LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gebruikersheffing leegstaande woning gemeente amersfoort

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
keukentwijfelaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2009 15:39

gebruikersheffing leegstaande woning gemeente amersfoort

Ongelezen bericht door keukentwijfelaar »

De gemeente Amersfoort heeft mij onlangs een aanslag opgelegd voor het jaar 2009 voor een leegstaand appartement. Dit appartement werd tot in 2008 bewoond door mijn vader en staat sinds zijn overlijden in 2008 leeg en te koop.
Vorig jaar ontving ik een aanslag voor OZB en rioolrecht namelijk het eigenarengedeelte. Deze kosten heb ik keurig voldaan.
Nu krijg ik echter een aanslag voor het gebruikersgedeelte voor de rioolrechten en afvalstoffenheffing voor een meerpersoonshuishouden!
Op een informatieaanvraag van de gemeente over het gebruik van het pand heb ik aangegeven dat deze onbewoond is en slechts incidenteel door een van de erfgenamen wel eens als overnachtingsadres wordt gebruikt.
Bij telefonisch navraag kreeg ik te horen dat de aanslag hierop is gebaseerd en dat ook bij incidenteel gebruik deze heffingen worden opgelegd omdat er tenslotte gebruik gemaakt wordt van het riool en er afvalstoffen geproduceerd kunnen worden. De enige mogelijkheid is een bezwaarschrift in te dienen.
Graag ontvang ik reacties van mensen die een bezwaarschrift om vergelijkbare redenen al dan niet succesvol hebben ingediend en voor welke argumenten de gemeente vatbaar zou kunnen zijn.
Elke reactie is welkom!

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: gebruikersheffing leegstaande woning gemeente amersfoort

Ongelezen bericht door koos&roos »

Gewoon bezwaar maken tegen de aanslag, aangeven dat het een tijdelijke leegstand betreft vanwege verkoop van het huis.

Kunnen ze helemaal nakijken, dus moet zo geregeld zijn :)

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: gebruikersheffing leegstaande woning gemeente amersfoort

Ongelezen bericht door koos&roos »

Oh ik lees net dat het incidenteel ook gebruikt word voor een overnachting.... nee in dat geval heeft de gemeente (helaas) gelijk, en mag u aangeslagen worden omdat er kans bestaat op afval...... Ook al geef je aan niks te gebruiken of nuttigen zijn ze verplicht deze kosten door te berekenen.

Bezwaar aantekenen kunt u altijd proberen, wellicht kunt u het aanslagbedrag naar een 1persoons huishouden om laten zetten.

Succes!

Gesloten