LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] indentificatieplicht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
JONG-RUITER

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door JONG-RUITER »

Ik begrijp niet goed waarom mensen zo moeilijk doen over de identificatieplicht. Als je namelijk een wat grotere aankoop doet en je spreekt af dat er wordt betaald bij aflevering, moet je je meestal in zaken waar men jouw niet kent legitimeren, eveneens als je geld opneemt bij een bank en om geld op te nemen uit de automaat is je bankpasje eigenlijk ook een verkapt identiteitsbewijs.

Tevens vind ik de identificatieplicht een goed middel om fraude tegen te gaan; in bijvoorbeeld ziekenhuizen en allerlei andere instellingen heeft men vaak te maken met mensen die niet zijn verzekerd en omdat zij zogenaamd geen identificatiemiddel hebben is dit niet te verhalen. Het kost alleen al in ziekenhuizen tientallen miljoenen waarvoor wij Nederlanders met zijn allen financieel voor moeten opdraaien.

De controles die op de indentieficatieplicht door de politie worden gehouden zijn m.i. nu het nog een beetje nieuw is wat aangescherpt, hetgeen bij nieuwe wetgeving vaker zo is. Zoals ik er tegen aankijk en volgens mij in de wetgeving ook zo bedoeld is, is dat als er bijvoorbeeld op een tijdstip en plaats ergens een misdrijf is gepleegd en iemand wordt daar zomaar in die buurt aangetroffen of in een andere situatie en men bij het opgeven van de personalia aan de politie niet geheel duidelijk over de identiteit, moet men ten allen tijden een wettelijk identificatie kunnen overleggen. Wat ik mij eveneens niet kan voorstellen is dat de normaal goedwillende burger zomaar hiervoor van de politie een bekeuring krijgt.

Wat mij echter bij de invoering van de identificatie wel tegenstaat is dat voor verschillende mensen die niet zo'n identificatie of rijbewijs hebben dit een financieel offer kan zijn.

berthy

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door berthy »

Nadat we jaren in belgie hiermee te maken hadden ben ik persoonlijk van mening dat men hier in nederland wel erg agressief er mee omgaat.
Heeft de politie niet iets beters te doen? Het is toch bedoelt om je te legitimeren bij b.v. calamiteiten, ongeval enz. Maar niet als een agent daar zin in heeft. Zie maar eens dat 14 jarig meisje , evne 6 uur de cel in. Niet te geloven.

mariamagdalena

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door mariamagdalena »

Ik vind persoonlijk, dat het in deze onrustige tijd, zeker zijn voordelen heeft een ID- kaart bij je te dragen. Bij een ongeval of iets anders ben je te identificeren. Bij een overtreding ben je het haasje.
Het is jammer dat het zo duur moet zijn, maar ja, dit is Nederland, dus daar kijk ik niet vreemd van op.
En heel misschien komt het uiteindelijk de veiligheid ten goede.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Dáár zit wat in 'Nuchter',maar 1ding moet je toegeven,onder het zware regime van 'de snor' werd criminaliteit wél goed afgestraft! :twisted:
Had je toen junks en ander gespuis als nu,ja eventjes....daarna konden ze aan de zyklon,anderen leerden daar snel van en rustig dat het was :lol:
Die 'sterrenjacht' was natuurlijk absurd,maar helemaal eerlijk waren/zijn ze nu nog niet.
Nee,een wat hardere hand mag van mij wel.
Gauw mijn haar blonderen en blauwe lenzen halen!!zoefzoef

tsvanderwerf

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door tsvanderwerf »

Een uitkomst. dagelijks wordt ik geconfronteerd met lieden ,jeugd, die proberen de wet te ontduiken door in de slijterij drank te kopen. ik ben beheerder van een slijterij. nu hebben we een wettelijke verplichting achter ons staan om naar een id te vragen. goede maatregel

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

beste slijter,

en wat schiet je daarmee op geen ene ruk
jongeren die toch drank willen geraken er toch wel aan als ze het niet bij jou krijgen halen ze het wel op een ander.
het kost jou inkomsten.

ik heb zelf bij een druk tankstation gewerkt in een niet al te goed buurtje en toen moesten wij ook al om legitimatie vragen bij sigaretten.
je had 2 opties of verkopen of naderhand ouders aan de pomp die ff hardhandig verhaal wilden komen halen.

wat doe je dan gewoon verkopen.

net als met die agekey voor automaten, ik rook zelf niet maar we waren op stap laatst en ik liet mijn neefje van 17 jr die klein is en er jong uitziet naar de bar lopen voor zo´n muntje omdat een vriend van ons sigaretten wou hebben.
ik denk eens kijken of die barman naar een id vraagt, nope hij krijgt zo het muntje want waarom zou ie ook vragen om een id he.

reden ze willen gewoon geen gezeik hebben heel dat id gedoe om drank en sigaretten te mogen kopen is gewoon een wassen neus en meer niet

anti_id

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door anti_id »

De overheid dringt ons opnieuw een maatregel op die nergens op slaat (hoe vaak wordt nu naar een ID gevraagd?) en staat weer niet stil bij de kosten die het met zich meebrengt. We worden weer gedwongen extra geld uit onze zakken te gaan trekken voor een overbodig pasje (zeker als je geen buitenlandse reizen e.d. maakt en dus niet over een paspoort hoeft te beschikken). Als de overheid ons opzadelt met deze maatregel, dan kan zij ons ook vergoeden voor de kosten die we moeten maken om deze maatregel na te leven...! Iedereen moet bezuinigen en de overheid heeft weer een extra inkomstenbron bedacht, want we hebben toch nog genoeg geld op zak!

