LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grote verschillen WMO beleid gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
harry14
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2011 00:04

grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door harry14 »

In de gemeente Geldrop komen wij ondanks dringende sociale medische indicatie met geen mogelijkheid in aanmerking voor tegemoedkomingen voor bijvoorbeeld kinderopvang.

500 meter verder oostelijk is de gemeente grens Eindhoven, zij voeren een totaal ander WMO beleid, niet alleen zouden we daar in aanmerking komen voor meerdaagse kinderopvang maar ook nog een voor behoorlijk wat andere hulp vanuit de WMO.

We hebben zelfs ons huis langere tijd te koop gehad, maar helaas niet voor het openstaande hypotheek bedrag kunnen verkopen en dus niet 500 meter verderop kunnen verhuizen, waar het WMO beleid zoveel anders is.

Ondanks herhaaldelijk contact met de gemeente wordt het afgedaan als beleid zoals het gevoerd wordt en daar valt niet aan te tornen, vervolgens is iedereen binnen de gemeente uit enig contact gestapt en is er geen communicatie meer mogelijk met beleidsmedewerkers.

Wij hebben er dan ook gruwelijk spijt van dat ons huis in de eens door ons zo geliefde gemeente Geldrop staat, ipv 500 meter oosterlijker in de gemeente Eindhoven.

Onderdoorgrondelijk waarom de verschillen in het WMO beleid per gemeente zo extreem kunnen verschillen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het zou de duidelijkheid ten goede komen als je ook aangeeft waarin dit verschil tussen Geldrop en Eindhoven bestaat .

Zo is het nogal een klaagzang zonder feitelijke inhoud.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

De feitelijke inhoud wordt al aangestipt in het bericht.
Ook doet de feitelijke inhoud er niet toe, TS heeft gelijk.
Omdat elke gemeente in Nederland zijn eigen beleid inzake de Wmo mag maken, kunnen dit soort situaties voor komen.
Ik raad TS aan om eens contact op te nemen met de Ango bij hem in de buurt.
Aangezien de dialoog met de gemeente niet meer loopt, kunnen zij misschien (gratis) advies en ondersteuning bieden.
Heel veel succes!

http://www.ango.nl/regio/Noord-Brabant/index.php

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
We hebben zelfs ons huis langere tijd te koop gehad, maar helaas niet voor het openstaande hypotheek bedrag kunnen verkopen en dus niet 500 meter verderop kunnen verhuizen, waar het WMO beleid zoveel anders is
Zou erg dom zijn om voor het WMO beleid te verhuizen! Per dag kan de gemeente besluiten wijzigingen aan te brengen in de WMO.
Inderdaad!
Zo is mijn gemeente bezig om een scootmobielpoule op te zeten.
In plaats van iedereen in een bejaardenhuis individueel een scootmobiel te verstrekken, staan er 4 bij de receptie en kun je ze reseveren.
Er zijn namelijk mensen die nog denken 'Ik heb er recht op, dus wil ik het hebben' en vervolgens gebruiken ze dat ding niet, omdat het eng is.
Of ze rijden een keer per week naar de markt.
Dan kan zo'n poule een uitkomst zijn, want dat scheelt heel veel geld.
Dat is eerder dit jaar bedacht en gaat als het goed is volgend jaar in.
Dus Vogels heeft een goed punt, over een maand kan Eindhoven zich bedenken dat er toch wel erg veel bezuinigd moet worden, en past de gemeente de Wmo verordening (in het nadeel van TS) aan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De feitelijke inhoud wordt al aangestipt in het bericht.
Nu dat heb ik dan zeker gemist. Ik heb geen idee waarom TS in Geldrop niet en in EHV wel in aanmerking komt voor hulp.

Nu is het alleen de stelling dat de gemeentes veschillende WMO beleid hanteren.
Nou en ...

