LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] gezinsuitkering
gezinsuitkering
de nieuwe wet 1 gezinsuitkering stel dat mensen met een awbz uitkering van meer dan 10 uur per week niet onder de nieuwe regelgeving vallen.
ik verzorg mijn bijna 100jarige moeder thuis en dat doe ik al 20 jaar [mantelzorg] mijn moeder heeft een aow en ik een bijstandsuitkering.
volgens de gemeente apeldoorn worden wij toch gekort ondanks de awbz indicatie. deze regeling telt alleen als je een kind verzorgt, niet als je een ouder verzorgt. op de site van de rijksoverheid staat als er een gezinslid is met awbz indicatie en verzorgingssituatie de korting niet telt. de enige oplossing zal toch niet zijn dat mijn moeder nu naar een verpleeghuis moet.
graag hulp hiermee
ik verzorg mijn bijna 100jarige moeder thuis en dat doe ik al 20 jaar [mantelzorg] mijn moeder heeft een aow en ik een bijstandsuitkering.
volgens de gemeente apeldoorn worden wij toch gekort ondanks de awbz indicatie. deze regeling telt alleen als je een kind verzorgt, niet als je een ouder verzorgt. op de site van de rijksoverheid staat als er een gezinslid is met awbz indicatie en verzorgingssituatie de korting niet telt. de enige oplossing zal toch niet zijn dat mijn moeder nu naar een verpleeghuis moet.
graag hulp hiermee
Re: gezinsuitkering
Klinkt heel l*llig maar als je moeder een AOW uitkering heeft en jij een bijstands uitkering hebt dan is het ook normaal dat ze dat dan ook aanpakken.
Dan zou iedereen zijn/haar moeder/vader in huis halen en zo toch meer inkomen maandelijks hebben.
Alle gezinnen worden aangepakt waarvan er inkomen uit arbeid is door 1 of meerdere gezinsleden.
Maar kun jij je moeder niet verder blijven verzorgen als je gekort gaat worden dan ?
Dan zou iedereen zijn/haar moeder/vader in huis halen en zo toch meer inkomen maandelijks hebben.
Alle gezinnen worden aangepakt waarvan er inkomen uit arbeid is door 1 of meerdere gezinsleden.
Maar kun jij je moeder niet verder blijven verzorgen als je gekort gaat worden dan ?
-
Waarom zou moeder naar een tehuis moeten?
Er blijft toch een AOW over en u raakt toch niet uw hele uitkering kwijt?
Overigens kan de gemeente dit wel beslissen, volgens de brochure op deze site geldt de regeling die u aanhaalt voor zorgbehoevende mensen die zelf een bijstansuitkering willen aanvragen en daarom niet als gezinslid willen worden aangemerkt.
Ik zie nergens dat moeder niet als gezinslid zou kunnen worden meegeteld als uzelf een bijstandsuitkering heeft.
Zoaqls ik het zie, raakt u dusinderdaad een gedeelte van uw bijstandsuitkering kwijt.
Maar het lijkt me erg bout om moeder daarom te laten opnemen!
Er blijft toch een AOW over en u raakt toch niet uw hele uitkering kwijt?
Overigens kan de gemeente dit wel beslissen, volgens de brochure op deze site geldt de regeling die u aanhaalt voor zorgbehoevende mensen die zelf een bijstansuitkering willen aanvragen en daarom niet als gezinslid willen worden aangemerkt.
Ik zie nergens dat moeder niet als gezinslid zou kunnen worden meegeteld als uzelf een bijstandsuitkering heeft.
Zoaqls ik het zie, raakt u dusinderdaad een gedeelte van uw bijstandsuitkering kwijt.
Maar het lijkt me erg bout om moeder daarom te laten opnemen!
op de site van de overheid staat dat een gezinslid dat zorgbehoevend is, niet
meetelt voor het inkomen. dus als je een kind verzorgt telt de uitkering niet mee maar andersom wel. kromme regeling,als je naar een verpleeghuis moet zijn de kosten toch vele malen hoger lijkt mij
meetelt voor het inkomen. dus als je een kind verzorgt telt de uitkering niet mee maar andersom wel. kromme regeling,als je naar een verpleeghuis moet zijn de kosten toch vele malen hoger lijkt mij
mygnon schreef:op de site van de overheid staat dat een gezinslid dat zorgbehoevend is, niet
Je stuurt daarom je moeder naar een verpleeghuis ?
