LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] indentificatieplicht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
W.P.v.Boesschoten

indentificatieplicht

Ongelezen bericht door W.P.v.Boesschoten »

Ik heb een moeder van 88 j zeer slecht te been en is de laatste 12 jaar
niet meer buiten de deur geweest ( straatangst) voor een I-kaart moet ik naar de gemeente met haar dit is vrijwel onmogelijk.
De gemeentelijke ambtenaar weet ook niet meer raad te geven als zijn regelgeving van ( u haar moet persoonlijk aangeven bij het loket ) wat moet ik hier nu verder mee, en is mijn moeder vanaf 1 jan 2005 een " nobody" bij evt. ziekenhuis opname.

Bvb mijn dank voor een nuttige reactie.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb een broer met een zelfde probleem
hij is al jaren de deur niet uitgeweest, maar zou voor noodgevallen wel een id kaar moeten hebben.
als ik weet hoe hij en wij dat op gaan lossen schrijf ik het hier meteen op.
mochten jullie tot een oplossing komen laat dat dan ook even weten, misschien hebben we er wat aan

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Identificatieplicht.
Waarom? Je krijg toch geen antwoord. Voor de veiligheid zeg Piet Romer (de Cock) Valse veiligheid zullen ze bedoelen.
Heb al 30 jaar mijn rijbewijs en er is nog nooit om gevraagd. Behalve bij het postkantoor wanneer ik een pakje op moet halen. Maar om aan te tonen dat ik auto mag rijden, nog nooit.
Het is een verkapte belstingverhoging. Brengt lekker geld in het laatje.
De illegale gaan hierdoor echt niet weg. Illegaal betekent; niet bestaand en niemand stuurt ze weg. Ik kan nog niet eens met vakantie naar het buitenland dan kom ik de douane niet door.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Het geeft inderdaad schijnveiligheid .De oorzaak zit hem in dat de grenzen veel te open zijn geworden en dat los je niet met een ID kaart of wat dan ook .Daarop zou veel meer op worden gericht .
Dat je als bejaarde ook nog z`on pas moet aanschaffen slaat echt nergens op.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Je kan bij de gemeente vragen of ze iemand langs willen sturen voor de identiteitscontrole en de handtekening. Er moet echter wel worden aangetoond dat mevrouw echt niet kan worden vervoerd. Het gebeurt dus vaak als mensen op sterven liggen en een id-bewijs nodig hebben voor de notaris ofzo. De gemeentes hebben meestal een soort van buitendienst die dit soort zaken kunnen regelen.
Succes.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ja het is een vreemde toestand deze wet geestelijke gehandicapten die bijvoorbeeld de id kaart zoek maken, dus telkens een nieuwe kopen is te duur dus kopieen maken en bij je dragen, gemeenten en politie weten hier geen raad mee, ik heb dus de politieke partijen aan geschreven deze weten er ook geen raad mee dus de een mailtje naar de betreffende ministerie, wacht nog op antwoordt, als die er is zal ik hier een kopie plaatsen.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door berendjan »

Wat doen we toch weer moeilijk! In heel wat landen ter wereld is het al jaaaaaren verplicht een identiteitsbewijs bij je te hebben. Daar is het de gewoonste zaak van de wereld. Maar de sullige Nederlanders gaan weer spijkers op laag water zoeken en het wiel proberen opnieuw uit te vinden.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Berendjan ik heb er geen moeite mee, maar probeer je eens te verplaatsen in de gedachtengang van ouders met een gehandicapt kind die zijn id kaart zoek maakt. Of vind je dat geen probleem voor deze mensen ben je er 1 die alleen aan zichzelf denkt.
Je weet wel zo`n verwend jochie.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Nog steeds geen helder antwoordt van de overheid op dit probleem.
Lees ontvangen bericht van postbus 51.
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Op 1 januari 2005 treedt de Wet op de uitgebreide identificatieplicht in
werking. Dit betekent dat vanaf deze datum iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een origineel (dus geen kopie) en geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie of een andere toezichthouder daar om vraagt. Er zijn geen uitzonderingen gemaakt, dus ook geestelijk gehandicapten kinderen vanaf 14 jaar hebben met deze wet te maken.
Het beste kan een identiteitsbewijs (als het mogelijk is) op het lichaam
worden gedragen om verlies of diefstal te voorkomen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Caroline Waasdorp
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Ook de politieke partijen weten er ook geen raad mee, dus dit is weer een wet waarover niet is nagedacht en men gewoon zegt bekijk het maar.
Mocht er toch nog redelijk nieuws komen plaats ik dit want hun antwoordt heb ik terug gestuurd omdat ik hem niet goed beantwoordt vond.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Als er over een wet jarenlang is gediscussieerd is het wel die op de identificatieplicht. Jarenlang werd de boot afgehouden met als belangrijkste argument de herinneringen die heet verplichte identificatiebewijs zou oproepen aan de tweede wereldoorlog. Uiteindelijk is de wet toch na jarenlange discussie en uitstel aangenomen en moeten wij Nederlanders ons vanaf 1 januari 2005 ook verplicht kunnen identificeren. Met een kaartje dat de omvang heeft van een bankpasje en dus gemakkelijk bij je te dragen is. Ook door mensen met een (geestelijke) handicap. Waarom lopen die grotere kans het te verliezen dan anderen? In het buitenland (waar het bij je dragen van een identiteitsbewijs al jaren verplicht is) gebeurt dat niet. Deze medeburgers hebben toch ook geld op zak, al is het maar om iets te drinken en te eten te kunnen kopen, en sleutels en staan toch ook niet iedere dag platzak voor een deur die ze niet meer kunnen openen omdat ze niet meer weten waar de sleutels zijn. De bekrompen Nederlander zoekt weer spijkers op laag water..............................