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Leo The Emperor schreef:
De feitelijke inhoud wordt al aangestipt in het bericht.
Nu dat heb ik dan zeker gemist. Ik heb geen idee waarom TS in Geldrop niet en in EHV wel in aanmerking komt voor hulp.

Nu is het alleen de stelling dat de gemeentes veschillende WMO beleid hanteren.
Nou en ...
Als je daarmee het probleem niet snapt, kom je er met de beleidsnotitie al helemaal niet uit.
Je vat het probleem namelijk perfect samen.
TS krijgt een voorziening in gemeente a niet en in gemeente b wel.
Dat komt omdat ze verschillend beleid voeren.
Soms is het écht zo simpel als het lijkt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik begrijp wel dat de gemeenten een verschillend beleid voeren, en dat je dat an sich al als onwenselijk kunt opvoeren , maar als je wilt dat forumlezers dit bericht echt op waarde kunnen schatten kun je veel beter duidelijk maken waar de schoen wringt.

Bijvoorbeeld :

In Geldrop krijg je pas hulp als je maandinkomen onder 1000 Euro ligt en in EHV is dat 10.000 euro
of misschien ligt de pijn wel op een heel ander vlak.
In Geldrop moet je bijna dood zijn wil je hulp krijgen en in EHV kan dat al bij een griepje.
of mischien nog wel een ander vlak
In Geldrop is er een wachtlijst van 10 jaar terwijl je in EHV morgen geholpen kunt worden
of misschien nog wel anders.
In Geldrop moet je eerst je huis en andere eigendommen opeten en in EHV kun je altijd terecht ..

Enfin, nu blijft alleen de melding over dat de gemeenten hun eigen beleid voeren... nou en..

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

1. 'Nou en' is een beetje een dooddoener.
TS heeft niets aan 'nou en'.
Valt een beetje in de catagorie 'doe eens even normaal man!'.

2. Verwacht je nu echt dat TS allebei de Wmo verordeningen gaat opvragen en precies gaat uitpluizen waar hem de kneep zit?
Niet lullig bedoeld, maar voor een gemiddelde burger is er geen chocola te maken van zo'n verordening.

@TS:
Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, zou u die ook kunnen inzetten, al zijn zij vaak niet zo thuis in de Wmo.
Ik heb hetzelfde gedaan en heb alsnog zelf de verordening door zitten spitten.
Pas na mijn zaak (verloren) kwam ik iemand tegen die mij op de Ango wees.
Nu zelf eens een beroep op hun adviseur gedaan, naar volle tevredenheid.
Kundig, to the point en helemaal fijn, gratis!

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Verwacht je nu echt dat TS allebei de Wmo verordeningen gaat opvragen en precies gaat uitpluizen waar hem de kneep zit?
Niet lullig bedoeld, maar voor een gemiddelde burger is er geen chocola te maken van zo'n verordening.
TS zal toch wel een reden voor afwijzing hebben gekregen?

En een rechtsbijstnadverzekering is, niet lullig bedoeld, onzin.
Als de gemeente volgens de regels handelt , (en dat is wat TS beweert ), dan kan de rechtsbijstand niks voor je betekenen, maar moet je bij de politiek zijn

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Leo The Emperor schreef: TS zal toch wel een reden voor afwijzing hebben gekregen?

En een rechtsbijstnadverzekering is, niet lullig bedoeld, onzin.
Als de gemeente volgens de regels handelt , (en dat is wat TS beweert ), dan kan de rechtsbijstand niks voor je betekenen, maar moet je bij de politiek zijn
In die afwijzing staat vervolgens niet waarom de gemeente Eindhoven het wél toekent.

