LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Power2All
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:46

Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Power2All »

Beste lezers,

Ik heb net 3 telefoontjes achter de rug, naar de Belastingdienst, Juridisch Loket en de tweede kamer.
De laatste had blijkbaar geen tijd omdat meneer in een vergadering zat (figures...).

In iedergeval, het volgende:

Ikzelf (en vele anderen die vergelijkbare situatie hebben) heb vorig jaar (2012) huursubsidie omdat mijn inkomen rond de 700 euro NETTO lag.
Volgens de belastingdienst doen zij alles op "jaar basis", en dit is krom en scheef als je hier dieper op ingaat.

Voorbeeld:

Je hebt geen baan, of een slechte inkomen baan en verdient bijvoorbeeld 1000 euro bruto per jaar.
In dit geval blijf je dus onder de maximale norm grens om huursubsidie en zorgsubsidie aan te vragen.

Nu veranderd de situatie dat u ergens in Augustus een nieuwe baan aangeboden krijgt waar uw inkomen fors toeneemt.
U zegt netjes uw huursubsidie en zorgsubsidie op, omdat u boven de norm komt.

Nu verdient u dus in dat jaar ook meer dan u maximaal mag, omdat momenteel dit per jaar berekent word.
En nu komt de aap uit de mouw: U mag gezellig alle huursubsidie van 2012 (en misschien ook zorg subsidie) gaan lopen terug betalen, omdat u in dat jaar erboven komt.

Dit is een scheve redenatie, waarom ?

U betaalt huur PER MAAND, dit word zelfs van u ge-eist.
Maar waarom dan dat u dan per JAAR bekeken word, gezien in een jaar tijd uw inkomen/uitgaven kunnen veranderen.
Tevens krijgt u ook inkomen per maand uitbetaalt minimaal (of per week, ligt eraan of u bij een uitzendbureau werkt natuurlijk).
Maar gezien huur betalingen in het grootste geval per maand gedaan moeten worden, is een jaar berekening opzich niet mis, maar dit zou gewoon per maand en op het moment dat u huursubsidie kreeg tot het einde wanneer het gestopt is, zou berekent moeten worden, gezien u daarna geen huursubsidie meer krijgt.

Dit klopt niet, is fout, en mensen worden hier gewoon op genaaid, gezien ondanks dat hun inkomen omhoog is gegaan, ze toch met een fors bedrag geconfronteerd worden.
Zo raak ik bijna de helft weer van mijn inkomen kwijt, wat ik bijvoorbeeld nodig had om mijn tanden te kunnen repareren en vele andere zaken wat prioriteit is.

Kortom, de wet van huursubsidie check is gewoon een NAAI WET, en mag van mijn part wel bekeken worden voor wijziging om te verbeteren.
Vind je het logisch dat tegenwoordig veel mensen het leven niet meer zien zitten omdat ze hun hele leven alleen maar bezig zijn met afbetalen van rekeningen.....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door sjohie »

Power2All schreef:Beste lezers,

Ik heb net 3 telefoontjes achter de rug, naar de Belastingdienst, Juridisch Loket en de tweede kamer.
De laatste had blijkbaar geen tijd omdat meneer in een vergadering zat (figures...).

In iedergeval, het volgende:

Ikzelf (en vele anderen die vergelijkbare situatie hebben) heb vorig jaar (2012) huursubsidie omdat mijn inkomen rond de 700 euro NETTO lag.
Volgens de belastingdienst doen zij alles op "jaar basis", en dit is krom en scheef als je hier dieper op ingaat.

Voorbeeld:

Je hebt geen baan, of een slechte inkomen baan en verdient bijvoorbeeld 1000 euro bruto per jaar.
In dit geval blijf je dus onder de maximale norm grens om huursubsidie en zorgsubsidie aan te vragen.

Nu veranderd de situatie dat u ergens in Augustus een nieuwe baan aangeboden krijgt waar uw inkomen fors toeneemt.
U zegt netjes uw huursubsidie en zorgsubsidie op, omdat u boven de norm komt.

Nu verdient u dus in dat jaar ook meer dan u maximaal mag, omdat momenteel dit per jaar berekent word.
En nu komt de aap uit de mouw: U mag gezellig alle huursubsidie van 2012 (en misschien ook zorg subsidie) gaan lopen terug betalen, omdat u in dat jaar erboven komt.

