LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] identificatie plicht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
slechtzicht

identificatie plicht

Ongelezen bericht door slechtzicht »

Hallo,

Ik moet me op steeds meer plaatsen kunnen idientificeren.
Weet iemand hoe het wettelijk geregeld is?
Mag elk bedrijf of instantie mij om identificatie vragen?
Of moet er speciale vergunning voor zijn en bijvoorbeeld ook speciaal personeel die dit mag doen?

Groeten Jan.

acjzr1

Re: identificatie plicht

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hallo Jan,
Volgens mij mag op de openbare weg alleen de politie vragen om legitimatie En ben je ook verplicht hier aan gehoor te geven. Wanneer je echter b.v.alcohol of tabakswaren wilt kopen mag(of moet) de verkoper vragen om legitimatie.Je bent dan niet verplicht om je ook daadwerkelijk te legitimeren,maar een eventuele weigering kan er wel toe leiden dat de verkoop niet door gaat. Je blijft echter ten alle tijden verplicht om vanaf je veertiende altijd en overal legitimatie bij je te dragen. :wink:

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Aanvulling; bij huur van produkten, of het openen bankrekening, huis kopen bij notaris , ook dan mogen ze het vragen!

Ook de werkgever mag het voor zekerheid vragen ter voorkoming dat illegalen in dienst komen.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Vragen mag altijd. Ik als buschauffeur mag ook om legitimatie vragen. Geef je dan geen gehoor dan mag ik weigeren daar je dan niet kunt aantonen bij twijfel of jij het wel op die foto bent. Ook wanneer ik over leeftijd twijfel mag ik ernaar vragen. Doe je dat niet dan mag ik voltarief rekenen.

Zo werkt dat.

Iedereen mag ernaar vragen. Alleen het risico bestaat dat je geweigerd wordt. Gegevens overnemen mag echter niet zonder toestemming. Dit mag een opsporingsambtenaar weer wel.

Wil je weten aan wie jij je legitimatie moet tonen dan moeten zij eerst kenbaar maken wat zij zijn en dit kunnen aantonen door legitimatie. Een uniform is NIMMER legitimatie dus wanneer zij enkelt hun uniform daartoe gebruiken dan mag jij weigeren.

Verder inderdaad moet je je ten alle tijden kunnen legitimeren op momenten dat het voor de wet noodzakelijk is. Wil je bepaalde terreinen op zoals industrie dan moet je je ook legitimeren. Dit is ook wettelijk.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Ik moet me op steeds meer plaatsen kunnen idientificeren.
Omschrijf deze plaatsen eens nader...

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag NAK,

Wat dacht je van:

bij het voetbalstadion
bij het ziekenhuis
op het werk
op straat
bij de huisarts
bij dance valley
op de camping
bij de tandarts
enz.enz.. :idea:

Groetjes, Maxiem.

Maarten1234

Ze mogen er naar vragen, maar je bent niet verplicht te tonen. Doe je het niet dan mag je toegang worden ontzegd en of hulp geweigerd worden. Dergelijke instanties en organisaties willen zeker zijn dat jij diegene bent op het kaartje of anders vermeldt. Zo is er geen onduidelijkheid.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Het is wel leuk dat jij antwoord geeft Maxiem, maar de vraag was eigenlijk voor Jan bedoeld.
Maar waarschijnlijk heeft hij "slechtzicht" want er komt geen reactie meer.

Ik vraag me overigens af wáár ik me op straat moet legitimeren????

Maarten1234

Dit hoef jij je niet af te vragen. Jij moet ten alle tijden je legitimatiebewijs kunnen tonen op het moment een opsporingsambtenaar dat van je verlangt. Hier is altijd wel een reden voor, want zij doen dat echt niet zomaar.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

DAT MAG DUS NIET! Alleen in geval van een verdachte omstandigheid mag een bevoegd opsporings ambtenaar een legitimatiebewijs vragen.
Dat zijn , politie, douane en marechaussee. Een stadswacht mag geen legitimatie vragen als iemand gewoon op straat loopt.
Als ik gewoon met de hond buiten loop en verder is alles in orde, dan probeert men het soms wel alleen komt men wel van een koude kermis thuis, want dat weiger ik!
Ik heb de tijd mee gemaakt dat het wel kon, alleen is dat wel héél lang geleden!

Vr. Gr. Hans.