En de rechtsbijstandsadvocaat kan misschien wel helpen als je een bezwaarschrift in wilt dienen of als je naar de rechter wilt stappen.
Ik weet niet of dat iets is wat TS wil doen (want inderdaad, dit gaat hij niet winnen) maar als hij dat wil doen om een statement te maken....
Altijd leuk voor de plaatselijke krant.

harry14
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2011 00:04

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door harry14 »

Hoi,

een van de feiten waarop deze twee gemeentes een groot verschil maken is eigen vermogen.
Als je in Geldrop een koophuis hebt (maakt niet uit of dat met een tophypotheek is) en de gemeente schat de overwaarde boven de 16.000 euro, kan men NOOIT aanspraak maken op WMO.
De gemeente Eindhoven gaat uit van wat werkelijk aan hulp nodig is aan de hand van indicatistellers en verzorgt deze uit de WMO. Zo kan het zijn dat iemand met 100.000 euro op de bank en een gegronde indicatie toch hulp krijgt.

Dit is een voorbeeld van de praktijk

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Tja, daar kan ik -tot op zekere hoogte- wel in komen.
Als iemand € 100.000,- op de bank heeft, kan hij (bijv.) zelf een scootmobiel aanschaffen, dan hoeft dat niet op kosten van de samenleving.
Om nu echter te gaan kijken naar de waarde van het koophuis is onzin.
Want waarom zou je je huis moeten verkopen om (bijv.) huishoudelijke hulp te krijgen?
Het is dan schappelijker om met een eigen bijdrage te gaan werken.
Doet mijn gemeente ook.
Hoe hoger je inkomen, hoe hoger je eigen bijdrage.
Dat vind ik eerlijker.
Ook vermogen wordt meegenomen en is van invloed op je eigen bijdrage.
Het kan zijn, dat mensen met veel inkomen of veel vermogen een dusdanige eigen bijdrage betalen, dat zelf aanschaffen goedkoper of even duur is.
Mensen tot 110% van de bijstandsnorm wáren altijd vrijgesteld van het betalen van een eigen bijdrage, maar vanaf volgend jaar is dat voorbij.
Dat is een slechte zaak vind ik.

Ik snap dat gemeenten op veel vlakken een eigen beleid moeten kunnen maken, maar dat het dit soort rare situaties op kan leveren is natuurlijk erg vreemd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als je in Geldrop een koophuis hebt (maakt niet uit of dat met een tophypotheek is) en de gemeente schat de overwaarde boven de 16.000 euro, kan men NOOIT aanspraak maken op WMO.
Deze zin is in zichzelf tegenstrijdig.

Een tophypotheek wil zeggen dat het huis volledig ( of meer) is belast met een hypotheek. Er kan dan dus geen overwaarde van Euro 16.000 zijn. Het is of een Tophypotheek of er is overwaarde

Als er wel een overwaarde is, vind ik het normaal dat je een extra lening afsluit voor het benodigde bedrag alvorens aanspraak te maken op gemeenschapsgeld. Dit is dus een van de bepalingen waarvan ik vind dat gemeente Geldrop dat juist goed heeft georganiseerd, en niet het geld over de balk gooit. Eindhoven zou haar regels beter kunnen aanpassen.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door wevera »

Onze ervaringen met de uitvoering van de WMO geven aan dat er niet alleen verschillen bestaan tussen gemeenten maar ook in de tijd.
De uitvoering van de WMO is bezig met de "Kanteling".
"De Kanteling van de WMO is een officieel landelijk ingezet project dat is bedoeld om gemeenten zich meer te laten richten op de doorontwikkeling van de WMO in de richting van een echte participatiewet". Dit lees ik de begroting van voor 2012 van mijn woongemeente de stad Roermond. Het doel is meer zelfredzaamheid, zelfstandigheid en meer inzet van mantelzorg. Dit is op zich niet verkeerd maar uit de feiten, getallen, blijkt vervolgens dat het vooral gaat om bezuiniging, als doel op zichzelf.