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door berendjan »

Nuchger, je bent een letter vergeten: I van Idioot, die komt op jouw ID kaart.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Michellangelo »

ID-plicht heeft ook nog een practische kant, in plaats van iedereen af te voeren die wat gedaan heeft naar het bureau om te controleren of deze wel inderdaad is wie hij of zij zegt te zijn kan men nu een ID vragen. Heeft men dat niet, dan kan dat altijd nog wel.... voor degenen die wel een ID hebben is het een uitgemaakte zaak en kan de persoon en de agent beiden weer verder, scheelt tijd en in die tijd kan men andere dingen doen, zoals de veiligheid vergroten.

ID-plicht roept weerstand op bij degenen die of wat op hun kerfstok hebben of dusdanig blind idealogisch zijn dat men niet meer ziet wat reeel is en wat niet. Cameratoezicht zou de privacy aantasten, ik heb er niets van gemerkt, wel een aantal mensen die met andere dingen bezig waren die niet legaal waren. De angst voor Orwells "1984" is soms te triest voor woorden.

En dan het vergelijk naar het Hitler-regieme is natuurlijk een drogreden van de bovenste plank. Ik hoef geen pasje te zien of iemand een surinaams uiterlijk heeft of een turks uiterlijk, dus ook zonder pasje zou Hitler heel makkelijk zijn slachtoffers gemaakt hebben, misschien nog wel makkelijker....
ik vindt het onzin kideren van 14 jaar daar mee te laten lopen,weet je wel dat mijn dochter wel 3 keer per week haar sleutels kwijt is/en dan?weer een kopen?
een tip:
Misschien een touwtje om de nek met daaraan de sleutels, het is erg raar dat iemand van 14 jaar of ouder zijn of haar sleutels 3 keer per week verliest. Het lijkt me dat na 2 jaar iedereen in jullie wijk toegang heeft tot jullie woning, tenzij jullie iedere keer de sloten vervangen, wat volgends mij ook niet goedkoop is. Je kan beginnen met inhouding van zakgeld wanneer men sleutels of ID verliest, tenslotte moet je ze opvoeden met zorgvuldigheid en niet met "mamma koopt wel een nieuwe".

Als je weet hoeveel 14 jarigen diefstalletjes, vernielingen en zelfs mishandelingen plegen dan kan je er gerust vanuit gaan dat voor een 14-jarige het ID niet overbodig is. Gratis zou ID voor iedereen 1 keer moeten zijn, verlies e.d. moet je gewoon vergoeden, helaas luistert men niet naar mij of naar jou maar naar degenen die het geld tellen.

Voor de onfortuinlijke gast met de boete, het rijbewijs is een geldig ID voor de politie. Heeft de politie geen zin in het controleren of de verblijfsstatus goed is, dan is dat imho zijn probleem. Ik zou bezwaar maken en ik hoop dat je in je verklaring opgegeven hebt dat je gehoord had dat het rijbewijs een geldig ID was, zodat de agent niet kan zeggen dat je totaal geen ID bij je had.
Berendjan ik heb er geen moeite mee, maar probeer je eens te verplaatsen in de gedachtengang van ouders met een gehandicapt kind die zijn id kaart zoek maakt. Of vind je dat geen probleem voor deze mensen ben je er 1 die alleen aan zichzelf denkt.
Je weet wel zo`n verwend jochie.
Ik zie zat geestelijk gehandicapten met het openbaar vervoer van en naar de opvang gaan. Deze mensen verliezen ook niet iedere maand hun abonnement, dus waarom zouden ze wel het ID verliezen?

Nee, ik zie geen belemmering, ook niet voor mensen die nooit naar buiten gaan, want die werken of moeten op controle voor hun uitkering en moeten zich toch ook kunnen legetimeren? Ik hoor een hoop "smoesjes" maar die éne hoor ik maar niet:

Je hoeft geen legetimatie bij je te dragen omdat je niets verkeerd gaat doen en dus niet rechtmatig gecontroleerd gaat worden.
;)

Francina

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Francina »

Is gewoon een geldklopperij. Als dat nu zinnig was zouden ze een gratis indentificatiekaart een iedereen moeten verstrekken.

Maar ja, we wachten nu maar weer af met wat voor vreemd plan het kabinet nu weer komt.

