LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houderschaps/wegenbelasting Kampeerwagen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
JeanneKort

Houderschaps/wegenbelasting Kampeerwagen

Ongelezen bericht door JeanneKort »

Hallo
Ik wilde eens een zaak aan de kaak stellen van een ongehoorde hoogte van belasten van de kampeerwagens.
tot 3500kg is het allemaal goed geregeld, een vrij normaal bedrag aan belasting. Maar betreft het een camper van meer dan 5000kg. In ons geval een busformaat, dan reizen de prijzen echt de pan uit.
Voor een camper van 3500kg betaal je € 1.106,- per jaar dit is al het kwarttarief.
Voor een camper van 12000kg betaal je € 4.200,- per jaar ook dit is het kwarttarief
Maar wat schets mijn verbazing, voor een autobus betaal je maar € 680,- per jaar
en vrachtwagens tot 15.ooo kg betalen € 520,- + een zware voertuigbelasting van € 325,- per jaar.
U begrijpt waarom ik hier erg boos over ben, want waarom vallen we, als we moeten betalen onder de personenautos, maar in de verkeersregeling onder de vrachtwagens.

Ik wil hier graag werk van maken, maar waar moeten mijn brieven heen ??
Kunt u mij helpen ??

Jeanne

GJvdZ

Re: Houderschaps/wegenbelasting Kampeerwagen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Stuur een brief of email naar het Tweede Kamerlid waar je op gestemd hebt.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als naar jouw mening de belasting onevenredig is kun je bezwaar maken en vervolgens in beroep bij de rechtbank etc. op grond van art. 1, eerste protocol EVRM oid.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

JeanneKort schreef:Hallo
Ik wilde eens een zaak aan de kaak stellen van een ongehoorde hoogte van belasten van de kampeerwagens.
tot 3500kg is het allemaal goed geregeld, een vrij normaal bedrag aan belasting. Maar betreft het een camper van meer dan 5000kg. In ons geval een busformaat, dan reizen de prijzen echt de pan uit.
Voor een camper van 3500kg betaal je € 1.106,- per jaar dit is al het kwarttarief.
Voor een camper van 12000kg betaal je € 4.200,- per jaar ook dit is het kwarttarief
Maar wat schets mijn verbazing, voor een autobus betaal je maar € 680,- per jaar
en vrachtwagens tot 15.ooo kg betalen € 520,- + een zware voertuigbelasting van € 325,- per jaar.
U begrijpt waarom ik hier erg boos over ben, want waarom vallen we, als we moeten betalen onder de personenautos, maar in de verkeersregeling onder de vrachtwagens.

Ik wil hier graag werk van maken, maar waar moeten mijn brieven heen ??
Kunt u mij helpen ??

Jeanne

Van welke website heb je deze prijzen en gewichten?
Zoveel ik weet, vallen campers boven een gewicht van 5000 kg onder de rubriek bussen,of heb ik het mis?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Je vergelijkt zakelijke voertuigen met recreatieve voertuigen, dus als je dan toch appels met peren vergelijkt, doe dan meteen de BPM en BTW bij aanschaf er even bij.

JeanneKort

Nee campers boven de 5000 kg vallen niet in de categorie bussen, maar op het kenteken staat personenauto met als inrichting kampeerwagen. Soms als bedrijfswagen met inrichting kampeerwagen.

Uiteraard moeten wij het volle pond aan belastingen en bpm betalen, waar je als vrachtwagen en touringcar allerlei belastingvoordelen hebt. Oke bedrijfsmatig komen daar wel weer belastingen kijken, maar dan verdien je ook met die wagen.
Maar dat staat los van de houderschaps belasting. Dit is dus een belasting die is afgeleid van de wegenbelasting en de meeste vrachtwagens en touringcars rijden enkele 100.000 km per jaar. Daar de meeste campers 5 tot 10.000 km per jaar rijden en dan meestal nog in het buitenland. dus is het onevenredig hoog wat we moeten betalen.

sjohie

JeanneKort schreef:Nee campers boven de 5000 kg vallen niet in de categorie bussen, maar op het kenteken staat personenauto met als inrichting kampeerwagen. Soms als bedrijfswagen met inrichting kampeerwagen.