Tuurlijk, geld telt. De rest is bijzaak...
Hebben jullie veel (extra) kosten die jullie tot nu toe zelf betaalden? Kun je daarvoor dan nu misschien bij de gemeente terecht? Bijzondere bijstand e.d.mygnon schreef:de nieuwe wet 1 gezinsuitkering stel dat mensen met een awbz uitkering van meer dan 10 uur per week niet onder de nieuwe regelgeving vallen.
graag hulp hiermee
andere mensen kiezen ervoor om hun ouder naar een verzorgingshuis te doen, maar als je zelf voor je ouder wilt zorgen wordt je in nederland afgestraft omdat ze volgens de wet niet zorgbehoevend is. als je een oudere verzorgt heb je veel extrta kosten, zo is de gasrekening per maand twintig euro hoger dan bij de buren. je spaart toch ook de kosten van verpleging uit voor de overheid.
Misschien heb ik het helemaal mis (dan bij voorbaat excuses), en misschien komt het door de manier waarop jij het verwoord....
Maar zo als ik het nu lees heb jij 20 jaar lang bij je uitkering de aow van
je moeder gehad, (daarvoor heb je haar natuurlijk ook verzorgd maar goed)en nu de gemeente daar een stokje voor gaat steken, mag ze naar het verpleegtehuis.
Buiten de (wellich zware) verzorging wat heb je nu voor kosten voor zo'n dame...
Maar zo als ik het nu lees heb jij 20 jaar lang bij je uitkering de aow van
je moeder gehad, (daarvoor heb je haar natuurlijk ook verzorgd maar goed)en nu de gemeente daar een stokje voor gaat steken, mag ze naar het verpleegtehuis.
Buiten de (wellich zware) verzorging wat heb je nu voor kosten voor zo'n dame...
Wat moeder met haar AOW heeft gedaan de afgelopen 20 jaar weet ik niet.
Over de lichamelijke en geestelijke gezondheid van moeder weet ik niets.
Over de kosten weet ik niets, geen idee of er kosten zijn als de dochter 's boodschappen moet doen of anderszins de deur uit moet. Ook geen idee wat er aan kosten is als dochter 's even op vakantie wil.
@ Chocomelk Klinkt heel l*llig maar als je moeder een AOW uitkering heeft en jij een bijstands uitkering hebt dan is het ook normaal dat ze dat dan ook aanpakken.
Ik geloof niet dat vanwege het financiële 'voordeel' dat er de afgelopen jaren was, veel kinderen hun ouders in huis hebben gehaald om te verzorgen. Vrij gangbaar is toch wel: bejaardenhuis/verpleeghuis.
Over de lichamelijke en geestelijke gezondheid van moeder weet ik niets.
Over de kosten weet ik niets, geen idee of er kosten zijn als de dochter 's boodschappen moet doen of anderszins de deur uit moet. Ook geen idee wat er aan kosten is als dochter 's even op vakantie wil.
@ Chocomelk Klinkt heel l*llig maar als je moeder een AOW uitkering heeft en jij een bijstands uitkering hebt dan is het ook normaal dat ze dat dan ook aanpakken.
Ik geloof niet dat vanwege het financiële 'voordeel' dat er de afgelopen jaren was, veel kinderen hun ouders in huis hebben gehaald om te verzorgen. Vrij gangbaar is toch wel: bejaardenhuis/verpleeghuis.
-
volgens de site geld-zaken:
Wie worden voor de bijstand niet als gezinslid aangemerkt?
In het kader van de bijstand worden bepaalde familieleden niet als gezinslid aangemerkt. Het inkomen van die personen wordt dan ook niet in mindering gebracht op de gezinsuitkering:
•gezinsleden die zorgbehoevend zijn;
dus als u een brief ontvangt van de gemeente dat men het anders doet dan hier aangegeven, moet u hiertegen bezwaar maken.
heeft u bij het schrijven van de bezwaarbrief hulp nodig?
dan kunt deze vragen bij bv. de sociaal raadslieden van uw gemeente.
In het kader van de bijstand worden bepaalde familieleden niet als gezinslid aangemerkt. Het inkomen van die personen wordt dan ook niet in mindering gebracht op de gezinsuitkering:
dus als u een brief ontvangt van de gemeente dat men het anders doet dan hier aangegeven, moet u hiertegen bezwaar maken.