The Dixie Rebel

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door The Dixie Rebel »

als we nu eens met zijn allen als we aangehouden worden voor wat dan ook, eerst eens om de legitimatiebewijs vragen van de "politieagent".

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

heb je geen baan,ach dan krijg je je kaart gratis in den-haag met een ooievaarspasje,dat is fijn zeg,en ik moet betalen!en ik werk met te pletter samen met mijn man.ik vindt het onzin kideren van 14 jaar daar mee te laten lopen,weet je wel dat mijn dochter wel 3 keer per week haar sleutels kwijt is/en dan?weer een kopen?dan zit ik ook straks aan de ooievaarspas....ze weten het mooi te brengen,geef iedereen er een gratis!!waar moet dit heen met dit rotlandje.hier gratis!want je hebt geen werk,nou ik doe ook maar de afwas hoor bij een cateringbedrijfje,maar ik werk er wel voor voor mijn geld! :cry:

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Een rijbewijs geld ook als id bewijs ik zou als ik u was maar een klacht indienen en mijn geld terug vragen.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

De bekrompen Nederlander zoekt weer spijkers op laag water.......

Deze gast denkt dat je door het dragen van een id kaart meer veiligheid zou krijgen, hoe naief kan iemand zijn.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

beste gast,

een rijbewijs telt id als identificatie alleen de heren in den haag hebben politie opdracht gegeven te bekeuren als men geen id bijheeft een rijbewijs verliest ineens zijn geldigheid lijkt het wel.

ik dien ook bezwaar in desnoods vecht ik het aan tot de hoge raad toe.
hoe ik me legitimeer maakt den haag dus niet uit.

als er maar iets is met een foto en n.a.w gegevens.

over 2 jr hebben ze weer wat anders misschien dat moet er voortaan een vingerafdruk opkomen ofzo.

dit is alleen verkapte belasting, om zo hun eigen fouten weg te moffelen.

ik ben trouwens net weer gecontroleerd had hem dus niet bij alleen rijbewijs, zegt die agent dat kost een boete ik zeg alweer.
ik zeg mag ik die id van jou ff zien zegt ie waarom jij hebt daar geen bevoegdheid toe, ik zeg nou als ik hem perse moet hebben dat een rijbewijs niet geld laat die van jou maar zien.
hij liet mij zijn politiepas zien ik zeg das niet geldig ik wil je id zien, had ie niet bij ik zeg hup 50 euro boete.
zegt ie ja politiepas is onze id ik zeg nee want jullie moeten dus ook je id bijhebben zoals iedereen hier in nederland.

ik zeg als je me bekeurt gaan we nog lachen denk ik want ik ga het aanvechten, mocht ineens doorrijden

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik ben als eens aangehouden door de politie en moest mij legitimeren,omdat ik op de hoogte ben van de wetgeving ,heb ik de agent ook om zijn legitimatie gevraagd,de man trok toen zijn politiepas en liet mij die op een afstand zien,zodat ik alleen wazig zijn pasfoto kon zien en verder niets,maar ik moest mijn paspoort en rijbewijs afgeven om in te zien,daar liep hij triomfantelijk mee naar zijn dienstauto en liet mij helemaal natrekken.
het kan wel dus maar je hebt als straf voor je lef een enorm tijdsverliesen je weet nog niet wie die agent was.

Maar hoe zou het een zwerver of landloper het vergaan als die om legitimatie gevraagd worden?

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Wij Nederlanders zijn zeer creatief in het omzeilen van regeltjes, ofwel het simpelweg iets bedenken om ergens onderuit te komen. Wat een creativiteit toch.

Een 88-jarige vrouw met straat-angst, die al 12 jaar niet meer buiten de deur is geweest? Laat me niet lachen zeg, alsof ze zo iemand gaan aanhouden, wanneer ze per ongeluk een voet buiten de deur zet.

Belachelijk gewoon, de mensen die NU pas met bezwaren komen. Terwijl de regel al maandenlang bekend was, en er dus voldoende gelegenheid was om een identiteitsbewijs aan te schaffen of te vernieuwen.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

4°.een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is en dat geregistreerd is in het rijbewijzenregister bedoeld in artikel 126 van de Wegenverkeerswet 1994, zolang de bij registratie van dat rijbewijs in dat register vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Rijbewijs is slechts een gedeeltelijke identificatie, voor de pliesie is het genoeg, voor de post ook, maar voor diverse overheidsinstanties moet je je kunnen legitimeern mbv een id krt of pp

Gast

Re: indentificatieplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Grapjas, deze tekst haal ik regelrecht uit de staatscourant. Trix zelf heeft die wet ondertekend.

Kijk maar eens op google, en tik in: identificatieplicht, rijbewijs.

Dan zul je zien wat ik bedoel, met bovenstaande passage.

Gesloten