LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebrek aan informatie over rondrijden met Belgisch rijbewijs

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Belgische Frank1964

Gebrek aan informatie over rondrijden met Belgisch rijbewijs

Ongelezen bericht door Belgische Frank1964 »

Ik ben een Belgische man die sinds april 2008 in Nederland woont en staat ingeschreven in Nederland.

In 2009 heb ik mijn Belgische wagen geïmporteerd in Nederland bij de bevoegde instantie in Roosendaal. Daar werd alles grondig nagekeken. Toen ik hen vroeg of het een probleem was dat ik een Belgisch rijbewijs heb bleek dat geen probleem te zijn. Als er ooit een probleem zou zijn zouden ze me verwittigen; zeiden ze. Ik heb nooit enig bericht ontvangen ivm de ongeldigheid of wat dan ook ivm mijn rijbewijs.

In 2015 werd ik tijdens een controle van de belastingdienst en de politie gecontroleerd. Ik reed toen net 2 weken met de wagen van mijn vader. Die wagen had Belgische nummerplaten. Die wagen stond ook op naam van mijn vader en die mocht ik lenen.

De belastingdienst zei me tijdens die controle dat ik indien met die wagen wilde blijven rijden ik wegenbelasting moet betalen. Tijdens die controle hebben ze alles van me nagekeken ook de gegevens via mijn BSN. Dat deden ze in hun bestelwagen via de pc. De ambtenaren waren vriendelijk en gaven me informatie wat ik moest doen om wegenbelasting te betalen. Enkele dagen later, na overleg met mijn vader (ik mocht de auto houden van hem), ben ik alles in orde gaan maken ivm de wegenbelasting. Wat vlekkeloos verliep.

De wagen van mijn vader is versleten en enkele dagen geleden kocht ik in Nederland een ander wagentje. Dat wagentje staat sinds vrijdag midden juni ingeschreven bij de RDW. Wat zonder problemen verliep ook al heb ik een Belgisch rijbewijs.

De man van het autobedrijf zei me dat ik indien een Nederlands rijbewijs had het inschrijven niet bij de RDW hoefde maar dat ik dat gewoon op een postkantoor kan doen. Ik zei hem nog dat ik een Belg ben met een permanent Belgisch rijbewijs en dat ik de Belgische nationaliteit wilde behouden en dus geen Nederlands rijbewijs kan of mag hebben.

Indien die man van het postkantoor en van het autobedrijf me niet hadden gezegd dat ik als Belg een Nederlands rijbewijs mocht of moest hebben had ik het nooit geweten.
Ik heb contact opgenomen met het gemeentehuis van mijn woonplaats. De mevrouw van de gemeente zei dat ik eigenlijk al 2 jaar geleden mijn rijbewijs moest inwissel voor een Nederlands rijbewijs. Ze ging het nog eens beter uitzoeken en binnenkort heb ik met haar een afspraak.

In 2015 en in 2016 werd ik tijdens een politiecontrole langs de weg gecontroleerd, rijbewijs en dergelijke en toen bleek alles in orde te zijn. Ik werd er niet op gewezen dat er iets aan de hand is met mijn rijbewijs of iets dergelijks.

Is er dan iets veranderd aan de wet inzake een Belgisch rijbewijs? Zo ja, waarom werd ik dan daar niet attent opgemaakt tijdens de controles door de belastingdienst en politie? Of is het door mijn Belgische nationaliteit en Belgisch rijbewijs en dat ik uit de EU kom dat er andere regels zijn?

Ik heb nu werkelijk slopende dagen en slapeloze nachten achter de rug. Ik reed hier vrolijk rond met de zekerheid dat ik met alles in orde was. Ik betaalde netjes de wegenbelasting toen ik met de wagen van mijn vader reed. Ook houd ik me aan de verkeersregels en dergelijke. Nu zou ik door een onwetendheid of gebrek aan informatie door politie of andere instanties misschien heel erg in de problemen kunnen komen.

Ik wil niet te boek staan als een crimineel of hoe je het ook noemen wilt. Mijn leven tracht ik zou onopvallend te leiden door niet in problemen te komen of die op te zoeken. Nu kom ik tegenover instanties te staan die waarschijnlijk mijn verhaal niet zullen geloven. Een beroep op verzachtende omstandigheden zal dan ook wel van tafel geveegd worden. Of is dit doemdenkerij van mij? Door een mijn verleden ben ik ontzettend bang geworden van mensen met macht. Daar bedoel ik niet alleen de politie of overheidsinstanties mee. Ook een werkgever of wie dan ook die kan bepalen hoe mijn leven er uit kan zien? Ik ben gewoon doodop van de angst en twijfels.

Is het dan zo dat ik eigenlijk elke dag het internet moet raadplegen naar wetsaanpassingen? Ik moet dan ook weten op welke site ik moet zoeken. Nederland is het land van de afkortingen en sub-instanties. Zo ervaar ik het al bijna 10 jaar.

Als zelfs de politie, de belastingdienst en het RWD, waar ik onlangs mijn wagentje liet overschrijven, me er niet attent op maken of ze zelf de wetgeving niet goed kennen hoe moet ik dan de wetgeving kennen?