Ons gezin heeft op 2 manieren te maken met de WMO. Mijn echtgenote lijdt aan PPS (post-poliosyndroom) en een zoon heeft een psychische handicap en waarvoor hij een een wajong uitkering geniet. Voor beiden is de zorgvraag voor de rest van het leven. De officiele diagnose voor de psychische handicap klinkt zwaar, die vermeld ik hier niet, maar de realiteit valt erg mee. Er is geen psychiatrische begeleiding en geen medicatie. Het is geen ernstig probleem maar vraagt wel veel aanpasing. De officiele diagnose wordt door ons dan ook betwist. Mijn moeder had ook zoiets en zij heeft als bejaarde vrouw, toen de draaglast van het leven voorbij was, nog heel gelukkig kunnen leven, zonder opnames, zonden psychische begeleiding en zonder medicatie.

Enkele jaren terug kregen wij het advies om een pgb. aan te vragen. het advies kwam van de patientenverenigingen voor spierziekten en vanuit Ypsilon, de vereniging voor famillieleden van mensen met een psychische storing. De aanvraag is ingediend en deze is afgewezen, omdat de problemen goed door ons zelf konden worden opgelost. Het is voor mij nog steeds een groot raadsel waarom mevr. van der Hoeven (CDA) en dhr. Cohen (PvdA) wel een pgb. hebben en waardoor er met die pgb's zo onzettende gesjoemeld is.

Vorig jaar augustus ontstond er een moelijke situatie door een dubbele beenbreuk van mijn echtgenote waardoor ze voor dagverpleging en revalidatie in een verpleeghuis terecht kwam. Door de combinatie met PPS duurde de revalidatie tamelijk lang. Onze zoon bleek met de situatie goed overweg te kunnen. Elke dag het verpleeghuis bezoeken en uitstapjes maken met de rolstoel was geen enkel probleem.
In januari 2011 was het herstel zover dat besloten werd dat mijn echtgenote op 15 februari 2011 weer naar huis kon.
Op 11 januari werd door de ergotherapeute van de verpleeginstelling de situatie bij ons thuis opgenomen. Haar advies was bij het WMO-loket-voorzieningen een rolstoel aan te vragen, een badlift en een aantal steunen in he toilet en bij de buitendeur, zodat mijn echtgenote zoveel mogelijk alles zelf kon doen. De aanvraag werd door ons enkele dagen later bij de gemeente ingediend. Wij waren in de logische veronderstelling dat alles op 15 februari klaar zou zijn.
Volgens mij is toen de uitvoering van de WMO door de gemeente Roermond ernstig tekort geschoten. Door allerlei vertragingstactieken werd het een en ander pas half mei gerealiseerd, behalve de rolstoel, die was gelukig wel op tijd.
Doordat wij het 3 maanden zonder gedaan hadden vonden wijzelf dat het allemaal niet meer nodig was, behalve dan 1 steun in het toilet. Goed bezuinigd dus.
Inmiddels is gebleken dat de vetragingstactieken van de WMO-uitvoering door de gemeente Roermond systematisch plaats vind. Er zijn meerdere gedupeerden. Er zijn veel overlijdingsgevallen in de eerste periode na de thuisplaatsing vanuit de revalidatieafdeling. Waardoor?, we weten het niet.