Dit is een scheve redenatie, waarom ?

U betaalt huur PER MAAND, dit word zelfs van u ge-eist.
Maar waarom dan dat u dan per JAAR bekeken word, gezien in een jaar tijd uw inkomen/uitgaven kunnen veranderen.
Tevens krijgt u ook inkomen per maand uitbetaalt minimaal (of per week, ligt eraan of u bij een uitzendbureau werkt natuurlijk).
Maar gezien huur betalingen in het grootste geval per maand gedaan moeten worden, is een jaar berekening opzich niet mis, maar dit zou gewoon per maand en op het moment dat u huursubsidie kreeg tot het einde wanneer het gestopt is, zou berekent moeten worden, gezien u daarna geen huursubsidie meer krijgt.

Dit klopt niet, is fout, en mensen worden hier gewoon op genaaid, gezien ondanks dat hun inkomen omhoog is gegaan, ze toch met een fors bedrag geconfronteerd worden.
Zo raak ik bijna de helft weer van mijn inkomen kwijt, wat ik bijvoorbeeld nodig had om mijn tanden te kunnen repareren en vele andere zaken wat prioriteit is.

Kortom, de wet van huursubsidie check is gewoon een NAAI WET, en mag van mijn part wel bekeken worden voor wijziging om te verbeteren.
Vind je het logisch dat tegenwoordig veel mensen het leven niet meer zien zitten omdat ze hun hele leven alleen maar bezig zijn met afbetalen van rekeningen.....
Een wet die je persoonlijk even niet goed uitkomt is natuurlijk niet automatisch een slechte wet voor alle overige Nederlanders.. :wink: Maar volgens mij is de maandelijks ontvangen huursubsidie een voorschot? Maar bij slechts 1000 euro inkomsten uit werk in een heel jaar, zal dit inkomen ergens aangevuld worden tot een inkomen op bijstandsniveau lijkt me? Van duizend euro/jaar kan niemand in Nederland leven. :?:

Power2All
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:46

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Power2All »

Erm, er word van je verwacht je huur op tijd te betalen, anders word je eruit geschopt.
Als je dus huursubsidie aanvraagt, kun je direct al verwachten, met mijn uitleg ervoor, dat je geheid genaaid zal worden aan het eind van het jaar.

Ikzelf heb 3 jaar met 1000 euro per maand inkomen moeten doorleven, dus ja, het kan wel degelijk.
Dan nog steeds is die wet ruk, gezien het Juridisch loket tig klachten binnenkrijgt over deze wetgeving, dus is het geen "persoonlijke" issue zoals jij redeneert.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is huurtoeslag, geen huursubsidie.

Power2All
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:46

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Power2All »

Bob Schurkjens schreef:Het is huurtoeslag, geen huursubsidie.
Your point being ?
Serieus, je krijgt huursubsidie om te helpen met het betalen van je "huur" als je weinig inkomen hebt.
Dus ik snap je antwoord niet gezien je niet iets onderbouwt...

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door doradora456 »

uw redenering is krom, niemand woont zelfstandig en heeft een baan waar hij € 1000 per jaar verdiend.

maar stel dat diegene €1000 bruto per maand verdiend of een WWB-uitkering ontvangt.
hij krijgt in augustus een (betere baan), € 2000 bruto per maand.
dan is zijn inkomen € 7000 bruto + €10000 totaal € 17.000 bruto per jaar
dan krijgt hij nog steeds huurtoeslag en zorgtoeslag, minder maar hij krijgt het nog wel.
blijft hij werken dan heeft hij in het nieuwe jaar geen recht op de huurtoeslag.
echter, als hij na 12 maanden werken zijn baan verliest en hij weer een uitkering ontvangt heeft hij, ondanks het hoge inkomen van de eerste 7 maanden, weer recht op huurtoeslag voor het hele kalenderjaar.

en zoals gezegd de toeslagen zijn voorschotten. wilt u zeker weten dat u niets hoeft terug te betalen, vraag dan voor april na het kalenderjaar de toeslagen aan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het teveel ontvangen bedrag hoeft toch niet in 1 keer terug betaald te worden?
Is het zo dat door de hoogte van de terugbetaling je inkomen weer binnen de norm valt of zit je dan nog steeds boven het maximum?