Ik hoorde in mijn omgeving van Nederlandse mensen dat zij een rijbewijs hebben dat 10 jaar geldig is. Mits enkele uitzonderingen door een aandoening. Die mensen worden verwittigd wanneer het termijn van hun rijbewijs bijna verstreken is. Ik ben een Belg maar woon wel 10 jaar in Nederland en ik sta netjes ingeschreven zoals het hoort maar waarom word ik, en misschien zovele andere niet-Nederlanders niet verwittigd?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jun 2017 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio

Re: Gebrek aan informatie over rondrijden met Belgisch rijbewijs

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn de laatste jaren geen aanpassingen gedaan in de wetgeving omtrent omwisselen rijbewijzen. Als je buitenlandse rijbewijs is afgegeven door een EU-/EER staat en voor zover de geldigheidsduur van dat rijbewijs nog niet verstreken is, mag je hiermee in Nederland rijden tot 10 jaar nadat je het rijbewijs hebt verkregen. De wetgeving in Nederland is dat een rijbewijs maximaal 10 jaar geldig is. U bent woonachtig in Nederland en zal dus de wet moeten kennen. Er is niemand die u gaat waarschuwen dat uw Belgische rijbewijs niet meer geldig is aangezien wij in Nederland geen registratie hebben van buitenlandse rijbewijzen.
U komt niet in de problemen, u moet er gewoon voor zorgen dat u uw rijbewijs nu omwisseld voor een Nederlands exemplaar. Zie ook: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ewijs.aspx

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U bent het 'promotie-slachtoffer' van de moderne europa-politiek, die denkt, dat alles goed en gladjes geregeld is wanneer men als vrije burger de binnengrenzen van Europa overgaat. Inderdaad is het veel plak en zoekwerk en moet men met behulp van fora waarop gelijkgezinden ervaringen uitwisselen met veel inspanningen burger van een ander land zien te worden. Maar ... u heeft inmiddels het juiste antwoord gevonden.

Ik heb bij voorbeeld mijn duitse rijbewijs ingeruild voor een nederlands rijbewijs en daarbij de bevoegheid op een kleine vrachtwagen verloren. Ook fiscaal loop je tegen dingen aan die onduidelijk zijn en door de belasting-inspectie niet kunnen worden uitgelegd. Uw klacht, dat veel via afkortingen gaat is een bijna dagelijkse aangelegenheid en zonder internetverbinding kan men nauwelijks maatschappelijk goed functioneren. Koop je in het ene land een huis betaalt de koper de onkosten en in het volgende land is dat juist omgekeerd. Ik zou hierover ook een dik boek kunnen schrijven.

Nederland is een land in beweging, wat je vandaag leest, is al van gisteren en inmiddels zijn de regels van morgen alweer ingevoerd, worden echter nog een paar maal aangepast. Maar iedere dag de Staatscourant lezen? Het probleem is, dat de autoriteiten inmiddels ook géén verbintelijke raad zullen geven of voor de gegeven raad niet verantwoordelijk (te maken) zijn.

ERGO: Nederland is een vrij land in alle opzichten ... en daarom komen buitenlanders graag hierheen, want hier lijkt het gras toch groener!

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik ben gewoon doodop van de angst en twijfel
Alleen omdat uw rijbewijs eventueel verlopen is en omdat u dan een nieuwe moet aanvragen. Als je verder niets te verbergen hebt, waarom dan doodop van angst en twijfel ?

Wel heel veel tekst voor een kleine korte vraag:

"Hoelang is mijn Belgische rijbewijs geldig als ik in Nederland permanent verblijf"
Laatst gewijzigd door BL2 op 21 jun 2017 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS u maakt wel veel drama van zoiets simpels dat u gewoon op de website van de nederlandse overheid had kunnen vinden.

Even voor de goede orde:
1) De politie kijkt in beginsel bij controle zonder dat daar verdere aanleiding toe is alleen of het rijbewijs geldig is. In belgie is het rijbewijs geldig en dus in Nederland ook.
2) De RDW, rijksdienst voor het wegverkeer, gaat over de registratie van motorvoertuigen en niet over rijbewijzen, daarvoor is het CBR (centraal bureau rijvaardigheidsbewijzen) verantwoordelijk. Het CBR levert inderdaad de service om mensen tijdig te informeren als hun rijbewijs dreigt te verlopen. Alleen kent deze dienst de belgische rijbewijzen niet en dient u voor de geledigheidsmelding bij het equivalente bureau in belgie zijn (maar die leveren die service niet)
3) Je mag inderdaad 10 jaar lang rijden met een EU rijbewijs, tenzij het rijbewijs eerder verloopt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er lopen hier heel wat vragen en situaties door elkaar heen, die niet allemaal met elkaar te maken hebben. Bv uit die politiecontrole blijkt alleen dat je als Belg met een Belgisch rijbewijs in Nederland mag rijden. Er wordt dan niet gekeken waar je woont of hoe lang je al in Nederland woont. Eigenlijk niet anders dan als je op vakantie in Italië op je rijbewijs wordt gecontroleerd, dan gaan ze ook niet beginnen over hoe lang je al in Italië woont.

Net zo bij het kopen van een auto op Nederlands kenteken of de vraag wanneer je in Nederland houderschapsbelasting moet betalen. Ook dat zijn zaken die los staan van de vraag hoe lang je met een Belgisch rijbewijs in Nederland mag blijven rijden.

Vandaar dat je bij al die gelegenheden ook niet wordt gewezen op regels over hoe lang je met je Belgische rijbewijs mag rondrijden. Dat is iets wat je zelf even zou kunnen opzoeken of navragen bij de gemeente.

Gesloten