hallo,
ik ben jopie ben 61 en woon in oostburg,
samen met m,n zoon 40 wil ik een huis kopen,en we zijn al een heel eind op weg,de abn amro wil wel hypotheken,
maar nu de tegen valler,ik heb een bijstanduitkering,en die blijft gewoon doorgaan omdat ik met een familielid ga samen wonen,
dat zegt mijn contact persoon,maar mijn bank wil dat graag op papier,
en daar wil zij niet aan mee werken,het staat in de gemeente wet regels,
dat ik m,n uitkering zal behouden zo als het nu is,ik snap dus niet waarom ze het niet op papier willen zetten.
maar als ik het niet krijg gaat de koop niet door,
hoe moet ik dat nu aan pakken,ik ben ten einde raad,
weet iemand hoe ik dat moet aan pakken
groetjes jopie
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] gemeente sluis
Re: gemeente sluis
Is je zoon niet instaat om dat huis alleen te kopen, zonder dat hij aangeeft dat jij er bij komt wonen?
Heb je dat papier ook niet nodig.
Kanje later gewoon bij hem intrekken.
Heb je dat papier ook niet nodig.
Kanje later gewoon bij hem intrekken.
mijn zoon heeft een wao uitkering,en daarom kopen wij samen,
ik heb deze site op gestuurt naar de bank en toch willen ze nog een handtekening van m,n contact persoon
groetjes jopie
Hoogte IOAW- en IOAZ-uitkering
Categoriën IOAW- en IOAZ-uitkering
Om de hoogte van uw IOAW- of IOAZ-uitkering te bepalen, maakt de gemeente gebruik van landelijk vastgestelde bedragen, de grondslagen. Die zijn afgeleid van het minimumloon. Na aftrek van belasting en premies komt het nettobedrag overeen met de bedragen van de bijstandsuitkering. Voor alleenstaanden en alleenstaande ouders is dat het bijstandsbedrag inclusief maximale toeslag.
Voor verschillende groepen gelden verschillende bedragen.
De verschillende doelgroepen zijn:
alleenstaanden
alleenstaanden met kind(eren)
gehuwden, (geregistreerde) partners en samenwonenden
jongeren tot 23 jaar
datum laatste wijziging: 16 februari 2005
IOAW- en IOAZ-uitkering voor alleenstaanden van 21, 22 en vanaf 23 jaar (klik voor meer)
De bruto IOAW- en IOAZ-uitkering (de grondslag) wordt zo vastgesteld dat de netto-uitkering gelijk is aan de bijstandsnorm inclusief toeslag.
De bruto uitkeringen bedragen per 1 mei 2005 (en zijn per 1 juli 2005 ongewijzigd):
Voor alleenstaanden vanaf 23 jaar € 971,93 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 77,75 per maand.
Voor alleenstaanden van 22 jaar is € 745,81 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 59,67 per maand.
Voor alleenstaanden van 21 jaar is € 629,48 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 50,36 per maand.
IOAW- en IOAZ-uitkering voor alleenstaanden met kind (klik voor meer)
De bruto IOAW- en IOAZ-uitkering (de grondslag) wordt zo vastgesteld dat de netto-uitkering gelijk is aan de bijstandsnorm inclusief toeslag.
De bruto-uitkering voor alleenstaanden vanaf 21 jaar met kind(eren) is € 1.143,49 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 91,48 per maand en wordt in juni uitgekeerd (bedragen per 1 mei 2005 en per 1 juli 2005 ongewijzigd).
IOAW- en IOAZ-uitkering voor gehuwden en samenwonenden (klik voor meer)
De bruto IOAW- en IOAZ-uitkering (de grondslag) wordt zo vastgesteld dat de netto-uitkering gelijk is aan de bijstandsnorm.
De bruto-uitkering voor gehuwden, partners en samenwonenden is € 1.252,64 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 100,22 per maand en wordt in juni uitgekeerd (bedragen per 1 mei 2005 en per 1 juli 2005 ongewijzigd).
Wat is een gezamenlijke huishouding?
Wie niet gehuwd is, maar wel een gezamenlijke huishouding voert met iemand, krijgt een uitkering als een gehuwde.
Een gezamenlijke huishouding hebt u als u in de praktijk met iemand op hetzelfde adres woont en de kosten of de zorg voor die huishouding deelt. U kunt een gezamenlijke huishouding voeren met uw vriend of vriendin, uw zus, neef of grootouder.
U voert in ieder geval een gezamenlijke huishouding als u:
gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt;
in één woning woont met uw ex-echtgenoot of ex-partner;
een samenlevingscontract hebt afgesloten;
in één woning woont en samen een kind hebt (of als de ene partner het kind van de ander heeft erkend);
ergens anders als partners staat geregistreerd, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of als meeverzekerde voor een ziekenfondsverzekering.
Met uw ouders of uw kind (familie in de eerste graad) de woning delen, wordt niet als samenwonen beschouwd.
Voor de WWB (Bijstand), de IOAW en IOAZ geldt nog een uitzondering: Ook samenwonende broers en zussen (familie in de tweede graad), waarvan de een zorg nodig heeft en afhankelijk is van de zorg van de ander, worden niet als samenwonend beschouwd. Die zorgbehoefte moet door middel van een officiële indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg Noord Limburg (CIZ) of een advies van de GGD in de gemeente zijn bepaald.
