LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
fanvanradar
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 aug 2006 21:26

Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door fanvanradar »

Maandenlang werd er reclame uitgezonden op tv met de slogan: "en als u in 2006 al huurtoeslag ontving hoeft u helemaal NIETS te doen, de toeslag wordt dan gewoon verlengd."

Mooie slogan maar ze hebben er net als vorig jaar dus WEER een puinhoop van gemaakt. Ieder huishouden zou een beschikking ontvangen in december en tot op heden heb ik nog niets gehad, laat staan dat ik mijn toeslag heb ontvangen rond 20 december.

Een aantal dagen geleden gebeld met de belastingtelefoon en het probleem uitgelegd. Er werd gezegd dat "ze het gewoon erg druk hadden gehad in december" en dat door de drukte een extra betaaldag was ingelast (waar je dan ook nog blij mee moet zijn) op 4 januari. Indien ik op 4 januari nog niets had ontvangen moest ik nog maar eens terug bellen.

Vandaag 5 januari maar terug gebeld. Hun antwoord:
"Helaas mevrouw maar uw huurtoeslag is niet automatisch verlengd, een fout van ons maar we weten nog niet waar het is mis gegaan. U zult uw toeslag opnieuw moeten aanvragen en ja dan zou ik wel een paar maanden moeten wachten op mijn geld". Toen ik uitlegde dat ik een minimum inkomen heb en ik dus nu al 1 keer de volledige huur heb moeten betalen en daar dus echt niet nog een paar maanden bij konden komen omdat ik dan geen eten kon kopen was hun reactie:

Helaas konden ze verder niet meer voor me doen. Als de deurwaarder aan de deur stond omdat ik mijn rekeningen niet meer kon betalen moest ik nog maar eens terug bellen. :shock:

Belastingdienst... leuker kunnen ze het niet maken. :evil:

M.G

Jakobs-60
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2007 15:48

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door Jakobs-60 »

Hoi fanvanradar,

Ik zit met het zelfde probleem inkomsten zijn niet veranderd en kreeg afgelopen dec. geen huurtoeslag.
Gebeld met het belastingkantoor en kreeg te horen dat er bij hun een fout was gemaakt maar ze wilde dit niet oplossen ik moest wachten op de beschikking want hier stond de fout op.
Als ik de beschikking had moest ik hun nog maar eens bellen.
Nu 8 jan. nog steeds geen beschikking ontvangen en ook geen huurtoeslag.
De volle huur kon ik niet betalen en heb toen contact opgenomen met de woningbouw en hier het verhaal uitgelegd en ik hoef nu niet het hele huurbedrag te betalen.
Het bedrag wat ik normaal kreeg aan huurtoeslag kon ik van de totale huur in mindering brengen.
Neem contact op met je woningbouw en vertel hier je verhaal deze zullen je zeker helpen want je bent niet de eerste die hiermee komt.
Bij elke woningbouw zijn ze op de hoogte van deze problemen die door de belastingdienst worden veroorzaakt.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door sprokkel »

Neem kontact op met de nationale ombudsman, deze helpt u met voorrang als het gaat om huur, zorg en kinder toeslag.

BjornS
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2006 17:44

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door BjornS »

Nou, en ik heb juist het omgekeerde, sinds Juni 2006 ben ik bezig om mijn Huurtoeslag op te zeggen. Na 3 electronisch ingevulde formulieren m.b.t. beeindiging huurtoeslag, en 4 telefoontjes met de belastingdienst helpdesk en 2 telefonische aanvragen (beeindiging huursubsidie) bij de belastingdienst in mijn woonplaats, werd dus de 19e Januari weer doodleuk mijn huursubsidie bijgeschreven. Ik sta inmiddels al 3 keer als urgent in de computer bij de belastingdienst en nog steeds gebeurt er niets. HOE KOM IK HIER IN GODSNAAM VANAF. Sorry hoor maar ik zit met mijn handen in het haar. Hoe kan en mag de belastingdienst zulke grove fouten maken. Kan men hier als burger dan totaal niet tegen in het verweer komen?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door Frankkk »

@BojrnS: hetzelfde is ook bij mij aan de hand; ze blijven maar storten.... Ik verwacht echter dat er snel verandering in komt na het doen van de aangifte inkomstenbelasting 2006...

