LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door juney »

Ik kreeg ongeveer anderhalve week geleden (een donderdag) een brief van de belastingdienst toeslagen met daarin de mededeling dat ik, mijn partner of een van mijn medebewoners geen geldige verblijfstitel heeft. Mijn toeslagen zouden om deze redenen worden gestopt.

Ik heb hierna meteen gebeld naar de belasting telefoon met de mededeling dat iedereen in ons gezin (mijzelf en mijn drie dochter) allemaal de nederlandse nationaliteit hebben. er zou een onderzoek plaatsvinden.

op vrijdag werd ik terug gebeld en werd verteld dat mijn middelste dochter geen geldige verblijfstitel heeft en dat hierdoor al mijn toeslagen en de kinderbijslag zou worden stopgezet. (ik verdenk ook mijn studiefinanciering, maar ik hoop van niet). Mijn middelste dochter is inderdaad geboren in de verenigde staten van america maar is ingeschreven in het GBA als nederlandse/amerikaans staatsburger. ik had voor de zekerheid nog naar de gemeente gebeld en inderdaad ze stond gewoon als nederlandse ingeschreven.

de dinsdag erop ben ik dan ook naar het gemeentehuis gegaan en een uitreksel gehaald voor mijn dochtertje (ze is 3). hier staan inderdaad 2 nationaliteiten op en weer verzekerd de mevrouw achter de balie mij dat dit dan voldoende bewijs moet zijn om aan te tonen dat zij inderdaad nederlandse is.

Ik heb bij thuiskomst meteen weer de belastingtelefoon opgebeld en het verhaal wederom moeten uitleggen. er zou weer een onderzoek komen aangezien ik nu nieuw bewijsmateriaal had en ik zou terug gebeld worden met ook de uitleg waar ik mijn bewijsmateriaal naartoe kon sturen.

die middag werd al terug gebeld. ze hadden het GBA nagekeken en ze heeft geen geldige verblijstitel, is niet nederlandse. bij het vermelden dat ik dan wel gewoon recht had voor kinderbijslag en toeslagen voor mijn andere twee kinderen werd mij vermeld dat bij fraude alles wordt stop gezet en dat het niet hun probleem is als ik hiermee in de financiéle problemen kom.

Ik heb een formulier thuis gestuurd gekregen wat ik heb ingevuld, met een uitgebreide brief erbij en het uitreksel en dit vandaag op de post gedaan. (het had enkele dagen geduurd voor ik het formulier ontvangen had).

Ik zit nu mogelijk zonder inkomen omdat ik verdacht wordt van fraude, wat helemaal niet zo is. mijn dochter is namelijk gewoon nederlandse.

Ik vraag me wel af hoe dit allemaal ineens zo mis kan gaan. ik ben namelijk al 2 jaar weer woonachtend in nederland, ze is gewoon ingeschreven bij de gemeente, met de geboorteakte en een apostille. ik ontvang al een jaar huurtoeslag, en als bijna 2 jaar kinderbijslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Ze is ook verzekerd, iets wat niet als er geen geldige verblijfstitel is.

Ik weet dat dit topic misschien niet echt veel toevoegd, maar het maakt wel duidelijk dat ook de belastingdienst wel eens iets fout kan doen en dat dit nare gevolgen kan hebben voor de burgers.

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Ik weet niet of ze de zaak in dit stadium in behandeling nemen, maar je kunt hen ongetwijfeld om advies vragen wat je het beste kunt doen.

Sterkte, hopelijk is het snel voor jullie opgelost.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door rollertje »

De belastingdienst haalt de gegevens van de verblijfstitel bij de IND weg. Ik heb al vaker meegemaakt dat er bij de IND vergeten was om dit aan te passen. Wanneer ik dan contact met ze opnam, werd het snel rechtgezet. De fout kan natuurlijk ook bij de BD liggen.
Wanneer van maar 1 lid een verblijfstitel niet juist is, is er voor iedereen geen recht op de toeslagen. Ook al is dat lid een kind van 3 jaar.
Het is handig om naar de BD de bewijzen (kopieen) van Nederlanderschap van uw dochter op te sturen en daarnaast contact opnemen met de IND hierover. Wanneer de fout bij hen ligt, kunnen ze dit rechtzetten en heeft u er in de toekomst geen last meer van.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

rollertje schreef: Wanneer van maar 1 lid een verblijfstitel niet juist is, is er voor iedereen geen recht op de toeslagen. Ook al is dat lid een kind van 3 jaar.
Dat is wat tekort door de bocht.
Het recht op toeslagen voor vreemdelingen wordt bepaald door artikel 9 van de Awir.
Artikel 9. Wijziging status vreemdelingen; partner of medebewoner is vreemdeling

1.Indien aan een vreemdeling tijdens een rechtmatig verblijf als bedoeld in artikel 8, onderdelen a tot en met e, en l, van de Vreemdelingenwet 2000 een tegemoetkoming is toegekend, heeft de omstandigheid dat hij aansluitend aan dit verblijf rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8, onderdeel g of h, van die wet niet tot gevolg dat hij daardoor zijn aanspraak verliest op eenzelfde tegemoetkoming gedurende de periode van laatstgenoemd verblijf.

