Binnen enkle jaren worden ze "verboden". Ik ga er maar vanuit dat hiermee de verkoop wordt bedoeld.
Momenteel is er nog maar een alternatief, de spaarlamp. Zou veel langer meegaan en is momenteel nog tien tot twintig maal zo duur.
Verdien je terug in de energiekosten. Maar wat nu als zo'n lamp niet doet wat hij beloofd en te vroeg sterft? Zit daar dan garantie op?
Mooie antieke en fraaie designlampen kun je aan de straatkant zetten.
Een gloeilamp is een stukje glas met wat metalen, kan zo in de kliko. Een spaarlamp echter is niets anders dan een opgevouwen tl-buis, die giftige stoffen bevat zoals kwik. Chemisch afval dus.
Men is in staat dit soort lampen 100% te recyclen maar dan komt het inzamelingsprobleem. Statiegeld dus. Vaak zit er een stukje elektronica in dus weer een reden om een verwijderingsbijdrage te heffen. Wie dit mag gaan betalen laat zich raden.
Bijkomend probleem is, dat dit soort lampen zich moeilijk laat dimmen, althans is dit nu nog bijzonder kostbaar.
Ledverlichting is een goed alternatief voor beiden. Het is wel zo dat dit nog enige jaren zal duren voordat dit een bruikbaar alternatief zal zijn.
Gelukkig heeft onze nationale lichtjesfabriek zich volledig gestort op deze technologie, dus dat komt wel.
Ik vind het belangrijk dat een overheid niet zomaar dingen gaat rondblaten zonder erover nagedacht te hebben.
Als je ze moet geloven, is ook de zg hybride-auto de toekomst. Over die gigantische accupacks en de mogelijkheden tot recycling hiervan heb ik ze nog nooit gehoord. Je moet wel een echte milieufreak zijn om zo'n auto te kopen. Aan het eind van de levensduur van de accu sta je voor een enorme kostenpost; waardedaling.
![Sad :(](./../images/smilies/icon_sad.gif)