Power2All
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:46

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Power2All »

Jolijn schreef:Het teveel ontvangen bedrag hoeft toch niet in 1 keer terug betaald te worden?
Is het zo dat door de hoogte van de terugbetaling je inkomen weer binnen de norm valt of zit je dan nog steeds boven het maximum?

Serieus, mensen maken grapjes hier.

Ik geef u een voorbeeld van mijn situatie dan maar.

Ik verdiende voorheen 1000 euro per maand BRUTO.
Kreeg in Juli een nieuwe baan waar ik omhoog ging naar 2650 euro per maand.
Kortom, ik kom aan het eind van het jaar boven de maximum grens.
Nu moet ik ineens dus January tot en met juni terug betalen van de volledig huur subsidie.

Sommige mensen denken "ja, maar dat heb je zo terug betaalt", maar zoals ik in mijn voorgaande post al gemeld had, ik moet ook al 2008 en 2009 terugbetalen omdat ik hier ook al boven mijn maximum kwam, met een kleine verbetering, 2009 kwam ik niet boven mijn maximum uit, maar mijn verhuizing was niet goed verwerkt, maar ben daar nu ook al te laat mee met klagen, omdat ik maar 6 weken krijg om te klagen, en daarna is basta....
Kortom, dat extra bedrag in 2012 komt dus behoorlijk fout door mijn strot, en dan moet ik ook nog de kosten van mijn tanden betalen wat ook al een aantal tig duizend euro's gaat kosten, dan nog de vaste lasten zoals water, gas, electriciteit, tegenwoordig is Internet ook al iets wat je nodig moet hebben en noem maar op (afval kosten, etc..)....
Kortom, hoe bedoel je ?

Ik heb bij een bedrijfje 3 jaar gewerkt met 1000 euro bruto inkomen, met tenminste 3 dagen werk in de week.
De overige 2 dagen kreeg ik gewoonweg niet gevuld...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Jolijn »

Power2All schreef:
Jolijn schreef:Het teveel ontvangen bedrag hoeft toch niet in 1 keer terug betaald te worden?
Is het zo dat door de hoogte van de terugbetaling je inkomen weer binnen de norm valt of zit je dan nog steeds boven het maximum?

Serieus, mensen maken grapjes hier.

Ik geef u een voorbeeld van mijn situatie dan maar.

Ik verdiende voorheen 1000 euro per maand BRUTO.
Kreeg in Juli een nieuwe baan waar ik omhoog ging naar 2650 euro per maand.
Kortom, ik kom aan het eind van het jaar boven de maximum grens.
Nu moet ik ineens dus January tot en met juni terug betalen van de volledig huur subsidie.

Sommige mensen denken "ja, maar dat heb je zo terug betaalt", maar zoals ik in mijn voorgaande post al gemeld had, ik moet ook al 2008 en 2009 terugbetalen omdat ik hier ook al boven mijn maximum kwam.
Kortom, dat extra bedrag in 2012 komt dus behoorlijk fout door mijn strot, en dan moet ik ook nog de kosten van mijn tanden betalen wat ook al een aantal tig duizend euro's gaat kosten, dan nog de vaste lasten zoals water, gas, electriciteit, tegenwoordig is Internet ook al iets wat je nodig moet hebben en noem maar op (afval kosten, etc..)....
Kortom, hoe bedoel je ?

Ik heb bij een bedrijfje 3 jaar gewerkt met 1000 euro bruto inkomen, met tenminste 3 dagen werk in de week.
De overige 2 dagen kreeg ik gewoonweg niet gevuld...

Hoe ik het bedoel?

Als je al je inkomen van het hele jaar bij elkaar optelt, kom je dan boven de maximum grens voor huurtoeslag uit?

Power2All
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:46

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Power2All »

Jolijn schreef:
Power2All schreef:
Jolijn schreef:Het teveel ontvangen bedrag hoeft toch niet in 1 keer terug betaald te worden?
Is het zo dat door de hoogte van de terugbetaling je inkomen weer binnen de norm valt of zit je dan nog steeds boven het maximum?

Serieus, mensen maken grapjes hier.