En ach, niet krijgen is nog altijd erger...

En nee, in verweer komen heeft geen zin, zo lijkt de praktijk te zijn. Ik neem aan dat ze ergens in de hierarchie beslissen wat prioriteit krijgt en dan gebeurt er dus niets als je niet op dat lijstje voorkomt.

Een advocaat in de arm nemen doe je ook niet, omdat je er financieel niet op achteruit gaat. Daar zullen ze vast rekening mee houden bij de belastingdienst. En door te wachten op je aangifte van 2006 hoeven ze er straks maar één keer aandacht aan te geven, in plaats van twee keer en ja... dat scheelt tijd en dus geld...

Er zit inderdaad niets anders op dan gewoon af te wachten en blij te zijn dat je genoeg verdient om geen recht te hebben op huurtoeslag.

fanvanradar
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 aug 2006 21:26

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door fanvanradar »

En inmiddels zijn we weken verder en nog steeds heb ik niets gehoord of ontvangen. Alhoewel, ik heb wel iets ontvangen... Toen ik ze aan de telefoon had 5 januari verkondigden ze dat het nieuwe aanvraagformulier METEEN zou worden toegezonden. Aangezien ik op 5 januari maar meteen digitaal mijn nieuwe aanvraag heb gedaan was ik dit inmiddels alweer helemaal vergeten. Tot mijn grote verbazing kreeg ik VIER! weken later eindelijk mijn aanvraagformulier binnen, echter wel met de mededeling dat de bijbehorende toelichting (niet geheel onbelangrijk dacht ik zo) helaas niet meer op voorraad was. Wel waren ze zo "sociaal" om even een link te geven waar ik die toelichting zelf kon downloaden. Heel slim weer van de belastingdienst. Leuk voor de mensen geen pc hebben en laten we er vanuit gaan dat de mensen die om die formulieren vragen dat ook idd niet hebben. Ze zijn nog te beroerd om zelf even een toelichting te downloaden en daar een kopietje van te maken. Te achterlijk en triest voor woorden!!! :evil:

En ondertussen kun je maar zien hoe je je boodschappen kunt doen!

M.G.

ps. Ik ga dit topic even kopiëren naar het prikbord belastingen, zie dat het eigenlijk daar thuis hoort.

soda
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:16

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door soda »

Het heeft vorig jaar aardig wat voeten in aarde gehad dat mijn zus de huurtoeslag ging ontvangen. Ook ik heb toen wekelijks moeten bellen naar de Belastingdienst. Iedere keer had ik iemand anders aan de lijn en kon ik het verhaal opnieuw vertellen. Vreselijk! Ik ben een doorzetter, dus ik ga net zo lang door tot ik het geregeld heb. Uiteindelijk heeft een aardige dame (ze zijn er wel, hoor!) binnen de Belastingdienst voor elkaar gekregen dat mijn zus een voorschot heeft ontvangen. Ze heeft een lage opleiding en een laag betaalde baan en moet rondkomen van een héél klein inkomen. Ze heeft praktisch geen financiële buffer. Dus tijdig toeslagen ontvangen is voor haar erg belangrijk.
Doordat de toeslag niet maandelijks werd uitgekeerd maar als voorschot, zijn we ook tot de ontdekking gekomen dat zij nog recht heeft op 2 maanden toeslag. En nu moeten we weer opnieuw beginnen.
Gelukkig heb ik de naam en telefoonnummer van die mevrouw nog. Ik hoop dat ze er nog werkt!

In het verleden kon je er via de woningbouwvereniging op vertrouwen dat maandelijks de huurtoeslag (toen huursubsidie genoemd) automatisch op je rekening werd gestort. Mensen hadden er in feite geen omkijken meer naar en werden ook in geval van wijzigingen in wetgevingen goed en tijdig geïnformeerd.

Ik ben niet oud en moet helaas nu al zeggen dat het tegenwoordig wel anders is. De Belastingdienst maakt er een potje van. Je vraagt iets aan en het duurt lang voordat je een bevestiging krijgt (áls je die al krijgt) en máánden voordat de aanvraag in behandeling is genomen en is afgehandeld. (Trouwens, niet alleen bij de Belastingdienst gaat dit zo, maar ook bij gemeentelijke diensten die sociale regelgevingen uitvoeren.)