Uiteraard moeten wij het volle pond aan belastingen en bpm betalen, waar je als vrachtwagen en touringcar allerlei belastingvoordelen hebt. Oke bedrijfsmatig komen daar wel weer belastingen kijken, maar dan verdien je ook met die wagen.
Maar dat staat los van de houderschaps belasting. Dit is dus een belasting die is afgeleid van de wegenbelasting en de meeste vrachtwagens en touringcars rijden enkele 100.000 km per jaar. Daar de meeste campers 5 tot 10.000 km per jaar rijden en dan meestal nog in het buitenland. dus is het onevenredig hoog wat we moeten betalen.
Een groot aantal vrachtwagens rijden ook veel kilometers in het buitenland, dus dat is wederom niet helemaal een zuivere vergelijking. :wink: Maar waarom dan de camper niet schorsen tijdens de maanden dat deze niet gebruikt wordt? En dan nog, een camper in de klasse >3500kg is een forse, denk aan een leuke Hymer B-klasse, dus dan hebben we het hier over een uitzonderlijke situatie.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

alles is een keuze, wil je het niet betalen kan je er ook voor kiezen de camper de deur uit te doen.
wegenbelasting is een vooraf bekend probleem.
Weet je dus wanneer je aan zo`n ding begint.
verder vind ik het eigenlijk een luxeprobleem. en daarmee dus eigenlijk geen probleem.

sjohie

vroem schreef:alles is een keuze, wil je het niet betalen kan je er ook voor kiezen de camper de deur uit te doen.
wegenbelasting is een vooraf bekend probleem.
Weet je dus wanneer je aan zo`n ding begint.
verder vind ik het eigenlijk een luxeprobleem. en daarmee dus eigenlijk geen probleem.
En campers van >3500kg zijn lellen van dingen, denk aan van die grote Hymers etc, die kosten 100k+ nieuw, en zelfs dan is 5 ton al wel uitzonderlijk. Mijn gok is dat het hier om zo'n zelf tot camper verbouwde streekbus gaat ofzo, en dan weet je toch waar je mee bezig bent lijkt me?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar waarom dan de camper niet schorsen tijdens de maanden dat deze niet gebruikt wordt?
Je kunt voor een camper een "60 dagen kaart" krijgen maar dit tarief is gelijk aan het 3-maanden tarief.
Aan de ene kant hebben de mensen hier gelijk dat je vantevoren weet waar je aan toe bent , van de andere kant zit de wet nu niet echt consequent in elkaar.
Mijn vader en ik hebben beiden een camper gehad (>3500) kilo (omgebouwde truck).
Die van mijn vader is gekeurd en op "grijs kenteken" gekomen, daarvoor betaalde hij het "goedkope vrachtwagentarief". Nadelen waren, er mocht officieel niemand achterin zitten tijdens het rijden, en hij moest een vrachtwagenrijbewijs hebben. Daar het verschil in tarief tussen vrachtwagen en personenauto groot is had hij de rijlessen + examen voor de vrachtwagen er in 1 seizoen uit.
Mijn camper stond op "geel kenteken", 60 dagen kaart , nadeel de hoge prijs MAAR , zowel mijn vrouw als ik mochten hem met een "B" (personenauto rijbewijs) rijden.
Dus dat het nu echt consequent in elkaar zit... nee.

vroem

boven 3500 kg mag nooit met een B rijbewijs gereden. is bij mijn weten ook nooit anders geweest.
Wel is er mbt grijs kenteken eea veranderd in de loop der jaren. Als particulier mocht dat een tijd, en betaalde je dus ook gewoon belasting conform regels grijs, dat is al heel lang niet meer.
Als je nu als particulier een grijs kentekenauto hebt betaal je gewoon belasting naar geel kenteken.
Regels zijn idd niet erg consequent, maar op het moment dat ze geldig zijn wel heel duidelijk. Laatste tijd is er veel veranderd mn mbt trekgewichten aanhangers e.d, en speciaal C rijbewijs voor campers boven 3500kg en zo. mede door Europa (waar dan weer per land uitzonderingen komen, dus tja..dan vraag ik mij af: weet een diender in zuid Italie bv dat allemaal?.)

en als je dan toch een oude bus of zo wilt ombouwen, neem er dan 1 die oud genoeg is om vrijstelling wegens leeftijd wagen te hebben...

bprosman

boven 3500 kg mag nooit met een B rijbewijs gereden. is bij mijn weten ook nooit anders geweest.
Jawel hoor , als ik goed zoek kan ik zelfs nog de brief vinden die ik uit "KLPD Driebergen" gekregen heb, is overigens wel een jaartje of 20 geleden.

vroem

ook jaartje of 20 geleden moest een vriend van mij gewoon een vrachtwagenrijbewijs halen voor zijn Chevrolet camper. Dus ik ben even benieuwd naar de inhoud van die brief.

bprosman

Ik zie dat ze nu inderdaad hiervoor het C1 rijbewijs hiervoor "uitgevonden" hebben.