Door deze ervaring wensten wij meer inspraak te hebben in de manier waarop de WMO in Roermond wordt uitgevoerd. Een kennis uit de gemeente Roerdalen, de voorzitter van de regionale afdeling van Ypsilon, zei dat gemakkelijk kon. Elke gemeente heeft een WMO-clientenplatform die vrij toegankelijk is en waaraan, tijdens de vergaderingen meningen en klachten naar voren zouden kunnen worden gebracht. Wij zouden dan ook deelnemer kunnen worden aan dat platform.
In Roermond bleek dat geheel anders te zijn. Volgens de voorzitter konden wij niet zomaar naar een vergadering van dat platform. Dat zou eerst schriftelijk moeten worden aangevraagd en waarover dan de huidige vertegenwoordigers in het platform zouden moeten beslissen. Door een interventie van een gemeenteambtenaar konden wij op 19 mei toch aan de vergadering deelnemen, als toehoorder.
Tijdens deze vergadering werd er door een persoon van het provinciaal bestuur een uiteenzetting gegeven over de "Kanteling" van de WMO met de nadruk op zelfredzaamheid en zelfstandigheid en mantelzorg, zodat de landelijke bezuinigingen op de AWBZ, de Wajong-uitkeringen, de sociale werkplaatsen, de huishoudinkomenstoets, enz. konden worden doorgevoerd
Er werd ons duidelijk gemaakt dat het WMO-clientenplatform eigenlijkeen WMO-raad is die de gemeente moet adviseren. Leden/deelnemers moesten juist afstand hebben tot clienten/zorgvragers en zouden moeten beschikken over een zgn. helicoptervieuw.Personen die zelf problemen hebben en client zijn, zijn dan ongeschikt, die zijn dan te zeer betrokken en hebben geen helikoptervieuw.
Die zouden hun belangen moeten verdedigen via een politieke partij of een patientenvereniging (waarvoor de subsidies zijn geschrapt)

Inmiddels zijn we eind oktober en heb ik de begroting voor 2012 van de gemeente Roermond doorgenomen. Bij de hoofdstukken en paragrafen "Roermond ; sociale stad" staat het precies zoals op de vergadering van het WMO-clientenplatform van 19 mei j.l. werd aangeduid.

Ik ben erg benieuwd of het er in andere gemeenten in Ned. ook zo aan toe gaat.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

^^ Beste Arie,
Ik wil toch wat opmerkingen plaatsen bij je verhaal.

Over je zoon: PGB aangevraagd, maar afgewezen.
Je meldt dat het raar is, want Cohen (ik meen overigens zijn vrouw) heeft wél een PGB.
Lijkt mij een rare vergelijking, want mevrouw Cohen heeft, als ik het goed heb, MS.
Dat lijkt mij iets heel anders dan wat je zoon mankeert, want je hebt het over een psychische beperking.
Dat is dus appels met peren vergelijken.
Later meldt je, dat je zoon geen behandeling of medicatie heeft.
Waar zou dan het PGB voor moeten zijn?
Als zijn problemen dusdanig klein zijn dat er geen eens medicatie of therapie bij aan te pas komt, en jij zelf zelfs twijfelt aan de diagnose, waarom moet de gemeente dan geld overmaken?
Eerst goed helder krijgen wat hij heeft, dán pas zaken aanvragen!

Als je op 11 januari een aanvraag doet bij de Wmo, kun je niet verwachten dat alles op 15 februari rond is, dat is gewoon niet redelijk.
Als er bijvoorbeeld een medische expertise of advies van een ergotherapeute nodig is, is je aanvraag niet binnen 4 weken rond.

Als dan later uit jullie eigen ervaring blijkt, dat een deel van de voorzieningen niet eens nodig waren, dan is het toch logisch dat de gemeente goed naar aanvragen kijkt?
Je geeft zelf aan dat de spullen niet nodig waren, achteraf gezien.
Heb je je wel eens verdiept in wat het de gemeente kost als jij een badlift in huis hebt?
Stel je dan even voor dat dat ding nutteloos in een hoek staat, en dan is het opeens een dure lift geworden.