De websites van die organisaties zien er fraai uit, maar de werkwijze in werkelijkheid is gewoon vaak een ramp!

Ik vind het schandalig dat ik er via Radar achter moet komen dat de huurtoeslag 2007 niet geregeld is, terwijl er zoveel reclame over gemaakt is. De Belastingdienst moet en plein public excuses aanbieden voor de grote blunder(s) die zij gemaakt heeft. Er is toch echt iemand verantwoordelijk te stellen voor die fouten?! Die persoon moet bij Radar komen en de burger vertellen wat er gedaan wordt om in de toekomst fouten te voorkomen. Leef je toch eens in al die gezinnen die de toeslag hard nodig hebben.
Ik begin steeds meer te denken aan management by stress, maar dan voor de burger. Je ontmoedigt de burger door én slecht bereikbaar te zijn óf helemaal niet bereikbaar te zijn én door stomme fouten te maken. En dat vooral regelmatig te doen. De burger kotst dan van je en je bent van veel mensen af. Die hebben geen zin meer om hun recht te doen gelden. Er zijn dan minder aanvragen te verwerken en je houdt meer tijd binnen de organisatie over om allerlei vervelende dingen voor de burger te verzinnen.

Wees eerlijk en maak dan een reclame met deze tekst:
Ja, u weet het, de Belastingdienst heeft er alle baat bij om het echt niet leuker te maken voor u als burger. Vraag vooral niets aan en laat het geld bij ons staan.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door Frankkk »

@soda: ik ben het met je eens dat ze een waar ontmoedigingsbeleid voeren.

Ik vind het ook een beetje raar dat ze een dienst zowel belasting laten innen als uitgeven. Dat zijn toch immers tegenstrijdige belangen, met als grootste belang, uiteraard, het innen van belastingpenningen, niet het uitgeven ervan.

Ontvangstbevestigingen of beslissingen op bezwaar kun je inderdaad vergeten, daar komt niets van terecht. Massaal wordt de wet waarin dit geregeld wordt, ontdoken, terwijl ze van de burger wel verwachten dat ze de wet strikt naleven. Ze geven niet het goede voorbeeld zo, erg jammer. Burgerlijke ongehoorzaamheid ligt zo, terecht, op de loer.

soda
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:16

Re: Huurtoeslag 2007 dus niet automatisch verlengd!

Ongelezen bericht door soda »

Burgerlijk ongehoorzaam worden tegen de Belastingdienst? Hm. Big Brother Belastingdienst gaat steeds meer van ons weten. Nog even en er is maar één loket in Nederland en dat is de Belastingdienst. Ik moet er niet aan denken! Brr
Ze zijn inderdaad helaas erg goed in het snel uitdelen van boetes als je bijvoorbeeld niet op tijd je belastingbiljet instuurt of betaalt. En die boetes zijn niet misselijk. Binnen een mum van tijd zit je zo aan de € 1000.
Maar andersom wordt de Belastingdienst geen enkele sanctie opgelegd als ze hun verplichtingen niet nakomen. Precies wat je zegt, ze mogen vorderen en uitdelen. Niemand die hun controleert en bestraft als ze hun werk niet goed doen. Dat kan toch niet?
Wanneer worden we in Nederland strijdlustiger en gaan we hierover massaal protesteren? We kennen vast wel iemand in onze omgeving die het slachtoffer is of is geworden van het niet ontvangen van de huurtoeslag of iets anders. Ik vang mijn zus financieel op en er zijn vast meer mensen die dat doen. Ik voel me ook een beetje slachtoffer. Ik leg bewust geld opzij, omdat ik met hun wanadministratie rekening houdt. Bah! Ik help natuurlijk zonder enige twijfel mijn zus als ze problemen heeft. Dat vind ik helemaal niet erg, integendeel. Maar ik besteed liever mijn tijd aan zaken waar zij wat meer aan heeft dan achter de Belastingdienst aanzitten. En met mij doen meer mensen dat. Dat is tijd- en geldverspilling! En geeft enorm veel stress. Het ergste van alles is dat ik vanuit mijn keuken precies uitkijk op ... jawel ... het grote gebouw van de Belastingdienst. Als ik morgen mijn afwas sta te doe dan hoop ik dat het in een grote nevel gehuld is. Wordt vervolgd. Soda.

Gesloten