LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie volgens de wet, maar bij wie?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
raket

Garantie volgens de wet, maar bij wie?

Ongelezen bericht door raket »

In het algemeen geldt dat bij aankoop van een product een bepaalde garantietermijn standaard is (bijv. 12 maanden). Echter, na deze periode heb je volgens de wet ook nog garantie, de termijn is afhankelijk van de economische levensduur van het product. Voor heel veel producten is een economische levensduur gespecificeerd, met wat variatie om de verschillende "kwaliteits/prijs categorieen" op te vangen.

Mijn vraag is: indien het product ouder is dan de "standaard garantietermijn" bij wie kan ik dan gaan klagen.

Moet dat bij de verkoper of bij de fabrikant? Of ben ik daar zelf vrij in?

Ik snap dat ik in principe een overeenkomst heb met de verkoper, maar ik kan mij voorstellen dat de wet stelt dat de fabrikant mij dezelfde "wettelijke garantie" moet bieden.

Wie heeft hier een antwoord op.

Groeten,
Raket

Gast

Re: Garantie volgens de wet, maar bij wie?

Ongelezen bericht door Gast »

fabrieksgarantie is alleen va ntoepassing op de verkoper.......daar kan hij zijn garantie claimen.

merel 3

Ongelezen bericht door merel 3 »

Je hebt gekocht van de verkoper en hebt dus met hem een overeenkomst en niet met de fabriek. Als er iets niet in orde is is de verkoper verantwoordelijk omdat hij een gebrekkig product heeft geleverd. Of hij wel of geen fabrieksgarantie heeft is voor jou van geen belang. Hij moet gewoon zorgen dat je een goed product krijgt of je geld terug.

mr.T

Ongelezen bericht door mr.T »

Het begrip garantie zegt op zich niet veel. Waar het volgens de consumentenwetgeving om gaat is of een produkt zogeheten conform is. Wil zeggen of het voldoet aan dat wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat net geval dan kun je naar degene die het verkocht heeft. De fabrikant heeft daar (in beginsel) niets mee van doen.

lotnummer

Ongelezen bericht door lotnummer »

had bij megapool een deawoo ktv gekocht na elf mnd. kreeg ik een waas
voor mijn beeld. verkoper megapool bestond niet meer deawoo gebeld
maakte er geen punt van in twee dagen opgelost. dus volgens mij moet
je het maar net treffen welk merk je hebt.
als ik die topic van de garantie lees dan vind ik dat ik het getroffen heb met
mijn garantie want je broek zakt er af en toe vanaf wat een elende de mensen
soms hebben met hun garantie.

Gesloten