| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe bedoel je asociaal duur.
Hoe bedoel je asociaal duur.
Hoi, ik ben werkzaam als vrachtwagenchauffeur en we worden de laatste tijd best op kosten gejaagd door Europa en Nederlandse regering. Ik moet mijn vakbekwaamheid gaan bijhouden door cursussen te volgen en mijn zogeheten Code95 te behouden. Nou kost dat elke 5jaar zo een kleine 1000euro. Op zich vind ik dat nog wel oke de bijscholing. Maar nou het volgende Ik moet ook elke 5jaar een nieuwe Digitale Tachograaf pas kopen oftewel Chauffeurspas (voor de leken onder ons, dit is een pas waar mijn rijtijden en pauzes etc. op worden bijgehouden in de tachograaf van de truck) Ik kwam er dus achter dat deze pas sinds vorig jaar ineens 120euro kost terwijl ik in 2009 nog 86euro betaald. En in de landen om ons heen veel goedkoper is. Duitsland 39euro, Belgie 65euro. Nou zat ik te lezen dat de chauffeurspas geleverd wordt door de Kiwa deze mogen zelf de prijs bepalen is een onafhankelijk bedrijf. Dit bedrijf heeft een 20jarig contract gesloten met Verkeer en Waterstaat. Melanie Schultz van Haegen haar man heeft hier belang van geloof ik 2,9miljoen euro omdat hij aandelen heeft in de KIWA. Leuk toch mijn chauffeurspas word 30procent duurder om hun centjes te kunnen betalen. Ik vind dat dit zaakje stinkt naar smerige afspraken in het belang van Melanie Schultz van Haegen en of haar man Haro Schultz.
Kijk maar eens opstaande link daar heb ik onderandere de informatie vandaan..
Zo dat moest ik even kwijt ,hoop dat er iemands ogen opengaan en hier wat mee kan op hogere hand.
groet Vince
http://www.truckblog.nl/te-dure-chauffe ... poilitiek/
Zo dat moest ik even kwijt ,hoop dat er iemands ogen opengaan en hier wat mee kan op hogere hand.
groet Vince
-
F.van Holten
Re: Hoe bedoel je asociaal duur.
U heeft wel gelijk, want het is u broodwinning, en schandalig, maar wat is het alternatief, als dat er al is.
is die chauffeurspas niet ook over de grens te kopen, net als de sigaretten, brandstofen en al die andere zaken die over de grens veel goedkoper zijn?
-
F.van Holten
Zal wel NL gebonden zijn.
Je kan de pas alleen in het land kopen waar je woonachtig bent. Een alternatief is er niet. KIWA heeft alleenrecht...
Ik zou in Brussel een klacht indienen. Ze doen het in hun broek voor Brussel. Ook een item op geenstijl.nl wil wel eens helpen. Het zaakje stinkt behoorlijk !
Ik heb het bovenstaande verhaal van mij ook naar de Europese Comissie in Brussel gestuurd eens even kijken wat voor reactie ik krijg..en ik heb geenstijl.nl getipt.