Een Wmo-raad kan per gemeente verschillen.
Mijn gemeente werkt wél met cliënten en organisaties uit het 'werkveld' als leden, andere raden kiezen daar duidelijk niet voor.
Erg jammer, want je mist een duidelijk inzicht als je wel met 'ervaringsdeskundigen' werkt.
Je loopt inderdaad wel eerder kans dat mensen óf persoonlijke (meestal negatieve) ervaringen niet buiten de deur kunnen laten, óf dat zij hun persoonlijke problemen aan de Wmo raad gaan voorleggen, als ware het een structureel probleem.
Ook is het inderdaad de taak van een Wmo raad om beleidsstukken etc. van de gemeente te lezen, en om zowel gevraagd als ongevraagd advies te geven.
Voor persoonlijke verhalen moet je niet bij je Wmo raad zijn, daar zijn zij niet voor.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo VioletPrue
Volgens de officiele diagnose, die ik hier niet noem vanwege een te stigmatiserende werking, heeft mijn zoon wel wat meer als een psychische beperking.
Wij en mijn zoon hebben natuurlijk wel met psychiaters gesproken. De problemen ontstonden vrij ploteseling tijdens een universitaire studie vlak voor het bachelors examen.
Ik ken veel mensen die op basis van dezelfde diagnose wel een pgb hebben.
Onze zoon wil geen medicatie of behandeling maar volgens de psychs is dit wel noodzakelijk/gewenst. Onze zoon is geen gevaar voor zichzelf of anderen maar is juist erg rustig. Hij gebruikt geen drugs of alcohol en ziet er gezond en verzorgd uit.
De eerste psych gaf ons het advies een ernstige conflictsituatie te creeren/forceren zodat er een ibs geregeld zou kunnen worden en er een tijdelijke gedwongen opname en medicatie zou kunnen plaats vinden.Dat advies hebben we gelukkig naast ons neer gelegd. Vervolgens heeft "bemoeizorg"zich er ook nog wat mee bemoeid, zonder resultaat.
Op dit moment gaat het met onze zoon relatief goed, hij doet twee maal per week vrijwilligerswerk dat enigszins op zijn niveau ligt en dat bevalt hem goed.
Mijn probleem met de WMO-Roermond is dat men daar niets snapt van psychische problematiek. Een pgb zou in onze situatie nl heel goed uitkomen. Maar dan heb je de handtekening van een psych nodig. De malversaties met de pgb's komen nou juist van valse handtekeningen van een psych.

Dat WMO-voorzieningen 3 maanden te laat geplaatst worden is natuurlijk te gek voor woorden. Bij ons is het nog goed gegaan maar elders niet.
Volgens de ergo-therapeut zouden wij ook huishoudelijke hulp moeten hebben. Dat hebben we ook niet gekregen omdat ik als mantelzorger dat wel kan.
Maar dat duurt zolang dat de combinatie van het een en ander mijn draagkracht niet overschrijdt.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het doel is meer zelfredzaamheid, zelfstandigheid en meer inzet van mantelzorg. Dit is op zich niet verkeerd maar uit de feiten, getallen, blijkt vervolgens dat het vooral gaat om bezuiniging, als doel op zichzelf.
Prima, het lijkt me dat dit kabinet met de juiste dingen bezig is.. :!:

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Leo The Emperor
Als steungerechtigde weet je blijkbaar van wanten. Maar ben je ook steun-trekkende als gevolg van een voorziening volgens de WMO. Indien ja dan kan de gemeente ook nog op je bezuinigen en dat is prettig.
Als je alleen maar steungerechtigde bent zonder steun te trekken helaas niet, dat is dan jammer.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

wevera schreef:Hallo Leo The Emperor
Als steungerechtigde weet je blijkbaar van wanten. Maar ben je ook steun-trekkende als gevolg van een voorziening volgens de WMO. Indien ja dan kan de gemeente ook nog op je bezuinigen en dat is prettig.
Als je alleen maar steungerechtigde bent zonder steun te trekken helaas niet, dat is dan jammer.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
De gemeente kan prima nog meer bezuinigen op de WMO en dat is inderdaad prettig. Dank je wel voor deze mentale steun