Een LAT-relatie is geen gezamenlijke huishouding. Maar let op! Als u beiden een woning hebt, maar meestal samen bent, kunt u toch een gezamenlijke huishouding voeren. Waar precies de grens ligt, is moeilijk te zeggen. De gemeente heeft hiervoor wel richtlijnen die in bepaalde situaties kunnen worden toegepast. Sommige gemeenten gaan ervan uit dat u een gezamenlijke huishouding voert als u minder dan 4 dagen per week gescheiden woont.
datum laatste wijziging: 28 juni 2005
Lager inkomen, lagere IOAW-uitkering
De IOAW- uitkering vult de inkomsten van u en uw partner aan tot het voor u geldende normbedrag. Had u, voordat u de uitkering aanvroeg, een (gezamenlijk) inkomen dat lager was dan dit normbedrag, dan worden uw inkomsten alleen tot dit lagere bedrag aangevuld. Als dit niet genoeg is om van te leven, kunt u eventueel een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen. Daarvoor geldt dat u niet te veel vermogen mag hebben.
naar boven
domeinkeuze
gerelateerde links
Zie ook
Sociale zekerheid
Langdurigheidstoeslag
ik heb deze site op gestuurt naar de bank en toch willen ze nog een handtekening van m,n contact persoon
groetjes jopie
Hoogte IOAW- en IOAZ-uitkering
Categoriën IOAW- en IOAZ-uitkering
Om de hoogte van uw IOAW- of IOAZ-uitkering te bepalen, maakt de gemeente gebruik van landelijk vastgestelde bedragen, de grondslagen. Die zijn afgeleid van het minimumloon. Na aftrek van belasting en premies komt het nettobedrag overeen met de bedragen van de bijstandsuitkering. Voor alleenstaanden en alleenstaande ouders is dat het bijstandsbedrag inclusief maximale toeslag.
Voor verschillende groepen gelden verschillende bedragen.
De verschillende doelgroepen zijn:
alleenstaanden
alleenstaanden met kind(eren)
gehuwden, (geregistreerde) partners en samenwonenden
jongeren tot 23 jaar
IOAW- en IOAZ-uitkering voor alleenstaanden van 21, 22 en vanaf 23 jaar (klik voor meer)
De bruto uitkeringen bedragen per 1 mei 2005 (en zijn per 1 juli 2005 ongewijzigd):
Voor alleenstaanden vanaf 23 jaar € 971,93 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 77,75 per maand.
Voor alleenstaanden van 22 jaar is € 745,81 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 59,67 per maand.
Voor alleenstaanden van 21 jaar is € 629,48 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 50,36 per maand.
IOAW- en IOAZ-uitkering voor alleenstaanden met kind (klik voor meer)
De bruto-uitkering voor alleenstaanden vanaf 21 jaar met kind(eren) is € 1.143,49 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 91,48 per maand en wordt in juni uitgekeerd (bedragen per 1 mei 2005 en per 1 juli 2005 ongewijzigd).
IOAW- en IOAZ-uitkering voor gehuwden en samenwonenden (klik voor meer)
De bruto IOAW- en IOAZ-uitkering (de grondslag) wordt zo vastgesteld dat de netto-uitkering gelijk is aan de bijstandsnorm.
De bruto-uitkering voor gehuwden, partners en samenwonenden is € 1.252,64 per maand.
De vakantietoeslag bedraagt € 100,22 per maand en wordt in juni uitgekeerd (bedragen per 1 mei 2005 en per 1 juli 2005 ongewijzigd).
Wat is een gezamenlijke huishouding?
Wie niet gehuwd is, maar wel een gezamenlijke huishouding voert met iemand, krijgt een uitkering als een gehuwde.
Een gezamenlijke huishouding hebt u als u in de praktijk met iemand op hetzelfde adres woont en de kosten of de zorg voor die huishouding deelt. U kunt een gezamenlijke huishouding voeren met uw vriend of vriendin, uw zus, neef of grootouder.
U voert in ieder geval een gezamenlijke huishouding als u:
gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt;
in één woning woont met uw ex-echtgenoot of ex-partner;
een samenlevingscontract hebt afgesloten;
in één woning woont en samen een kind hebt (of als de ene partner het kind van de ander heeft erkend);
ergens anders als partners staat geregistreerd, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of als meeverzekerde voor een ziekenfondsverzekering.
Met uw ouders of uw kind (familie in de eerste graad) de woning delen, wordt niet als samenwonen beschouwd.
Voor de WWB (Bijstand), de IOAW en IOAZ geldt nog een uitzondering: Ook samenwonende broers en zussen (familie in de tweede graad), waarvan de een zorg nodig heeft en afhankelijk is van de zorg van de ander, worden niet als samenwonend beschouwd. Die zorgbehoefte moet door middel van een officiële indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg Noord Limburg (CIZ) of een advies van de GGD in de gemeente zijn bepaald.
Een LAT-relatie is geen gezamenlijke huishouding. Maar let op! Als u beiden een woning hebt, maar meestal samen bent, kunt u toch een gezamenlijke huishouding voeren. Waar precies de grens ligt, is moeilijk te zeggen. De gemeente heeft hiervoor wel richtlijnen die in bepaalde situaties kunnen worden toegepast. Sommige gemeenten gaan ervan uit dat u een gezamenlijke huishouding voert als u minder dan 4 dagen per week gescheiden woont.
datum laatste wijziging: 28 juni 2005
Lager inkomen, lagere IOAW-uitkering
De IOAW- uitkering vult de inkomsten van u en uw partner aan tot het voor u geldende normbedrag. Had u, voordat u de uitkering aanvroeg, een (gezamenlijk) inkomen dat lager was dan dit normbedrag, dan worden uw inkomsten alleen tot dit lagere bedrag aangevuld. Als dit niet genoeg is om van te leven, kunt u eventueel een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen. Daarvoor geldt dat u niet te veel vermogen mag hebben.
naar boven
domeinkeuze
gerelateerde links
Zie ook
Sociale zekerheid
Langdurigheidstoeslag
hallo;
bedankt voor je reactie,
en ik woon hier graag,
groetjes jopie