Ik geef u een voorbeeld van mijn situatie dan maar.

Ik verdiende voorheen 1000 euro per maand BRUTO.
Kreeg in Juli een nieuwe baan waar ik omhoog ging naar 2650 euro per maand.
Kortom, ik kom aan het eind van het jaar boven de maximum grens.
Nu moet ik ineens dus January tot en met juni terug betalen van de volledig huur subsidie.

Sommige mensen denken "ja, maar dat heb je zo terug betaalt", maar zoals ik in mijn voorgaande post al gemeld had, ik moet ook al 2008 en 2009 terugbetalen omdat ik hier ook al boven mijn maximum kwam.
Kortom, dat extra bedrag in 2012 komt dus behoorlijk fout door mijn strot, en dan moet ik ook nog de kosten van mijn tanden betalen wat ook al een aantal tig duizend euro's gaat kosten, dan nog de vaste lasten zoals water, gas, electriciteit, tegenwoordig is Internet ook al iets wat je nodig moet hebben en noem maar op (afval kosten, etc..)....
Kortom, hoe bedoel je ?

Ik heb bij een bedrijfje 3 jaar gewerkt met 1000 euro bruto inkomen, met tenminste 3 dagen werk in de week.
De overige 2 dagen kreeg ik gewoonweg niet gevuld...

Hoe ik het bedoel?

Als je al je inkomen van het hele jaar bij elkaar optelt, kom je dan boven de maximum grens voor huurtoeslag uit?
Yep ?
En dan nog grappig is, het feit dat je berekent krijgt in een jaar, terwijl je je huur betaalt per maand, en dan word je gepakt op het jaar, terwijl ik geen huursubsidie meer kreeg vanaf juni...
Dus ja, vind jij dit kloppen dan ?

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Rim69 »

Ja dat vind ik wel kloppen!

Huurtoeslag is een voorschot!

Was voor de berekening van de huursubsidie het inkomen van het jaar ervoor het uitgangspunt, voor de huurtoeslag is dat het actuele inkomen. Dat heet het toetsingsinkomen.
Om de hoogte van de huurtoeslag vast te stellen, is het verzamelinkomen of belastbaar loon (= het toetsingsinkomen) het uitgangspunt. Het huurtoeslagjaar loopt van 1 januari tot 1 januari.

en

Hoe krijg ik mijn toeslag uitbetaald?

Wij betalen uw toeslag altijd uit rond de 20e van de maand. Valt de 20e in het weekend, dan krijgt u uw toeslag de maandag daarna.Het bedrag dat u krijgt is een voorschot, omdat wij uitgaan van de gegevens die we op dat moment van u hebben. Hoeveel u krijgt, staat in de voorschotbeschikking. Na afloop van het jaar krijgt u een definitieve berekening.

Manier van berekenen

Aan de hand van uw geschatte toetsingsinkomen wordt het toeslagbedrag voor een jaar vastgesteld. U krijgt uw toeslag in maandelijkse termijnen uitbetaald. Vraagt u in de loop van het toeslagjaar een toeslag aan? Dan delen we het jaarbedrag door het aantal nog resterende maanden van dat jaar. Geeft u in de loop van het jaar een inkomenswijziging door die de hoogte van uw toeslag verandert? Dan krijgt u voor de resterende maanden van het jaar een aangepast bedrag. Als u na de wijziging geen recht meer hebt op de toeslag, dan geldt dit voor het hele jaar. U moet dan de ontvangen toeslag terugbetalen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... toeslagen/

Dat had je dus kunnen, maar vooral dus moeten weten en dan kan je er dus gewoon rekening mee houden.
Als je het niet met de regels eens bent dan had je het niet aan moeten vragen.