JeanneKort

Bedankt voor alle reactie's
enja we wisten waar we aan begonnen, en het schorsen is ons ook bekend en het gaat er mij ook niet om wie nu wel of niet iets kan betalen. het gaat er mij om dat er niet met 1 maat wordt gemeten. Ik heb diversen malen met de belasting telefoon gebeld, neem nu 4 x, 1 x maal kreeg ik een meneer aan de telefoon en 3 x een vrouw, het enigste wat niet ze niet voor elkaar kregen was mij een prijs te noemen wat ik moest betalen.
Ik heb dus op 1 dag 4 gebeld en 4 verschillende bedragen te horen gekregen. Dan gaat het er mij ook om dat we met onze zwaargewichten gewoon 130km mogen rijden, niet dat we dat doen want het is levensgevaarlijk. Op de meeste kentekens staat nl gewoon Personenauto. Het is een fout in de wetgeving en belastingtechnisch, dat moet verandert worden.

JeanneKort

Beste snuffel, ik begrijp helemaal wat je schrijft.
Maar er zit echt een verkeerde kronkel in deze redenering. Het gaat er mij om dat ik bij de belastingdienst onder de personenwagens val, omdat dat meer opbrengt, maar bij de politie onder de vrachtwagens. Als ik mij aan de regels van de vrachtwagens moet houden. Ik mag dus maar 80 km per uur rijden, mag niet in dorpjes parkeren. zo kan ik er nog meer noemen, wat ik wil zeggen is dit.
"Als ik wettelijk gezien in de categorie vrachtwagen val, wil ik ook betalen in die categorie".
De staat heeft in 2008 deze verandering door gevoerd, bij het RDW vertelde ze ons niet te weten hoe ze ons moesten inschalen, maar ze worden gedwongen ons een kenteken voor personenauto te geven terwijl dit onverantwoord is.
Natuurlijk hebben we groot rijbewijs en betalen we nu netjes de belasting en schorsen als we thuis zijn. Onze camper wordt dan wel niet verhuurd, maar er zijn bedrijven genoeg die dat wel doen en die betalen ook zo veel.
voor een camper zoals wij hebben betaal je in de categorie personenwagen € 16.000,- oké we krijgen een doekje voor het bloeden, maar het kan echt niet ... een kamperverhuur bedrijf betaald hier de helft van per jaar..
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z23fd.pdf
met deze link krijgt u alle tarieven van de houderschaps belastingen alle categorieën

vroem

So sue them...
Als je zo zeker van je zaak bent. Wie a zegt moet ook b zeggen etc. Proefproces starten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

JeanneKort schreef: Het gaat er mij om dat ik bij de belastingdienst onder de personenwagens val, omdat dat meer opbrengt, maar bij de politie onder de vrachtwagens. Als ik mij aan de regels van de vrachtwagens moet houden. Ik mag dus maar 80 km per uur rijden, mag niet in dorpjes parkeren. zo kan ik er nog meer noemen, wat ik wil zeggen is dit.
Dat is appels en peren vergelijken. De houderschapsbelasting heeft niets te maken met verkeersveiligheid en verkeersoverlast. De politie heeft niets te zeggen over de inkomsten van de overheid en de belastingdienst heeft niets te zeggen over het verkeer. Simpel zat.

bprosman

een kamperverhuur bedrijf betaald hier de helft van per jaar..
Kun je geen camperverhuurbedrijf starten met jezelf als (enige) klant ?

JeanneKort

en dan € 8000,- houderschaps belasting betalen,, dacht het niet.

Ik ga hem dan nog liever op Belgische platen zetten, € 144,- per jaar.
Gelukkig is er hierin geen Europeesche eenheid

Gesloten