-
Nee, er staat dat dit een mogelijkheid is, voor als die huisgenoot een bijstandsuitkering wil aanvragen.mygnon schreef:op de site van de overheid staat dat een gezinslid dat zorgbehoevend is, niet
meetelt voor het inkomen.
Niet voor als u een bijstandsuitkering heeft en een hulpbehoevende ouder in huis heeft.
Daar zit een groot verschil tussen!
Juistem, u snapt het!mygnon schreef:dus als je een kind verzorgt telt de uitkering niet mee maar andersom wel.
Dus als iemand 10 uur zorg in de week nodig heeft, moet die naar een verpleeghuis?mygnon schreef:kromme regeling,als je naar een verpleeghuis moet zijn de kosten toch vele malen hoger lijkt mij
Daar zitten toch nog stappen tussen?
-
Even doorlezen op die site, deze regel geldt als de hulpbehoevende gezinsleden een bijstandsuitkering aanvragen, niet als de zorgverlenende uitkeringsgerechtigde een hulpbehoevend gezinslid heeft.doradora456 schreef:volgens de site geld-zaken:
Lijkt me erg vreemd als TS haar moeder naar een
verpleeghuis brengt om deze reden.
-
Tja, dan blijkt wel of het om moeder te doen is, of om haar AOW....Chocomelk schreef:Lijkt me erg vreemd als TS haar moeder naar een
@mygnon. Ik weet niet of jullie in een huurhuis wonen? Als het inkomen verandert, kom jij of je moeder (weet niet wie de hoofdbewoner is) misschien voor huursubsidie in aanmerking.
niet ik wil mijn moeder naar een verpleeghuis hebben, maar dat is het advies van de gemeente apeldoorn
En dat wil je moeder ook niet?
Wordt dat nu opeens geadviseerd door de veranderde wetgeving? Of werd dat al eerder geadviseerd ivm de gezondheidstoestand van je moeder en/of de te zware belasting voor jou?
BTW, stel dat je moeder naar een verpleeghuis zou gaan, moet de gemeente Apeldoorn evenzogoed jou de volledige bijstanduitkering betalen, net zoals tot nu toe gebeur(t)(de).
Wat geld betreft, is de situatie zoals 'ie was, voor de samenleving het goedkoopst, maar elke instantie bekijkt het wel vanuit z'n eigen pot.
Als jullie beiden ook tevreden zijn met de situatie, zou het jammer zijn als het niet meer op te brengen is, vanwege de financiën.
Wordt dat nu opeens geadviseerd door de veranderde wetgeving? Of werd dat al eerder geadviseerd ivm de gezondheidstoestand van je moeder en/of de te zware belasting voor jou?
BTW, stel dat je moeder naar een verpleeghuis zou gaan, moet de gemeente Apeldoorn evenzogoed jou de volledige bijstanduitkering betalen, net zoals tot nu toe gebeur(t)(de).
Wat geld betreft, is de situatie zoals 'ie was, voor de samenleving het goedkoopst, maar elke instantie bekijkt het wel vanuit z'n eigen pot.
Als jullie beiden ook tevreden zijn met de situatie, zou het jammer zijn als het niet meer op te brengen is, vanwege de financiën.
Beste Mygnon,
Lees het volgende bericht: Welk inkomen is van invloed op de gezinsuitkering ?Voor de bepaling van de hoogte van de gezinsuitkering telt het inkomen van alle gezinsleden mee. Inkomen dat echter niet meetelt bij deze toets, is: inkomen uit de Wajong-uitkering van een volwassen kind of van een ouder; inkomen van gezinsleden met een AWBZ-indicatie van minimaal 10 uur per week, die thuis door de eigen ouder(s) of kind(eren) worden verzorgd;
Lees het volgende bericht: Welk inkomen is van invloed op de gezinsuitkering ?Voor de bepaling van de hoogte van de gezinsuitkering telt het inkomen van alle gezinsleden mee. Inkomen dat echter niet meetelt bij deze toets, is: inkomen uit de Wajong-uitkering van een volwassen kind of van een ouder; inkomen van gezinsleden met een AWBZ-indicatie van minimaal 10 uur per week, die thuis door de eigen ouder(s) of kind(eren) worden verzorgd;
-
Misschien is het handig om te vertellen waar u dit vandaan heeft?vuur15 schreef:Beste Mygnon,
Dit spreekt namelijk de informatie van de Rijksoverheid tegen en dan ben ik benieuwd wat de bron is...