Los daarvan, sinds wanneer is iemand anders dan jijzelf verantwoordelijk voor de staat van je gebit?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Bij mij is huurtoeslag in 2 periodes gerekend. Tot 15 oktober had ik mijn broer in huis. Dus tot eind oktober kreeg ik GEEN huurtoeslag omdat zijn inkomen meetelde. Vanaf 1 november (ze werken wel met hele maanden) kreeg ik weer WEL huurtoeslag. Op mijn jaaroverzicht stonden dan ook 1 periodes: Januari t/m oktober en november t/m december. Netjes over die 2 maanden huurtoeslag gekregen. Dus dit verhaal van op jaarbasis rammelt aan alle kanten.
Laatst gewijzigd door Auti-Mama op 31 jan 2013 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door grun »

@TS. Je krijgt steun op het moment dat je het het hardst nodig bent en je betaalt (een gedeelte) terug als het financieel weer wat beter gaat. Ik zie niet waarom dat onrechtvaardig is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Jolijn »

Power2All schreef:
Jolijn schreef: Hoe ik het bedoel?

Als je al je inkomen van het hele jaar bij elkaar optelt, kom je dan boven de maximum grens voor huurtoeslag uit?
Yep ?
En dan nog grappig is, het feit dat je berekent krijgt in een jaar, terwijl je je huur betaalt per maand, en dan word je gepakt op het jaar, terwijl ik geen huursubsidie meer kreeg vanaf juni...
Dus ja, vind jij dit kloppen dan ?
Daar gaat het toch ook om, om je gehele jaarinkomen? Als je het hele jaar een stabiel inkomen had gehad en aan datzelfde bedrag was gekomen, had je toch ook geen huurtoeslag gehad?


In feite kan pas na een inkomens- en huurjaar bepaald worden of je recht op huurtoeslag hebt.
Als je dat hebt, heb je er niets aan als je dat pas uitbetaald wordt, na het jaar dat je er recht op hebt.
Daarom wordt aan de hand van wat je aan huur moet betalen en je te verwachten inkomen, bepaald waar je recht op hebt dat jaar, mits die gegevens blijken te kloppen.
Omdat je de huur per maand moet bepalen krijg je ook per maand een gedeelte van het bedrag waar je over een jaar genomen recht op hebt.

Je wordt niet gepakt op een jaar, alles is op berekening van het jaarinkomen. Je krijgt gelukkig al voor dat het jaar om is, per maand dat wat je tekort komt (door je kleine inkomen) om de volledige huur te betalen.

he
Je hebt huurtoeslag gehad, omdat je te weinig verdiende om helemaal zelf de huur te betalen.

Nu verdien je zoveel, dat je geen huurtoeslag meer krijgt en van dat 'teveel verdiende' ook datgene wat je eerst 'gekregen' hebt, weer terug kunt betalen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door ciske »

Nu verdien je zoveel, dat je geen huurtoeslag meer krijgt en van dat 'teveel verdiende' ook datgene wat je eerst 'gekregen' hebt, weer terug kunt betalen
En terecht, trouwens als je terug moet betalen hoef je echt niet het hele bedrag in één keer te betalen.

Bob had het goed, het is huurtoeslag, geen huursubsidie.

Power2All
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:46

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Power2All »

Blijkbaar heeft niemand een huursubsidie ervaren, gezien de mensen die denken dat het makkelijk is.

Denk eens na voordat je iets gaat posten.

Ik betaal me al de tering aan belastingen, en nu word ik dubbel hard genaaid, maar jullie vinden het normaal dat de overheid je dubbel dwars naaid, lekker weer mensen...
Zoals ik al heb gezegd, juridische zijden hebben hier ook al tig mensen die hierover klagen, maar niks aan kunnen doen, omdat het nu eenmaal wettelijk vast ligt, en her rammelt aan alle kanten.