Het kabinet van vreemde iedeeënen!!!!!

sinon

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door sinon »

Naar mijn mening voornamelijk een maatregel om via bekeuringen nog meer geld binnen te krijgen. Via de pers momenteel allerlei informatie of het te onpas vragen naar identificatie.

De politie is niet meer de vertrouwensman, maar de tollenaar die er alleen maar op uit is om zoveel mogelijk bekeuringen te kunnen geven :twisted:

j.h.westerhof

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door j.h.westerhof »

Die ID kaart is grote nonsens. Dat moet de criminaliteit terug dringen of voorkomen. Nou, die criminelen lachen zich helemaal krom. Dacht U nou werkelijk dat die daar niets op zouden vinden? Het geeft een soort van schijnveiligheid die met echte veiligheid niets van doen heeft !! Er is ons verder gezegd, dat een rijbewijs ook als zodanig diende, welnu. als je bekeurd wordt wanneer je wel een rijbewijs en geen ID kaart op zak hebt ,dan heeft dat ook maar een doel nl. het vergaren van geld. Ik walg van deze instelling vooral ook voor politie-ambtenaren. Maar ja, die kunnen voor mij toch al niet dieper vallen.
[/quote]

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

tja het is niet anders, het is gewoon het gevolg van de ontwikkelingen in de samenleving maar.....vervelend dat ik het vind!!!! Je moet constant rekening houden of je je id kaart wel ergens in kunt doen. Negen van de tien keer heb ik kleding aan waar geen zakken in zitten Misschien iets voor de kledingindustrie om overal een klein onopvallend id kaart zakje in te maken!!! Bovendien nu is het winter en heb je je jas nog aan waar wel een zakje in zit maar van de zomer? Ja het zal wel weer typisch een vrouwenklacht zijn maar toch, het blijft vervelend. :wink:

vera de graaf

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door vera de graaf »

En hoe zit dan met gehandicapten? Deze weten meestal niet hoe om te gaan met paspoort of ID-kaart. Sommigen gooien ze weg omdat ze niet weten wat het is, anderen eten het op.
Wat voor oplossing is er voor deze groep mensen?

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Moet ik elke keer als ik ga sporten of ergens anders naar toe ga een pas of rijbewijs meenemen, met een verhoogd risico tot verlies, zodat het toch in verkeerde handen terechtkomt? Het is toch van den zotte dat je € 50 kwijt bent als je geen identificatiebewijs bij je hebt. De overheid komt met een regel, dus ze moeten ook maar zorgen dat iedere burger een soort pasje krijgt.

iemand anders

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door iemand anders »

ik vind dat die mag afgeschaft worden maar ik denk niet dat de geallieerden het daarmee eens zijn hebben toch ook niet zomaar passen,papieren boeken en formulieren gemaakt om daarmee jongeren te pesten die zelf geen passen,papieren, boeken en formulieren kunnen maken.

DINO2

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door DINO2 »

DE ID - KAART HADDEN ZE TOEN DE GRENZEN DICHT WAREN AL MOETEN VERPLICHTEN

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

het is toch wat.
was het maar wat
maar tis niks




het is een slecht i-d
wacht maar af over een paar jaar wordt je bij je geboorte al getatoeeerd met een nummer.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

wacht maar af over een paar jaar wordt je bij je geboorte al getatoeeerd met een nummer.
Is geen leuk grapje, sommigen hebben dat al eerder gehad... op hun arm.

Wat is er nou zo moeilijk aan een id verplichting. Wees blij dat er eindelijk wat gedaan wordt aan de criminaliteit. ER worden gelukkig geen razzia's meer gehouden en ze vragen er alleen naar als er een reden toe is.

Dawied

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Dawied »

Het toegenomen gevoel van onveiligheid wegens terroristische aanslagen heeft de overheid nu een kapstok gegeven om de identificatieplicht aan op te hangen. Jarenlang kon de bevolking zich hier tegen verzetten, maar met dat argument wordt dat moeilijk en wordt je al zelf snel als staatsgevaarlijk gezien. Dat de overheid hiermee weer een extra inkomstenbron heeft gecreëerd wordt wijselijk niet over gesproken. Mensen die een reis naar het buitenland niet kunnen bekostigen of een rijbewijs niet kunnen betalen zullen nu toch een kostbaar document moeten aanschaffen om zich te identificeren. De overheid wordt steeds minder socialer en betrouwbaar en daar is dit ook weer een bewijs van. Als het de overheid zo serieus was geweest had zij de persoonsbewijzen wel aangetekend en kosteloos naar het huisadres van iedere burger gestuurd en voor een vervangingsregeling bij diefstal gezorgd. Nu kunnen criminelen en terroristen nog gemakkelijker en op grotere schaal aan persoonlijke documenten komen die op eenvoudige wijze zijn te vervalsen. Zo vindt dus het tegenovergestelde plaats van wat de overheid ons wil doen geloven. Legitimatie heb ik niets op tegen, maar breng hiermee dan niet de bevolking extra mee in gevaar.

Gesloten