Een collega van me moet voor 15.000 euro per jaar aan kiwa certificering halen en bijhouden, dus die 200 euro (1000/5 jaar) is een scheet in een tornado wat mij betreft. Idem die prijs van 120 euro, 2009 is 5 jaar geleden, in die tijd zijn er veel meer dingen duurder geworden, dus je bent echt niet de enige die de gevolgen van de crisis merkt op dat vlak. Dat zijn kosten die horen bij je vrijwillig gekozen beroep.VinceP75 schreef:Hoi, ik ben werkzaam als vrachtwagenchauffeur en we worden de laatste tijd best op kosten gejaagd door Europa en Nederlandse regering. Ik moet mijn vakbekwaamheid gaan bijhouden door cursussen te volgen en mijn zogeheten Code95 te behouden. Nou kost dat elke 5jaar zo een kleine 1000euro. Op zich vind ik dat nog wel oke de bijscholing. Maar nou het volgende Ik moet ook elke 5jaar een nieuwe Digitale Tachograaf pas kopen oftewel Chauffeurspas (voor de leken onder ons, dit is een pas waar mijn rijtijden en pauzes etc. op worden bijgehouden in de tachograaf van de truck) Ik kwam er dus achter dat deze pas sinds vorig jaar ineens 120euro kost terwijl ik in 2009 nog 86euro betaald. En in de landen om ons heen veel goedkoper is. Duitsland 39euro, Belgie 65euro. Nou zat ik te lezen dat de chauffeurspas geleverd wordt door de Kiwa deze mogen zelf de prijs bepalen is een onafhankelijk bedrijf. Dit bedrijf heeft een 20jarig contract gesloten met Verkeer en Waterstaat. Melanie Schultz van Haegen haar man heeft hier belang van geloof ik 2,9miljoen euro omdat hij aandelen heeft in de KIWA. Leuk toch mijn chauffeurspas word 30procent duurder om hun centjes te kunnen betalen. Ik vind dat dit zaakje stinkt naar smerige afspraken in het belang van Melanie Schultz van Haegen en of haar man Haro Schultz.
groet Vince
Overigens werd de waarde van het aandelenpakket Kiwa van de man van Schultz van Haegen, al vastgesteld voordat zij minister was, en er enige invloed op had uit kunnen oefenen via tarieven die ze nu bepaald.
Jahoor, oe ik raak kennelijk hier een ondernemer. als je 15000euro aan certificering moet betalen maak je waarschijnlijk genoeg omzet om dat tekunnen betalen. en als bedrijf voldoe je aan die certificering om je werk goed en veilig te doen. andere bedrijven maken eerder gebruik van je diensten als je die certificering hebt. Dus uiteindelijk verdien je het terug als je het goed doet..
Ik ben 1 verdiener dus 120euro ff uitgeven is voor mij en hoop geld de betreffende maand. en even ter verduidelijking de Chauffeurspas waar het hier om gaat is niks verbeterd of verandert als in 2009. Dus lulpraatje van veel meer dingen duurder geworden zijn, is stom verschuilen of gebruik maken van de crisis...
EN SJOHA even over Fijne Melanie schultz verhaal doe je huiswerk beter.
Haro schultz werkt bij Vondel-Finance sinds 2007.... toeval dat Melanie stopt in 2007 bij IVW. en Sinds 2010 is zij minister van Infrastructuur en Milieu en wat Prijkt er nu mooi bovenaan de brieven van de KIWA..... juist Ministerie van infrastructuur en Milieu.. geen belang bij zeker.. neuuhhh haar man heeft alleen nog maar wat aandelen in KIWA... levert niet veel op hoor....hhahahhha... zo jammer
Ik ben 1 verdiener dus 120euro ff uitgeven is voor mij en hoop geld de betreffende maand. en even ter verduidelijking de Chauffeurspas waar het hier om gaat is niks verbeterd of verandert als in 2009. Dus lulpraatje van veel meer dingen duurder geworden zijn, is stom verschuilen of gebruik maken van de crisis...