In principe zegt de overheid, de tifus voor je, neem dan maar geen huursubsidie, dan hoef je ook niks te betalen.
Maar ja, dan maak je kans je huis uit geschopt te worden.. handig...
Owja, en ik moet nu dus effe 500 euro per maand gaan betalen alleen om van mijn belasting zooi af te komen, ongeveer 5000+ pleuro...
En terecht, trouwens als je terug moet betalen hoef je echt niet het hele bedrag in één keer te betalen.
Nee het zou wel eens gebeuren.
Dan nog, ik had recht op huursubsidie van januari tot en met juni, en alleen omdat ik daarna later weer wat beter ging kwa inkomen, moet je toch dat bedrag gaan terug dokken, ondanks dat je het geld hard nodig gaat hebben om andere kosten af te betalen.
Dus nee, het is gewoon naaien om zo min mogelijk subsidie aan mensen te verstrekken, het is gewoon een regel rechte naai actie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Power2All schreef:
Bob Schurkjens schreef:Het is huurtoeslag, geen huursubsidie.
Your point being ?
Serieus, je krijgt huursubsidie om te helpen met het betalen van je "huur" als je weinig inkomen hebt.
Dus ik snap je antwoord niet gezien je niet iets onderbouwt...
The point is... dat huursubsidie al jaren niet meer bestaat en huurtoeslag heet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Power2All schreef: Ik betaal me al de tering aan belastingen, en nu word ik dubbel hard genaaid, maar jullie vinden het normaal dat de overheid je dubbel dwars naaid, lekker weer mensen...
Zoals ik al heb gezegd, juridische zijden hebben hier ook al tig mensen die hierover klagen, maar niks aan kunnen doen, omdat het nu eenmaal wettelijk vast ligt, en her rammelt aan alle kanten.
Er rammelt helemaal niets aan. Belastingen en toeslagen worden op jaarbasis berekent. Doordat jij de eerste maanden niet veel hebt verdiend en nu wat meer hebt betaal je dit jaar ook minder belasting dan als je het hele jaar jouw huidige salaris had gehad. Daar zeur je ook niet over lijkt me. Of wil je ook graag over het hele jaar hetzelfde belastingpercentage betalen wat je nu betaalt?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Auti-Mama schreef:Bij mij is huurtoeslag in 2 periodes gerekend. Tot 15 oktober had ik mijn broer in huis. Dus tot eind oktober kreeg ik GEEN huurtoeslag omdat zijn inkomen meetelde. Vanaf 1 november (ze werken wel met hele maanden) kreeg ik weer WEL huurtoeslag. Op mijn jaaroverzicht stonden dan ook 1 periodes: Januari t/m oktober en november t/m december. Netjes over die 2 maanden huurtoeslag gekregen. Dus dit verhaal van op jaarbasis rammelt aan alle kanten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Huursubsidie en terugbetalen.... Klopt niet

Ongelezen bericht door tenormin »

Power2All schreef:Blijkbaar heeft niemand een huursubsidie ervaren, gezien de mensen die denken dat het makkelijk is.

Denk eens na voordat je iets gaat posten.

Ik betaal me al de tering aan belastingen, en nu word ik dubbel hard genaaid, maar jullie vinden het normaal dat de overheid je dubbel dwars naaid, lekker weer mensen...
Zoals ik al heb gezegd, juridische zijden hebben hier ook al tig mensen die hierover klagen, maar niks aan kunnen doen, omdat het nu eenmaal wettelijk vast ligt, en her rammelt aan alle kanten.

In principe zegt de overheid, de tifus voor je, neem dan maar geen huursubsidie, dan hoef je ook niks te betalen.
Maar ja, dan maak je kans je huis uit geschopt te worden.. handig...
Owja, en ik moet nu dus effe 500 euro per maand gaan betalen alleen om van mijn belasting zooi af te komen, ongeveer 5000+ pleuro...
En terecht, trouwens als je terug moet betalen hoef je echt niet het hele bedrag in één keer te betalen.
Nee het zou wel eens gebeuren.
Dan nog, ik had recht op huursubsidie van januari tot en met juni, en alleen omdat ik daarna later weer wat beter ging kwa inkomen, moet je toch dat bedrag gaan terug dokken, ondanks dat je het geld hard nodig gaat hebben om andere kosten af te betalen.
Dus nee, het is gewoon naaien om zo min mogelijk subsidie aan mensen te verstrekken, het is gewoon een regel rechte naai actie.
Je wilde huurtoeslag, kreeg dat ook omdat je er toen recht op had, totdat er meer inkomsten kwamen. Is toch logisch dat je het teveel ontvangen geld moet terugbetalen. Als je stelt "dat niemand van jullie zeker geen huurtoeslag ontvangen" jawel hoor, heb ook een periode huurtoeslag gehad, is weer gestopt en moest terugbetalen. Helaas, pindakaas. Wat jij wilt, zo te lezen, is dat wij (lees de belastingbetaler) jouw huurtoeslag moeten betalen omdat je schulden hebt en met de ontvangen toeslag dat wil afbetalen; (en je gebit niet in orde is). Mag ik even lachen?

Gesloten