisie produceerde dermate veel warmte dat ik de kachel in het zolderkamertje wel uit kon doen!,
Ze moeten de zaken niet overdrijven, dan kom je niet meer overtuigend over!.
Vriendelijke groeten
Ik hád vroeger een buizen kleurentelevisie die nam 300 watt!, de "kermis" achter in de televisie produceerde dermate veel warmte dat ik de kachel in het zolderkamertje wel uit kon doen!,
Ze moeten de zaken niet overdrijven, dan kom je niet meer overtuigend over!.
Vriendelijke groeten
-
resp00112469
Er zijn wel vaker onzinnige uitspraken gedaan waar ik hard om heb gelachen. Jaren geleden was loodvrije benzine nodig, want dat was minder schadelijk voor het millieu.
Daarbij werd gezegd dat de prijs dan flink hoger zou worden, omdat het lood er eerst moest worden uigehaald.
Maar omdat het millieu daarmee gediend was zou er minder accijns worden geheven.
Lood werd aan benzine toegevoegd om het vlampunt te verhogen en als je dit er niet in stopt, dan hoef je het er ook niet uit te halen...!
Vr. Gr. Hans.
Daarbij werd gezegd dat de prijs dan flink hoger zou worden, omdat het lood er eerst moest worden uigehaald.
Maar omdat het millieu daarmee gediend was zou er minder accijns worden geheven.
Lood werd aan benzine toegevoegd om het vlampunt te verhogen en als je dit er niet in stopt, dan hoef je het er ook niet uit te halen...!
Vr. Gr. Hans.
Hier zullen de energieuitgebreidezakkenvullendeleveranciers niet blij mee wezen.
-
Maarten1234
Ron wel eens van streepjes tussen de aaneengeschreven woorden gehoord... het zogenoemde koppelteken - .