Beste Radarleden,
Ik heb de opleiding grafisch vormgeving afgerond en gedeeltelijk werkervaring in deze bedrijfstak. Ik heb voornamelijk werkervaring in de horeca opgedaan. Nu is het volgende voorgevallen bij het uwv;
Begin juni 2010 is mijn contract horeca niet verlengd. Ik heb nog voor deze datum een afspraak gemaakt bij het uwv om een uitkering aan te vragen. Mijn aanvraag was ingediend toen ik van een werkcoach te horen kreeg dat ik alleen maar op horeca mocht solliciteren. Ik wil echter de horeca uit en wil een baan vinden die past bij mijn opleiding. Ik heb toen door het advies van het uwv mijn aanvraag voor een uitkering stop laten zetten. Zes maanden later hoor ik van een vriendin dat zij al meerdere maanden uitkering krijgt en mag solliciteren op een baan waar zij een opleiding voor heeft gedaan. Na wat onderzoek op de site van het uwv vind ik ook dat je werk mag zoeken dat bij je opleiding past. Inmiddels sta ik vanaf half december 2010 weer ingeschreven bij het uwv. In de maanden daarvoor heb ik gesolliciteerd bij meerdere bedrijven in de grafische vormgeving. Ik heb echter nog geen cent uitkering gezien. Ik wil graag de uitkering met terugwerkende kracht ontvangen omdat ik verkeerd geadviseerd ben en wel aan alle plichten voor een ww-uitkering voldaan heb. Ik krijg nu steeds te horen dat mijn zaak onderzocht moet worden. Inmiddels zijn we zo'n acht maanden verder en is mijn maandelijkse inkomen nog steeds nul. Mijn spaargeld is inmiddels op. Wat kan ik het beste doen en heb ik nu recht op een ww met terugwerkende kracht? Alvast hartelijk dank voor uw reacties.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Help! Verkeerd geadviseerd inzake ww-uitkering
-
jimunexpected
Re: Help! Verkeerd geadviseerd inzake ww-uitkering
Ik zou nergens op hopen. Als je al kunt aantonen dat je verkeerd bent geadviseerd (wat je misschien niet kunt, dan is het gelijk einde verhaal), zal het UWV zeggen dat de coach weliswaar adviseert, maar dat het je eigen verantwoordelijkheid is om goed te onderzoeken hoe dit precies in elkaar zit.
Of je iets gedaan kan krijgen, hangt wel af van de omstandigheden van het geval. Als je aantoonbaar (schriftelijk of per mail dus) meermalen bij de coach hebt nagevraagd of er echt geen mogelijkheid was om op andere banen te solliciteren en als die dan telkens heeft geantwoord (schriftelijk of anderszins aantoonbaar) dat het absoluut niet is toegestaan om op andere banen te solliciteren, maak je misschien een kans.
Of je iets gedaan kan krijgen, hangt wel af van de omstandigheden van het geval. Als je aantoonbaar (schriftelijk of per mail dus) meermalen bij de coach hebt nagevraagd of er echt geen mogelijkheid was om op andere banen te solliciteren en als die dan telkens heeft geantwoord (schriftelijk of anderszins aantoonbaar) dat het absoluut niet is toegestaan om op andere banen te solliciteren, maak je misschien een kans.
Een uitkering wordt in principe niet met terugwerkende kracht gegeven. Als je vindt dat het UWV er de schuld van is, dan zul je dat waarschijnlijk voor de rechter hard moeten maken, wat een lastig en tijdrovend proces is. Daarvoor zul je eerst advies moeten inwinnen bij een advocaat.
Ik vind het zelf trouwens een vreemd verhaal en denk zelf eigenlijk (ik ben er natuurlijk niet bij geweest...) dat het eerder zo is geweest dat de coach je heeft gezegd dat je de eerste tijd alleen op horeca-banen hoefde te solliciteren. Je mag immers overal op solliciteren, of het nu in lijn met je opleiding en ervaring ligt of niet. Een coach zal je daarom nooit zeggen dat je ergens niet op mag solliciteren. Misschien dat jij het wel hebt geïnterpreteerd dat je alleen op horeca mocht solliciteren, maar dat is dus niet zo.
Ik vind het zelf trouwens een vreemd verhaal en denk zelf eigenlijk (ik ben er natuurlijk niet bij geweest...) dat het eerder zo is geweest dat de coach je heeft gezegd dat je de eerste tijd alleen op horeca-banen hoefde te solliciteren. Je mag immers overal op solliciteren, of het nu in lijn met je opleiding en ervaring ligt of niet. Een coach zal je daarom nooit zeggen dat je ergens niet op mag solliciteren. Misschien dat jij het wel hebt geïnterpreteerd dat je alleen op horeca mocht solliciteren, maar dat is dus niet zo.
Bron UWVPassend werk
Als u werkloos bent, probeert u natuurlijk eerst of u een baan kunt vinden op uw eigen niveau van opleiding, ervaring en loon. Is dat na een halfjaar nog niet gelukt, dan verwachten wij dat u ook solliciteert naar werk van een lager opleidingsniveau of werk dat minder betaalt. Ook een baan waarvoor u meer moet reizen kan dan passend zijn.
Ik denk dat je de adviseur verkeerd begrepen hebt die wil je zo snel als mogelijk weer een het werk hebben. Door de aanvraag te staken ga je uit het systeem en heb je geen recht op terugwerkende kracht betaling. Waarom heb je de aanvraag niet door laten gaan?Mijn aanvraag was ingediend toen ik van een werkcoach te horen kreeg dat ik alleen maar op horeca mocht solliciteren