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

wevera schreef:Hallo VioletPrue
Volgens de officiele diagnose, die ik hier niet noem vanwege een te stigmatiserende werking, heeft mijn zoon wel wat meer als een psychische beperking.
Wij en mijn zoon hebben natuurlijk wel met psychiaters gesproken. De problemen ontstonden vrij ploteseling tijdens een universitaire studie vlak voor het bachelors examen.
Ik ken veel mensen die op basis van dezelfde diagnose wel een pgb hebben.
Onze zoon wil geen medicatie of behandeling maar volgens de psychs is dit wel noodzakelijk/gewenst. Onze zoon is geen gevaar voor zichzelf of anderen maar is juist erg rustig. Hij gebruikt geen drugs of alcohol en ziet er gezond en verzorgd uit.
De eerste psych gaf ons het advies een ernstige conflictsituatie te creeren/forceren zodat er een ibs geregeld zou kunnen worden en er een tijdelijke gedwongen opname en medicatie zou kunnen plaats vinden.Dat advies hebben we gelukkig naast ons neer gelegd. Vervolgens heeft "bemoeizorg"zich er ook nog wat mee bemoeid, zonder resultaat.
Op dit moment gaat het met onze zoon relatief goed, hij doet twee maal per week vrijwilligerswerk dat enigszins op zijn niveau ligt en dat bevalt hem goed.
Mijn probleem met de WMO-Roermond is dat men daar niets snapt van psychische problematiek. Een pgb zou in onze situatie nl heel goed uitkomen. Maar dan heb je de handtekening van een psych nodig. De malversaties met de pgb's komen nou juist van valse handtekeningen van een psych.
Voor een PGB is géén handtekening van een psychiater nodig!
Een PGB wordt toegekend door het CIZ of de gemeente, en beiden zullen een keuringsarts inschakelen voor de indicatiestelling.
Daar heeft een behandelend arts vaak geen enkele zeggenschap in, sterker nog, soms wordt door een keuringsarts juist de mening van een (behandelend) specialist/arts naast zich neer gelegd, omdat deze mensne 'te dicht bij de patiënt' zouden staan.
Behandeling bij een psych kan dus nooit een voorwaarde voor een PGB zijn.
wevera schreef:Dat WMO-voorzieningen 3 maanden te laat geplaatst worden is natuurlijk te gek voor woorden.
De minimale behandeltermijn van een Wmo-aanvraag is vaak 8 weken.
Soms wordt daarvan afgeweken.
Wordt de behandeltermijn langer, dan ontvangt u daarvan schriftelijk bericht.
Maar u kúnt niet verwachten dat uw aanvraag sneller (en misschien onzorgvuldiger) wordt behandeld, omdat u dat nodig vindt.
wevera schreef:Bij ons is het nog goed gegaan maar elders niet.
Volgens de ergo-therapeut zouden wij ook huishoudelijke hulp moeten hebben. Dat hebben we ook niet gekregen omdat ik als mantelzorger dat wel kan.
Maar dat duurt zolang dat de combinatie van het een en ander mijn draagkracht niet overschrijdt.

Met vriendelijke groet, Arie Wever
Het is inderdaad regel dat als er een partner of (volwassen) kind thuis woont, deze een (groot) deel van de huishoudelijke taken overneemt.
Want laten we eerlijk zijn, het zou onzin zijn om ergens een huishoudelijke hulp aan het werk te zetten omdat de vrouw fysiek niet kan schoonmaken, terwijl de man in die tijd zit te vissen (gechargeerd voorbeeld, ik weet het).
Dat is dan echt raar, want dan kan die man in plaats van vissen ook de stofzuiger pakken.
He moet inderdaad niet zo zijn dat u 9 uur per dag werkt en vervolgens thuis nog 4 uur kwijt bent aan de verzorging van het huishouden én uw vrouw én uw zoon.
Maar er wordt wel meer gekeken naar de mantelzorgers tegenwoordig.

Heel veel succes met alles!

@Leo: ik wens je TIJDELIJK een dusdanig beperking toe dat je voor elke scheet een beroep moet doen op de Wmo en de Awbz.
Kun je aan den (zieke) lijve ondervinden hoeveel er daadwerkelijk nog bezuinigd kan worden op de Wmo. :wink:

Gesloten