Haro schultz werkt bij Vondel-Finance sinds 2007.... toeval dat Melanie stopt in 2007 bij IVW. en Sinds 2010 is zij minister van Infrastructuur en Milieu en wat Prijkt er nu mooi bovenaan de brieven van de KIWA..... juist Ministerie van infrastructuur en Milieu.. geen belang bij zeker.. neuuhhh haar man heeft alleen nog maar wat aandelen in KIWA... levert niet veel op hoor....hhahahhha... zo jammer
Ah, ik heb geen verstand van jouw werksituatie, maar jij wel van die van de mijne, en mijn collega die 15k per jaar bij Kiwa neerlegt? Laat me die leegte in je kennis dan even aanvullen. Die collega heeft meestal 4 klussen per jaar waar die certificering voor nodig is, en wat werk van 1 tot 2 weken is. Dat is dus max 40 werkdagen/jaar, uitgaande van 8 uur/dag, kost die certificering alleen al ~45 euro/uur. En dan doen wij het nog goed, sommige concurrenten doen soms een heel jaar geen enkele klus. Ter info, er zijn ~35 mensen in Nederland met die specifieke certificering, dus zoveel werk/omzet is daar niet te halen, en voor zo weinig werk zou ik niet gaan solliciteren bij een ander bedrijf, jij wel? En dan nu het markttarief wat voor zijn type werk max uit de markt is te halen, dat is ~55 euro/uur.VinceP75 schreef:Jahoor, oe ik raak kennelijk hier een ondernemer. als je 15000euro aan certificering moet betalen maak je waarschijnlijk genoeg omzet om dat tekunnen betalen. en als bedrijf voldoe je aan die certificering om je werk goed en veilig te doen. andere bedrijven maken eerder gebruik van je diensten als je die certificering hebt. Dus uiteindelijk verdien je het terug als je het goed doet..
Reken zelf maar even uit wat die paar honderd euro jou omgerekend kost per gewerkt uur, dan wordt je wel duidelijk hoe ik op die scheet in een tornado uitkwam.
De situatie van VinceP75 is toch heel anders dan die van Sjohie?
TS vindt het raar dat de certificering van het KIWA zo veel duurder is geworden. En dat de man van Melanie Schultz daar belang bij heeft is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
In 2011 is overigens reeds een onderzoek ingesteld door de KNV. Zij hebben de tariefsverhoging bij de NHA aangemeld (zie site van taxipro). Of daar iets is uitgekomen weet ik niet.
Wel vraag ik mij af hoe Sjohie aan 15.000 euro per jaar aan kosten voor de KIWA komt. De hoogste prijs per certificering is volgens mij iets boven de 2.000 euro; maar geldt dat niet voor een heel jaar dan?
Moet er per klus een nieuw certificaat aangevraagd worden? Vreemd. Het gaat toch om de persoon? Of is het in de haven bijvoorbeeld anders geregeld. Met 15.000 euro aan kosten per jaar, wat neerkomt op 45 euro per uur, dan neemt toch bijna niemand je aan voor de klus? Is dat serieus aan de orde dan ging ik zeker procederen om dit te veranderen. Dat kan toch gewoon niet? Ik ben benieuwd hoe dit nou precies zit.
TS vindt het raar dat de certificering van het KIWA zo veel duurder is geworden. En dat de man van Melanie Schultz daar belang bij heeft is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
In 2011 is overigens reeds een onderzoek ingesteld door de KNV. Zij hebben de tariefsverhoging bij de NHA aangemeld (zie site van taxipro). Of daar iets is uitgekomen weet ik niet.
Wel vraag ik mij af hoe Sjohie aan 15.000 euro per jaar aan kosten voor de KIWA komt. De hoogste prijs per certificering is volgens mij iets boven de 2.000 euro; maar geldt dat niet voor een heel jaar dan?
Moet er per klus een nieuw certificaat aangevraagd worden? Vreemd. Het gaat toch om de persoon? Of is het in de haven bijvoorbeeld anders geregeld. Met 15.000 euro aan kosten per jaar, wat neerkomt op 45 euro per uur, dan neemt toch bijna niemand je aan voor de klus? Is dat serieus aan de orde dan ging ik zeker procederen om dit te veranderen. Dat kan toch gewoon niet? Ik ben benieuwd hoe dit nou precies zit.