2.Ingeval de partner van de belanghebbende een vreemdeling is die niet rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000, heeft de belanghebbende geen aanspraak op een tegemoetkoming.

3.Indien in een inkomensafhankelijke regeling is bepaald dat naast de draagkracht van de belanghebbende en diens partner ook de draagkracht van medebewoners van belang is voor de beoordeling van de aanspraak op of de bepaling van de hoogte van een tegemoetkoming, heeft de belanghebbende geen aanspraak op een tegemoetkoming ingeval een medebewoner een vreemdeling is die niet rechtmatig verblijf houdt in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000. Indien de medebewoner een alleenstaande minderjarige vreemdeling is in de zin van artikel 1, onderdeel e, van de Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen 2005, geldt de eerste volzin niet tot het moment waarop het recht op opvang ingevolge die regeling eindigt.
Het inkomen van het kind speelt geen rol bij de hoogte van het kindgebonden budget en kan dus niet om reden van een ongeldige verblijfsstatus worden gestopt.

Theo72
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2011 19:10

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door Theo72 »

Vandaag 21-10-2011 ben ik van mijn huurtoeslag berooft. Ik heb onlangs mn rek nr verandert en vandaag zou het geld op de nieuwe rekening gestort worden. Rond 17 uur nog niks binnnen toen ben ik gaan bellen. Was verbaast dat ik meteen geholpen werd. Na wat gegevens te hebben moeten doorgeven kon ze me helpen. Wat is uw vraag?: Mijn geld is niet binnen. Ow ze zegt het is wel overgemaakt, rek nr verifieëren, Nee zegt ze dit nr is niet het zelfde. Ook niet mn oude rek nr nee ook niet. Waar is mijn geld gebleven. Uit privacy redenen kon ze me niet zeggen om welk nr het gaat. Ze proberen het binnen 10 dagen recht te zetten Maar ik ben bang dat ik het kwijt ben. Dat is niet best want het geld is voor m'n maandlijkse boodschappen. Wat kan ik doen?

vg een boze burger die opdit moment tot alles in staat is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ze proberen het binnen 10 dagen recht te zetten Maar ik ben bang dat ik het kwijt ben. Dat is niet best want het geld is voor m'n maandlijkse boodschappen. Wat kan ik doen?
Wat dacht je van 10 dagen wachten... :mrgreen:

Theo72
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2011 19:10

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door Theo72 »

Leo graag serieus antwoorden en anders gewoon mondje dicht.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Theo72 schreef:Leo graag serieus antwoorden en anders gewoon mondje dicht.
Dit is een serieus antwoord.

Gewoon klein beetje geduld hebben en niet gelijk roeptoeteren dat je tot alles in staat bent

Tenslotte gaat het hier over de huurtoeslag van december en het is nu pas 21 november.

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door juney »

10 dagen is dan wel erg snel.

Mijn probleem is op het moment gedeeltelijk opgelost. Er was een foutje in het systeem van de IND, oeps. nog geen excuus ontvangen overgens. Het had eventjes geduurd voordat er eigenlijk naar het probeem werd gekeken. ik kwam maar niet langs die stomme belastingtelefoon. Gelukkig dat mijn moeder een kennis van haar verteld die het nagevraagd had bij een collega en plots werd het allemaal uitgezocht.

ik had vanaf ocrober geen huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag ontvangen. gelukkig kon het KDV het begrijpen en zij hebben netjes gewacht op de belastingdienst.

Vandaag heb ik dan ook voor 3 maanden zorgtoeslag ontvangen en de kinderopvangtoeslag. de huurtoeslag heb ik nog steeds niet ontvangen.

ik heb dus al 2 maanden een minder inkomen. of minder te besteden. reken daarbij ook nog een foutive electiciteitsmeter bij (is nu vervangen maar betaal nog steeds de jaarafrekening af a la €260,- extra per maand hangende het onderzoek) ik vind het een wonder dat ik nog red per maand. Ik ben ook maar student die van de stufi moet rondkomen. Ik ben ook blij als ik straks mijn diploma behaal, fatsoenlijk betaald werk kan vinden en niet meer hoef te rekenen op deze overheidstoeslagen.

In de afgelopen 2,5 jaar is er namelijk vrijwel alles mis gegaan wat er mis kan gaan als het over overheidsinstelling of aanverwanten (essent en VGZ) gaat.

Het is gewoon belachelijk dat er in een systeem als dat van belastingdienst fouten worden gemaakt, nog meer bij het IND. fouten kunnen voorkomen, maar ze moeten ook begrijpen dat mensen hierdoor in de problemen komen en er kan nog geen sorry vanaf.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Fout bij de belasting en nu zijn mijn toeslagen weg

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik vind dat er (hangende een onderzoek) gewoon uitbetaald moet worden.

Gesloten