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@resp00112469
Iedereen mag vragen om legitimatie,je hoeft echter niet aan iedereen en overal legitimatie te tonen.Ook in geval van de door jou genoemde opsporingsambtenaren moet er een reden zijn om om legitimatie te vragen.Je bent echter wel verplicht om je altijd en overal te kunnen legitimeren! 8)

Maarten1234

Volgens de wet indentificatieplicht kunnen zij dat wel. Echter zij doen dit niet zomaar.

Op bijvoorbeeld een plaats op stuk weg waar door de gemeente extra controle is gelegd mogen zij dus bij twijfel staandehouden en je indentificatie eisen. Kun jij die niet tonen dan mogen zij je aanhouden en meenemen naar het bureau voor identiteit of zij geven jou een bekeuring. Zij behoeven dus niet meer zoals vroeger te wachten op het eventueel strafbaar te plegen feit. Verdenking is grond genoeg. Op deze manier kunnen zij ook voorkomen.

De wetgeving is veranderd.

Verder een stadswacht in het bezit van BOA is ook een opsporingsambtenaar. Wanneer een dergelijk opsporingsambtenaar dit noodzakelijk acht dan moet jij je dus ook aan hen kunnen indentificeren. Een BOA heeft namelijk ook dit recht en dat wordt nog wel eens vergeten.

cybertomaat

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Het komt er dus op neer dat :

1>teveel mensen je,waneer t hun uitkomt,om je i.d. mogen vragen ...
2>ze dit ook naar eigen inzicht mogen toepassen ...
En
3>Jij dit NOOIT mag weigeren ??? ... ??? ... ???

Maar is het ook niet zo dat :

1>zij je moeten zeggen WAAROM je je moet legitimeren ...
2>zij zich EERST moeten legitimeren zodat jij ZEKER WEET
dat zij jou om een i.d. mogen vragen ...
En
3>ze je beter naar huis kunnen brengen als naar het buro
als je je i.d. niet bij je hebt ??? ... ??? ... ???

>cybertomaat<

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er moet echt een goede reden zijn om iemands ID te vragen. Bij een geconstateerde overtreding kan het worden geëist. Doch alleen door de bevoegde instanties, politie, douane of de marechausse. Die tuinkabouters of controleurs hebben die bevoegheid niet, kunnen dat wel vragen maar niet eisen.
Weigert iemand, dan kan de amtenaar wel de politie laten komen en dan is men het wel verplicht.

Vr. Gr. Hans.

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

Ook de werkgever mag het voor zekerheid vragen ter voorkoming dat illegalen in dienst komen.
Foutief!

De Werkgever is VERPLICHT te vragen naar de ID, sterker nog, hij MOET van de ID een kopie maken en deze in zijn boekhouding bewaren tot 5 jaar naar uitdiensttreding van de persoon.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Exact! En wanneer een werknemer weigert om zich te legitimeren, is de werkgever verplicht om bij de in te houden loonbelasting het zogeheten anoniementarief van 60% tot te passen.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Exact! En wanneer een werknemer weigert om zich te legitimeren, is de werkgever verplicht om bij de in te houden loonbelasting het zogeheten anoniementarief van 60% tot te passen.
52% inmiddels. Waarbij ook nog eens een groot aantal aftrekposten en faciliteiten wordt geweigerd.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Door gelijk 52% in te houden hoef ik geen 2e keer te vragen als ze bij inschrijving werk niets mee hebben!

Als ze na wekenlang hard werken het Netto /Bruto zien, komen ze wel direct op kantoor, met de gevraagde Legitimatie!

Dat ze de volgende dag een nabetaling en goede loonstrook krijgen en dat ik deze 52% nooit afdraag weten zij toch niet!

Een werkgever die doet alsof hij zich wel aan de regels houd!

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Wat is nu het probleem?

Identificatie is m.i. een goede zaak. Het voorkomt dat criminelen zich kunnen verbergen.

cybertomaat

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Wat is nu het probleem?

Identificatie is m.i. een goede zaak. Het voorkomt dat criminelen zich kunnen verbergen.
Als het allemaal zo simpel was ......
hadden we allang geen illegalen,
geen criminelen,
enz, enz. gehad .....

De politie mag nl. al jaren om i.d. vragen en zo ook
de douane e.d. ......

Denk jij nou echt dat het iets uitmaakt als (veeel) lageropgeleide
mensen dit ineens ook "zomaar" mogen ???

Enne ... met wat geld en conecties ... nou ...
dan vinden ze je alleen als je gevonden wil worden...
of als je TE DOM bent om op te passen.

>cybertje<

Gesloten