Laatst gewijzigd door Eljar op 07 apr 2014 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Malink beheer BV, het investeringsvehikel van Haro Schultz van Haegen en een paar (grotere) partners, kocht 25% van de aandelen Kiwa, echter pas nadat het was geprivatiseerd in 2006 voor een X bedrag. (de ABN-Amro heeft het gekocht van de waterbedrijven die er toen eigenaar van waren). Oa door expansie in het buitenland was hun 25% aandeel in de Kiwa groep in 2011 ~40 miljoen waard, en ontving hij als mede firmant in Malink Beheer BV de bekende 2,9 miljoen. Wat overeenkomt met 7,25% van die BV, en dus 7,25% van 25% van het aandeel Kiwa zelf. Dat is nou niet echt een controlerend belang, en de manier van doorverkopen etc, sluit een georchestreerd iets door man en vrouw Schultz van Haegen ook uit, die kunnen echt niet gedurende ~6 jaar een paar kabinetten, waarvan eentje demissionair ook, een grote bank, en een paar institutionele beleggers naar hun pijpen laten dansen om er rijk van te worden. Hier staat veel info.Eljar schreef:De situatie van VinceP75 is toch heel anders dan die van Sjohie?
Moet er per klus een nieuw certificaat aangevraagd worden? Vreemd. Het gaat toch om de persoon? Of is het in de haven bijvoorbeeld anders geregeld. Met 15.000 euro aan kosten per jaar, wat neerkomt op 55 euro per uur, dan neemt toch bijna niemand je aan voor de klus? Is dat serieus aan de orde dan ging ik zeker procederen om dit te veranderen. Dat kan toch gewoon niet? Ik ben benieuwd hoe dit nou precies zit.
Overigens verdient Kiwa helemaal niet zoveel geld als ik deze cijfers bekijk, met een marge <4% zitten ze niet echt vooraan in de klas.
Die hoge kosten van mijn collega komen volgens hem doordat het om een exotische combinatie van BRL's etc gaat, en dat kost bij elkaar zoveel geld per jaar.
Over het wel of niet achterhouden van informatie door de desbetreffende minister kun je nog lang debatteren. Feit wil wel dat haar man weliswaar zijn functie als adviseur heeft opgegeven, maar was wel nog steeds aandeelhouder. En dat het logo van het Ministerie van infrastructuur en milieu nu op KIWA briefpapier e.d. prijkt vind ik wel een beetje een teken dat er wel een binding is. Maar hoe die band is is niet aan mij om te oordelen.
En de KIWA mag dan niet zoveel geld verdienen, maar de aandeelhouders gaan er wel met een zak geld vandoor. Dat is toch echt betaald door de personen die een certificaat nodig hebben en een certificaat waarvan de prijs naar verhouding behoorlijk omhoog is gegaan. Voor een aandeelhouder niet veel geld, maar voor de hardwerkende chauffeur wel.
En die collega van Sjohie heeft het waarschijnlijk over KOMO keurmerken. Dit is wat anders dan de KIWA certificering. Maar dan nog snap ik die €15.000,- niet. De kosten voor KOMO zijn minder dan 0,01% van de prijs van een product/dienst. Dan moet de collega inderdaad wel een enorme omzet draaien om tot dit bedrag aan kosten te komen. In elk geval niet te vergelijken met de situatie van een chauffeur zoals TS.
En de KIWA mag dan niet zoveel geld verdienen, maar de aandeelhouders gaan er wel met een zak geld vandoor. Dat is toch echt betaald door de personen die een certificaat nodig hebben en een certificaat waarvan de prijs naar verhouding behoorlijk omhoog is gegaan. Voor een aandeelhouder niet veel geld, maar voor de hardwerkende chauffeur wel.
En die collega van Sjohie heeft het waarschijnlijk over KOMO keurmerken. Dit is wat anders dan de KIWA certificering. Maar dan nog snap ik die €15.000,- niet. De kosten voor KOMO zijn minder dan 0,01% van de prijs van een product/dienst. Dan moet de collega inderdaad wel een enorme omzet draaien om tot dit bedrag aan kosten te komen. In elk geval niet te vergelijken met de situatie van een chauffeur zoals TS.